Diverse Norge - landet som begynner å mine om et U-land

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Registrerer med stor forundring at fler og fler samfunnsmessige ting i Norge minner meget om noe som er tilfelle i u-land. Ta f.eks. Posten som ikke lenger distribuerer på lørdager, dem har sågar ymtet fram på at posten vil komme ennå sjeldnere i framtiden. I Tyskland er det motsatt - der ser myndighetene det som et sammfunnsansvar at post kommer fram overalt. At firmaet Kvikkas har en avtale med samferdselsdepartementet som erstatter for Posten på lørdager, gjelder dog ikke hele landet, da det mangler ressurser for å få det til.
    Også har man disse såkalte heldigitale portalene, som i beste fall bare er brukbare når det er oppe å går, da tenker jeg på nedetid som følge av tekniske problemer.

    Siste eksempel fra meg i denne omgang er det lokale biblioteket, som har meråpent som det kalles når kommunen ikke har råd til å ha et menneske sittende der fem dager i uka. Så I-landet er iferd med å bli U-land. Trist er det iallefall.

    Andre som har gode eksempler ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.227
    Jeg leser for tiden en bok om det afrikanske kontinentet etter frigjøringen fra kolonitiden på 50- og 60-tallet. Det er særdeles lite, faktisk ganske nøyaktig absolutt ingen verdens ting i Norge anno 2018 som minner om et U-land.

    Grunnen til at det er mer service og tjenester i Tyskland er at tyske reallønninger har stått bom stille i 20 år. I Norge er lønningene så høye at ting automatiseres og effektiviseres i stort monn. Hvem faen bryr seg om om det er post på lørdager eller ikke? Jeg får noe vesentlig i postkassen min kanskje hver 14. dag eller deromkring, alt annet går elektronisk. Om posten gikk over til distribusjon en gang i uken ville jeg knappest merke noen forskjell.

    Det finnes et helt fungerende vesten for logistikk, der man endatil kan hente ut pakkene sine i en butikk som er åpen til klokken 23 på hverdager og til 20 på lørdager. Enormt mye bedre enn et postkontor som stenger i det jeg forlater jobben.

    Posten sliter fordi mengden brev har gått rett i dass (men pakker har økt grunnet netthandel), samt at de visstnok har store kostnader men ingen inntekter fra netthandel fra kinabutikker og denslags.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De som klager over forholdene i Norge burde bo sammen med lokalbefolkningen i et fattig land i noen måneder eller år. Da ville de satt pris på stabil strømforsyning (ja, nå har det vært ræva i Agder i vinter, men de lover bot og bedring) og vannforsyning. Et politi som ikke er korrupt og et offentlig helsevesen som fungerer ganske så bra. Pensjonene ligger himmelhøyt over alle andre land selv om vi tar hensyn til levekostnadene. Norge er bra og det er lite å klage på. Heia Norge.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vel, flertallet på Stortinget bygger ned posten steg for steg for å få flere aktører på banen og full privatisering. Liksom som om det er næringsgrunnlag for flere aktører i Norge. Blir bare dyrere og dårligere.

    Hadde bare posten kun sluttet med brev på lørdag, så var det en ting. De kuttet ut A-post i samme slengen. Jeg skulle ha et brev fra sentralt på østlandet til vestlandets hovedstad for et par uker siden. Det var viktig at det kom frem før søndag, så det ble postet postet tirsdagskvelden. Posten sier at 2 arbeidsdager er nok, men her kom det ikke frem på 3 arbeidsdager, og det var ingen distribusjon på lørdagen.

    Dette er politisk bestemt. Så ønsker man et fungerende og effektivt postvesen så må man stemme deretter. Det er ikke gratis, og åpning for flere distributører vil ikke gjøre det billigere eller bedre.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg slutter meg til det weld77 sier lenger opp. Hvis du sier at Norge minner om et u-land så vet du ikke hva du snakker om.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hugsar då eg kom heim etter at familien hadde vore eitt år i Spania. Spania er langt unna å vere noko u-land, men du verda, kor godt det var å vere heime, med dei standardane vi har her.
    Sjølv om eg er ganske bekymra med tanke på reduksjonar av offentlege tenester, anbudsordningar på livs(kvalitets)viktige oppgåver, stygg sentralisering, miljøproblem og ikkje minst ei nærast fanatisk tru på at kapitalisme er den einaste organisasjonsform som har framtida for seg, er eg glad for at eg, barna mine og barnebarnet mitt veks opp i verdas rikaste, og sannsynlegvis beste land å bu i.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vel, flertallet på Stortinget bygger ned posten steg for steg for å få flere aktører på banen og full privatisering. Liksom som om det er næringsgrunnlag for flere aktører i Norge. Blir bare dyrere og dårligere.

    Dette er politisk bestemt. Så ønsker man et fungerende og effektivt postvesen så må man stemme deretter. Det er ikke gratis, og åpning for flere distributører vil ikke gjøre det billigere eller bedre.
    Egentlig bakvendt rekkefølge her...

    Fjerningen av postens monopolerer, et etter et, er en av årsakene til nedbyggingen av tjenester. Når posten ikke kan kryss-subsidiere en lite lønnsom tjeneste med overskuddet fra pakkedistribusjonen, så blir det slik.

    Dette er et resultat av EU-direktiver, som et veldig stort flertall på Stortinget har bestemt seg for å ikke protestere på.

    Det er tre faktorer her:
    1 Posttjenester ute i «Gokk» vil aldri lønne seg.
    2 Vi sender jævlig mye mindre brev enn før. Selv stat og kommune ønsker å sende mest mulig digitalt.
    3 Punkt 1 blir som følge av punkt 2 enda mindre lønnsomt

    Vi er egentlig enige i at det ikke er næringsgrunnlag for mange aktører.

    Resultatet kjenner vi til - PostNord leverer lp-plater som henger på dørhåndtaket.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er mindre behov for postombærere i Norge i dag. Vi sender mindre post og bruker andre tekniske løsninger som er bedre til det meste. Antallet bemannede telegrafstasjoner også er mindre i dag enn for 50 år siden, og det er en helt grei utvikling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Norge som U-land er en morsom tanke, men da har man ikke vært i mange utviklingsland. Min datter var fire år i Kathmandu. Ingen posttjeneste man kunne stole på; vannet fra springen måtte IKKE drikkes, under noen omstendigheter; tilsvarende skulle man ha lukket munn når man dusjet; leiligheten var utstyrt med batteribank/akkumulator, så man hadde nødstrøm pga hyppige strømbrudd; osv.
    Og dette var i et av byens bedre, mer privilegerte strøk.

    Som nevnt i tråden er nordmenn rådyre i drift og man forsøker å spare der man spare kan, noe som gjør at tjenester man tidligere fikk "gratis" blir borte, eller må betales for i stykkpris.
    Også verdt å huske at en stor del av tilgjengelig arbeidsstyrke er blitt borte i tiltak fra type velferd til attføring til uføre/trygd. Noe som skaper ytterligere press på å få mest mulig ut av de som vil/kan arbeide.

    Og det blir ikke bedre: https://www.abcnyheter.no/penger/ma...-mener-altfor-mange-unge-nordmenn-blir-navere

    Men jeg tror ikke det er et U-landstegn.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er ikke bare litt "la dem spise kake" over tanken om at Norge ligner et u-land...
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    "...... men begrepet utviklingsland understreker at til tross for store problemer er det land med positive utviklingspotensialer".

    Norge er et av verdens minste land mht folketallet, olja og fisken har gjort Staten rik. Legg merke til at det er min subjektive oppfatning som gjelder her. Det er tendensen til at den samme Staten er så gjerrig og grisk på samme tid som får meg til å reagere med denne tråden. Selv om Norge definisjonsmessig langt fra er et U-land så er det for meg likevel en reverserende tendens som minner om noen av de problemene et U-land har. Definisjonen fra wikipedia kan inverteres til :
    "....men begrepet industriland understreker at til tross for mindre problemer er det land med negative utviklinger...". jeg sier IKKE at Norge er et U-land.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er mindre behov for postombærere i Norge i dag. Vi sender mindre post og bruker andre tekniske løsninger som er bedre til det meste. Antallet bemannede telegrafstasjoner også er mindre i dag enn for 50 år siden, og det er en helt grei utvikling.
    Telegrafstasjonene har blitt erstattet med annen teknologi. Tjenesten er forbedret da man kan sende mye mer til en rimeligere pris.

    Hvis jeg skal sende et normalt brev som jeg ønsker skal komme frem til i morgen, så kostet det 15 kr i fjor. Nå koster det 450kr.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mindre behov for postombærere i Norge i dag. Vi sender mindre post og bruker andre tekniske løsninger som er bedre til det meste. Antallet bemannede telegrafstasjoner også er mindre i dag enn for 50 år siden, og det er en helt grei utvikling.
    Telegrafstasjonene har blitt erstattet med annen teknologi. Tjenesten er forbedret da man kan sende mye mer til en rimeligere pris.

    Hvis jeg skal sende et normalt brev som jeg ønsker skal komme frem til i morgen, så kostet det 15 kr i fjor. Nå koster det 450kr.
    Brev er i ferd med å lide samme skjebne som brevgiro, papiravisen, rulletobakk, fasttelefonen, fysiske butikker, + masse mer.
    Snart sitter vi bare i godstolen og hører musikk og bestiller det vi trenger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg våger å si at det ikke er tilfelle. Alt av hva du nevner har blitt erstattet av billigere og mer tilgjengelig servicetilbud.

    personlig oppmøte i bank -> brevgiro der man hjemme kunne fylle ut og gjøre bankarbeidet.
    brevgiro -> ferdigutfylte skjema i nettbank.
    papiravis -> nettavis
    rulletobakk -> brukerne dør ut.
    fasttelefon -> mobiltelefoni
    fysiske butikker -> nettbutikk der man hjemme kan med ro og mak bla gjennom og gjøre sin reasearch. Vil fortsatt ha behov for fysiske butikker, spesielt klesbutikker.

    Posten. fysisk sende noe fra A til B. Behovet ligger der fortsatt og tilbyderne har ikke kommet opp med noe nytt og forbløffende. Internett har gjort at behovet er mindre, men folk trenger fortsatt å sende brev fra A til B.

    I stedet for å se på finansieringsløsninger, så bare har Stortingsflertallet bestemt at kvaliteten skal senkes og senkes.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har ikke sendt et fysisk brev (privat og jobb) på minst 5 år
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    jeg våger å si at det ikke er tilfelle. Alt av hva du nevner har blitt erstattet av billigere og mer tilgjengelig servicetilbud.

    personlig oppmøte i bank -> brevgiro der man hjemme kunne fylle ut og gjøre bankarbeidet.
    brevgiro -> ferdigutfylte skjema i nettbank.
    papiravis -> nettavis
    rulletobakk -> brukerne dør ut.
    fasttelefon -> mobiltelefoni
    fysiske butikker -> nettbutikk der man hjemme kan med ro og mak bla gjennom og gjøre sin reasearch. Vil fortsatt ha behov for fysiske butikker, spesielt klesbutikker.

    Posten. fysisk sende noe fra A til B. Behovet ligger der fortsatt og tilbyderne har ikke kommet opp med noe nytt og forbløffende. Internett har gjort at behovet er mindre, men folk trenger fortsatt å sende brev fra A til B.

    I stedet for å se på finansieringsløsninger, så bare har Stortingsflertallet bestemt at kvaliteten skal senkes og senkes.
    Enig i din oppramsing, men klesbutikker forsvinner også, klær handles på Facebook og klesbutikkene på nett kommer mer og mer.
    Hvis det skal sendes et brev så kan man ofte bruke e-post og en skanner. Gjorde faktisk det i går. Fikk et viktig dokument på e-post, skrev det ut, signerte det og skannet det inn igjen og sendte det som et vedlegg. Miljøvennlig og enkelt. Originalen ligger i permen:)
    Pakker blir det mye av og der får vi melding på telefonen og henter i post i butikk.
    Brevombæring kommer til å bli begrenset til en eller to ganger i uka. Alternativet er å ansette noen til femti kroner timen og ha levering hver dag. Jeg synes ikke det er riktig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De siste to gangene jeg sendte brev:
    - jobbmessig: sendte nabovarsel ifb med byggesøknad
    - privat: reiseregningsskjema for å få refundert reiseutgifter ifb med kontroll på sykehus.

    Den siste mistenker jeg er fordi det skal være mest mulig tungvindt å få ut penger en har krav på fra staten, slik at de fleste driter i å sende inn...

    Johan-Kr
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er svært usikker på fremgangen i nettbutikker for klær inntil de klarer å komme med en løsning på klesstørrelseutfordringen.

    Epost og skanner forenkler helt klart prosessen, men løser ikke personvernproblematikken. Trenger du å sende f.eks. en legeerklæring så er posten eneste reelle alternativet.

    Og innimellom har tanta på Toten noe hun må sende som haster litt. Vi har nå kun B-post og B-post tar 3 dager.

    Norge må også reforhandle avtalen med EU/Kina der Posten taper penger på leveringsplikten. Det er en grunn til at det er så billig med post derfra. Vesten subsidierer.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De siste to gangene jeg sendte brev:
    - jobbmessig: sendte nabovarsel ifb med byggesøknad
    - privat: reiseregningsskjema for å få refundert reiseutgifter ifb med kontroll på sykehus.

    Den siste mistenker jeg er fordi det skal være mest mulig tungvindt å få ut penger en har krav på fra staten, slik at de fleste driter i å sende inn...

    Johan-Kr
    Det går fremover med staten også. Nå kan man elektronisk søke om refusjon for pasientreiser på helsenorge.no
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Norge må også reforhandle avtalen med EU/Kina der Posten taper penger på leveringsplikten. Det er en grunn til at det er så billig med post derfra. Vesten subsidierer.
    Den avtalen er helt sinnsvak.

    Jeg bestilte en strømforsyning på eBay. Den kom seg på 15kr, inkludert frakta. Den kom som rekommandert brev.

    Når jeg sendte nabovarsel, rett før jul, kom det seg på over 140kr, for et ark...

    Johan-Kr
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    Det er mindre behov for postombærere i Norge i dag. Vi sender mindre post og bruker andre tekniske løsninger som er bedre til det meste. Antallet bemannede telegrafstasjoner også er mindre i dag enn for 50 år siden, og det er en helt grei utvikling.
    Det er ikke min erfaring. Det har blitt flere postombærere. Her jeg bor er det ett firma som leverer avisen, Posten leverer brev og pakker, Postnord leverer reklamen. Genialt! :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    U-land?
    Storbritania: Ekstremt trege med postsendte billetter, refusjon av T-banebot kom etter mange formelle brev i (papir)sjekk som igjen krevde legitimasjon, vedlegg etc.....
    Tyskland: Faktura for abonnement kommer i papirform. NRK's korrespondent var forbauset over papirveldet og lite bruk av elektroniske tjenester samt anonymitet i forum og Facebook. Dette henger igjen fra DDR-tiden da det lå en beskyttelse i å være anonym. Nesten umulig å betale med kort (Rugen).
    Italia: Prøvd å betale med kort på bensinpumper?
    Men, noe kan man da hente: I Brighton så jeg en "pakkesentral" som opererte med de fleste kjente fraktselskaper (DHL, JetPack etc) hvor du kunne hente, sende, kjøpe all slags emballasje.. enkelt og greit. (Når det gjelder ferskvaredisker er vi et U-land).
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hastesendinger er egentlig blitt en katastrofe, uansett hva Posten sier. Overnatten-pakke til distrikts-Norge er min. over-to-netter. Medisinske prøver fra distriktene er i ferd med å bli en katastrofe - ikke minst økonomisk for kommunale helsetjenester. Logistikk ute i distriktene er tildels kaotisk, da sorteringssystemene ikke aner hvordan Gnore ser ut - helt vanlig at folk må hente pakker 3-4 mil unna, fordi "systemet" ikke skjønner at nærmeste utleveringssted faktisk er bare 10-12 km unna... osv osv. Våre regjeringer ila de siste 20+ år ( inkludert AP) ser kun "teoretisk effektivisering" som eneste mål, for å "spare" penger, noe som ofte egentlig får det motsatte resultat, men det hjelper ikke, for våre politikere og departementsbyråkrater "vet best", og mye bedre enn alle andre derute som faktisk skjønner hva problemet er...."Den vet best hvor skoen trykker som har den på", men ikke for våre folkevalgte, i stadig økende grad også uten praktisk samfunns - og arbeidserfaring, for politikk er blitt et "fag" og et yrke..... Jauda....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Hastesendinger er egentlig blitt en katastrofe, uansett hva Posten sier. Overnatten-pakke til distrikts-Norge er min. over-to-netter. Medisinske prøver fra distriktene er i ferd med å bli en katastrofe - ikke minst økonomisk for kommunale helsetjenester. Logistikk ute i distriktene er tildels kaotisk, da sorteringssystemene ikke aner hvordan Gnore ser ut - helt vanlig at folk må hente pakker 3-4 mil unna, fordi "systemet" ikke skjønner at nærmeste utleveringssted faktisk er bare 10-12 km unna... osv osv. Våre regjeringer ila de siste 20+ år ( inkludert AP) ser kun "teoretisk effektivisering" som eneste mål, for å "spare" penger, noe som ofte egentlig får det motsatte resultat, men det hjelper ikke, for våre politikere og departementsbyråkrater "vet best", og mye bedre enn alle andre derute som faktisk skjønner hva problemet er...."Den vet best hvor skoen trykker som har den på", men ikke for våre folkevalgte, i stadig økende grad også uten praktisk samfunns - og arbeidserfaring, for politikk er blitt et "fag" og et yrke..... Jauda....
    Så først beskriver du problemet med at folk må hente pakker på feil sted som er (unødvendig) langt unna, så forklarer du at det skjer pga systemet ikke forstår geografien, deretter legger du skylden på politikerne.

    Mener du seriøst at det er politikere som skal ha skylden fordi noen i 2018 ikke klarer å lage et effektivt logistikksystem som kan finne optimal leveringsrute ? Er det rart Jeff Bezos er verdens rikeste mann ?

    Jeg ser få grunner til å savne postmonopolet. Jeg savner ikke å stå i kø på posten for å hente pakke. Før det lokale postkontoret ble nedlagt var de selvsagt et av de få stendene på kjøpesenteret som stengte tidligere enn senterets vanlige tider. Selvsagt sammen med sin monopolbror Vinmonopolet. De siste ukene har jeg hentet et utall pakker med vinyl fra ulike hentesteder, Narvesen, Esso, COOP Prix (Post i butikk) for å nevne de hyppigste. Alle med vesentlig lengre åpningstider enn postkontoret hadde. Ikkno mer stress for rekke posten før stengetid. I alle tilfeller fikk jeg meldinger på SMS om status på forsendelsen og når det ville være tilgjengelig for henting, og når den faktisk var klar. Siste jeg hentet på postkontoret fikk jeg hentelapp i postkassen 2-3 dager etter at pakken var kommet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet med post er ganske enkelt at selv det som egentlig er samfunnskristiske funksjoner også skal konkurranseutsettes, med maksimum profitt som utgangspunkt. Vi skal ikke lenger enn 10-15 år tilbake før vi hadde en posttjeneste som faktisk fungerte. Vi har fortsatt funksjoner og operasjoner som krever bevitnet personlig signatur og/eller oppmøte, eller tidskkritisk avvikling. Posten kunne enkelt fyllt disse funksjonene dersom vi fortsatt hadde hatt en samordnet posttjeneste. Istedet har vi fått et slags "kaos i vakuum" hvor en rekke operatører stort sett greier å rote det til, uten at noen egentlig tjener penger, som da er litt av forutsetningen. Resultatet er bl.a. at om du forsøker å sende en liten julehilsen til "tante Olga" så koster forsendelsen mer enn innholdet.... Jeg er en av de ute i distriktene som av og til trenger ekspresstjenester i yrkesmessig sammenheng. Noen få kritiske deler som av og til koster en skarve hundrings, blir til en JetPack til over tre tusen, pluss budbil for å få det hentet eller brakt fram....
    Perforeringen av allmen posttjeneste er faktisk politikernes ansvar, og ingen andres, i ærbødigheten over å tekkes EU. Man kan faktisk avstå fra å innføre noen av de mest idiotiske EU og EØS direktiver....

    EDIT: Post i butikk er faktisk ingen dårlig ide, bortsett fra at ekspeditørene til tider ikke kan prosedyrene for litt tricky utenalndsbehandling. Forøvrig er det ikke bare post i butikk her jeg bor, det er post-i-Coop, Narvesen, Bunnpris, Rema, - alt etter hvilken speditør som er i farta...
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    For meg hadde det egentlig vært nok om posten leverte tirsdag og fredag. Får nesten aldri post og er nær å stoppe all reklame også.

    U-land? Det har da aldri vært noe land som har vært lengre fra U-landsstatus noensinne. Alt går så på skinner at man kan nesten bli skremt.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    For meg hadde det egentlig vært nok om posten leverte tirsdag og fredag. Får nesten aldri post og er nær å stoppe all reklame også.

    U-land? Det har da aldri vært noe land som har vært lengre fra U-landsstatus noensinne. Alt går så på skinner at man kan nesten bli skremt.
    Går på skinner ? Vel, det er ikke min erfaring her jeg bor, og det er ikke i bynært strøk da.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Norge et u-land? Stikk fingern i jorda, mann! Hvis ikke det funker så får du flytte til et annet land (hvis det landet ønsker å ta imot deg i det hele tatt), slik mange nordmenn oppfordrer innvandere å gjøre hvis de våger å ytre den minste misnøye :rolleyes:

    Sagt på en annen måte, det er veldig mange i u-land som gjerne hadde byttet plass med deg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I åndelig henseende er Norge et U-land. Vi er et land som har avskaffet politikken til fordel for byråkratiet. Vi er et land som for det meste består av personer som vil knulle og drikke vin, og som i liten grad finner glede i frihetens frukter. Selv under tyranniet kan en gå rundt med feit buk og velfødd kuk.

    Selvfølgelig er Norge et U-land: Vi finner glede i de samme ting som de som lever under nødvendigheten og ikke har tid og kraft til de frihetlige sysler. Vi er en nasjon i åndelig nedsmelting.

    (Hverken Posten eller Polet har noe med U-landsproblematikk å gjøre.)
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Norge et u-land? Stikk fingern i jorda, mann! Hvis ikke det funker så får du flytte til et annet land (hvis det landet ønsker å ta imot deg i det hele tatt), slik mange nordmenn oppfordrer innvandere å gjøre hvis de våger å ytre den minste misnøye :rolleyes:

    Sagt på en annen måte, det er veldig mange i u-land som gjerne hadde byttet plass med deg.
    Du får lese hva jeg skriver vinagunner. jeg vet forresten om U-land som har mer FRIHET enn det man har i Norge. men grad av faktisk frihet er nok ikke den faktoren som vektes mest når U-land skal defineres.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Frihet er så mangt, for eksempel er demokratisering av utdanning noe som gir nordmenn større frihet fordi de i større grad kan påvirke sin framtid og status, uansett hvilken sosial status vi kommer fra i utgangspunktet. I samtlige U-land har de ikke den friheten.

    Samtidig vil jeg stemme i med Dong i at vi som åndsnasjon er i bratt utforbakke, om ikke total melt down. Vår åndelige og kulturelle kapital begraves samtidig som vi akkumulerer mer og mer monetær kapital. Det er tragisk, og slike tider får en til å sitere Churchill.


    3c3fafaf657c493e7eff80ada81e545e.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    For meg hadde det egentlig vært nok om posten leverte tirsdag og fredag. Får nesten aldri post og er nær å stoppe all reklame også.

    U-land? Det har da aldri vært noe land som har vært lengre fra U-landsstatus noensinne. Alt går så på skinner at man kan nesten bli skremt.
    Går på skinner ? Vel, det er ikke min erfaring her jeg bor, og det er ikke i bynært strøk da.
    Hva går ikke på skinner, og hvor i verden går det helhetlig mer på skinner?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    10.177
    På mine mange opphold med tilhørende arbeid i lag med lokalbefolkning rundt i verden, har jeg så å si aldri møtt et så velfungerende system som i Norge; jo det finnes andre som er ca. like gode, men det finnes svært mange fler som er usedvanlig mye dårligere også.
    I Europa er det to land jeg har jobbet i som har diverse trekk av U-land, og det er faktisk Hellas og Makedonia.

    Ellers er min kjennskap til en lang rekke land slik at U-land er noe helt, helt annet. Og Norge er absolutt en av de som er lengst unna en slik betegnelse.

    Disqutabel
     
    6

    65finger

    Gjest
    Vi blir mere og mere et Uland i ånden. samfunnet ellers funker.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi blir mere og mere et Uland i ånden. samfunnet ellers funker.
    Der kan jeg heller være mer enig, det er mye penger, mat, mangel på kunnskap om kultur/historie og seg selv nok, men noe U-land etter normal regnemåte er vi ikke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    10.177
    Vi blir mere og mere et Uland i ånden. samfunnet ellers funker.
    Mulig det, men det blir en slags ny betydning av u-lands-begrepet, og med svært lite presisjon. For hva er vi i ferd med å miste? Kjærligheten til hardingfeler? Kontakt med vårt filosofiske indre? Religiøs tilhørighet?
    Jeg aner nemlig ikke hva du mener med et slikt begrep. Hva kjennetegner egentlig et "åndelig u-land"?

    Disqutabel
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Registrerer med stor forundring at fler og fler samfunnsmessige ting i Norge minner meget om noe som er tilfelle i u-land. Ta f.eks. Posten som ikke lenger distribuerer på lørdager, dem har sågar ymtet fram på at posten vil komme ennå sjeldnere i framtiden. I Tyskland er det motsatt - der ser myndighetene det som et sammfunnsansvar at post kommer fram overalt. At firmaet Kvikkas har en avtale med samferdselsdepartementet som erstatter for Posten på lørdager, gjelder dog ikke hele landet, da det mangler ressurser for å få det til.
    Også har man disse såkalte heldigitale portalene, som i beste fall bare er brukbare når det er oppe å går, da tenker jeg på nedetid som følge av tekniske problemer.
    Jeg må innrømme at min første reaksjon da jeg leste dette var noe i retning av "her har vi en person som ikke har sett så mye av verden, stakkars". Hvis du tror at noe nedetid på digitale portaler for innlevering av selvangivelse etc er u-landssymptomer tror jeg du skal ta en tur til et slikt og se etter hvordan ting egentlig fungerer (dvs stort sett ikke fungerer) i et ekte u-land.

    dr mulilanji.jpg

    Om Sentralafrika blir for vanskelig tilgjengelig kan du forsøke cajun country i Louisiana, USA i stedet. Der snakker vi u-landstendenser i noe som på papiret er et i-land. Men Norge? Neppe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn