Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De har en mindre baffel enn mine. 50 i stedet for 40 Hz er plausibelt.

    Ang deling: Vi er uansett oppe på bølgelengder over minste rommål, sånn en ekstra oktav i bassen ved kabelbytte-land. 😎
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke dra dette lenger ut, men jeg kan siden det er Gradient-tråd skryte av disse høyttalerne, jeg hørte de første gang i Egersund i -07 og har etter det ikke klart å få de ut av mitt hode, det var noe med "åpenheten og ærligheten" som kom ut av disse høyttalerne. Jeg har etter det lest mye om de på nettet, der går det igjen, høyttalere som gjør "lite feil, men overrasker også lite". Lite feil - det kan jeg være enig i, men overrasker lite - det er jeg ikke enig i. Synes at disse overrasker stort - spesielt hvordan de bare spiller musikk i rommet - hvor godt de både sprer lydbildet, men også hvor godt de klarer å formidle lengde, bredde og høyde. Jeg hører på nytt igjen musikk som jeg kan, og opplever ny dimensjon i klangbalanse og ikke minst posisjon til instrumentene i lydbilde.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    Det er et godt konstruert høyttalerdesign med relativ konstant direktivitet, sammenhengende vokal pga koaksialen og dipolbass trives ofte godt langs sidevegger med god avstand til frontvegg i motsetning til monopoler (avhengig av avstand riktig nok).

    Under er en frekvensmåling av ene høyttaleren hos meg i 2013. Nå betyr selvsagt rom og plassering mye, men få høyttalere som måler såpass jevnt i hele frekvensområdet. Synes derimot de var tunet litt for flate, men det løser man enkelt ved å legge inn litt shelving og fall ned mot diskanten.

    1/12 okt. glatting:
    Gradient Revolution MKII_venstre.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er veldig bra. Litt forsiktig bruk av trad tonekontroller et voila!
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    Siden vi er godt i gang. Annen plassering og venstre og høyre høyttaler. Her ser man mindre kamfiltereffekt oppover.

    venstre Gradient.jpg


    Høyre Gradient.jpg



    Ja, tenk om audiofile heller hadde fokusert på å jobbe med frekvensresponsen fremfor alt annet tull.

    Edit: Korrigerte oppløsing på grafen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Med minidsp (deling på 80hz) før Dirac
    Gradient før.jpg

    Her var det nok å jobbe med.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    Her kan det jobbes med 150-400 Hz området. Med plassering og akustiske tiltak. EQ vil ikke løse en slik kansellering godt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her kan det jobbes med 150-400 Hz området. Med plassering og akustiske tiltak. EQ vil ikke løse en slik kansellering godt.
    Mulig, men både økonomi og det at dette ikke bare er musikkrom gjør at jeg står over. Uansett, jeg med mine begrensede kunnskap for lyd er godt fornøyd med slik det låter. Har hatt folk innom som har dempet rommet sitt mye, som sier at det fungerer meget godt hos meg slik som det er. Og det synes jeg selv også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan synes du det låter i sammenligning hvis du bare kjører Dirac fra 200-300 Hz og ned?
    Har ikke prøvd, rett og slett på grunn av minidsp uten dirac låter ikke bra. Minidsp legger på ett filter kontra slik det låter uten minidsp, men Dirac rydder opp og gjør det meget bra igjen. Lydmessig hos meg.
    1 - Gradient med minidsp og dirac.
    2 - Bare Gradient. (spesielt øvre mellomtone og diskant låter tilbaketrukkent)
    3 - Gradient med minidsp uten dirac. (Slør i hele lydbildet)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Liten oppdatering her, har siden sist fått dempet veggene litt mer - og kjørt nye målinger med Dirac. Har nå deling på 100hz (lr 24bd) dette fungerer meget godt. Her nytes all type musikk, alt bare spiller flott.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei... Er det noen som vet om det er vanskelig å bytte trekk/stoff på disse revolution høyttalerne?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.261
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gradient Revolution er nå gått ut av produksjon, og er dermed historie.
    Da våkner min interesse igjen. Spørsmålet nå blir hvor mye bedre Mk4 låter (hos meg) enn Mk1
    1675609589638.png

    HoJ sin erfaring med DSP på disse lover godt.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ...bare en måte å få svar på...🤣👍
     

    Hansie

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2014
    Innlegg
    35
    Antall liker
    40
    Hva synes dere om den nye Gradient R-5? Blir spennende å høre!
    3ec135c762ebb25a941257d087882dc4-image[1].jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Låter sikkert bra, men synes Revolution er penere.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.219
    Antall liker
    2.235
    Hva synes dere om den nye Gradient R-5? Blir spennende å høre!
    Vis vedlegget 890091
    En liten digresjon. Hørte de i Warszawa. Demoen var på et veldig lite hotellrom med to stolrader. Første gang jeg var innom lyttet jeg kun på første rad og der var det veldig lite fundament i lyden pga kanselleringer av stående bølger. Andre gang lyttet jeg på begge radene, og det var en helt annen bassrespons på bakre rekke og låt mye bedre der. Jeg gjorde dette oppmerksom til de som demonstrerte. Og da presterer vedkommende og si at denne høyttalere var så vanskelig å plassere og snakket høyttaleren ned. Tydeligvis totalt uvitende om styrkene til dette høyttaler designet hvor det motsatte er tilfellet. Han representerte forresten en elektronikk merket og solgte åpenbart ikke Gradient.

    Jeg ville definitivt gått for den aktive hvis du vurderer høyttaleren. Aktivt med løpetidskorrigering, jevnere respons, mer dypbass, bedre dynamiske egenskaper med forsterker til hvert element og ofte et mer optimalt delefilter har klare fordeler. Hører ikke passivt til fortiden?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har snuset på gradient 1.4 som perfect sense har til salg?
    MEGET sympatisk pris - vil jeg påstå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn