Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Høyre er hårsåre for at de stilles til ansvar for sitt uansvarlige vedtak.

    Vil de ha bybanen til Åsane i tunnel, så får de selv finansiere den, utføre byråkratiet, og selv få innsigelsene fra fylket og staten.

    Høyre vedtok noe som er totalt urealistisk politisk og økonomisk. SÅ selvsagt freser Friele og co mot AP. De ønsket jo at AP skulle gjøre drittjobben for dem.

    Det er svært lenge siden Høyre var et ansvarlig parti.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    For min del må gjerne banen gå over brygga, men det er vanskelig å se at det skal være TOTALT urealistisk for en by som Bergen å bygge en tunell.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For min del må gjerne banen gå over brygga, men det er vanskelig å se at det skal være TOTALT urealistisk for en by som Bergen å bygge en tunell.
    Dette er ikke en tilfeldig tunnel gjennom et fjell.

    Høyre har vedtatt med en stemmes overvekt hvorav 14 er totalt bybanemotstandere at de skal se vekk fra utredningene fra fagfolkene.

    Den sier at å bygge tunnel i historiske bergen innebærer bl.a.

    - riving av historiske bygg.
    - Penetrering av grunnvannet med de risikoer det har for setningsskader. Historiske bygg vil kunne få store skader, og det inkluderer Bryggen.
    - befolkningsgrunnlaget er dårligere.
    - større co2 utslipp.
    - dyrere å bygge, 2 milliarder
    - 100 millioner dyrere å drifte i året.
    - bompengene vil måtte økes med 30 %
    - utsettelse på minst 5 år.
    - finansieringen er ikke i orden.
    - pakken fra staten med utvikling av infrastruktur til 20 milliarder settes i spill.
    - det vil komme innsigelser fra riksantikvaren og fra fylket.


    Og dette var for det beste tunnelforslaget. Høyre og co vedtok et forslag som ble forkastet i grovsilingen. Så det er enda verre.

    Så det er vanskelig å konkludere med annet enn at
    Høyre i Bergen bryr seg ikke om befolkningen og Bergens beste. De spiller et spill for å få makt i 2023.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og for å få den makten så må Høyre få med Krf og V med på sitt lag. Etter at AP ofret seg selv på vegne av Krf og V så skal det svært mye til for at de skifter side nå.

    Hove sier at de andre nå belite seg, men jommen meg sa han at han selv kom til å belite seg i 2018. Det har han ikke gjort.

    Høyre gambler med bybanen for å få makt. De kan kanskje få flere stemmer ved neste valg (bompengelisten vio bli utradert), men de mangler samarbeidspartnere. De har skjøvet fra seg sine viktigste potensielle partnere.

    De sier de andre skal belite seg, og det er av ren egeninteresse, ikke for byens beste.

    Høyre får nå gjennomføre det de har vedtatt. Det må Rødt også.

    Høyre, Frp, SP, bompengelisten, og de som er uavhengige og Rødt.

    Lykke til med den koalisjonen!


    Det er ike uten grunn at det kommer fra hornet på veggen at AP skal gjennomføre tunnelen. Høyre har ikke nubbesjans selv. De har ingen politisk koalisjon som kan gjennomføre vedtaket.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke en tilfeldig tunnel gjennom et fjell.

    Høyre har vedtatt med en stemmes overvekt hvorav 14 er totalt bybanemotstandere at de skal se vekk fra utredningene fra fagfolkene.

    Den sier at å bygge tunnel i historiske bergen innebærer bl.a.

    - riving av historiske bygg.
    - Penetrering av grunnvannet med de risikoer det har for setningsskader. Historiske bygg vil kunne få store skader, og det inkluderer Bryggen.
    - befolkningsgrunnlaget er dårligere.
    - større co2 utslipp.
    - dyrere å bygge, 2 milliarder
    - 100 millioner dyrere å drifte i året.
    - bompengene vil måtte økes med 30 %
    - utsettelse på minst 5 år.
    - finansieringen er ikke i orden.
    - pakken fra staten med utvikling av infrastruktur til 20 milliarder settes i spill.
    - det vil komme innsigelser fra riksantikvitaren og fra fylket.


    Og dette var for det beste tunnelforslaget. Høyre og co vedtok et forslag som ble forkastet i grovsilingen. Så det er enda verre.

    Så det er vanskelig å konkludere med annet enn at
    Høyre i Bergen bryr seg ikke om befolkningen og Bergens beste. De spiller et spill for å få makt i 2023.
    Det er neimen ikke ofte at jeg er enig med @Larson, men denne gangen traff han spikeren på hodet.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Norsk politikks black week | DN

    Det er talende. Stortingspresidenten må gå fordi hun ikke har fortalt om en bolig hun kjøpte. Lignende saker har rullet lenge, også et massivt misbruk av etterlønnsordninger og karantenebestemmelser. Norske politikere fremstår som krysninger av Fetter Anton og Benny i Olsenbanden (Senior). Det er en grunnleggende tillitskrise på gang etter at Arbeiderpartiet har klart å utnevne en stortingspresident som aldri skulle hatt vervet. Hva er da den store bekymringen i partiet? Intern maktkamp.

    ...

    Partileder Jonas Gahr Støre virker ganske uinteressert i saken. Nærmest som om den er han uvedkommende. En sak mellom de enkelte representanter og Stortingets administrasjon. Det er en merkelig innstilling til en sak som kan skade Ap betydelig. Både internt og hos velgerne. Mener Støre at denne typen saker, som handler om at folkevalgte i hans eget parti, misbruker økonomiske ordninger, ikke er alvorlige nok? At de er under hans lønnsklasse?

    ..


    Hva gjør det med rekrutteringen til politikk? Tror noen at det betyr noe at avgåtte stortingspresidenter leier egen advokat for å kjempe mot avsettelsen? At partiledere lager fiktive husleiekontrakter med sine egne foreldre. At tidligere representanter på etterlønn jobber og tjener penger som de setter til side for å ta ut som lønn etter at etterlønnskassen er helt tømt. Blir et sånt sted attraktivt for folk som er normalt opptatt av å kunne si hva de driver med uten at folk lurer på om de skal gjemme sølvtøyet?

    Rot og feil vil det alltid være. En og annen bedrager også. Men dette er ukultur. Og det som virkelig opprører er hvor lettvint og overfladisk de involverte partiene behandler dette. Som om det bare er nok en mediedrevet drittsak som de må bli ferdige med og gå videre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er neimen ikke ofte at jeg er enig med @Larson, men denne gangen traff han spikeren på hodet.

    Mvh
    Samme her, men samtidig viser jo dette også hvor vanskelig - og kanskje helt feil det er å velge skinnegående materiell der både topografi og øvrig infrastruktur ikke gjør det egnet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er bilistene som skaper problemene, ikke den effektive bybanen.

    Vei er billig å bygge, men blir lite effektivt ved store folkemengder. Skinner det motsatte.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Trolig ville det vært langt smartere med el-busser (kanskje trolley) i egne traseer gjennom bykjernen, og kombinasjon av egen trase´ og kollektivfelt videre, fremfor denne unødig kostbare lite fleksible skinneløsningen.

    Det er kun ett sted det burde være plass for trikk i Norge, og det er i Kjelsåsveien 143.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Trolig ville det vært langt smartere med el-busser (kanskje trolley) i egne traseer gjennom bykjernen, og kombinasjon av egen trase´ og kollektivfelt videre, fremfor denne unødig kostbare lite fleksible skinneløsningen.

    Det er kun ett sted det burde være plass for trikk i Norge, og det er i Kjelsåsveien 143.
    Det er jeg enig i, selv om jeg tar trikk til jobben hver dag
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har trodd at det var umulig å være så dum at man ble skyldig IQ men ser her at det går an.

    De gale må jo sette stor pris på den nye 8 feltsen som nå bygges mellom Oslo og Sandvika. Null kork gir jo store reduksjoner av CNoxer og annet. Dere får bare rive dere håret. Ellers takk til Solvik-Olsen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland

    Det er alt for billig å kjøre bil i Oslo!

    Vis vedlegget 767576




    Skulle akkurat poste det samme. Ja, nå er det for billig å kjøre bil. Det var akkurat det jeg tenkte sist jeg fikk regning fra bomselskapet også: «dette er altfor billig», tenkte jeg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... ja nesten gratis. Jeg bor i Oslo - det gjør min søster og svoger med familier også og det koster meg heldigvis ikke mer enn ca. 250,- å besøke de to-tre timer en kveld...... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: eller omtrent det samme som å ta en tur tilSverige på bunkerstokt, indre vei uten bompenger....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Samme her omtrent, jeg kjører en del mellom Lørenskog og Drammen for tiden, og en tur - retur koster meg bare omtrent 100,- i bompenger, pluss diesel. Burde vært minst ti ganger så dyrt, sånn at forrige regning ville kommet på 17 - 18 tusen istedenfor knuslete 17 - 18 hundre kroner. Men klart, de gangene jeg må betale for parkering i tillegg mens jeg er der, så bikker man fort en ganske anstendig sum. :unsure:😅
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.472
    Torget vurderinger
    1
    Bare å stålsette seg for de trenger stadig mer penger til alle luftslottene...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Bare å stålsette seg for de trenger stadig mer penger til alle luftslottene...
    Begrunnelsen er vel først og fremst å vri reisingen over på kollektivt.

    Jeg har ikke sett noe tall på det men basert på mine observasjonener mener jeg bestmt at biltrafikken inn- og ut av Oslo i rushtiden er klart større nå enn den var før pandemien og også trafikken rundtomkring på dagtid. Det er selvsagt mulig jeg tar feil for det er ikke spesielt mye mer enn en følsele jeg har av hvor køene starter og hvor sakte de går mens jeg sykler forbi de, men fallet i kollektivreisende er i alle fall godt dokumentert, men en del av disse sitter sikkert på hjemmekontor i større grad enn før også.

    Dette fenomenet er forsåvidt interasjonalt, de fleste storbyer i den vestlige verden sliter nå med en økning i biltrafikken og en nedgang i belegget på offentlig transport, noe som indikerer at det er etablert varig endrede reisevaner. Om det er fordi folk rett og slett har fått andre vaner, er redde for å reise kollektivt eller noe annet er mer uvisst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel ha noe med rådene og forbudene mot å reise kollektivt å gjøre. På jobb hos meg var det en stund sterkt frarådet å reise kollektivt hvis man skulle ut av hjemmekontoret. Det endrer jo folks vaner ganske fort.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan gjøre et lite attraktivt alternativ attraktivt, jo prise opp det attraktive alternativet.
    Mao - vanlig medisin.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Om ikke svigers var tidlig ute, så må jo kona være mye yngre enn deg.
    Du har neppe sjans i politikken fortida.
    Det er litt synd, for jeg har definitivt ingen bolig innenfor 40 km fra Stortinget, så jeg kunne ellers gått rett inn som president.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    BTW, er det den nye 8 felts MOTORveien (E18)det graves plass til mellom Schlum og Sandvika nu.....IF SO bør man takke Solvik Olsen formoder jeg, ja han som nedkjempet Krapylrne.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ oljen sannsynligvis. Ingen konsesjonsrunde nummer 26 neste år.

    En rekke av av Ernas usosisale kutt reverseres. Støre klarte selvsagt å gå rett i snublefellene.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    SV godt jobbet???

    Forventet utbytte fra Statkraft på nesten 2,3 milliarder, resultat av «strømgevinst», som går rett inn i budsjettforliket med SV
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    82 % av norges befolkning får lavere eller lik skatt med forliket.

    Huff og huff for disse harde skatteøkningene, altså.

    Tjener du under 750k så får du skattelette.

    Noen som ønsker å gråte for sin syke bestemor her inne?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.789
    Torget vurderinger
    0
    Problemene ligger ikke i dette budsjettet spesifikt, men vi går mot virkelig tøffe tider.
    Strømprisen går til himmels, det medfører mange problemer, mange! Renta skal opp har
    man bestemt. Men dette skjer samtidig som strømprisen går gjennom taket. Dette gjør at
    husholdningene vil kneppe igjen lommeboka og etterspørsel vil gå ned hvilket igjen setter
    arbeidsplasser i fare. Matprisene vil i 2022 nå høyder vi ikke har sett. Mange bønder ser
    det ikke økomomisk forsvarlig å fortsette driften med dagens strømpriser. Jeg så i en FB
    gruppe bilde av en strømregning på nær 190.000,-. Det normale for denne bonden var
    20-25.000,-. Den dyre strømmen gjør også kunstgjødsel mye dyrere. Samtidig har Kina
    bestemt at de ikke vil eksportere kunstgjødsel framover. Husker jeg rett produserer Kina
    rundt 3/4 av all kunstgjødsel. Kina har også bortimot monopol på mange skjeldne
    mineraler som brukes i gjødsel. De har tenkt planmessig og langsiktig! Naturgjødsel vil
    også bli mangelvare etter som husdyrproduksjon skal reduseres pga CO2. Sau og geit
    på utmarksbeite blir også noe "som var" på grunn av rovdyrpolitikken. Det blir brått
    veldig mange faktorer som spiller inn på "feil" måte. Hvis ikke verden går inn i en
    meget alvorlig depresjon før 2024 blir jeg faktisk noe overasket. Men at strømmen vil
    fortsette å stiger er vel det eneste som ligger fast, Tyskland stenger sine 3 nyeste
    atomkraftverk i nær framtid. De tre produserer, hvis jeg husker rett, like mye som
    det samlede forbruket i Danmark! I en situasjon der Europa er millimetre fra
    hungersnød og økonomisk armageddon planlegger Kina og Russland militære
    eventyr. Jo vi lever sannelig i interessante tider!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg så i en FB gruppe bilde av en strømregning på nær 190.000,-. Det normale for denne bonden var
    20-25.000,-.
    En 8 dobling av strømregningen der altså.
    Og strømregningen for november har vel ikke kommet ennå...

    Hva med å prøve med litt kritisk sans til det som postes på FB..?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Facebookk er sikkert Ljugerbenken over alle men,

    Hvorfor skaffer de seg ikke generatorer? Diesel kan jo utgiftsføres i det vide og det brede om man driver et "bruk".... Men kommer uansett bedre ut en å være i dødsgrepet på strømspekulanter....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    En 8 dobling av strømregningen der altså.
    Og strømregningen for november har vel ikke kommet ennå...

    Hva med å prøve med litt kritisk sans til det som postes på FB..?
    Strømregningene har ikke vært snille i hverken september eller oktober.

    At du ikke kan tro det betyr ikke at det ikke er sant.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Strømregningene har ikke vært snille i hverken september eller oktober.

    At du ikke kan tro det betyr ikke at det ikke er sant.
    Jeg skjønner ikke hvordan man får 8 ganger normalen gitt noenlunde lik forbruksprofil i alle fall. Gjør du?

    Nå skjønner jeg forsåvidt at bruksmønsteret gjennom døgnet er noe ulike for et privat hjem og en bedrift som et gårdsbruk er, men min regning for oktober var 40% høyere enn for september og forbruket var også 10% høyere. Jeg har aldri hatt en regning som er 1/8 av dette for å si det slik, på det laveste i unntaksåret 2020 så lå jeg kanskje på 1/5 men da var forbruket mye lavere siden det var juli, vi var bortreist stor deler av måneden og strøm var basically gratis så det er ikke en normal å sammenligne med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    At du ikke forstår det betyr ikke at det ikke er sant.

    Kan også minne om disse NAV-historiene som ble blankt avvist som løgn fra OMF og co.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    At du ikke forstår det betyr ikke at det ikke er sant.

    Kan også minne om disse NAV-historiene som ble blankt avvist som løgn fra OMF og co.
    Hvis han tidligere har hatt gratis strøm og kun betalt nettleie på 50 øre/kWh - så tilsier summen en gjennomsnittspris på strømmen på denne regningen på 3,50,-/kWh. Det er det foreløpig ingen i Norge som har fått.

    Så - denne historien har nok omtrent samme sannhetsgehalt som disse historiene du henter fra den dere AAP/"Livets harde skole" tråden på FB. Jeg har jo etterhvert skjønt at det er å stille kritiske spørsmål til folk som klager sin nød er 100% forbudt når man kommer langt nok ut til venstre - til og med Mimir skriver kronikk i avisen om hvor mye lengre veien tilbake til arbeidslivet blir når man faktisk må rapporterer til NAV hvor mange timer man har jobbet ved siden av trygd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn