Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Er jo intressant det som har kommet fram angående Molex her i det siste. Det indikerer vel at avansen er stor i et eller flere ledd når det gjelder kabler.
    Allikevel ender jeg opp med Nordost flere steder i anlegget fordi de simpelthen er helt i toppen når det gjelder lydkvalitet. De Frey kablene jeg har nå er første modell, men er superfornøyd med de. De slår mine gamle Transparent Ultra XL på de fleste områder, og de kosta til og med det dobbelte av Frey 1.
    Merker forresten et tydelig hopp fra Blue Heaven LS til Frey 1.

Leste i en annen tråd at Molex kabler kunne kjøpes til meterpris men da må man terminere selv. Og mye av kunnskapen som kreves for å bevare den høye båndbredden ligger visstnok i termineringa.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.057
    Torget vurderinger
    1
    Så da et det bra at de audiofrekensene vi lytter på ikke bryr seg filla om terminering på den ene eller andre måten. Der eneste som kreves er ett kontaktpunkt

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.724
    Sted
    Langesund
    Fikk ekstremt mye bra tilbakemeldinger da dette var virkelighet på baksiden
    termenering.jpg

oen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    860
    Disse tåpelige kabeldiskusjonene vil nok pågå noen år til.

Det tok jo mange år å overbevise de fleste om at jorda er rund og ikke flate.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    141
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Å påstå at Nordost driver med svindel er en helt absurd konklusjon. Nordost er kanskje det mestselgende kabel-merket i Norge og store deler av utlandet. Dvs mange tusen fornøyde brukere. Og Nordost høster konstant gode anmeldelser i de største Hi-Fi Magasinene. Kan nevnes at flere kjente lydstudioer har tatt i bruk Nordost sin PRO-linje med kabler de siste årene, deriblant Newvelle Records og Marc Urselli (vinner av 3 Grammy for beste lydprodusent). Så at alle disse også skulle være bitt av placebo er helt urimelig å påstå. Ta en lytt på videoen der Newvelle prøver ut Nordost i sitt studio. Åpenbar forskjell i lydkvalitet:

https://youtu.be/ha2tn_tw2co

MadsBje

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    3
    Har selv Nordost Blue Heaven signal og litt annet liggende. Jeg hører det samme hos meg som på denne videoen når jeg bytter til Nordost. Litt lysere i klangen, mulingens litt mindre kropp og bass kontra andre kabler som er litt varmere hos meg og muligens gir litt mere kropp og bass. Hva som er bedre eller noe annet skal ikke jeg begi meg ut på og det kommer vel litt an på resten av oppsettet. Endringen i lyd er så pass tydelig at jeg synes det er merkelig at dette i det heletatt diskuteres. Både jeg, kona og kompiser som har lånt kabler hører forskjell på kablene, men det er ikke slik at det er den dyreste som blir stående i anlegget alltid. Bruker selv en kabel i anlegget som koster 1/5 av den dyreste jeg har liggende. Grunnen til det er at den funker best hos meg og har den klangen som jeg liker sammen til resten av anlegget.
    Som vi hører på filmsnutten her, hvis du allerede har et anlegg som låter lyst og litt skarpt så er kanskje ikke en slik kabel til det bedre.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.429
    Sted
    FBU / ENFB
    Siden dette er en vennetråd.....

Her ser dere to kurver som representerer to forskjellige RCA kabler. Den ene kabelen er en kabel fra Blue Jeans og den andre er en Nordost Odin og kurven dere ser reflekterer lyden i rommet målt med REW:

513199d1539516303-invitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test-kalle-2-nordost.jpg

Dere kan tydelig se at Nordost Odin ikke er dårligere en Blue Jeans og at kritikken er ubetinget.

-BB-

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Siden dette er en vennetråd.....

Her ser dere to kurver som representerer to forskjellige RCA kabler. Den ene kabelen er en kabel fra Blue Jeans og den andre er en Nordost Odin og kurven dere ser reflekterer lyden i rommet målt med REW:

Vis vedlegget 557684

Dere kan tydelig se at Nordost Odin ikke er dårligere en Blue Jeans og at kritikken er ubetinget.

-BB-
    Gjør det samme med to cd spillere av ulikt fabrikat. Temmelig sikker på at du får samme resultat.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Kan man måle seg fram til hvilken cd spiller som har best perspektiv egenskaper? Kan man måle seg fram til hvilken kabel som har best perspektiv egenskaper? Jeg gjetter nei. Isåfall hvordan ser de målingene ut?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.429
    Sted
    FBU / ENFB
    Kan man måle seg fram til hvilken cd spiller som har best perspektiv egenskaper? Kan man måle seg fram til hvilken kabel som har best perspektiv egenskaper? Jeg gjetter nei. Isåfall hvordan ser de målingene ut?
    Kablene klarer ikke å skille på subjektive kvaliteter dessverre.

-BB-

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm

-BB-
    Så med andre ord er min hørsel ikke til å stole på. Okei! Da vet jeg det. Glimrende at man har folk som deg her så vet man det neste gang man tester ny forsterker.

Du får gjerne legge frem målbare bevis på at kabler ikke klarer å skille på perspektivegenskaper siden du påstår det.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.429
    Sted
    FBU / ENFB

-BB-
    Så med andre ord er min hørsel ikke til å stole på. Okei! Da vet jeg det. Glimrende at man har folk som deg her så vet man det neste gang man tester ny forsterker.

Du får gjerne legge frem målbare bevis på at kabler ikke klarer å skille på perspektivegenskaper siden du påstår det.
    Du må selv ta standpunkt til om din egen hørsel er å stole på.

Her er de målbare bevisene du spør etter og igjen viser dem at Nordost Odin RCA ikke er dårligere en Blue Jeans Cable. Grønn kurve er Odin og rød kurve er BJC. De objektive, elektriske forskjellene er minimale og ikke hørbare.

513208d1539518297-invitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test-nosim.jpg

-BB-

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Dette sier vel ingenting om perspektiv? Vis meg isåfall målinger på cd spillere som gjenspeiler forskjeller i perspektiv.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.429
    Sted
    FBU / ENFB
    Eksakt! Det var det jeg ville fram til. Så derfor er det vel egentlig klin umulig for noen av oss å fremlegge bevis for det vi prater om?
    Jeg har jo lagt ut bevis som viser at Odin ikke er dårligere en BJC. Det er bortkastet tid å diskutere subjektivt fjas men ikke la det stoppe deg. Dette er en vennetråd så det er bare å smøre på.

-BB-

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Eksakt! Det var det jeg ville fram til. Så derfor er det vel egentlig klin umulig for noen av oss å fremlegge bevis for det vi prater om?
    Jeg har jo lagt ut bevis som viser at Odin ikke er dårligere en BJC. Det er bortkastet tid å diskutere subjektivt fjas men ikke la det stoppe deg.

-BB-
    Nei det lar jeg ikke stoppe meg. Vi vet alle at det er forskjeller i perspektivegenskaper på alt hifi utstyr, men kan det måles? Jeg påstår at det er det på kabler også, kan du motbevise det med målinger? Tror jeg sier takk for meg i dag.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    879
    Nei det lar jeg ikke stoppe meg. Vi vet alle at det er forskjeller i perspektivegenskaper på alt hifi utstyr, men kan det måles? Jeg påstår at det er det på kabler også, kan du motbevise det med målinger? Tror jeg sier takk for meg i dag.
    Perspektiv er en illusjon som oppstår i hodet vårt når vi hører lyd fra (minst) to lydkilder (stereo). Dette kan manipuleres med panorering, fasedreining og tildels med EQ. I tillegg kommer akustiske påvirkninger etter at lyden har forlatt høyttalerne. Om en kabel skal påvirke dette, så må den nødvendig vis påvirke noen av faktorene over. Kanskje mest plausibelt med fasedreining eller EQ? Den påvirker iallefall ikke panorering eller akustikk. Hvis en kabel gir annerledes perspektiv en annen, så må minst en av dem ikke fungere etter hensikten.

Siden illusjonen oppstår i hodet vårt, kan det jo forklaringen like gjerne ligge der som i kabelen. Det gjør det også vanskelig å måle. Dette er min lekmannsforståelse av saken, men vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg er her for å lære. Hvis man virkelig ønsker å lære noe om emnet, går det an å starte her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et eksempel: Et moderne multikanalsopptak inneholder alle instrumenter og stemmer i hver sin kanal. I downmix kan man regulere bredden ved å panorere enkeltkanalene fra ene siden mot andre siden. Et slikt multikanalsopptak inneholder ingen "dybdeinformasjon", - likevel hører mange "dybden på scenen" og at enkelte personer/instrumenter står foran/bak hverandre, - til tross for at denne informasjonen ikke finnes. Dybde og høyde kan også manipuleres ved å endre frekvens eller fase... mao - rene illusjoner....

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.709
    .. og vil man betale mest mulig for disse illusjonene trår man ikke feil med en Odin, der er den jo nesten på topp :)

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Trondheim
    Husk på at lyd, som lyd, ikke eksisterer. Det er trykkendringer i luften som overføres via trommehinnen til små hår inne i det indre øret som sender små elektriske signaler til hjernen som så tolker det som lyd. "Hvis et tre faller i skogen og det er ingen til stede, lager det da lyd?" - Nei det gjør ikke det. Lyden oppstår inne i hodet vårt. Så det er opplagt at det er mange ting som kan påvirke lyden vi "hører", men de er nesten alle psykiske. Luftfuktighet og høy/lavtrykk vil kunne påvirke hvordan trykkendringene sprer seg i luften, og det vil dermed påvirke trykkbølgene som treffer trommehinnen, men selve lyden vi hører genereres av hjernen når den tolker signalene fra det indre øret. Utformingen av det ytre øret (vi er alle forskjellige der - jeg får f.eks. aldri ørepropper til å sitte, de faller alltid ut) og hvordan det fanger opp trykkbølgene og sender dem videre til trommehinnen vil påvirke lyden. Så dagsform, hva slags stemning vi er i, hva vi forventer å høre etc... påvirker det vi hører. Kabler? Not so much.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.

komfort

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    85
    Perspektiv er en illusjon som oppstår i hodet vårt når vi hører lyd fra (minst) to lydkilder (stereo). Dette kan manipuleres med panorering, fasedreining og tildels med EQ. I tillegg kommer akustiske påvirkninger etter at lyden har forlatt høyttalerne. Om en kabel skal påvirke dette, så må den nødvendig vis påvirke noen av faktorene over. Kanskje mest plausibelt med fasedreining eller EQ? Den påvirker iallefall ikke panorering eller akustikk. Hvis en kabel gir annerledes perspektiv en annen, så må minst en av dem ikke fungere etter hensikten.

Siden illusjonen oppstår i hodet vårt, kan det jo forklaringen like gjerne ligge der som i kabelen. Det gjør det også vanskelig å måle. Dette er min lekmannsforståelse av saken, men vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg er her for å lære. Hvis man virkelig ønsker å lære noe om emnet, går det an å starte her:

Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.
    Les nøye innlegget til JENO over! Veldig mye foregår inni hodet og ingen skal ta fra deg det! MEN I det en kabel er god nok og oppover blir det vanskeligere og vanskeligere å skille dem fra hvarandre ved å lytte. Spesielt hvis du skal lytte til en kabel deretter bytte til en annen. Jeg har testet en del compact kassetter i det siste og selv her (med til tider stor forskjell fra kilde til opptak) er det vanskelig å skille lydkvaliteten fra hverandre, men hvis jeg bruker REC monitor funsjonen er det mye lettere. Bytte frem og tilbake mellom kilde og opptak mange ganger for å høre forskjell.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    2.300
    Et litt mer jordnært spørsmål :) Jeg har en Heimdall 2 strømkabel, som nå ligger på Torget. Den har en "figure 8" kontakt i apparatenden og det har jeg ikke lenger bruk for. Jeg har spurt hificenteret om muligheten for å bytte apparatkontakt, men det er "umulig" fordi et eller annet magisk da ville gå tapt :)

Jeg har et pragmatisk forhold til kabler, men kjøpte denne fordi den ga hørbart bedre lyd i riaaen jeg da skulle bruke den til (og morsomt nok veldig synlig bedre bilder via apple-tv).

OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.

Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?

Er klar over at hvis jeg skifter apparatkontakt, går sikkert bruktprisen til h....., men funker kabelen på powerampen er jo ikke det noe problem. Jeg har bare en kilde, en Lumin x1 og den har separat powersupply, så der er ikke behovet for superkabel så stort.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm

Les nøye innlegget til JENO over! Veldig mye foregår inni hodet og ingen skal ta fra deg det! MEN I det en kabel er god nok og oppover blir det vanskeligere og vanskeligere å skille dem fra hvarandre ved å lytte. Spesielt hvis du skal lytte til en kabel deretter bytte til en annen. Jeg har testet en del compact kassetter i det siste og selv her (med til tider stor forskjell fra kilde til opptak) er det vanskelig å skille lydkvaliteten fra hverandre, men hvis jeg bruker REC monitor funsjonen er det mye lettere. Bytte frem og tilbake mellom kilde og opptak mange ganger for å høre forskjell.
    Sorry, er der jeg må skuffe littegrann. Jeg har definitivt ikke noe problem med å høre forskjell på kabler i høy prisklasse heller, og det er ingen forskjell som oppstår i hodet mitt. Må også skuffe med å kunne gi noen målbare bevis på dette. Men den er nå definitivt der.

Hvorfor er det slik at det hersker bred konsensus blant oss "kabeltroende" om at Heimdall 2 er en mer fyldig lydende kabel enn den første versjonen? Ikke bare noen som mener det, alle som har gjort sammenligningen slår fast det.
    Hvorfor hersker det bred konsensus om at Nordost's runde signalkabler er litt mykere i toppen enn deres gamle flatline serie? Det var også kabler som ikke var gratis akkurat.

Nei, jeg står på mitt. Forskjellen jeg hører er ikke og kan umulig være i mitt hode, spesielt m.t.p. folks sammenfallende konklusjoner rundt f.eks. det jeg har skrevet her. Kan dra dette eksempelet mye lenger om jeg drar inn andre kabelmerker.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Et litt mer jordnært spørsmål :) Jeg har en Heimdall 2 strømkabel, som nå ligger på Torget. Den har en "figure 8" kontakt i apparatenden og det har jeg ikke lenger bruk for. Jeg har spurt hificenteret om muligheten for å bytte apparatkontakt, men det er "umulig" fordi et eller annet magisk da ville gå tapt :)

Jeg har et pragmatisk forhold til kabler, men kjøpte denne fordi den ga hørbart bedre lyd i riaaen jeg da skulle bruke den til (og morsomt nok veldig synlig bedre bilder via apple-tv).

OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.

Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?

Er klar over at hvis jeg skifter apparatkontakt, går sikkert bruktprisen til h....., men funker kabelen på powerampen er jo ikke det noe problem. Jeg har bare en kilde, en Lumin x1 og den har separat powersupply, så der er ikke behovet for superkabel så stort.
    Fins sikkert flere meninger om dette. Men jeg tror nå at hvis man klarer å gjøre en god jobb så gjør ikke det noe negativt med prestasjonen til kabelen. Men; det kommer til å ødelegge bruktverdien reellt. Folk er ofte litt skeptiske til slikt og kjøper da heller en som er fabrikkterminert.

Heimdall burde ha et tverrsnitt som passer til annet enn signalkilder og pre amper. Den med normal kontakt har iallefall det.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.566
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    13

Kommer helt an på strømtrekket i din forsterker.
    Iflg. NO sine sider så er det 16 AWG x3 ledere. Det er ca 1.3mm2 tverrsnitt pr. leder.
    Tro det eller ei, men faktisk mindre tverrsnitt enn 99% av alle gratis kabler der ute. Du får ikke akkurat mye for pengene sånn sett.
    En strømkabels hovedoppgave er nettopp det å levere tilstrekkelig strøm (nødvendig) til komponenten.
    Sånn sett og om du absolutt må holde deg til NO så er nok Red Dawn et bedre valg da det teknisk sett er en bedre kabel til dette formålet. (større tverrsnitt/mindre tap).

Mitt råd: Selg den du har, ikke reterminer da det ikke har noe for seg og du ruinerer eventuell andrehånds verdi.
    Bruk noe "standard" (3x1.5mm2 3x2.5mm2) til du finner ut av hva du ønsker på powerampen, NO eller noe annet. Youre choice :)

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    245
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har det kommet en prisjustering på NordOst, hvor økningen ser ut til å ligge på inntil 20%.

For eksempel koster Heimdall 2 XLR 1M nå kr. 10.790, mens høyttalerkabler i samme serie (2x2M) har økt til 21.590. Da jeg kjøpte mine for fem år siden kostet de hhv. kr. 5.995 og 13.495...

NrdOst_2020.jpg

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    172
    Sted
    Stockholm
    Kan ikke forstå at det var nødvendig. Den prisøkningen henger ikke med i generell prisøkning. Men, det fins andre bra kabler også, f.eks Wireworld. Nye series 8 der gir enormt mye for pengene i de lavere prisede kablene, men skal ikke si for mye om det her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn