Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    HC skrev:
    Supertramp skrev:
    Nettopp - snever tankegang.
    Dette hysteriet rund noe få kilometer med kabler må være den største stormen i et vannglass på lang tid. Når man i tillegg ønsker velkommen en enorm bru over samme fjorden kan en begynne å lure. Jeg vil dessuten tippe at det er et mye større inngrep i naturen å grave ned kabel enn å legge den i lufta. Luftspenn finnes forøvrig over hele landet ellers, også gjennom urørt natur. Det er ikke ofte jeg støtter de rødgrønne men her håper jeg de ikke gir etter for hysteriet.
    Her treffer du spikern på hodet synst jeg!

    En annen ting man kan lure på er om dette argumentet med at Bergen trenger denne linjen virkelig stemmer. Jeg klarer ikke å se at de har mangel på strøm nordfra i en ganske umiddelbar nærhet, men jeg ser jo selvfølgelig den at man må ha denne linjen for å "knytte landet sammen". Bergen kan få strøm i fra store kraftverk i Høyanger(mye energikrevende industri nedlagt), Årdal(mye energikrevende industri nedlagt), Matre, Modalen og listen bare fortsetter.

    Høyanger 100 GWh + 606 GWh + 99 GWh + 23 GWh + 12 Gwh
    Modalen 640 GWh + 127 GWh + 64 GWh
    Eksingdals- og teigdalsvassdraget 1435 GWh + 44 GWh + 307 GWh
    Matre/haugsdal 1302 GWh + 14 GWh + 58 GWh + 165 GWh + 14 GWh
    Bergsdal 671 GWh + 141 GWh + 89 GWh
    Samnanger 10 GWh + 160 GWh + 138 GWh + 138 GWh

    Altså en årsproduksjon på ca 6,4TWh og da har jeg ikke engang tatt med Årdal som f.eks har Tyin kraftverk med en årsproduksjon på 1,4TWh og de andre som ligger der.. Har sikkert uteglemt en del andre kraftverk i nærområdet nord for hardangerfjorden også.

    450GWh tilsvarer ca. strømforbruket til 22000 personer (fritt fra wikipedia) og i bergen bor det rundt 250000personer (også wikipedia). Kommer da frem til at Bergen trenger ca. 5,1TWh og da er man godt innenfor bare med de få jeg plukket fra hukommelsen. Er klar over at industrien da kommer i tillegg + en del annet, men jeg tok bare de (få) kraftverkene jeg hadde på husken og selv de er mer en nok til å forsyne befolkningen i Bergen + befolkningen der hvor de ligger pr. i dag.

    Håper noen som har litt mer innsikt i dette en meg kan komme med en kommentar siden jeg åpenbart ikke klarer å se at det er mangel på kraft på Nordvestlandet....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    minim skrev:
    HC skrev:
    Supertramp skrev:
    Nettopp - snever tankegang.
    Dette hysteriet rund noe få kilometer med kabler må være den største stormen i et vannglass på lang tid. Når man i tillegg ønsker velkommen en enorm bru over samme fjorden kan en begynne å lure. Jeg vil dessuten tippe at det er et mye større inngrep i naturen å grave ned kabel enn å legge den i lufta. Luftspenn finnes forøvrig over hele landet ellers, også gjennom urørt natur. Det er ikke ofte jeg støtter de rødgrønne men her håper jeg de ikke gir etter for hysteriet.
    Her treffer du spikern på hodet synst jeg!

    En annen ting man kan lure på er om dette argumentet med at Bergen trenger denne linjen virkelig stemmer. Jeg klarer ikke å se at de har mangel på strøm nordfra i en ganske umiddelbar nærhet, men jeg ser jo selvfølgelig den at man må ha denne linjen for å "knytte landet sammen". Bergen kan få strøm i fra store kraftverk i Høyanger(mye energikrevende industri nedlagt), Årdal(mye energikrevende industri nedlagt), Matre, Modalen og listen bare fortsetter.

    Høyanger 100 GWh + 606 GWh + 99 GWh + 23 GWh + 12 Gwh
    Modalen 640 GWh + 127 GWh + 64 GWh
    Eksingdals- og teigdalsvassdraget 1435 GWh + 44 GWh + 307 GWh
    Matre/haugsdal 1302 GWh + 14 GWh + 58 GWh + 165 GWh + 14 GWh
    Bergsdal 671 GWh + 141 GWh + 89 GWh
    Samnanger 10 GWh + 160 GWh + 138 GWh + 138 GWh

    Altså en årsproduksjon på ca 6,4TWh og da har jeg ikke engang tatt med Årdal som f.eks har Tyin kraftverk med en årsproduksjon på 1,4TWh og de andre som ligger der.. Har sikkert uteglemt en del andre kraftverk i nærområdet nord for hardangerfjorden også.

    450GWh tilsvarer ca. strømforbruket til 22000 personer (fritt fra wikipedia) og i bergen bor det rundt 250000personer (også wikipedia). Kommer da frem til at Bergen trenger ca. 5,1TWh og da er man godt innenfor bare med de få jeg plukket fra hukommelsen. Er klar over at industrien da kommer i tillegg + en del annet, men jeg tok bare de (få) kraftverkene jeg hadde på husken og selv de er mer en nok til å forsyne befolkningen i Bergen + befolkningen der hvor de ligger pr. i dag.

    Håper noen som har litt mer innsikt i dette en meg kan komme med en kommentar siden jeg åpenbart ikke klarer å se at det er mangel på kraft på Nordvestlandet....
    På nordvestlandet er det et relativt stort behov for kraft, Bondevikregjeringen har sørget for det med prosjekter i M&R.

    Bergen blir pr definisjon vestlandet.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    Anonym skrev:
    minim skrev:
    HC skrev:
    Supertramp skrev:
    Nettopp - snever tankegang.
    Dette hysteriet rund noe få kilometer med kabler må være den største stormen i et vannglass på lang tid. Når man i tillegg ønsker velkommen en enorm bru over samme fjorden kan en begynne å lure. Jeg vil dessuten tippe at det er et mye større inngrep i naturen å grave ned kabel enn å legge den i lufta. Luftspenn finnes forøvrig over hele landet ellers, også gjennom urørt natur. Det er ikke ofte jeg støtter de rødgrønne men her håper jeg de ikke gir etter for hysteriet.
    Her treffer du spikern på hodet synst jeg!

    En annen ting man kan lure på er om dette argumentet med at Bergen trenger denne linjen virkelig stemmer. Jeg klarer ikke å se at de har mangel på strøm nordfra i en ganske umiddelbar nærhet, men jeg ser jo selvfølgelig den at man må ha denne linjen for å "knytte landet sammen". Bergen kan få strøm i fra store kraftverk i Høyanger(mye energikrevende industri nedlagt), Årdal(mye energikrevende industri nedlagt), Matre, Modalen og listen bare fortsetter.

    Høyanger 100 GWh + 606 GWh + 99 GWh + 23 GWh + 12 Gwh
    Modalen 640 GWh + 127 GWh + 64 GWh
    Eksingdals- og teigdalsvassdraget 1435 GWh + 44 GWh + 307 GWh
    Matre/haugsdal 1302 GWh + 14 GWh + 58 GWh + 165 GWh + 14 GWh
    Bergsdal 671 GWh + 141 GWh + 89 GWh
    Samnanger 10 GWh + 160 GWh + 138 GWh + 138 GWh

    Altså en årsproduksjon på ca 6,4TWh og da har jeg ikke engang tatt med Årdal som f.eks har Tyin kraftverk med en årsproduksjon på 1,4TWh og de andre som ligger der.. Har sikkert uteglemt en del andre kraftverk i nærområdet nord for hardangerfjorden også.

    450GWh tilsvarer ca. strømforbruket til 22000 personer (fritt fra wikipedia) og i bergen bor det rundt 250000personer (også wikipedia). Kommer da frem til at Bergen trenger ca. 5,1TWh og da er man godt innenfor bare med de få jeg plukket fra hukommelsen. Er klar over at industrien da kommer i tillegg + en del annet, men jeg tok bare de (få) kraftverkene jeg hadde på husken og selv de er mer en nok til å forsyne befolkningen i Bergen + befolkningen der hvor de ligger pr. i dag.

    Håper noen som har litt mer innsikt i dette en meg kan komme med en kommentar siden jeg åpenbart ikke klarer å se at det er mangel på kraft på Nordvestlandet....
    På nordvestlandet er det et relativt stort behov for kraft, Bondevikregjeringen har sørget for det med prosjekter i M&R.

    Bergen blir pr definisjon vestlandet.
    Du har så rett ang. Bergen :)

    Er klar over dette og det er vel nettopp derfor denne linjen fortsetter nordover og inn i M&R også, men det bortforklarer fortsatt ikke det at det er Bergen som er i stor mangel på kraft og må hente den sør for hardanger vel?
     
    N

    nb

    Gjest
    minim skrev:
    Håper noen som har litt mer innsikt i dette en meg kan komme med en kommentar siden jeg åpenbart ikke klarer å se at det er mangel på kraft på Nordvestlandet....
    I området til BKK er det både energi- og effektunderskudd. Hordarland som helhet er et overskuddsområde. Og underskddet i Bergen er forventet å øker fremover.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    nb skrev:
    minim skrev:
    Håper noen som har litt mer innsikt i dette en meg kan komme med en kommentar siden jeg åpenbart ikke klarer å se at det er mangel på kraft på Nordvestlandet....
    I området til BKK er det både energi- og effektunderskudd. Hordarland som helhet er et overskuddsområde. Og underskddet i Bergen er forventet å øker fremover.
    Joda, men hva med de kraftverkene som BKK ikke har eierskap i? F.eks Høyanger/Årdal og de andre som ligger langt sør i S&F? Vet at det er noen konsessjons begrensninger (ihvertfall i Årdal) mtp. industrien som har vært der, men det burde det være rom for å endre nå som forbruket er mindre der. Kan rett å slett ikke fatte å begripe at det brått ble så stort energibehov i Bergen. I tillegg så har det blitt lagt ned enormt energikrevende industri både i Høyanger og Årdal og de må da ha fått et stort overskudd? Mener å huske i fra et foredrag for flere år siden at det ble sagt (som en illustrasjon) at verket i Årdal brukte like mye strøm som hele Trondheim by og da må det nå ha blitt litt til overs når så mye ble lagt ned?

    Jeg sier ikke at linjen ikke skal bygges for det er jo ikke noen tvil om at man trenger å kostnadseffektivt forflytte resurser med lite tap fra nord-sør og omvendt alt etter hvordan det står til med produksjon osv., men å begrunne hele sulamitten med at det er Bergen som er i mangel av kraft må da vel være litt tynt vel?
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du får fortsatt kjøpt pappkort, Smorte. Jeg bruker det selv.
     
    N

    nb

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Of, fair enough;)

    OT: Jeg synest systemet de hadde i Paris så svært likt ut, om så er tilfelle så er det fascinerende at de ikke får det til å funke i Oslo - skulle tro systemet var noe mer omfattende i en så stor by som Paris. Jeg har selv levd lykkelig uavhengig fra all kollektivtransport i mange år (gangavstand til alt det daglige)
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Of, fair enough;)

    OT: Jeg synest systemet de hadde i Paris så svært likt ut, om så er tilfelle så er det fascinerende at de ikke får det til å funke i Oslo - skulle tro systemet var noe mer omfattende i en så stor by som Paris. Jeg har selv levd lykkelig uavhengig fra all kollektivtransport i mange år (gangavstand til alt det daglige)
    Heldig du da, jeg bor på Mortensrud og jobber i Nydalen, så hvis dere ser en som sover på 3 banen så er det bare meg ;D
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Du får fortsatt kjøpt pappkort, Smorte. Jeg bruker det selv.
    Jeg takker for det, Narvesen i Nydalen hadde ikke så jeg får vel bare bli vant til å bruke det.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Ok, frem med teskje. Jeg synes ikke det er urettferdig at det ble brukt 14 milliarder på vei. Jeg tok et vilkårlig tall fra budsjettet og holdt det opp mot syke og eldreomsorg, akkurat som du gjorde med invandring. Dette gjorde jeg for å illustrere hvor meningsløs slik argumentasjon er. Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Du får fortsatt kjøpt pappkort, Smorte. Jeg bruker det selv.
    Jeg takker for det, Narvesen i Nydalen hadde ikke så jeg får vel bare bli vant til å bruke det.
    Jeg kjøper mine på Oslo S. Tror ikke Narvesen selger månedskort lenger.

    Er vi off topic nå? ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig

    Selvfølgelig er de det, akkurat som penger til vei, forsvar osv, du tror vel ikke det oppstår penger fra intet. Hva de kaller avgifter og skatter har vist seg helt uten betydning, alt havner i samme potten og derfra blir alt fordelt.

    Det er derfor latterlig når de snakker om øremerket skatt for opprusting av skoler og sykehjem og at folk vil godta slike tiltak for positive formål.


    Her er en liten urban luring som viser at han ikke har peiling på hvor verdiskapingen foregår i Norge
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3758952.ece
     
    N

    nb

    Gjest
    Roald skrev:
    Her er en liten urban luring som viser at han ikke har peiling på hvor verdiskapingen foregår i Norge
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3758952.ece
    Hvor foregår verdiskapningen i Norge da? I alle fall ikke innerst i Hardangerfjorden. Uten at jeg har tallene på det, vil jeg tippe at den primært foregår på kontinentalsokkelen og i og rundt de store byene, og følgelig mest i Oslo siden det er den største byen i Norge.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En ledende dansk journalist "gik i sort" i forrige ukes Weekendavisen - han tok en runde i dansk sommerhusmiljøs absolutte plommen-i-egget steder, mens han reflekterte over samtaler han hadde hatt med representanter for dansk næringsliv.
    Dommen når det gjaldt fremtidig verdiskapning var dårlig - og jeg ville tro Danmark har et bedre utgangspunkt når det gjelder allerede etablert verdiskapning.

    I mellomtiden lurer AP på om ikke de lanserte nyheten om kraftlinjen på feil måte. Tenk å ha så utrolige forutsetninger som Norge tross alt har, og så ha slike tullinger til å styre og stelle:

    Nyheten om at Statnett får klarsignal til å bygge den omstridte kraftlinjen sprakk fredag 2. juli. Flere sentrale Ap-kilder Dagsavisen har snakket med, ergrer seg over den maksimalt dårlige timingen på offentliggjøringen av Hardanger-vedtaket:

    Kildene sier blant annet at det hadde vært langt mer taktisk å presentere nyheten under kuldeperioden i vinter da vannmagasinene var tomme og prisene gikk i været. Midt på sommeren er strømmen billig, og folk flest er ikke opptatt av høye strømpriser eller fare for strømbrudd.

    I tillegg ble nyheten om monstermastene grepet begjærlig i et sommerstille Medie-Norge. Saken har fått mye større medieoppmerksomhet i agurktiden enn den ellers ville fått. I tillegg er folk mer opptatt av natur og friluftsliv på sommeren og fruktbygdene i Hardanger er på sitt vakreste.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Roald skrev:
    Her er en liten urban luring som viser at han ikke har peiling på hvor verdiskapingen foregår i Norge
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3758952.ece
    Hvor foregår verdiskapningen i Norge da? I alle fall ikke innerst i Hardangerfjorden. Uten at jeg har tallene på det, vil jeg tippe at den primært foregår på kontinentalsokkelen og i og rundt de store byene, og følgelig mest i Oslo siden det er den største byen i Norge.

    Distrikter: olje, fiske, oppdrett, verksindustri, vannkraft, turisme
    Oslo: turisme ??

    Venter i spenning på hva som skulle føre Oslo på topp
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kriminalitet? ;D
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Roald skrev:
    nb skrev:
    Roald skrev:
    Her er en liten urban luring som viser at han ikke har peiling på hvor verdiskapingen foregår i Norge
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3758952.ece
    Hvor foregår verdiskapningen i Norge da? I alle fall ikke innerst i Hardangerfjorden. Uten at jeg har tallene på det, vil jeg tippe at den primært foregår på kontinentalsokkelen og i og rundt de store byene, og følgelig mest i Oslo siden det er den største byen i Norge.

    Distrikter: olje, fiske, oppdrett, verksindustri, vannkraft, turisme
    Oslo: turisme ??

    Venter i spenning på hva som skulle føre Oslo på topp
    Stortinget?
     
    N

    nb

    Gjest
    Roald skrev:
    Distrikter: olje, fiske, oppdrett, verksindustri, vannkraft, turisme
    Oslo: turisme ??

    Venter i spenning på hva som skulle føre Oslo på topp
    Du må gjerne leve i den villfarelse at kun ting som bråker og lukter ekkelt er verdiskapning. I Oslo finnes det mange ansatte som driver med mye rart, de er i engineering-bedrifter, kebab-kiosker, frisørsalonger, universitet, banker, oljeselskaper, advokatfirmaer, sykehus, parkeringsselskap, dagligvarebutikker, rørleggerfirma, byggefirma, offenlig administrasjon osv osv. Oppfyller neppe dine krav til verdiskapning, men da er det kravene dine som bør justeres.

    Olje og gass er ikke en distriktsvirksomhet, den skjer på kontinentalsokkelen.

    Den nest største næringen i Norge er for øvrig bygg og anlegg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Professor-advarer-mot-separatisme-paa-Vestlandet-523368.html skrev:
    – Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot.
    Hvor mange vestlendinger må dø fordi vi skal subsidiere osloværinger som ikke ellers kan livnære seg selv? :eek:

    Hvis mange nok fører opp 'Oslo' som mottaker på grasrotandelen sin, så kan vi får til en gradvis utfasing av denne subsidieringen.

    https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Roald skrev:
    nb skrev:
    Roald skrev:
    Her er en liten urban luring som viser at han ikke har peiling på hvor verdiskapingen foregår i Norge
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3758952.ece
    Hvor foregår verdiskapningen i Norge da? I alle fall ikke innerst i Hardangerfjorden. Uten at jeg har tallene på det, vil jeg tippe at den primært foregår på kontinentalsokkelen og i og rundt de store byene, og følgelig mest i Oslo siden det er den største byen i Norge.

    Distrikter: olje, fiske, oppdrett, verksindustri, vannkraft, turisme
    Oslo: turisme ??

    Venter i spenning på hva som skulle føre Oslo på topp
    Stortinget?

    Seriøst?

    Av og til lurer jeg på om det foregår noe av verdi der i det hele tatt
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Ok, frem med teskje. Jeg synes ikke det er urettferdig at det ble brukt 14 milliarder på vei. Jeg tok et vilkårlig tall fra budsjettet og holdt det opp mot syke og eldreomsorg, akkurat som du gjorde med invandring. Dette gjorde jeg for å illustrere hvor meningsløs slik argumentasjon er. Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig.
    Selvfølgelig er de knyttet opp mot hverandre, budsjettet blir jo bestemt året før og når økningne av asylsøkere går i været slik at de må bygge et asylmottak i uken, ja da må pengene komme fra et sted, og dessverre så er det de syke og gamle det går utover hver gang.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Roald skrev:
    Smorte24 skrev:
    Roald skrev:
    nb skrev:
    Roald skrev:
    Her er en liten urban luring som viser at han ikke har peiling på hvor verdiskapingen foregår i Norge
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3758952.ece
    Hvor foregår verdiskapningen i Norge da? I alle fall ikke innerst i Hardangerfjorden. Uten at jeg har tallene på det, vil jeg tippe at den primært foregår på kontinentalsokkelen og i og rundt de store byene, og følgelig mest i Oslo siden det er den største byen i Norge.

    Distrikter: olje, fiske, oppdrett, verksindustri, vannkraft, turisme
    Oslo: turisme ??

    Venter i spenning på hva som skulle føre Oslo på topp
    Stortinget?

    Seriøst?

    Av og til lurer jeg på om det foregår noe av verdi der i det hele tatt
    Selvfølgelig var det ikke seriøst.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvor mange vestlendinger må dø fordi vi skal subsidiere osloværinger som ikke ellers kan livnære seg selv? :eek:
    Kanskje ansatte i olje/kraft/oppdrettsnæringene på vestlandet burde opprette en egen stat, så slipper de å brøfå snyltere som deg :p

    Eller kanskje Statoil burde bli en egen stat? Står jo for en grei andel av Norges totale inntekter.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Roald skrev:
    Distrikter: olje, fiske, oppdrett, verksindustri, vannkraft, turisme
    Oslo: turisme ??

    Venter i spenning på hva som skulle føre Oslo på topp
    Du må gjerne leve i den villfarelse at kun ting som bråker og lukter ekkelt er verdiskapning. I Oslo finnes det mange ansatte som driver med mye rart, de er i engineering-bedrifter, kebab-kiosker, frisørsalonger, universitet, banker, oljeselskaper, advokatfirmaer, sykehus, parkeringsselskap, dagligvarebutikker, rørleggerfirma, byggefirma, offenlig administrasjon osv osv. Oppfyller neppe dine krav til verdiskapning, men da er det kravene dine som bør justeres.

    Olje og gass er ikke en distriktsvirksomhet, den skjer på kontinentalsokkelen.

    Den nest største næringen i Norge er for øvrig bygg og anlegg.

    Med dine krav kan vi helt sikkert glede oss over fremtidig utvikling i handelsbalansen :-[

    At du mener en nasjon skal basere sin økonomiskeryggrad på kebabspisende p-vakter og frisører forteller meg at heller ikke du er økonom
     
    N

    nb

    Gjest
    Roald skrev:
    Med dine krav kan vi helt sikkert glede oss over fremtidig utvikling i handelsbalansen :-[

    At du mener en nasjon skal basere sin økonomiskeryggrad på kebabspisende p-vakter og frisører forteller meg at heller ikke du er økonom
    Temaet var verdiskapning - hva mener du det innebærer? Hvor mye verdiskapning mener du f.eks foregår på tjukkeste Manhattan i NYC med null tungindustri, null kraftverk, null fiskeoppdrett og null oljeproduksjon.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke helt hva NY har med verdiskaping i Norge å gjøre, men med 40-50mil turister + forretningsreisende er turisme helt sikkert en viktig næring for de 8mil som bor der. Hva som finnes i resten av staten har jeg ikke peiling på og det har heller ikke noe å gjøre med fordelingspolitikk eller verdiskaping i Norge
     
    N

    nb

    Gjest
    Roald skrev:
    Ser ikke helt hva NY har med verdiskaping i Norge å gjøre, men med 40-50mil turister + forretningsreisende er turisme helt sikkert en viktig næring for de 8mil som bor der. Hva som finnes i resten av staten har jeg ikke peiling på og det har heller ikke noe å gjøre med fordelingspolitikk eller verdiskaping i Norge
    Det har med din trangsynte definisjon på verdiskapning å gjøre, det var poenget. De driver med fantastisk mye mer enn turisme der, men det er neppe "verdiskapning" etter din definisjon.

    Du skjønner ikke hva verdiskapning er for noe, derfor blir det umulig å debattere temae med deg. Det ser ut som du tror det kommer av ting som kan selges til utlandet for penger, eventuelt penger utlendiger legger igjen i landet. I så fall må du droppe vannkraften din, siden strøm produsert i Norge i all hovedsak blir brukt i Norge og ikke gir særlig bidrag til handelsbalansen. Ditto med turisme, de fleste turister i Norge er nordmenn. Og du kan sikkert droppe en del av den kraftkrevendeindustrien på vestlandet også siden den er tuftet på subsidiert strøm, og A/S Norge kanskje kunne tjent mer på å selge den til utlandet til en reell markedspris.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Diskusjonen minner meg litt om den ene kameraten min som jobber med IT. Når han forsøkte å forklare bestefaren sin hva han jobbet med så var svaret; "Men hva produserer du? Man kan jo ikke lage noe ved å sitte forran en skjerm!!?". Definisjonen til bestefaren hans var at et produkt etc. må være en fysisk ting, å sitte og taste ting på en pc lager ikke noe fysisk resultat, ergo er kan det heller ikke være en jobb. ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Du må gjerne kalle min definisjon trangsynt men fakta er at ett land som ikke er selvforsynt med varer/tjenester må kjøpe det resterende for og dekke behovene sine.

    Du får se på A/S Norge som en bedrift og driver vi kun internfakturering( kebab-kiosker, frisørsalonger, universitet, banker, advokatfirmaer, sykehus, parkeringsselskap, dagligvarebutikker, rørleggerfirma, byggefirma, offenlig administrasjon) vil vi ha null kjøpekraft for og kjøpe det vi trenger utenifra.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roald skrev:
    Du må gjerne kalle min definisjon trangsynt men fakta er at ett land som ikke er selvforsynt med varer/tjenester må kjøpe det resterende for og dekke behovene sine.

    Du får se på A/S Norge som en bedrift og driver vi kun internfakturering( kebab-kiosker, frisørsalonger, universitet, banker, advokatfirmaer, sykehus, parkeringsselskap, dagligvarebutikker, rørleggerfirma, byggefirma, offenlig administrasjon) vil vi ha null kjøpekraft for og kjøpe det vi trenger utenifra.
    Norge eksporterer masse, og ikke ekstremt mye av det er knytt til vestlandet. Olje- og gassproduksjon skjer ikke på vestlandet, men på kontinentalsokkelen. Ellers eksporterer Norge en hel del tjenester og industrivarer. I 2009 eksporterte Norge tjenester for ca 250 milliarder kroner i følge SSB (og importerte tjenester for ca 225 milliarder)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville slått sammen definisjonen av kontinentalsokkelen med vestlandet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Anonym skrev:
    Jeg ville slått sammen definisjonen av kontinentalsokkelen med vestlandet.
    Hvorfor det? Ingen grunn til at vestlandet trenger å være særlig involvert i olje/gassproduksjon - det er lite raffinering og ilandføring i Norge, ting går vel stort sett i rørledninger direkte til utlandet fra oljefeltene eller lastes på skip direkte fra feltene.

    Ansatte i produksjoen kommer fra hele landet, ingeniørekspertisen sitter ofte andre steder og er utdannet i Oslo/Trondheim/utlandet. Firmaene som operer rigger etc er registrerte i Oslo eller utlandet.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg ville slått sammen definisjonen av kontinentalsokkelen med vestlandet.
    Hvorfor det? Ingen grunn til at vestlandet trenger å være særlig involvert i olje/gassproduksjon - det er lite raffinering og ilandføring i Norge, ting går vel stort sett i rørledninger direkte til utlandet fra oljefeltene eller lastes på skip direkte fra feltene.

    Ansatte i produksjoen kommer fra hele landet, ingeniørekspertisen sitter ofte andre steder og er utdannet i Oslo/Trondheim/utlandet. Firmaene som operer rigger etc er registrerte i Oslo eller utlandet.
    Jada, også innen olje- og gass har vi klart å stille oss slik at vi er en råvareleverandør. Som i skogbruk, fiskeri- og havbruk osv. Vi er gode på dette med råvarer. Videreforedlig som det virkelig kunne ha blitt noen arbeidsplasser av i distrikts-norge, blir plutselig for dyrt...


    Mvh. VilhelmW
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Roald skrev:
    Du må gjerne kalle min definisjon trangsynt men fakta er at ett land som ikke er selvforsynt med varer/tjenester må kjøpe det resterende for og dekke behovene sine.

    Du får se på A/S Norge som en bedrift og driver vi kun internfakturering( kebab-kiosker, frisørsalonger, universitet, banker, advokatfirmaer, sykehus, parkeringsselskap, dagligvarebutikker, rørleggerfirma, byggefirma, offenlig administrasjon) vil vi ha null kjøpekraft for og kjøpe det vi trenger utenifra.
    Neida. Kaller ikke definisjonen din trangsynt, men synes diskusjonen her "strammer seg til". :)
    EDIT: Kommentaren din var kanskje ikke myntet på mitt forrige innlegg men det foregående?

    Om det nå har seg slik at man henter ut en gitt ressurs der den naturlig forekommer, eller produserer råvarer der naturens forutsetninger ligger til rette for det, og samtidig har administrasjonen et annet sted (være seg salg/kjøp/personal/økonomi/planlegging/etc./etc), er det kun det ene stedet eller begge stedene som står for verdiskapningen?

    Kjenner forresten til et firma på vestlandet som har avdelingskontor i Oslo (som står for mye av kontakten ut mot utenlandske kunder). Hovedkontoret ligger der på vestlandet det startet firmaet for et par generasjoner siden. Litt morsomt å se selskapsstrukturen deres opp mot andre firmaer som har flyttet hovedkontoret til Olso og har "avdelinger" andre steder.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Professor-advarer-mot-separatisme-paa-Vestlandet-523368.html skrev:
    – Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot.
    Hvor mange vestlendinger må dø fordi vi skal subsidiere osloværinger som ikke ellers kan livnære seg selv? :eek:

    Hvis mange nok fører opp 'Oslo' som mottaker på grasrotandelen sin, så kan vi får til en gradvis utfasing av denne subsidieringen.

    https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/
    Jeg vet ikke hvor mange vestlendinger det må dø, men hvor mange synes du?

    Skulle bare mangle om ikke Oslo skal ha mye penger fra vestlandet, halvparten av innvandrere/asylsøkere som bosetter seg i Norge er i Oslo og det er bare rett og rimelig at de som vil ha de her i landet betaler for det.

    Ellers så betaler Oslo borgere mye mere i skatt enn det de får igjen, grunnen kan nok diskutereres, men slik er det da bare.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg ville slått sammen definisjonen av kontinentalsokkelen med vestlandet.
    Hvorfor det? Ingen grunn til at vestlandet trenger å være særlig involvert i olje/gassproduksjon - det er lite raffinering og ilandføring i Norge, ting går vel stort sett i rørledninger direkte til utlandet fra oljefeltene eller lastes på skip direkte fra feltene.

    Ansatte i produksjoen kommer fra hele landet, ingeniørekspertisen sitter ofte andre steder og er utdannet i Oslo/Trondheim/utlandet. Firmaene som operer rigger etc er registrerte i Oslo eller utlandet.
    Hovedandelen av bedrifter som opererer på kontinentalsokkelen har baser på vestlandet. Flertallet av ansatte offshore har bosted på vestlandet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn