Politikk, religion og samfunn Norske Selskab...en utdatert gutteklubb eller bare en gutteklubb?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Sånn ved første øyekast med alle overskriftene som denne klubben har laget den siste tiden, så kan det virke som det florerer med nokså utdaterte og bakstreberske tanker i klubben.

Men etter litt tid, så må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor de IKKE kan få være en gutteklubb?
Hva er grunnen til dette "hysteriet"?

Er de blitt for mektige?
Har de ellers statutter og meninger som skulle tilsi at denne holdningen er "opplest og vedtatt"?
Er det sagt og/eller gjort noe utover dette som skulle tilsi at klubbens medlemmer nærmest er 100 år tilbake i tid med hensyn på likestilling?
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har mistanke om at du har glemt "ikke" i setningen, poenget blir liksom borte sånn som det står nå;)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
Selskabet er en typisk herreklubb, men pga beliggenheten og medlemsmassen, er den kilde til mye makt og innflytelse. Her møtes folk uformelt og drøfter/planlegger politikk, nærings- og organisasjonsliv, inn i mange sektorer -- samtidig som det går mye i prat om jakt og fluefiske.
Har man behov får å høre "nu", "efter", "ø", "hvilket?" og "passiar" er stedet midt i blink.

Har vært der noen ganger som invitert. Fra straks etter gymnaset til for noen år siden. Regelen om at kvinner ikke har adgang er den primære årsaken til at den har fått motbør, både nå og tidligere. For mektige norske kvinner er den en torne i øyet, utfordrende og irriterende.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Kvinner har da sine egen losjer og foreninger der menn ikke har adgang så hva i all verden er problemet?

Jo man har skrekkelig lyst til å jamre seg og dra "offerkortet"!
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
Kvinner har da sine egen losjer og foreninger der menn ikke har adgang så hva i all verden er problemet?

Jo man har skrekkelig lyst til å jamre seg og dra "offerkortet"!
Fra mitt innlegg: "kilde til mye makt og innflytelse". Den er betydelig og andre foreninger og klubber kan ikke sammenlignes.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Lettere komisk hvor problematisk denne fritidsklubben for tilårskomne herrer plutselig ble når man tenker på at Den Norske Frimurerorden holder til et par hundre meter opp i gata. (gaten!)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er godt å ha en arena fri for puppedyr og rumpetroll, uff, nå var jeg slem;), men et slikt sted blir et fristed og jeg tror det er svært viktig for mange å kunne diskutere ting som stort sett mannfolk er interessert i, whisky, øl, fluefiske, hifi, politikk, historie, bil, båt osv.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Lettere komisk hvor problematisk denne fritidsklubben for tilårskomne herrer plutselig ble når man tenker på at Den Norske Frimurerorden holder til et par hundre meter opp i gata. (gaten!)
Det er i grunnen derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor dette plutselig ble et problem.
Dette er, etter min mening, litt som når håndball norge gir etter med media oppslag rundt kristne og deres holdninger til homofile. Det kan da ikke komme som et sjokk?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Lettere komisk hvor problematisk denne fritidsklubben for tilårskomne herrer plutselig ble når man tenker på at Den Norske Frimurerorden holder til et par hundre meter opp i gata. (gaten!)
Det er i grunnen derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor dette plutselig ble et problem.
Dette er, etter min mening, litt som når håndball norge gir etter med media oppslag rundt kristne og deres holdninger til homofile. Det kan da ikke komme som et sjokk?
Hørte på radio i dag at håndballforbundet mente man ikke kan spille kamper i en hall som er delvis eid av noen venner av Smith, som ikke likte homofile, og det passet ikke inn i hvordan man i håndballen så på dette med homofile. Så spurte programlederen hvordan han så på å spille VM i Qatar...
 
C

cruiser

Gjest
Det er jo ganske åpenbart at håndballforbundet ikke bryr seg så veldig hardt, problemet de fikk og årsaken til mediedekningen var at klubbene ikke ville delta. Kudos til dem.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Tenkjer vi er gutteklubb grei nok her på sentralen.
Men vi greier å dekke over det. Vi har ikke et nedskrevet forbud mot kvinner, det bare blir sånn i praksis.
Det var en innom her for noen år siden. Gikk helt fint det, men hun ble vel lei etter en stud.
Vi hadde minst to. Dama til ELEL var den ene, hun var vel bare sporadisk innom, men likevel den som gjorde at HFS ble verdenskjent!

Og så hadde vi "Komponenten". Hun savner jeg virkelig for hun var en fornuftig stemme her inne. Men dessverre gikk hun lei av oss!
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Er nå i alle fall en som er innom her relativt ofte, og som har en fornuftig tilnærming til denne hobbyen....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Kvinner har da sine egen losjer og foreninger der menn ikke har adgang så hva i all verden er problemet?

Jo man har skrekkelig lyst til å jamre seg og dra "offerkortet"!
Det er vel ingen som drar noe kort her.
Diskusjonen er initiert internt i klubben, og i en klubb hvor åpenhet og takhøyde er viktige verdier rykket 3/4 av medlemene (100% menn som kjent) ut av sitt gode skinn og stoppet den utredning av muligheten for kvinnelige medlemmer som "direksjonen" hadde startet.
For dette ville menn som er opptatt av takhøyde og åpenhet ikke høre mer om.
I etterkant har selvsagt media prøvd å finne noen damer som er indignerte og drar "kortet".
Det har vel egentlig ikke lyktes? Damene virker mest lett oppgitt, og kanskje noget uinteressert.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Er godt å ha en arena fri for puppedyr og rumpetroll, uff, nå var jeg slem;), men et slikt sted blir et fristed og jeg tror det er svært viktig for mange å kunne diskutere ting som stort sett mannfolk er interessert i, whisky, øl, fluefiske, hifi, politikk, historie, bil, båt osv.
Min far var en relativt kjønnskonservativ Arbeiderpartimann som absolutt var interessert i politikk, fluefiske, jakt, bil, båt, sport og andre ting menn født på 30-tallet gjerne var opptatt av. Kan overhodet ikke se at prat om mannesaker på noe vis ble problematisk i kvinners nærvær....
;)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
U

Utgatt24668

Gjest
Alltid mye pes når kvinner har noe å vinne, ikke når de har noe å tape. De vil inn i gutteklubben men ser ikke samme iver etter en kampanalyse om å beholde flere kvinner på bygda for å skape likestilling mellom menn og kvinner der.

#metoo = når en kvinne blir dumpet av noen i maktposisjon - ikke når hun frivillig går etter ham for å søke penger og makt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Jeg synes ikke slike klubber er utpreget legitime. I friminuttene i barneskolen prøver man å lære barn at det ikke er greit å stenge andre barn ute fra klikken. Så når de blir voksne skal man plutselig begynne å dyrke dette.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
La meg si det på en annen måte. Den amerikanske lederen for en større, internasjonal NGO som arrangerer et årlig treff i Norge (da er grensen for hint nådd), sa til meg at han var forbløffet over at "all your billionaires are gay or bi. How come? I don't mind, I'm gay myself, but it's amazing".
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er godt å ha en arena fri for puppedyr og rumpetroll, uff, nå var jeg slem;), men et slikt sted blir et fristed og jeg tror det er svært viktig for mange å kunne diskutere ting som stort sett mannfolk er interessert i, whisky, øl, fluefiske, hifi, politikk, historie, bil, båt osv.
Min far var en relativt kjønnskonservativ Arbeiderpartimann som absolutt var interessert i politikk, fluefiske, jakt, bil, båt, sport og andre ting menn født på 30-tallet gjerne var opptatt av. Kan overhodet ikke se at prat om mannesaker på noe vis ble problematisk i kvinners nærvær....
;)
De kjeder livet av seg i slike miljøer, hvor mange kvinner er det her inne?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Men det store spørsmålet er fremdeles, hvorfor er det et problem at denne gutteklubben grei ikke vil ta inn kvinner?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg ser ikke problemet, for meg er det helt naturlig at enkelte arenaer er for menn og andre er for kvinner. Det er fint å slippe sexpresset.:)
Vi snakker ikke om arbeidsliv og likestilling her.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Men det store spørsmålet er fremdeles, hvorfor er det et problem at denne gutteklubben grei ikke vil ta inn kvinner?
Det må du nesten spørre "Direksjonen" (=styret) om.
Det var de som som ba et utvalg utrede spørsmålet.

For meg er det bare underlig at 75% av medlemmene er sterkt i mot.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Men det store spørsmålet er fremdeles, hvorfor er det et problem at denne gutteklubben grei ikke vil ta inn kvinner?
Det må du nesten spørre "Direksjonen" (=styret) om.
Det var de som som ba et utvalg utrede spørsmålet.

For meg er det bare underlig at 75% av medlemmene er sterkt i mot.
Hvorfor det?
Om jeg vil reise på hyttetur med kompiser eller på fisketur, så vet jo alle at det kommer til å bli annerledes med kvinner tilstede.
Hvorfor skal man ikke få være bare menn eller kvinner?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
Selskabet er ikke en vanlig klubb. Når du sitter der og det kommer en inn døren, kan du få melding om at "nå er Sørlandet her". Underforstått, ønsker du å få gjennom noe på Sørlandet er det garantert suksess om "Sørlandet" sier ja til å bistå.

Og derfor ønsker norske kvinner i maktposisjon å underminere klubben, som er i stand til å motarbeide dem. Det oppnår man bl.a. ved å problematisere at det er kvinneforbud der inne. Segregering oppstår i mange forskjellige former og handler alltid om maktfordeling og maktbevaring.

Din hyttetur med kompiser er noe annet.
 
S

Slubbert

Gjest
Når jeg leser her får jeg inntrykk av at mange (nesten) bare omgås folk av sitt eget kjønn. Er det fortsatt normalt? Det høres fjernt ut for meg, men kanskje det er mer utbredt blant de som er etablerte. Jeg har mange kvinnelige venner som jeg aldri har hatt noen seksuelle relasjoner med, og i min omgangskrets og blant de jeg normalt spør om å bli med på konsert, ta en pils eller sånne ting så er kanskje et sted rundt to tredjedeler menn og en tredjedel kvinner. Når en vennskapsrelasjon først har blitt etablert så virker det helt fjernt å skulle komme med seksuelle tilnærminger, du gjør ikke det mot søstera di heller liksom. I don't get it.

Ellers høres jo sånne lukkede sigarklubber også usannsynlig kjedelige og lite inspirerende ut. Hvem gidder å henge med pompøse egoer som tror at de styrer verden? Og hvem faen er interessert i "makt"? Hva er det egentlig? Å få tillatelse til å bygge en hytte som er større eller nærmere strandsonen enn hva reguleringene tilsier? Big fucking deal.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Det er en ting å ønske makt og å ha makt. Problematisk blir det når man skaffer seg makt uberettiget, misbruker makt og spiller renkespill for å øke sin makt. Slike klubber betyr ikke nødvendigvis at man gjør det, men man har økte muligheter for det, og man kan bli mistenkt for det. Derfor vil maktmennesker som er opptatt av integritet styre unna slike klubber, og så sitter man gjerne igjen med de andre.
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg har aldri skjønt maktmennesker, ingenting er jo bedre enn at noen andre tar de ubehagelige avgjørelsene.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Selskabet er ikke en vanlig klubb. Når du sitter der og det kommer en inn døren, kan du få melding om at "nå er Sørlandet her". Underforstått, ønsker du å få gjennom noe på Sørlandet er det garantert suksess om "Sørlandet" sier ja til å bistå.

Og derfor ønsker norske kvinner i maktposisjon å underminere klubben, som er i stand til å motarbeide dem. Det oppnår man bl.a. ved å problematisere at det er kvinneforbud der inne. Segregering oppstår i mange forskjellige former og handler alltid om maktfordeling og maktbevaring.

Din hyttetur med kompiser er noe annet.
Så da er det makten de har som er problemet?
Ikke at de er gutteklubben grei?

Altså, jeg sliter litt med å skjønne problemet med dette.
Jeg skjønner at det er bakstrebersk og jeg ville nok heller ikke vært i en slik "klubb".

Jeg har vært losjemedlem, men det ble bare så dumt at jeg sluttet. Så jeg skjønner litt av hvordan dette funker. Men bare litt.... :)
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.241
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Når jeg leser her får jeg inntrykk av at mange (nesten) bare omgås folk av sitt eget kjønn. Er det fortsatt normalt? Det høres fjernt ut for meg, men kanskje det er mer utbredt blant de som er etablerte. Jeg har mange kvinnelige venner som jeg aldri har hatt noen seksuelle relasjoner med, og i min omgangskrets og blant de jeg normalt spør om å bli med på konsert, ta en pils eller sånne ting så er kanskje et sted rundt to tredjedeler menn og en tredjedel kvinner. Når en vennskapsrelasjon først har blitt etablert så virker det helt fjernt å skulle komme med seksuelle tilnærminger, du gjør ikke det mot søstera di heller liksom. I don't get it.

Ellers høres jo sånne lukkede sigarklubber også usannsynlig kjedelige og lite inspirerende ut. Hvem gidder å henge med pompøse egoer som tror at de styrer verden? Og hvem faen er interessert i "makt"? Hva er det egentlig? Å få tillatelse til å bygge en hytte som er større eller nærmere strandsonen enn hva reguleringene tilsier? Big fucking deal.
Spør kona di om du kan få være med på jentetur til London. Lurer på hva svaret ville vært i 90% av tilfellene...?
 
S

Slubbert

Gjest
De fleste jentene jeg kjenner hater "jenteturer", men jeg har vært eneste mann i reisefølget til ølfestival i København. Meg og fire damer; riktignok jobbet tre av dem i serveringsbransjen og to var et lesbisk par, men det var topp stemning. Vi var ikke på en eneste klesbutikk, derimot drakk vi rikelige mengder øl.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
Selskabet er ikke en vanlig klubb. Når du sitter der og det kommer en inn døren, kan du få melding om at "nå er Sørlandet her". Underforstått, ønsker du å få gjennom noe på Sørlandet er det garantert suksess om "Sørlandet" sier ja til å bistå.

Og derfor ønsker norske kvinner i maktposisjon å underminere klubben, som er i stand til å motarbeide dem. Det oppnår man bl.a. ved å problematisere at det er kvinneforbud der inne. Segregering oppstår i mange forskjellige former og handler alltid om maktfordeling og maktbevaring.

Din hyttetur med kompiser er noe annet.
Så da er det makten de har som er problemet?
Ikke at de er gutteklubben grei?

Altså, jeg sliter litt med å skjønne problemet med dette.
Jeg skjønner at det er bakstrebersk og jeg ville nok heller ikke vært i en slik "klubb".

Jeg har vært losjemedlem, men det ble bare så dumt at jeg sluttet. Så jeg skjønner litt av hvordan dette funker. Men bare litt.... :)
Selskabet har nok bare fnysende forakt for galosjen. Der leker man ikke hierarki, men er «samfunnets topper» i egne hoder, men nok også i virkeligheten. Norge er et land der stadig flere toppstillinger overtas av kvinner og der kvinner er i flertall i høyere utdannelse. Jeg skjønner godt at disse irriterer seg over å være stengt ute fra denne klubben. Eller at den i det hele tatt finnes.
 
Topp Bunn