Norge som fredsnasjon - en myte?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Se her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2446610.ece

Ifølge Øglænd er dette første gang de profesjonelle soldatene i Telemark bataljon deltar i reell strid.
Norge er altså nå deltakere i offensive krigshandlinger. Det er vel liten tvil om at Norge er i ferd med å miste det lille som er igjen av kredibilitet som fredselskende nasjon. Det er vel bare et spørsmål om tid før terrorismen også når Norge. Terror er de ressurssvakes maktmiddel mot overveldende militærmakt.

Jeg har selv gått befalskole og gjort militærtjeneste. Der var forsvar av landet vårt sentralt. Det vi nå ser er etter min mening langt unna det som ligger i begrepet "Forsvaret".

Jeg skjønner heller ikke hvor lite dette er blitt nevnt i mediene. Dette er faktisk en viktig nyhet i forhold til Norges rolle utenlands og for vårt forhold til andre land.
 
S

Slubbert

Gjest
Norge som "fredsnasjon" er selvsagt intet mer enn selvhøytidlig ego-masturbasjon fra Statens karrierebyråkrater, politikere og politikere in spe. For det første er Norge med i NATO og har ikke vært nøytralt siden første verdenskrig, for det andre vil dets innblanding i eksterne afferer i beste fall bare trenere en konflikt. Messias-ambisjoner fra politikere som vil frelse verden og skape et globalt paradis formet i sin egen snevre verdensanskuelse er ikke noe nytt. I den sammenheng, og likefullt for den katastrofale "utviklingshjelpen", er en god læresetning at politikere ødelegger alt de tar i.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Kan anbefale Aslak Nores bok "Gud er norsk" i denne sammenheng. Han er ingen stor "forfatter" og boken er av den grunn litt tung å komme gjennom. Likevel synes jeg, som helt fersk i disse spørsmålene, at den var verd å lese.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Thorvald Stoltenberg sa en gang (etter minnet):

"Norges viktgste bidrag til verdensfreden er at det er så få av oss".

Litt vrient å krangle på det...

Det er forresten Telemark bataljon som nylig har fått sin ilddåp. Både FSK/MJK og 2. bataljon har allerede vært i kamp i Afganistan (offisielt/semioffisielt).
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Zomby_Woof skrev:
Thorvald Stoltenberg sa en gang (etter minnet):

"Norges viktgste bidrag til verdensfreden er at det er så få av oss".

Litt vrient å krangle på det...

Det er forresten Telemark bataljon som nylig har fått sin ilddåp. Både FSK/MJK og 2. bataljon har allerede vært i kamp i Afganistan (offisielt/semioffisielt).
Hvem var det som takket sin skaper for at det var bare 4,5 mill nordmenn, og ikke 450 mill, var det J. O. Johansen?
 
Topp Bunn