Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.600
    Dette er altfor komplisert for vår felles allviter. Det er nesten som man skulle tro at man manglet noen celler både her og der om man ikke skjønner noe så banalt som dette. Toppen av klartenking om dagen er altså at man må kutte drivstoffavgiftene slik at en liten minoritet som kjører jævlig mye ute i distriktene fortsatt kan fortsette med det og det må gjøres på en slik måte at det også treffer der folk flest, og tilfeldigvis biler flest finnes, altså i det tettbebodde urbane områdene.

Som alle vet er en normal kjøretur på sine daglige gjøremål i en eller annen variant av gokk en sånn 15-25 mil. Hver vei. Slik at man selvsagt ikke kan ha elbil fordi den ikke har nok rekkevidde til at man kommer seg hjem,til matubtikken og tilbake.Til tross for disse enorme avstandene som skal tilbakelegges i det daglige er normal kjørelengde for en personbil i distrikts-Norge ikke spesielt lang. Et av livets mange mysterier.
    Det er rart at de som betaler ekstra for å bo sentralt med gangavstand eller kollektivtilbud til alt de trenger er de som kjører mest bil her i landet.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.758
    Det er merksnodig at disse enorme, rent ut spektakulære kjørelengdene ikke dukker opp i statistikken for hvor langt bilder kjøres rundtomkring i Norge. En bil i Oslo går i snitt flere kilometer pr år enn en bil i Alta.

Man skulle jo tro at folk i distrikts-Norge knapt driver med annet enn å kjøre jævlig langt med bil hele tiden siden det åpenbart er av en så kritisk betydning hva en liter bensin eller diesel koster at det er kroken på døra om man ikke viderefører dette.

For øvrig har realprisene på bensin/diesel vært høyere før uten at politikere har gått mann av huse for å subsidiere dette av den grunn.
    For å si det sånn, forenklet , de fleste som f.eks bor i Alta jobber i Alta. Mine venner/bekjente (et godt knippe) i en liten Sørlandsby (som jeg kommer fra) jobber alle i byen og bor fra 4 - 0 km fra sitt arbeidsted.

Du må ikke ødelegge bl.a Vedumens verdensbilde (!!!!), med fakta.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.582
    Det er rart at de som betaler ekstra for å bo sentralt med gangavstand eller kollektivtilbud til alt de trenger er de som kjører mest bil her i landet.
    Det kan man si (usikker på om Oslo faktisk ligger høyest dog, men det er ikke allverdens forskjeller det er snakk om). Uten å ha forsket inngående på dette så kan jeg tenke meg at følgende slår ut:
    - lengre kjørevei til jobb / whatever enn hva som er tilfelle om man bor i en liten bygd e.l. Det kan også være overraskende kukent / tidkrevende å reise med kollektivt i Oslo med mindre man skal til eller fra sentrum
    - mange husholdninger i Oslo har ikke bil i det hele - man kan klare seg fint uten om man vil så de som faktik har en av sorten har den fordi det er en del avstander som skal dekkes i den ene eller andre sammenheng.
    - det er mindre vanlig å ha to biler i Oslo - om man i det hele har bil så antall km på den man faktisk har blir høyere.
    - en god del hyttekjøring blant de som faktisk har bil

Rent anekdotisk har vår bil gått i snitt såvidt over 12k / året de nå over 11 årene jeg har hatt den. Det er litt over landsgjennomsnittet på ~11.300. Vi kjører aldri til jobb, tar gjerne kollektivt, går eller sykler om vi skal noe og bilen er ikke i bruk i det hele de fleste dagene. En ferietur for å besøke opphavet blir fort 17-1800km med en del lokalkjøring under besøket. Tur-retur hytte på fjellet blir ca 500km inkl en tur til alpinanlegget der. Sommerhytte t/r er ca 400km. Hente tenåringsdatter sent på kvelden i helgene inkl kjøring av venner hjem blir kanskje 30-50 km litt avhengig av hvor og hvem. Så det baller fort på seg selv om bilen ikke er i daglig bruk og ikke trengs til daglige gjøremål.

Sjefen min derimot kjører ca 4-5k i året.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Fra saken:

– Det er helt essensielt for oss som driver med landbruk, skogbruk, anlegg og transport å videreføre avgiftskuttet.

Landbruk, skogbruk og anlegg betaler uansett ikke veibruksavgift.
    Men de betaler CO2 avgift, den er normalt 4,42 pr. Liter på all diesel. Den midlertidige avgiftsreduksjonen var 1,33. Så landbruk, skogbruk og anlegg vil få en økt kostnad på 1,33 mer pr. Liter som de har sluppet i sommer. Og anleggsfirmaene med litt størrelse bruker millioner av liter med diesel i året.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.582
    Men de betaler CO2 avgift, den er normalt 4,42 pr. Liter på all diesel. Den midlertidige avgiftsreduksjonen var 1,33. Så landbruk, skogbruk og anlegg vil få en økt kostnad på 1,33 mer pr. Liter som de har sluppet i sommer. Og anleggsfirmaene med litt størrelse bruker millioner av liter med diesel i året.
    Jeg ville hatt langt mindre problemer med disse krumspringene dersom det var et snev av konsistens i politikken:

- det er ønskelig å energieffektivisere boligmassen, men man gir husholdningene fastpris som dreper ethvert incentiv til å ta investeringskostanden ved å spare energi

- det er behov for utbygging av kraft og nett men man har endeløse saksbehandlingsprosesser og gir kommuner og reindriftssamer en slags vetorett som garanterer at ingen ting blir bygget.

- det er ønskelig å kutte bruk av fossil energi innen transport incentivert gjennom avgifter men man gir store avgiftskutt på diesel og bensin.

Og så burtetter.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Jeg ville hatt langt mindre problemer med disse krumspringene dersom det var et snev av konsistens i politikken:

- det er ønskelig å energieffektivisere boligmassen, men man gir husholdningene fastpris som dreper ethvert incentiv til å ta investeringskostanden ved å spare energi

- det er behov for utbygging av kraft og nett men man har endeløse saksbehandlingsprosesser og gir kommuner og reindriftssamer en slags vetorett som garanterer at ingen ting blir bygget.

- det er ønskelig å kutte bruk av fossil energi innen transport incentivert gjennom avgifter men man gir store avgiftskutt på diesel og bensin.

Og så burtetter.
    Det du ramser opp her er viktige problemer vi har i Norge, og hvordan skal vi løse det ?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Men vi får sjå kor standhaftig Søreide er.
    Det var låg vel i korta eit «ordføraropprør», ja. Eller, VG fann nokre ordførarar som gruar seg til valet.

«Høyres nei til diesel-kutt skaper splittelse i partiet. Flere Høyre-ordførere er skuffet over ledelsen og ber dem lytte til distriktene.»

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Oslo
    Det var låg vel i korta eit «ordføraropprør», ja. Eller, VG fann nokre ordførarar som gruar seg til valet.

«Høyres nei til diesel-kutt skaper splittelse i partiet. Flere Høyre-ordførere er skuffet over ledelsen og ber dem lytte til distriktene.»

images (38).jpeg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jaggu på tide at noen tar et oppgjør med rasistene rundt det partiet. Det burde flere gjort.

Vi har fått berøringsangst i Norge, mot å bruke ordet 'rasist'. Det skal være fred og fordragelighet, og Frp er jo nå landets største parti. Den brune gørra syder og koker i partiet, i alle kriker og kroker. De andre partiene har til og med trodd at måten å stoppe partiets vekst på, er å nærme seg de i sin egen politikk - i stedet for å ta gørra ved den stinkende roten.

Bra da at det muligens er en forandring på gang på hvordan man møter partiets rasisme. Det er ingen annen måte, enn å skremme de ut på åpen mark òg knuse de retorisk. Hver eneste gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På tide Frp tar klar avstand, sier rett ut at slikt er fullstendig uakseptabelt òg at slike personer hører ikke hjemme i Frp.

Kanskje på tide å ta fatt i vår egen kultur, i stedet for å frykte innvandrere og flyktninger.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    18.161
    Torget vurderinger
    2
    Nå var da Kierulf ganske så nyansert og reflektert i sitt syn, hun er jo heller ingen hvem som helst på området ytringsfrihet.
    Hørte henne på D18 i går og hun var da klar og tydelig på hva hun mente og hvorfor, hun ga ikke sin støtte til hetsing for å si det sånn.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Hørte henne på D18 i går og hun var da klar og tydelig på hva hun mente og hvorfor, hun ga ikke sin støtte til hetsing for å si det sånn.
    Har berre lese saka, og meiner at det generelt sett bør vera veldig, veldig høg terskel før ei ytring i seg sjølv er straffbar, sjølv kor upassande og avslørande om avsenderens intelligens ho kan vera. Litt på linje med Kierulf, altså.

Men eg meiner Søreide (same sak) tek litt feil

Hvis hat og hets får florere i ikke-åpne kanaler, så er det også et stort problem
    Det ho seier intuitivt rett, men samtidig er det alltid reglar og normer for kva ein kan seia kvar, både for form og innhald. «Vi snakkar ikkje om bæsj ved bordet», og tilsvarande er ikkje ei ytring i kommentarfeltet ei privat ytring i ein flyktig privat samanheng.

Det er to fundamentalt ulike ting.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    18.161
    Torget vurderinger
    2
    Har berre lese saka, og meiner at det generelt sett bør vera veldig, veldig høg terskel før ei ytring i seg sjølv er straffbar, sjølv kor upassande og avslørande om avsenderens intelligens ho kan vera. Litt på linje med Kierulf, altså.

Men eg meiner Søreide (same sak) tek litt feil

Det ho seier intuitivt rett, men samtidig er det alltid reglar og normer for kva ein kan seia kvar, både for form og innhald. «Vi snakkar ikkje om bæsj ved bordet», og tilsvarande er ikkje ei ytring i kommentarfeltet ei privat ytring i ein flyktig privat samanheng.

Det er to fundamentalt ulike ting.
    Jeg refererte til og mente Kierulf som @4-string refererte til, har ikke fått med meg hva Søreide har sagt.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    1.647
    Dette gir noen minner..

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.875
    Støre-skolen faktisk, som om Ernas 8 år er visket ut. 🙄

Litt smådesperat stemning i Høire nu.
    Det er vel et spørsmål om det er rett vei å gå? Vekk fra samfunnets utvikling, tilbake til blyant og viskelær. Jeg synes de bør slå et slag for fyllepennen i samme slengen, tross alt en viktig kulturbærer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Det er vel et spørsmål om det er rett vei å gå? Vekk fra samfunnets utvikling, tilbake til blyant og viskelær. Jeg synes de bør slå et slag for fyllepennen i samme slengen, tross alt en viktig kulturbærer.
    Når du først er inne på det, har eg aldri vorte så begeistra for Steinerskulen som då eg skjøna at det er eit reservat for fylle- og dyppepennfolket.

(Medan eg anerkjenner at venstrehendte har litt vanskar med fyllepenn, trur eg samtidig at det er eit nyttig verktøy for å trena handskrifta. Sjølv vekslar eg mellom ein tysk Kaweco og ein kinesisk Hongdian, utan å heilt greia å avgjera kven av dei eg liker best.)

Til saka i den offentlege skulen eg litt delt.

Dersom elevane skal levera handskriven eksamen, må funksjonell handskrift få mykje meir plass enn det har hatt dei siste 20 åra. Det handlar ikkje berre om det visuelle (stabil og leseleg skrift).

Like mykje er spørsmålet om elevane kan skriva ein tekst på den måten dei må gjera når dei skriv for hand:

- disponera
    - så laga ein plan for kvart avsnitt
    - så dela opp i setningar
    - og så formulera kvar setning godt med rettskriving og syntaks

Berre på ein så pass kort tekst som denne har eg omstrukturert fleire gonger før eg trykte på "Svar", fleire av setningane har vorte omformulerte undervegs og trur du ikkje eg fekk inn litt korrektur også.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.545
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Når du først er inne på det, har eg aldri vorte så begeistra for Steinerskulen som då eg skjøna at det er eit reservat for fylle- og dyppepennfolket.

(Medan eg anerkjenner at venstrehendte har litt vanskar med fyllepenn, trur eg samtidig at det er eit nyttig verktøy for å trena handskrifta. Sjølv vekslar eg mellom ein tysk Kaweco og ein kinesisk Hongdian, utan å heilt greia å avgjera kven av dei eg liker best.)

Til saka i den offentlege skulen eg litt delt.

Dersom elevane skal levera handskriven eksamen, må funksjonell handskrift få mykje meir plass enn det har hatt dei siste 20 åra. Det handlar ikkje berre om det visuelle (stabil og leseleg skrift).

Like mykje er spørsmålet om elevane kan skriva ein tekst på den måten dei må gjera når dei skriv for hand:

- disponera
    - så laga ein plan for kvart avsnitt
    - så dela opp i setningar
    - og så formulera kvar setning godt med rettskriving og syntaks

Berre på ein så pass kort tekst som denne har eg omstrukturert fleire gonger før eg trykte på "Svar", fleire av setningane har vorte omformulerte undervegs og trur du ikkje eg fekk inn litt korrektur også.
    Du burde begynne med håndskrevne svar, bare ta et bilde og last opp. 👍

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Oslo
    Leste nettopp at mangelen i oljemarkedet er verst på raffinerte produkter.
    Slagentangen ble lagt ned som raffineri sommeren 2021.
    Var det Erna regjeringens siste sjakktrekk?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Hvis Ine tror at dette vil skaffe flere velgere så tror jeg hun bommer grovt. Alle vet at vi bruker kun deler av avkastningen.
    Å vise at man er gjerrig når vi ser det skrikende behovet i f.eks. samferdselssektoren er ikke en velgermagnet.
    Jernbanen fungerer ikke, hurtigbåtene i nord nærmer seg det samme. Veiene i distriktene er mange steder livsfarlige. Osv.osv.
    Og i tillegg har hun ingen plan, det skal settes ned et utvalg og utredes......

Sist redigert:

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.295
    Sted
    Porsgrunn
    Leste nettopp at mangelen i oljemarkedet er verst på raffinerte produkter.
    Slagentangen ble lagt ned som raffineri sommeren 2021.
    Var det Erna regjeringens siste sjakktrekk?
    Esso Norge varslet at dersom lovforslaget om at alle skip som opererte i norske farvann skulle ha norske lønnsvilkår ville det ikke lengre være lønnsomt å opprettholde Slagentangen. Bransjen mente at alle norske sjøfolk hadde norske lønninger og håpet på en reversering etter valget den høsten i følge fiskeribladet. Det var for øvrig Bunker Oil som drev båtene. Frem til 1992 tror jeg var det Esso som selv opererte tankbåtene langs norskekysten.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Hvis Ine tror at dette vil skaffe flere velgere så tror jeg hun bommer grovt.
    Heh, det trur eg du har rett i.

Det er tydeleg at planen hennar no er å bruka tida fram mot valet i 2027, og endeleg 2029, på å etablera eit Høgre med «klassisk» høgrepolitikk, særleg når det kjem til statsbudsjettet. Kostnadene skal ned, slik at staten kan både ta inn mindre skatt og bruka mindre oljepengar.

Litt finurleg at det er ramma inn som ein kritikk av Stoltenberg, som sannsynlegvis er ganske enig med henne dersom dei hadde sett seg ned og diskutert over ein kopp kaffi. Men, einig. Det er vanskeleg å sjå kven som skal verta entusiastiske for Høgre av den politikken ho legg fram no, andre enn dei 10% som tilhøyrer eit slags grunnfjell.

Men kva skal ho gjera? Ho vil uansett ikkje kunne fleska til slik Listhaug kan, og for dei som vil ha Frp-politikk er sannsynlegvis Frp det beste valet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Ja hva skal hun gjøre da, H er havnet i en såkalt skvis som det ikke blir lett å komme seg ut av..
    Lagnaden for parti på storleiken Høgre er på veg mot, er å vera juniorpartnar til parti dei står nær geometrisk, men langt unna politisk.

Kanskje Høgre hadde kunne dratt til seg fleire frå Frp (for det er der den reelle skvisen står) ved å gå for Frølich-linja, «kuler, krut(t) og skattekutt», og så satsa på at partiets gode namn og rykte ville garantera for konservative budsjett. Eg veit ikkje. Det er strengt tatt ikkje mitt problem, heller.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Ine kunne fokusert på formueskatten og hva den gjør med norsk kontra utenlandsk eierskap og satt EU medlemskap på dagsorden.
    Det burde være mulig å finne en plass melllom FrP's innvandringsfiendtlige linje og dagens regjering.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Ine kunne fokusert på formueskatten og hva den gjør med norsk kontra utenlandsk eierskap og satt EU medlemskap på dagsorden.
    Det burde være mulig å finne en plass melllom FrP's innvandringsfiendtlige linje og dagens regjering.
    Formueskatt: Frp eig den saka trygt. Retorisk har Høgre rota for lenge rundt med konstruksjonen «arbeidende kapital».

EU: Ja, det hadde vore ei demarkasjonslinje mot Frp, og enno eit samanfall med Ap.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Oslo
    Formueskatt: Frp eig den saka trygt. Retorisk har Høgre rota for lenge rundt med konstruksjonen «arbeidende kapital».

EU: Ja, det hadde vore ei demarkasjonslinje mot Frp, og enno eit samanfall med Ap.
    Ikke er jeg spåmann, Nostradamus, og har heller ikke en pålitelig krystallkule
    Kanskje vi får ett fire års stint med Sylvi, og om hun ikke som tRump river ned for mye, så blir det etter det tilbake til ApHøire og same same but different

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn