Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    3.315
    Høyre er hårsåre for at de stilles til ansvar for sitt uansvarlige vedtak.

Vil de ha bybanen til Åsane i tunnel, så får de selv finansiere den, utføre byråkratiet, og selv få innsigelsene fra fylket og staten.

Høyre vedtok noe som er totalt urealistisk politisk og økonomisk. SÅ selvsagt freser Friele og co mot AP. De ønsket jo at AP skulle gjøre drittjobben for dem.

Det er svært lenge siden Høyre var et ansvarlig parti.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    987
    For min del må gjerne banen gå over brygga, men det er vanskelig å se at det skal være TOTALT urealistisk for en by som Bergen å bygge en tunell.

Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    3.315
    For min del må gjerne banen gå over brygga, men det er vanskelig å se at det skal være TOTALT urealistisk for en by som Bergen å bygge en tunell.
    Dette er ikke en tilfeldig tunnel gjennom et fjell.

Høyre har vedtatt med en stemmes overvekt hvorav 14 er totalt bybanemotstandere at de skal se vekk fra utredningene fra fagfolkene.

Den sier at å bygge tunnel i historiske bergen innebærer bl.a.

- riving av historiske bygg.
    - Penetrering av grunnvannet med de risikoer det har for setningsskader. Historiske bygg vil kunne få store skader, og det inkluderer Bryggen.
    - befolkningsgrunnlaget er dårligere.
    - større co2 utslipp.
    - dyrere å bygge, 2 milliarder
    - 100 millioner dyrere å drifte i året.
    - bompengene vil måtte økes med 30 %
    - utsettelse på minst 5 år.
    - finansieringen er ikke i orden.
    - pakken fra staten med utvikling av infrastruktur til 20 milliarder settes i spill.
    - det vil komme innsigelser fra riksantikvaren og fra fylket.

Og dette var for det beste tunnelforslaget. Høyre og co vedtok et forslag som ble forkastet i grovsilingen. Så det er enda verre.

Så det er vanskelig å konkludere med annet enn at
    Høyre i Bergen bryr seg ikke om befolkningen og Bergens beste. De spiller et spill for å få makt i 2023.

Sist redigert:

Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    3.315
    Og for å få den makten så må Høyre få med Krf og V med på sitt lag. Etter at AP ofret seg selv på vegne av Krf og V så skal det svært mye til for at de skifter side nå.

Hove sier at de andre nå belite seg, men jommen meg sa han at han selv kom til å belite seg i 2018. Det har han ikke gjort.

Høyre gambler med bybanen for å få makt. De kan kanskje få flere stemmer ved neste valg (bompengelisten vio bli utradert), men de mangler samarbeidspartnere. De har skjøvet fra seg sine viktigste potensielle partnere.

De sier de andre skal belite seg, og det er av ren egeninteresse, ikke for byens beste.

Høyre får nå gjennomføre det de har vedtatt. Det må Rødt også.

Høyre, Frp, SP, bompengelisten, og de som er uavhengige og Rødt.

Lykke til med den koalisjonen!

Det er ike uten grunn at det kommer fra hornet på veggen at AP skal gjennomføre tunnelen. Høyre har ikke nubbesjans selv. De har ingen politisk koalisjon som kan gjennomføre vedtaket.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    17.591
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke en tilfeldig tunnel gjennom et fjell.

Høyre har vedtatt med en stemmes overvekt hvorav 14 er totalt bybanemotstandere at de skal se vekk fra utredningene fra fagfolkene.

Den sier at å bygge tunnel i historiske bergen innebærer bl.a.

- riving av historiske bygg.
    - Penetrering av grunnvannet med de risikoer det har for setningsskader. Historiske bygg vil kunne få store skader, og det inkluderer Bryggen.
    - befolkningsgrunnlaget er dårligere.
    - større co2 utslipp.
    - dyrere å bygge, 2 milliarder
    - 100 millioner dyrere å drifte i året.
    - bompengene vil måtte økes med 30 %
    - utsettelse på minst 5 år.
    - finansieringen er ikke i orden.
    - pakken fra staten med utvikling av infrastruktur til 20 milliarder settes i spill.
    - det vil komme innsigelser fra riksantikvitaren og fra fylket.

Og dette var for det beste tunnelforslaget. Høyre og co vedtok et forslag som ble forkastet i grovsilingen. Så det er enda verre.

Så det er vanskelig å konkludere med annet enn at
    Høyre i Bergen bryr seg ikke om befolkningen og Bergens beste. De spiller et spill for å få makt i 2023.
    Det er neimen ikke ofte at jeg er enig med @Larson, men denne gangen traff han spikeren på hodet.

Mvh

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    8.139
    Norsk politikks black week | DN

Det er talende. Stortingspresidenten må gå fordi hun ikke har fortalt om en bolig hun kjøpte. Lignende saker har rullet lenge, også et massivt misbruk av etterlønnsordninger og karantenebestemmelser. Norske politikere fremstår som krysninger av Fetter Anton og Benny i Olsenbanden (Senior). Det er en grunnleggende tillitskrise på gang etter at Arbeiderpartiet har klart å utnevne en stortingspresident som aldri skulle hatt vervet. Hva er da den store bekymringen i partiet? Intern maktkamp.

...

Partileder Jonas Gahr Støre virker ganske uinteressert i saken. Nærmest som om den er han uvedkommende. En sak mellom de enkelte representanter og Stortingets administrasjon. Det er en merkelig innstilling til en sak som kan skade Ap betydelig. Både internt og hos velgerne. Mener Støre at denne typen saker, som handler om at folkevalgte i hans eget parti, misbruker økonomiske ordninger, ikke er alvorlige nok? At de er under hans lønnsklasse?

..

Hva gjør det med rekrutteringen til politikk? Tror noen at det betyr noe at avgåtte stortingspresidenter leier egen advokat for å kjempe mot avsettelsen? At partiledere lager fiktive husleiekontrakter med sine egne foreldre. At tidligere representanter på etterlønn jobber og tjener penger som de setter til side for å ta ut som lønn etter at etterlønnskassen er helt tømt. Blir et sånt sted attraktivt for folk som er normalt opptatt av å kunne si hva de driver med uten at folk lurer på om de skal gjemme sølvtøyet?

Rot og feil vil det alltid være. En og annen bedrager også. Men dette er ukultur. Og det som virkelig opprører er hvor lettvint og overfladisk de involverte partiene behandler dette. Som om det bare er nok en mediedrevet drittsak som de må bli ferdige med og gå videre.

Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    3.315
    Det er bilistene som skaper problemene, ikke den effektive bybanen.

Vei er billig å bygge, men blir lite effektivt ved store folkemengder. Skinner det motsatte.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    11.133
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    ^ Trolig ville det vært langt smartere med el-busser (kanskje trolley) i egne traseer gjennom bykjernen, og kombinasjon av egen trase´ og kollektivfelt videre, fremfor denne unødig kostbare lite fleksible skinneløsningen.

Det er kun ett sted det burde være plass for trikk i Norge, og det er i Kjelsåsveien 143.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    113
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Trolig ville det vært langt smartere med el-busser (kanskje trolley) i egne traseer gjennom bykjernen, og kombinasjon av egen trase´ og kollektivfelt videre, fremfor denne unødig kostbare lite fleksible skinneløsningen.

Det er kun ett sted det burde være plass for trikk i Norge, og det er i Kjelsåsveien 143.
    Det er jeg enig i, selv om jeg tar trikk til jobben hver dag

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.335
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har trodd at det var umulig å være så dum at man ble skyldig IQ men ser her at det går an.

De gale må jo sette stor pris på den nye 8 feltsen som nå bygges mellom Oslo og Sandvika. Null kork gir jo store reduksjoner av CNoxer og annet. Dere får bare rive dere håret. Ellers takk til Solvik-Olsen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    5.727
    Sted
    Lørnschkog

Det er alt for billig å kjøre bil i Oslo!

Vis vedlegget 767576

Skulle akkurat poste det samme. Ja, nå er det for billig å kjøre bil. Det var akkurat det jeg tenkte sist jeg fikk regning fra bomselskapet også: «dette er altfor billig», tenkte jeg.

Sluket

2FAT2FLY
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    63.091
    Torget vurderinger
    19
    Hehe... ja nesten gratis. Jeg bor i Oslo - det gjør min søster og svoger med familier også og det koster meg heldigvis ikke mer enn ca. 250,- å besøke de to-tre timer en kveld...... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: eller omtrent det samme som å ta en tur tilSverige på bunkerstokt, indre vei uten bompenger....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    5.727
    Sted
    Lørnschkog
    Samme her omtrent, jeg kjører en del mellom Lørenskog og Drammen for tiden, og en tur - retur koster meg bare omtrent 100,- i bompenger, pluss diesel. Burde vært minst ti ganger så dyrt, sånn at forrige regning ville kommet på 17 - 18 tusen istedenfor knuslete 17 - 18 hundre kroner. Men klart, de gangene jeg må betale for parkering i tillegg mens jeg er der, så bikker man fort en ganske anstendig sum. :unsure:😅

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    1.287
    Bare å stålsette seg for de trenger stadig mer penger til alle luftslottene...

• Liker
    Reaksjoner: ptb

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    8.139
    Bare å stålsette seg for de trenger stadig mer penger til alle luftslottene...
    Begrunnelsen er vel først og fremst å vri reisingen over på kollektivt.

Jeg har ikke sett noe tall på det men basert på mine observasjonener mener jeg bestmt at biltrafikken inn- og ut av Oslo i rushtiden er klart større nå enn den var før pandemien og også trafikken rundtomkring på dagtid. Det er selvsagt mulig jeg tar feil for det er ikke spesielt mye mer enn en følsele jeg har av hvor køene starter og hvor sakte de går mens jeg sykler forbi de, men fallet i kollektivreisende er i alle fall godt dokumentert, men en del av disse sitter sikkert på hjemmekontor i større grad enn før også.

Dette fenomenet er forsåvidt interasjonalt, de fleste storbyer i den vestlige verden sliter nå med en økning i biltrafikken og en nedgang i belegget på offentlig transport, noe som indikerer at det er etablert varig endrede reisevaner. Om det er fordi folk rett og slett har fått andre vaner, er redde for å reise kollektivt eller noe annet er mer uvisst.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    17.554
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel ha noe med rådene og forbudene mot å reise kollektivt å gjøre. På jobb hos meg var det en stund sterkt frarådet å reise kollektivt hvis man skulle ut av hjemmekontoret. Det endrer jo folks vaner ganske fort.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn