- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 18.739
- Antall liker
- 3.450
Spørsmålet er hvem av dem som er anstendig: de som er ærlige eller de som later som?
|
Slik hadde jeg det fra 17/9-1979 til 31/12-2020. Helt frivillig. Betaler nok en ganske stiv pris for det nå i ettertid men angrer jeg? Nei, hadde jeg gjort det igjen, sannsynligvis. Det er noe med alt.Kan forstå at enkelte anser det som et pluss å reise i jobbsammenheng, og der er vi sikkert forskjellige alle mann. Selv har jeg reist så mye i min yrkeskarriere at jeg på et tidspunkt nærmest utviklet koffertskrekk, jeg fikk ganske mange meldinger fra kone og unger som knapt så sin ektemann og pappa, det var ikke fint på noen som helst måte. Jeg opplevde det ofte som en gave å kunne reise fra jobb kl. 16, hjem til min egen seng, fordi det skjedde alt for sjelden. Dessuten, når man endelig var hjemme, sto oppgavene man ikke hadde løst i kø, samt et oppdemmet behov for å kompensere for all den gressklipping, rydding, snømåking, sjauing, handling, matlaging, etc., etc., man ikke hadde gjort fordi man levde med "fri bar" på hotellet. Tilgi meg, men akkurat det sleivsparket er så intenst dumt fra den ubereiste OMF, at jeg merket jeg ble nokså trekt.
Jeg har noen hundre historier å berette fra mine reiser i inn- og utland, men ingen av dem handler om fri bar, derimot handler noe av det om Statens Reiseregulativ. Hjemlengsel, lange dager, ensomme middager, savn av ungene, venner og bekjente, kjedsomhet og sånt, derimot, der er det nok å ta av.
Da har du mye å lære av politikerne om hvordan gjøre tjenestereisen morsom.Kan forstå at enkelte anser det som et pluss å reise i jobbsammenheng, og der er vi sikkert forskjellige alle mann. Selv har jeg reist så mye i min yrkeskarriere at jeg på et tidspunkt nærmest utviklet koffertskrekk, jeg fikk ganske mange meldinger fra kone og unger som knapt så sin ektemann og pappa, det var ikke fint på noen som helst måte. Jeg opplevde det ofte som en gave å kunne reise fra jobb kl. 16, hjem til min egen seng, fordi det skjedde alt for sjelden. Dessuten, når man endelig var hjemme, sto oppgavene man ikke hadde løst i kø, samt et oppdemmet behov for å kompensere for all den gressklipping, rydding, snømåking, sjauing, handling, matlaging, etc., etc., man ikke hadde gjort fordi man levde med "fri bar" på hotellet. Tilgi meg, men akkurat det sleivsparket er så intenst dumt fra den ubereiste OMF, at jeg merket jeg ble nokså trekt.
Jeg har noen hundre historier å berette fra mine reiser i inn- og utland, men ingen av dem handler om fri bar, derimot handler noe av det om Statens Reiseregulativ. Hjemlengsel, lange dager, ensomme middager, savn av ungene, venner og bekjente, kjedsomhet og sånt, derimot, der er det nok å ta av.
Trodde vi snakket om kursing av flyteknikere som har fast arbeidssted her i Norge.Kan forstå at enkelte anser det som et pluss å reise i jobbsammenheng, og der er vi sikkert forskjellige alle mann. Selv har jeg reist så mye i min yrkeskarriere at jeg på et tidspunkt nærmest utviklet koffertskrekk, jeg fikk ganske mange meldinger fra kone og unger som knapt så sin ektemann og pappa, det var ikke fint på noen som helst måte. Jeg opplevde det ofte som en gave å kunne reise fra jobb kl. 16, hjem til min egen seng, fordi det skjedde alt for sjelden. Dessuten, når man endelig var hjemme, sto oppgavene man ikke hadde løst i kø, samt et oppdemmet behov for å kompensere for all den gressklipping, rydding, snømåking, sjauing, handling, matlaging, etc., etc., man ikke hadde gjort fordi man levde med "fri bar" på hotellet. Tilgi meg, men akkurat det sleivsparket er så intenst dumt fra den ubereiste OMF, at jeg merket jeg ble nokså trekt.
Jeg har noen hundre historier å berette fra mine reiser i inn- og utland, men ingen av dem handler om fri bar, derimot handler noe av det om Statens Reiseregulativ. Hjemlengsel, lange dager, ensomme middager, savn av ungene, venner og bekjente, kjedsomhet og sånt, derimot, der er det nok å ta av.
Tiltredes. Om jeg nå hadde blitt bannet av alle verdens flyselskap for resten av mitt liv kunne jeg levd helt fint med det. Sjarmen med forretningsreiser taper seg ganske fort ved nærmere bekjentskap. Hvis man har tenkt å overleve i en slik rolle over noe tid bør man heller legge opp til en nærmest asketisk livsstil når man er på reise, og selv da har det kostnader man nedbetaler over mange år.Kan forstå at enkelte anser det som et pluss å reise i jobbsammenheng, og der er vi sikkert forskjellige alle mann. Selv har jeg reist så mye i min yrkeskarriere at jeg på et tidspunkt nærmest utviklet koffertskrekk, jeg fikk ganske mange meldinger fra kone og unger som knapt så sin ektemann og pappa, det var ikke fint på noen som helst måte. Jeg opplevde det ofte som en gave å kunne reise fra jobb kl. 16, hjem til min egen seng, fordi det skjedde alt for sjelden. Dessuten, når man endelig var hjemme, sto oppgavene man ikke hadde løst i kø, samt et oppdemmet behov for å kompensere for all den gressklipping, rydding, snømåking, sjauing, handling, matlaging, etc., etc., man ikke hadde gjort fordi man levde med "fri bar" på hotellet. Tilgi meg, men akkurat det sleivsparket er så intenst dumt fra den ubereiste OMF, at jeg merket jeg ble nokså trekt.
Jeg har noen hundre historier å berette fra mine reiser i inn- og utland, men ingen av dem handler om fri bar, derimot handler noe av det om Statens Reiseregulativ. Hjemlengsel, lange dager, ensomme middager, savn av ungene, venner og bekjente, kjedsomhet og sånt, derimot, der er det nok å ta av.
Så siden du snakket om kursing av flyteknikere, da med noen måneder på hotell ute på Sola flyplass eller Atlanta Airport, da dreier det seg om fri bar, og generelt høyt inntak av alkohol?Trodde vi snakket om kursing av flyteknikere som har fast arbeidssted her i Norge.
Men siden du åpenbart kan dette, kan du ikke da gi oss et estimat på hvor mange dager med kurs pr år en flytekniker som jobber i Norge i snitt har. (Ta gjerne en snittberegning på 10 år - vi skjønner jo at det må kurses litt når man er ny i jobben eller at det kommer ny flymaskiner).Så siden du snakket om kursing av flyteknikere, da med noen måneder på hotell ute på Sola flyplass eller Atlanta Airport, da dreier det seg om fri bar, og generelt høyt inntak av alkohol?
En normal kveld er samling i sittegruppe i korridor, kanskje cola eller kaffe, gjennomgang av dagens pensum, diskusjoner, drilling på flight controls, instrumenter, what-if-scenarier, hydraulikk, navigasjon, etc., i det uendelige. Et fly består av ganske mange saker og ting, viser det seg.
Men siden det er fagarbeidernivå, så er det sikkert dritenkelt alt sammen.
Aner ikke. Sluttet som flytekniker for lenge siden.Men siden du åpenbart kan dette, kan du ikke da gi oss et estimat på hvor mange dager med kurs pr år en flytekniker som jobber i Norge i snitt har. (Ta gjerne en snittberegning på 10 år - vi skjønner jo at det må kurses litt når man er ny i jobben eller at det kommer ny flymaskiner).
1 uke i året?
2 uker i året?
Det er jo riktig det hvis man har 100+ reisedøgn i året, for oss andre så er 2-3 uker på kurs og konferanse igjennom et kalenderår et kjærkomment avbrekk, både fra jobb og familieTiltredes. Om jeg nå hadde blitt bannet av alle verdens flyselskap for resten av mitt liv kunne jeg levd helt fint med det. Sjarmen med forretningsreiser taper seg ganske fort ved nærmere bekjentskap. Hvis man har tenkt å overleve i en slik rolle over noe tid bør man heller legge opp til en nærmest asketisk livsstil når man er på reise, og selv da har det kostnader man nedbetaler over mange år.
For det var det som var tematikken. Hvorvidt disse kursene var en ekstra belastning eller ikke - i diskusjonen rundt streik og betingelser for flyteknikerne.Aner ikke. Sluttet som flytekniker for lenge siden.
Hvorfor lurer du på dette, egentlig?
OK, da har jeg misforstått. Det jeg reagerte over var dine tanker omkring enkelheten og alkoholforbruket ved kurser for flyteknikere.For det var det som var tematikken. Hvorvidt disse kursene var en ekstra belastning eller ikke - i diskusjonen rundt streik og betingelser for flyteknikerne.
Om du har reiste mye i jobb var egentlig ikke så relevant.
Kan forstå at enkelte anser det som et pluss å reise i jobbsammenheng, og der er vi sikkert forskjellige alle mann. Selv har jeg reist så mye i min yrkeskarriere at jeg på et tidspunkt nærmest utviklet koffertskrekk, jeg fikk ganske mange meldinger fra kone og unger som knapt så sin ektemann og pappa, det var ikke fint på noen som helst måte. Jeg opplevde det ofte som en gave å kunne reise fra jobb kl. 16, hjem til min egen seng, fordi det skjedde alt for sjelden. Dessuten, når man endelig var hjemme, sto oppgavene man ikke hadde løst i kø, samt et oppdemmet behov for å kompensere for all den gressklipping, rydding, snømåking, sjauing, handling, matlaging, etc., etc., man ikke hadde gjort fordi man levde med "fri bar" på hotellet. Tilgi meg, men akkurat det sleivsparket er så intenst dumt fra den ubereiste OMF, at jeg merket jeg ble nokså trekt.
Jeg har noen hundre historier å berette fra mine reiser i inn- og utland, men ingen av dem handler om fri bar, derimot handler noe av det om Statens Reiseregulativ. Hjemlengsel, lange dager, ensomme middager, savn av ungene, venner og bekjente, kjedsomhet og sånt, derimot, der er det nok å ta av.
De aller fleste yrkesgrupper - virker det som i alle fall - klager stort sett på noe eller mye av arbeidstilværet. Man kan muligens diskutere hvilke ulemper, problemer og utfordringer som er "verst" men det er liten grunn til å forvente å komme til noen enighet og hvordan man reagerer på det ene eller andre er sikkert individuelt også.Yepp ....Med 12 timers arbeidsdag 7 dager i uken på 3/3 rotasjon i mange mange år på diverse utposter , de fleste med leid hotel rom ,kan jeg bekrefte det du skriver , verst var alle småturene , det har kurert mye av min reiselyst og spenning med diverse flyplasser .....man lærer og sette pris på livet rundt husveggen![]()
Prisverdig ståsted.Jeg antar jeg er den eneste her som vet for lite om konflikten til å ta stilling.