Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir alltid litt fascinert når åpenbart skriveføre folk har så banale og fordummende sort-hvitt-bilder av det politiske landskapet.
    Sannheten svir. Ad hominem argumentering er ofte tegn på mangel på saklige argumenter. Du burde lese de 2 kildene jeg postet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.199
    Antall liker
    5.137
    Sannheten svir. Ad hominem argumentering er ofte tegn på mangel på saklige argumenter. Du burde lese de 2 kildene jeg postet.
    Om du tar det som et personangrep at jeg kalte deg skrivefør får være din sak, men denne barnslige rallingen om venstrevridd presse, sosialistspøkelser og outrerte sammenlikninger med Russland eller Nord-Korea, bidrar ikke med noe innhold og er bare en fordumming av den politiske debatten. De fleste klarer helt fint å skille sine private politiske meninger fra sin yrkesutøvelse, og NRK som de fleste andre mediehus forholder seg til presseetiske regler og er ikke under politisk kontroll, selv om du har gravd frem et enkelttilfelle av samrøre fra 1965.

    Politikk er ikke en fotballkamp, voks litt opp.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Du fortsetter med synsing, personangrep og lite fakta. Deg om det.

    Heradstveit jobbet i NRK i 40 år. Han var en av de mest profilerte programlederne, og nøt stor tillit blant seerne. Du er kanskje ikke gammel nok til å huske denne saken, men avsløringen av hans politiske dobbeltspill var en skandale. Det kom etterhvert frem at dette var "vanlig praksis" hos flere journalister, også i NRK.

    Et annet eksempel er journalist Odd Karsten Tveit, Midtøsten-korrespondent for NRK i en mannsalder. Opp gjennom årene har jeg flere ganger stusset litt over hans vinkling og reportasjer. Fikk derfor en a-ha opplevelse av å lese anmeldelsen av hans siste bok PALESTINA. Der faller masken.

    Hvis man virkelig vil grave, finnes det mange slike eksempler. Spesielt ille er det som har pågått under kringkastingsmonopolets tid. Der har godtroende nordmenn sittet hjemme foran skjermen og trodd at man fikk formidlet objektive og nøytrale nyheter.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.199
    Antall liker
    5.137
    Å ”angripe” eller å imøtegå en type retorikk som jeg synes er skadelig for det politiske ordskiftet er ikke det samme som personangrep. Det handler om retorikken og intet mer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Det er muligens slik at det å være dårlig betalt statsansatt ikke utøver den samme tiltrekningskraften på dem med riktige meninger, men å måtte gå hele veien tilbake til 1965 for å finne et sannhetsvitne for ens rare oppfatninger om kommunistreiret ARK må være en slags rekord. Det var også en riktig spennende brytningstid i Europa og USA, med store motsetninger, sammenlignet med dagens samling i bånn i så måte.
    Den som innbiller seg at det sitter folk på NRK og konspirerer på vegne av arbeiarrørsla for å påvirke det brede lag av folket er virkelig ute på tur, men slik går dagene.

    Forøvrig vil jeg lyse fred, og minne om at de røde, venstrevridde statsansatte i den skumle påvirkningskanalen nå har begått en fantastisk serie dokumentarprogrammer om norsk Jazz. Enjoy. Produsert i 2023 og sluppet nå.
    For å slippe å gå til NRK-TV og se programmene gratis, kan man gå til Strim, bli kunde, betale for gleden og føle seg opphøyet og samfunnsrett.

     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener bestemt å ha sett en undersøkelse som viser at NRK faktisk er mer forsiktige med å kritisere høyresiden enn venstresiden i norsk politikk. Nettopp fordi man har hengende beskyldningene om ARK over seg. Men klarer ikke å finne det igjen. Uansett, Carl l Hagen har gjort en god jobb med å lete opp alle ‘sosialistene’ som har infiltrert samfunnet vårt. Mighty fine man.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    1.482
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror man skal være forsiktig med slike konspirasjonsteorier om en overordnet målsetning i NRK om å påvirke med venstrevridde nyheter. Allikevel er det slik at med stor tillit er også et stort ansvar og det er jo slik at det ikke kreves store feil før disse tankene får vann på mølla. Det er også flere nye saker der NRK har gått kraftig i baret. Feks Bamsegutt og saken om romkvinnen på Dagsrevyen.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser kanskje størst problemer med formuleringer som «arabere som dreper», «dere som dreper oss». Han er veldig nær lovformuleringen om å true eller forhåne noen både på etnisk og religiøst grunnlag her.

    Dessuten får jeg et inntrykk av at han bruker ord som «islamist» og «antisemitt» om enhver som ytrer seg kritisk mot ham selv eller Israel, og at han truer med å føre liste og hevne seg på slike etter at han selv presumptivt får politisk makt etter stortingsvalget i 2025.

    Jeg stemmer for å gi ham enveisbillett ut av landet, til Mar-a-Lago i Florida-sumpene, hvor han sikkert vil føle seg hjemme. Billett og opphold får han betale selv.
    Og "Isbjørnene" er nok sure over at han avslører at "vi teller dere".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    Du kan forsøke å uskyldiggjøre det så mye du vil, det faller platt til jorden. Uttalelsen fra Amundsen er hårreisende, og spesielt fordi han har et visst ansvar som folkevalgt. Slike idiotiske ytringer baner veien for nye handlinger alá det vi opplevde i dette landet en gang tidligere. Mannen er en jævla skam.
    Ro deg litt ned da mann! Nå er du ute på et korstog ser i blodtåka ikke hvem som i bunn og grunn er enige med deg ( stort sett alle i denne tråden! ) og hvilke få som er noe uenig med deg!

    "Av barn og fulle folk...." betyr bare det samme som jeg har skrevet tidligere at det han har skrevet ikke er noe han ikke mener men som whiskyen "lurte" ham til å skrive. Hvis du er halvparten så utdannet som gir uttrykk for så burde du jo faktisk vite at det hele sitatet fra BT er "Av barn og fulle folk får du sannheten!" Det BT forsøker å formidle er ikke å uskyldiggjøre det Amundsen skrev, men tvert i mot å ansvarliggjøre ham for hans meninger. At det er "sannheten" dvs hva Hr. Amundsen faktisk mener i dypet av sitt hjerte!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    Om du ikke aner forskjellen på disse to begrepene foreslår jeg at du leser deg opp litt, ganske enkelt.
    Og hvordan i all verden får du det for deg at jeg ikke vet forskjell på disse begrepene?

    Disqus nå må du sette deg stille ned og ta noen dype rolige magedrag så du får frisk oksygen!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg mener bestemt å ha sett en undersøkelse som viser at NRK faktisk er mer forsiktige med å kritisere høyresiden enn venstresiden i norsk politikk. Nettopp fordi man har hengende beskyldningene om ARK over seg. Men klarer ikke å finne det igjen. Uansett, Carl l Hagen har gjort en god jobb med å lete opp alle ‘sosialistene’ som har infiltrert samfunnet vårt. Mighty fine man.
    Skal ikke så mange månedene tilbake i tid for å finne påstander om et Høyrevridd nrk. Skal vel ikke legge altfor mye i det heller, men Fredrik Solvangs koseprat med Erna Solberg gjorde nok sitt.

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.292
    Torget vurderinger
    1
    Alle med vettet i behold bør være "islamofober".
    Land med islamsk styresett medfører kun elendighet for befolkningen.
    ... Det er noe som får meg til å tenke på den spanske inkvisisjonen ...
    1710412934562.png
    Teokratiske styresett og liknende fører ikke så mye godt med seg uavhengig av hvilken religion de ikles.

    Så undrer jeg på hvorfor du promoterer irrasjonell frykt, når det er nok av realiteter å «frykte».

    mvh
    KJ
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Kan noen være så snille å bekrefte for meg at det er en ironi mellom linjen her som jeg ikke riktig klarer å dekode ?
    Det er er fortsatt 14 dager igjen til spøkefuglenes høytidsdag ?

    JONAS SMILDEN JENSEN (16), fra Veldig Unge Høyre er et godt eksempel på at 16-åringer ikke bør ha stemmerett.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Kan noen være så snille å bekrefte for meg at det er en ironi mellom linjen her som jeg ikke riktig klarer å dekode ?
    Eg tykte eigentleg han hadde heilt fine argument for eksamen før russetid, litt retorisk artig formulert (bortsett frå at eg meiner det rette er russetid rundt Sankthans eller noko). Kvifor ein skal kutte skuleåret med to månader, skjøna eg ikkje heilt. Mogleg det var noko ironi der.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel de fleste av oss så gamle at vi kan huske at russetiden faktisk var lagt til etter siste eksamen. Men så dukket det opp en stasminister fra KrF som
    var så forarget over ungdommenes drikkekultur, eller mangel på sådan, og generell "sædløyse" i denne sammenheng. Og da var det Korvald (?) slo til og bestemte
    at eksamen måtte legges så sent at det "torpederte" denne ugudelige russefeiringen. Han (stakkars enfoldige fyr) trodde at tanken på eksamen etter 17 mai ville gjøre at russen ga opp flatfyl og fest og i stedet konsentrerte seg om å lese til eksamen. Vel så skjedde ikke!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.896
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er det vel flere ting.. som at russetida har blitt en månedslang affære av ei fyllekule, - dog ikke for alle for det er jo i alle fall noen som bevarere vett og forstand. Jeg var russ i 1972, og er rimelig sikker på at jeg hadde skriftlige eksamener 2,3,5 8 og 10 mai... så var det litt russefeiring 16-17, med påfølgende muntlig eksamen uka etterpå.. jeg endte med fysikk muntlig... og det var det. Så var det sommerferie og jobb i noen uker, før det bar rett til Jørstadmoen.... Det var slik det var i de dager.... :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Her er det vel flere ting.. som at russetida har blitt en månedslang affære av ei fyllekule
    Månedslang? Årevis mener du vel? I klassen til min eldste datter (9. klasse) er det lenge siden de kuleste gjengene ble etablert og russebusser kommer gjere i en slik klnstillasjon med litt utskiftinger frem mot siste året på videregående. Det festes og drikkes friskt i denne sfæren.

    det man ser i mai er bare toppen av kransekaka eller toppen av haugen med bæsj om du vil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Månedslang? Årevis mener du vel? I klassen til min eldste datter (9. klasse) er det lenge siden de kuleste gjengene ble etablert og russebusser kommer gjere i en slik klnstillasjon med litt utskiftinger frem mot siste året på videregående. Det festes og drikkes friskt i denne sfæren.

    det man ser i mai er bare toppen av kransekaka eller toppen av haugen med bæsj om du vil.
    Min datter bor hos sin mor på Nesøya, og har to brødre som påbegynte ivrig russebussplanlegging i, som du skriver, 9. klasse. Den ene viet omtrent 75% av tiden i VGS til planlegging, finansiering, bygging, bestilling, seleksjon av busskamerater osv. i løpet av de to første årene, og det siste året på VGS gikk med til ulike "rullerelaterte" aktiviteter, frem til klimaks i mai.

    Før pleide jeg spøke med at ExPhil på Bali (eller Brasil) var Norges fremste eksempel på avsporing, men russefeiringen er blitt så stupid at det er umulig å overgå den som emblem på et samfunn som er mer bekymringsløst enn det burde være. Naturligvis er det en vinner å beskrive russefeiringen for utenlandske kontakter - "you have got to be kidding me" er det mildeste uttrykket som pleier komme.

    Jeg hadde indoktrinert min datter på vellykket vis og sammen med sine venninner lagde hun russebuss av papp noen dager før "russetoget" skulle kjøre. De spaserte med sin pappbuss, hadde det gøy, var med på mye feiring, men brukte minimalt med tid i oppløpet, heldigvis.

    Det er vanskelig nok å komme inn på boligmarkedet for unge, om de ikke skal begynne med betydelig gjeld på grunn av en russefeiring som er blitt sinnssyk (og Bærum/Asker er nok verst tenkelige sted om man forestiller seg at man skal kunne gjøre noe med dette).

    :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det er vanskelig nok å komme inn på boligmarkedet for unge, om de ikke skal begynne med betydelig gjeld på grunn av en russefeiring som er blitt sinnssyk (og Bærum/Asker er nok verst tenkelige sted om man forestiller seg at man skal kunne gjøre noe med dette).
    Vi bor på Nordstrand og her er det A, B og C-gjenger og så de "nøytrale" som da utgjør majoriteten. Dette er et generelt vestkantfenomen, men som kjent er Nordstrand Oslo vest innenfor sosiologien selv om det er Oslo øst på kartet. Dette er som sagt etablert allerede og går på tvers av skolene i området etter hva jeg har forstått. Det er uklare kriterier og ditto hvordan noen bestemmer hvem som skal inn og hvem som skal ut, men ting som å ha de rette klærne og kunne "hoste" er selvsgt essensielt. "Hosting" er da at man kan ha hjemme-alene-fest mens foreledrene er på Hafjell eller noe slikt. Dagdrikken er visstnok også en greie, da starter man tidlig og så rekker man å bli i alle fall noenlunde edru før man drar hjem på kvelden.

    Dette gjengstyret er visstnok ikke så mye styr for de som ikke er med på kjøret, men det er sosialt svært definerende for de som er med, de som vil med men ikke får og ikke minst de som av en eller annen grunn blir stemt ut. Det er sosialt ekskluderende og etter hvert sitter man på egne faste bord i kantina og den slags og når bussen er etablert så blir det også en uniform som hører til den.

    Det er fullstendig galskap og det kvalmeste er nesten når foreldrene omtrent unisont på foreldremøte snakker om hvor fælt det er. Jeg vedder ganske mye på at foreldre som selv har vært med på dette synes det er dritkult at avkommet også er en av de kuleste i klassen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Vi bor på Nordstrand og her er det A, B og C-gjenger
    Las ein artikkel om dette ein eller annan stad og det som forbausa meg var ikkje at eit slikt system fanst (hierarki av sosial status gjer gjerne det), men at det var så absurd formalisert og allment anerkjent.

    Ein kjapp enquete på dei to eldste tyda på at det ikkje har nådd ut i periferien enno, men dei to eldste (15 og 17) er så rare og autonome at eg ikkje heilt veit om dei 1) hadde fått det med seg, og 2) brydd seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Las ein artikkel om dette ein eller annan stad og det som forbausa meg var ikkje at eit slikt system fanst (hierarki av sosial status gjer gjerne det), men at det var så absurd formalisert og allment anerkjent.

    Ein kjapp enquete på dei to eldste tyda på at det ikkje har nådd ut i periferien enno, men dei to eldste (15 og 17) er så rare og autonome at eg ikkje heilt veit om dei 1) hadde fått det med seg, og 2) brydd seg.
    Siden disse gjengene da som sagt gjerne skal kuliminere i en russebuss på vidergående så må man også anta at de søker seg mot samme videregående, eller at valg av videregående skole styres av dette, om du vil. I Oslo finnes det en del "russebussfri" skoler, ikke fordi det er skoleregler for det men fordi elever som søker seg dit ikke er særlig opptatte av slikt. I alle fall så langt jeg har forstått dette, men det hele er jo en underlig verden så godt mulig jeg tar feil.

    Det har vært litt skriverier om dette i lokalavisen her i bydelene (den dekker flere) og russebussgreiene og gjenggreiene setter definitivt sitt preg på noen av de videregående skolene her, men det hele starter som nevnt betydelig tidligere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fullstendig galskap og det kvalmeste er nesten når foreldrene omtrent unisont på foreldremøte snakker om hvor fælt det er. Jeg vedder ganske mye på at foreldre som selv har vært med på dette synes det er dritkult at avkommet også er en av de kuleste i klassen.
    Det er så gjennomført koko at jeg er stadig mer fornøyd med at vi valgte å la barna vokse opp her nede på grensen til øssfoilll. Folk er litt mer i vater her. Vel, kanskje snodige nok på sine måter, men ikke på den måten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det er så gjennomført koko at jeg er stadig mer fornøyd med at vi valgte å la barna vokse opp her nede på grensen til øssfoilll. Folk er litt mer i vater her. Vel, kanskje snodige nok på sine måter, men ikke på den måten.
    Det er en del rare ting her. Da vi kjøpe oss Teslamobil så visste et par av gutta i barnehagen eksakt hvor mye en slik kostet. En gang kom jentungen hjem fra barnehagen og spurte samboeren min om vesken hennes hadde et navn. På barneskolen begynte noen av jentene å låne mammas veske (av typen med navn, selvsagt) på ymse tilstelninger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    For en dust 😆😆 Snakk om å drite på pikken sin....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    Kanskje han kommer i samme samtalegruppe som Atle Antonsen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    2 år i skammekroken for Amundsen, frem til 2026. Partiet strigler seg frem til Stortingsvalget 2025. Da vil Amundsen gå glipp av en eventuell ministerpost. I hvertfall i første runde.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Listhaug selv måtte jo gå av etter rabbling på Facebook og hun er jo fortsatt i manesjen så alt er mulig der i gården.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    Mener å huske at Listhaug gikk av etter eget ønske. Hun ble ikke fratatt verv av partiet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Poenget er fortsatt hennes rabbling på Facebook, litt slik som Willy holdt på med.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    Poenget mitt er at de likevel er lite sammenlignbare.
    Listhaug står for det hun skrev mens Amundsen beklager og legger skylda på fylla.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kunne de bare stått for hva de sier, og ikke prøvd å unnskylde seg med fyll eller annet.

    De brune fargene er tydelige nok, og lar seg ikke kamuflere. Gjelder både Per Willy og Sylvi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn