Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Hun trodde nok at dette skulle skli avgårde i tussmørket. Slik som ordføreren som trumfet teknisk etat sitt avslag.

" Det e``jo kje no` å snakke om". Helt vanlig uttalelse fra en ordfører i en liten sørlandsby. Kommer sjøl fra en, den har vel antakelig norgesrekord i slike dispensasjoner ift strandloven.

Vis vedlegget 1163738

Arbeiderpartiet, Statsråd | Ap-statsråd i hyttestrid: Bygger innenfor 100-metersbeltet
    Så du har ikke fått med deg at det var hennes svigerfar som søkte og fikk innvilget søknaden?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Og av hvem;

-Det var lokalpolitikere fra Høyre, Frp og Industri- og Næringspartiet i Farsund kommune som innvilget dispensasjonen.
    Og statsforvalteren fra AP vil gjennomgå tillatelsen
    Har alltid vært kritisk til det kongelige norske Arbeiderpartiet, men i kommentarfelt rundt får Støre skylda for alt som ikke er slik folk ønsker.
    Har ikke sett akkurat dét, men det mangler snart bare at han får skylda for Bidens laptop

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.078
    Torget vurderinger
    1
    Arbeiderpartiets partiprogram sier ordrett at byggeforbudet i 100 meter-beltet til sjøen skal opprettholdes.

Arbeiderpartiets minister i regjeringen, søkte allikevel om dispensasjon. Vi er alle like, men noen kamerater er likere enn andre, du vet.
    Storsinnet av det borgelige flertallet i Planutvalget å innvilge søknaden. De så nok symbolikken, ja ;)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Arbeiderpartiets partiprogram sier ordrett at byggeforbudet i 100 meter-beltet til sjøen skal opprettholdes.

Arbeiderpartiets minister i regjeringen, søkte allikevel om dispensasjon. Vi er alle like, men noen kamerater er likere enn andre, du vet.
    Storsinnet av det borgelige flertallet i Planutvalget å innvilge søknaden. De så nok symbolikken, ja ;)
    Og en til som enten ikke leser eller mangler leseforståelse, det var Nessa's svigerfar som søkte.
    Såvidt jeg vet sitter ikke han i regjeringen

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.078
    Torget vurderinger
    1
    Alle må jo forstå at en politiker, i særdeleshet fra arbeiderpartiet, svarer for minst tre slektsledd i alle retninger, inkl inngifte, utgifte, og hva det skal være ...

Mvh
    KJ
    Ro, ro til fiskeskjær. Hytta eies av hennes mann.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.935
    Torget vurderinger
    2
    Over til noe viktig heller, her er jeg for en gangs skyld enig med Vedum. Det er greit at den parlamentariske situasjonen er som den er men man benytter ikke situasjonen i forhandlinger om stasbudsjettet for å få til radikale endringer som ikke har noe med budsjettet å gjøre, og det endringer de er så og si alene om.

Skjermbilde 2025-11-28 kl. 14.11.53.png

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Ro, ro til fiskeskjær. Hytta eies av hennes mann.
    Da regner jeg med at du tar på deg straffen for noe som en tidligere eier av en eiendom, kona di arver, er ansvarlig for.
    Jeg mener det er mye å ta AP for, men har du ikke annet enn hva inngifta i slekta har gjort, da har du sannelig lite å fare med.
    Sindre saken var noe annet, der var det mannen til statsministeren som drev trading fra statsminister boligen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.887
    Da regner jeg med at du tar på deg straffen for noe som en tidligere eier av en eiendom, kona di arver, er ansvarlig for.
    Jeg mener det er mye å ta AP for, men har du ikke annet enn hva inngifta i slekta har gjort, da har du sannelig lite å fare med.
    Sindre saken var noe annet, der var det mannen til statsministeren som drev trading fra statsminister boligen.
    Du vet, for å fremstå som en god blå/blå så må man bruke enhver anledning til å kritisere de røde. Denne gangen bommer de blå litt i og med at det var deres egne som godkjente byggingen. Bygging som ministerens svigerfamilie har søkt om.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.078
    Torget vurderinger
    1
    Du vet, for å fremstå som en god blå/blå så må man bruke enhver anledning til å kritisere de røde. Denne gangen bommer de blå litt i og med at det var deres egne som godkjente byggingen. Bygging som ministerens svigerfamilie har søkt om.
    Så beleilig at hun skjøv svigerfar foran seg. Etter at byggesøknaden (mars) var innvilget, skiftet hytta plutselig eierskap (september) til Ministerens ektemann. For en tilfeldighet at familiens generasjonshytte plutselig byttet eiere etter at søknaden var godkjent. Ap-ministeren vil sikkert hevde det var ren og skjær flaks. :rolleyes:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Så beleilig at hun skjøv svigerfar foran seg. Etter at byggesøknaden (mars) var innvilget, skiftet hytta plutselig eierskap (september) til Ministerens ektemann. For en tilfeldighet at familiens generasjonshytte plutselig byttet eiere etter at søknaden var godkjent. Ap-ministeren vil sikkert hevde det var ren og skjær flaks. :rolleyes:
    Ute og sykler igjen?
    Tror du må smøre pedalene, for nå knirker det fælt.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.510
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel uansett en ikke-sak, men jeg overraskes stadig av at toppolitikere frivillig setter seg i slike situasjoner. Hvorfor ikke vente med generasjonsskifte til politikerkarrieren er over?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.935
    Torget vurderinger
    2
    Mye kjekkere å diskutere slikt hvis noen har gjort noe galt, ikke sååå interessant når det er pga at man ikke liker noen..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er jo oom det skal tillates at det utvises skjønn i disse sakene, - eller om det skal håndteres som absollutt ufravikelig....
    Var en reportasje på NRK her om dagen, hvor noen ville bygge bolig oppå en steinknaus, hvor det var omtrent uframkommelig ned til sjøen som lå 75m unna... avslag i alle fora......
    Sjøl bor jeg i et boligområde som ble anlagt på slutten av 70-tallet....avhengig av hviket hushjørne jeg måler fra, så har jeg +/- 100m til stranda... og 8-10 eneboliger ligger nærmere.. gata er er en liten ringvei som i et stykke ligger nærmest sjøen.....

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Problemet er jo oom det skal tillates at det utvises skjønn i disse sakene, - eller om det skal håndteres som absollutt ufravikelig....
    Var en reportasje på NRK her om dagen, hvor noen ville bygge bolig oppå en steinknaus, hvor det var omtrent uframkommelig ned til sjøen som lå 75m unna... avslag i alle fora......
    Sjøl bor jeg i et boligområde som ble anlagt på slutten av 70-tallet....avhengig av hviket hushjørne jeg måler fra, så har jeg +/- 100m til stranda... og 8-10 eneboliger ligger nærmere.. gata er er en liten ringvei som i et stykke ligger nærmest sjøen.....
    Og alle forslag om å frata kommunene mulighet til dispensasjoner blir raskt skutt ned av Høire Frp og Senterpartiet.
    Her henges en politiker ut, som faktisk ikke hadde med søknaden å gjøre, fordi svigerfar gjorde alt riktig etter boka.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.591
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Og alle forslag om å frata kommunene mulighet til dispensasjoner blir raskt skutt ned av Høire Frp og Senterpartiet.
    Her henges en politiker ut, som faktisk ikke hadde med søknaden å gjøre, fordi svigerfar gjorde alt riktig etter boka.
    Det er det viktige her. Jeg forstår ikke at det tillates så mye kommunal styring, kommunepolitikere (og ofte administrasjon) har ikke magemål på slike ting. Man kan kanskje ikke klandre dem alltid, de har et budsjett som skal gå opp.

Ta en titt på Beitostølen for eksempel. Uhemmet utbygging, i en liten kommune hva folketall angår hvilket gjør det nærmest uunngåelig at noen med påvirkningskraft eller beslutningsmyndighet tjener penger på «utviklingen».

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.591
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg forstår godt at endrede rammevilkår, på kort varsel, er krevende for dem som driver næringsvirksomhet. Solkraft er utsatt naturligvis, det virker som mange har investert i vedproduksjon etter noen år med skyhøye priser.

Med omsetning på under en tredjedel av lønnskostnadene er det kanskje mer som ikke er helt optimalt i det selskapet. 😏Og det var i 2024.

Norgespris er fint for husholdningene, men det er noen bivirkninger.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.935
    Torget vurderinger
    2
    ...det virker som mange har investert i vedproduksjon etter noen år med skyhøye priser.
    Ikke mindre enn tre ganger har jeg blitt kontaktet de siste ukene om jeg vil kjøpe ved så det er gode lagre der ute, nå har jeg en tilgang som kun krever litt egeninnsats så jeg hadde aldri kjøpt ved til markedspris. De ble grådige da strømprisen gikk i taket for noen år siden, nå har folk endelig tatt i bruk kalkulatoren, selvfølgelig avhengig av hvor du bor men skal du varme opp huset daglig med ved til markedspris gjennom en vinter så blir det langt dyrere enn strøm selv om prisen har gått noe ned i det siste..

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.734
    Sted
    Market Snodsbury

Forunderleg skvis.

At MDG skal få meir på klima på hi sida, er ganske lite sannsynleg. Så dimed kjem dei sannsynligvis til å røysta for Ap-budsjettet, subsidiært, men utan å forhandla inn noko.

Pussig, og mest taktisk?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.734
    Sted
    Market Snodsbury
    Siden mange MdGere er veggiser så overrasker det ikke at de kvier seg for å svelge kameler.
    Støre burde heller bydd på gulrøtter, frukt i skolen eller mere blomkålsuppe i Stortings kantina
    Eg trur nok det er lettare å koma R og Sp, som hovudsakleg (etter det eg forstår) stiller reine økonomiske krav, i møte enn SV-MDG som stiller krav til klima- og utanrikspolitikk.

At SV-MDG-R ikkje greier å møta Ap med felles politikk (krav alle tre kunne rekna som vinst), er forunderleg.

På hi sida seg eg ikkje bort frå at Ap ønskjer at nokon frå blå side reddar budsjettet. Det hadde vore eit strategisk-politisk blinkskot.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.935
    Torget vurderinger
    2
    Eg trur nok det er lettare å koma R og Sp, som hovudsakleg (etter det eg forstår) stiller reine økonomiske krav, i møte enn SV-MDG som stiller krav til klima- og utanrikspolitikk.
    Men er det i forhandlinger om stasbudsjettet man skal forhandle om krav i politikken som skal føres? Ref. Vedum lengre oppe her...Virker litt amatør det hele.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo

At SV-MDG-R ikkje greier å møta Ap med felles politikk (krav alle kunne rekna som vinst), er forunderleg.
    Nå er vel statsbudsjettet en økonomisk sak om kroner og ører. Overordnede mål som framtida for oljå og Palestina politikk etc hører strengt tatt ikke hjemme i en diskusjon om statsbudsjettet.
    Vi har en situasjon der AP regjeringen har fortsatt uavhengig av valg resultatet, hadde det vært et regjeringsskifte måtte man forhandlet en plattform for den nye regjeringen. Det har man ikke gjort. Tror MdG skyter seg selv i foten både om de godtar budsjettet eller om de feller regjeringen på det.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.734
    Sted
    Market Snodsbury
    Men er det i forhandlinger om stasbudsjettet man skal forhandle om krav i politikken som skal føres? Ref. Vedum lengre oppe her...Virker litt amatør det hele.
    Til ein viss grad er det jo det (sidan «politikk» kostar pengar), men eg trur MDG har forventa alt for mykje makt i desse forhandlingane. Kostnadene ved å td setja stopp for oljeleiting er måler ein ikkje i milliardar, men i statsbudsjett, så det er openbert at dei ikkje får Ap med på det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.935
    Torget vurderinger
    2
    Til ein viss grad er det jo det (sidan «politikk» kostar pengar), men eg trur MDG har forventa alt for mykje makt i desse forhandlingane. Kostnadene ved å td setja stopp for oljeleiting er måler ein ikkje i milliardar, men i statsbudsjett, så det er openbert at dei ikkje får Ap med på det.
    De prøver å få gjennomslag for noe som de stort sett er alene om på stortinget, jeg synes det er en aning sleipt og litt gissel over det. De kan være enige om budsjettet til hele landets befolkning hvis de får gjennomslag for den ene saken sin, det blir for dumt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    De prøver å få gjennomslag for noe som de stort sett er alene om på stortinget, jeg synes det er en aning sleipt og litt gissel over det. De kan være enige om budsjettet til hele landets befolkning hvis de får gjennomslag for den ene saken sin, det blir for dumt.
    Et av deres krav er reisekort til 500.- som skal gjelde hele landet.
    Spania hadde noe lignende en sommer for unge under en viss alder.
    Resultatet var at mange togavganger var fullbooket av no-shows.
    Jeg var nødt til å kjøre pga det, selv om fullbooka tog slett ikke var fulle.
    Kjempe miljøvennlig eller?

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    Igår .

Nesten så jeg falt ut av sokkene:

"Nå skriver stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet selvhøytidelige statuser på Facebook som, og jeg ( min anm. Mathilde Tybring-Gjedde, stortingsrepresentant for Høyre ) siterer fra flere:

«Det er ikke en snuoperasjon. Det er Arbeiderpartiet som leverer. (…) Dette er politikk og lederskap slik jeg vil ha det.»

«Tider som dette er jeg ekstra glad for at vi har Jonas Gahr Støre som statsminister.»

«Sei vi det - så gjær vi det. Du skal kunne stole på Arbeiderpartiet. På at vi holder det vi lover.»

«Dette viser styrken i mitt Arbeiderpartiet (…) Når grasrota sier fra – så lyttes vi til! Når noe må rettes opp – så gjøres det! (…) Det viser at vi er et parti som tar ansvar, lærer og finner løsninger sammen.»

Mitt spørsmål er: Tror Arbeiderpartiet virkelig at folk er så dumme?"

Kynisk valgkampbløff – minutt for minutt
    ja virker sånn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn