Nok en "nok en hvilken platespiller" tråd

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Regaen min liker dårlig loftsrommet den har blitt henvist til å jobbe i. Uansett hva jeg har prøvd av plasseringer og tiltak sliter jeg med feedback når det dras litt på. Har prøvd vegghyller, benkplasseringer, dempede kasser etc. Noe med brukbart hell, men ikke godt nok. Elementene raser bananas når det begynner å bli gøy!
Det er kanskje på tide med en oppgradering på spillerfronten. Spiller mye pop, rock og progrock, men er vel ganske altspisende. Liker dynamikk og skikkelig bass. Ikke discobass!
Hva har man da å velge i til sånn ca 15-30K med arm og evt Pu?

Mvh Calaf
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Høres ut som om du kan jobbe litt med plassering ja... Like mye med høyttalerne som med platespilleren.

Har gammelt trehus selv, og det gir noen utfordringer, uten at jeg er direkte plaget. Innenfor prissegmentet du oppgir tenker jeg VPI classic er et stødig alternativ. Unipivot arm kan nok sånn sett også settes i selvsving, men da spiller du seriøst høyt...

Mange gode spillere der ute, men gå for noe tungt.

mvh.
Stian
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hei !
Høres ut som om du kan jobbe litt med plassering ja... Like mye med høyttalerne som med platespilleren.

Har gammelt trehus selv, og det gir noen utfordringer, uten at jeg er direkte plaget. Innenfor prissegmentet du oppgir tenker jeg VPI classic er et stødig alternativ. Unipivot arm kan nok sånn sett også settes i selvsving, men da spiller du seriøst høyt...

Mange gode spillere der ute, men gå for noe tungt.

mvh.
Stian
Takker.

Japp. Plassering av høyttalerne har også vært litt av et prosjekt. Problemet er bare det at der de står nå, er der det låter best.
Har sett litt på VPI, men finner ingen prislister.
Spør vel sånn halvdumt, men hva er egentlig en unipivot-arm?

Mvh Calaf
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
En Unipivot henger i ett punkt. Det er ingen tradisjonelle lager. Kort forklart har armbasen ei nål som peker oppover, og så hviler armrør, endestuss etc i ballanse på denne.

Stian
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
VPI Classic begynner på 27k uten pickup. Men de er vel gjerne blitt dyrere pga kronekursen.
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Det er selvfølgelig langt unna prisklassen du vil handle spiller i, men den spilleren som etter min erfaring er desidert best i forhold til feedback er Philips 212 eller 312.

Har redda noen fortvilte DJs med helt adekvat utstyrte kofferter med et par av disse noen ganger. Midlertidige oppsett innendørs på digre PA gir kjappt feedback. De så skrekkelig skeptiske ut når spillerne kom, men de var fornøyd når de oppdaga at det gikk an å få utført oppdraget likevel :)

Det er ikke alltid at det behøver å være så flott :)
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
En Unipivot henger i ett punkt. Det er ingen tradisjonelle lager. Kort forklart har armbasen ei nål som peker oppover, og så hviler armrør, endestuss etc i ballanse på denne.

Stian

Ok. Har sett googlet litt bilder og ser prinsippet. Ikke useriøst ment, men det dukker jo opp et spørsmål til!
Liker jo å ta meg en dram i ny og ne. Vil en slik arm være like kompatibel med en dram som en vanlig lagret arm er?;)

mvh Calaf
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Kanskje ikke... Kommer vel an på hvor mye du konsumerer... :)

Men er det høy stemning er det vel greit å ha en helautomatisk spiller på lur...
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Har over tid tenkt mye på dette med plassering av spilleren pga alle utfordringer jeg har hatt med dette.
Ca 1/3 inn i rommet er det en gammel innkledd pipe som ikke er i bruk. Den står ikke i selve "lyttearealet" , men rett ved siden av lyttekroken. Pipa står på fjellgrunn. Kunne det være en ide og lage en hylle direkte forankret i denne? Den bør sikkert isåfall avkobles fra den utforede veggen rundt pipa, og vil heller ikke være optimalt plassert ifht til bruk. Er de verste svigningene dem man får fra vegg/gulv, eller kan det være like ille det som forårsakes direkte av luftsvigninger?

mvh calaf
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Ei hylle montert på pipa vil definitivt hjelpe på avkoblingen.

Men spiller du veldig høyt vil vibrasjoner i lufta også kunne by på feedback- problemer. Men da spiller du HØYT. Jeg kan provosere frem dette, men det er ikke et problem.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Kanskje ikke... Kommer vel an på hvor mye du konsumerer... :)

Men er det høy stemning er det vel greit å ha en helautomatisk spiller på lur...
Har jo forsåvidt det. En gammel Garrard som forøvrig også har fått sin egen dedikerte platesamling. De platene tør jeg ikke spille på noe annet utstyr:cool:
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Takker sålangt. Skal prøve å lese meg litt opp på nevnte spillere.
Kommer nok tilbake med flere spørsmål!

mvh Calaf
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.324
Antall liker
13.404
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Takker.
Har også sett litt på denne. Tåler den litt trøkk før den blir plaget?
Er det Hifi-guiden som forhandler WB?

mvh Calaf
Hifi-guiden har den på sina sidor och menar det är en mer som säljer, men kommer inte på vem i farten. Annars anbefales läsing av test i Fidelity nr. 56.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Hadde personlig brukt tid og evt ressurser på å løse de problemene du har med tilbakekobling før oppgradering av spiller.
Ny spiller med annet type oppheng/ avkobling kan selvsagt hjelpe, men den vil neppe få optimale arbeidsforhold.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kanskje det hadde vært interessant å måle rommet ditt? Du har kanskje noen fæle rom-noder som trigger det hele.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.634
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Deg er store forskjeller med forskjellige riaa trinn også, Liter med det samme selv. Den spilldren jeg har testet som klart var best er Tecnichs SP 10
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hadde personlig brukt tid og evt ressurser på å løse de problemene du har med tilbakekobling før oppgradering av spiller.
Ny spiller med annet type oppheng/ avkobling kan selvsagt hjelpe, men den vil neppe få optimale arbeidsforhold.
Har jobbet en del med dette, men klarer ikke helt å finne riktige løsninger. Skal gjøre forsøket med å henge hylle i pipa. Er nok det eneste stedet jeg til nå ikke har prøvd å plassere spilleren. Det går helt fint opp til normale lyttenivåer, men når jeg nærmer meg bortimot skikkelig trøkk, skjærer det seg. (ikke grisehøyt) Ikke sikkert dette løser alt, og uansett er ny spiller på ønskelista. En fordel da at det jeg kjøper noe som hjelper et sted i riktig retning.

Mvh Calaf
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Kanskje det hadde vært interessant å måle rommet ditt? Du har kanskje noen fæle rom-noder som trigger det hele.
Det hadde vært interessant ja. Problemet er at slike ting er jeg helt grønn på, og har heller ikke utstyr til det.
Hva trenger man for å gjøre målinger og hva koster noe sånt?

Mvh Calaf
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Deg er store forskjeller med forskjellige riaa trinn også, Liter med det samme selv. Den spilldren jeg har testet som klart var best er Tecnichs SP 10
Ja. Har ikke testet så mange riaa, og heller ikke spesielt dyre greier. Har ikke lagt merke til om det heller har gjort noen forskjell vedr. feedback, men det har kanskje innvirkning. Liker uansett lyden av det gamle Jasminetrinnet jeg har, men det er vel også et hav forskjell om jeg finner helt riktig match!
Hva er det som evt gjør forskjell til det bedre med feedback i valg av Riaatrinn?

mvh Calaf
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ei hylle montert på pipa vil definitivt hjelpe på avkoblingen.

Men spiller du veldig høyt vil vibrasjoner i lufta også kunne by på feedback- problemer. Men da spiller du HØYT. Jeg kan provosere frem dette, men det er ikke et problem.
Er det tillatt å montere hyller etc. rett på pipa om fyringsmulighetene er tilstede? Trodde det var en "grunnregel" at man ikke skal plassere hyller og skap etc. nærmere enn 10 cm fra pipe. Om det er skrevet i stein vet jeg jo ikke.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.634
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Deg er store forskjeller med forskjellige riaa trinn også, Liter med det samme selv. Den spilldren jeg har testet som klart var best er Tecnichs SP 10
Ja. Har ikke testet så mange riaa, og heller ikke spesielt dyre greier. Har ikke lagt merke til om det heller har gjort noen forskjell vedr. feedback, men det har kanskje innvirkning. Liker uansett lyden av det gamle Jasminetrinnet jeg har, men det er vel også et hav forskjell om jeg finner helt riktig match!
Hva er det som evt gjør forskjell til det bedre med feedback i valg av Riaatrinn?

mvh Calaf
kan ikke forklare h orfor det har noe å si med forskjellige riaa, kan bare formidle hva jeg selv har erfart. Wilson spilleren som anbefales her er en fantastisk platespiller, men den kommer ikke til å løse noen av problemene dine. Den har jeg hatt selv.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Ei hylle montert på pipa vil definitivt hjelpe på avkoblingen.

Men spiller du veldig høyt vil vibrasjoner i lufta også kunne by på feedback- problemer. Men da spiller du HØYT. Jeg kan provosere frem dette, men det er ikke et problem.
Er det tillatt å montere hyller etc. rett på pipa om fyringsmulighetene er tilstede? Trodde det var en "grunnregel" at man ikke skal plassere hyller og skap etc. nærmere enn 10 cm fra pipe. Om det er skrevet i stein vet jeg jo ikke.
Pipa har ikke fyringsmuligheter, så det vil ikke by på problemer heldigvis. Tenkte en stund på å rive den helt ned, men det er en sabla jobb. Alternativt kan jeg kanskje rive den ned til "bordhøyde" og støpe lokk på. Da burde det bli stabilt nok i alle fall. Uansett må det gjøres en del store omplasseringer av resten av anlegget, om plassering av spiller blir på/ved pipe.

mvh Calaf
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ei hylle montert på pipa vil definitivt hjelpe på avkoblingen.

Men spiller du veldig høyt vil vibrasjoner i lufta også kunne by på feedback- problemer. Men da spiller du HØYT. Jeg kan provosere frem dette, men det er ikke et problem.
Er det tillatt å montere hyller etc. rett på pipa om fyringsmulighetene er tilstede? Trodde det var en "grunnregel" at man ikke skal plassere hyller og skap etc. nærmere enn 10 cm fra pipe. Om det er skrevet i stein vet jeg jo ikke.
Pipa har ikke fyringsmuligheter, så det vil ikke by på problemer heldigvis. Tenkte en stund på å rive den helt ned, men det er en sabla jobb. Alternativt kan jeg kanskje rive den ned til "bordhøyde" og støpe lokk på. Da burde det bli stabilt nok i alle fall. Uansett må det gjøres en del store omplasseringer av resten av anlegget, om plassering av spiller blir på/ved pipe.

mvh Calaf
Aha, men da bør det være bænkers! Hadde selv en pipe igjennom gamle leiligheten, verken jeg eller naboen under hadde vedovn så da benyttet jeg brannmuren der til å feste opp en hylle til spilleren(e), og det fungerte helt ypperlig! Litt mer utfordringer nå i huset da jeg også har okkupert loftstuen til HIFI-formål :) Men er fortsatt i prøvefasen, og det har vært en del frem og tilbake på både høyttalere og spillere så har ikke funnet "den endelige ro" med utstyret. Kan desverre ikke benytte meg av pipen denne gangen :rolleyes:
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg har en mistanke om at trådstarteren spiller det jeg ville betegne som "veldig høyt".

Stivt opphengte spillere som Regaen er mer mottakelig for høyfrekvente svingninger - med resulterende feedback, men mindre
mottakelig for lavfrekvente svingninger (som gyngende gulv).

Spillere med flytende oppheng (ala. Linn) er mer mottakelig for lavfrekvente svingninger (som gyngende gulv) - som setter den
flytende delen i selvsving ("bananas (bass) elementer") men mindre mottakelig for høyfrekvente svingninger (feedback).

Det høres ut som sliter med begge fenomener (feedback og "bananas elementer") noe som vanligvis oppstår bare med ekstreme
lydtrykk. Det er en del remedier som kan gjøres før du eventuelt går for ny spiller:

- Spill alltid med lokket igjen (mot feedback).
- Få mest mulig avstand mellom platespiller - (gjerne med spilleren - og RIAA - i neste rom) og høyttalerne (mot feedback).
- Unngå bassnoder (både feedback og "bananas").
- Plasser spilleren på solid underlag som ikke gynger (mot "bananas").
- Pass på at RIAAen har rumble/subsonic filteret påslått (om bryter) (mot "bananas").

Lykke til.
Gunnar Brekke
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Ok!
Kan vel foreløpig konkludere med at man sikkert ikke kommer i mål med bare kjøp av ny spiller! Og dyrt blir det vel som vanlig:':)).
Får sette meg med tegnebrettet og se hva man kan få til med plassering av utstyr og platereoler.
Lytteposisjon og høyttalerplassering kan gjøres på 2 måter og gi samme resultat. Utfordringen blir vel kabling om mesteparten av utstyret skal flyttes. Vil gi en del lange kabelstrekk. Hvilke kabler vil gi minst problemer ved lange strekk. Signalkabler fra platespiller/Riaa, signalkabler fra andre kilder, signalkabler fra pre til effekt eller høyttalerkabler?

Mvh Calaf
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Pickup har vel noe å si her. Hvis det er feil match her mht mykhet i pickup og arm sammen med med SUB kan dette gi problemer.
Hva slags pickup har du?

Subsonisk filter kan oså være løsningen
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hei.

Jeg har en mistanke om at trådstarteren spiller det jeg ville betegne som "veldig høyt".

Stivt opphengte spillere som Regaen er mer mottakelig for høyfrekvente svingninger - med resulterende feedback, men mindre
mottakelig for lavfrekvente svingninger (som gyngende gulv).

Spillere med flytende oppheng (ala. Linn) er mer mottakelig for lavfrekvente svingninger (som gyngende gulv) - som setter den
flytende delen i selvsving ("bananas (bass) elementer") men mindre mottakelig for høyfrekvente svingninger (feedback).

Det høres ut som sliter med begge fenomener (feedback og "bananas elementer") noe som vanligvis oppstår bare med ekstreme
lydtrykk. Det er en del remedier som kan gjøres før du eventuelt går for ny spiller:

- Spill alltid med lokket igjen (mot feedback).
- Få mest mulig avstand mellom platespiller - (gjerne med spilleren - og RIAA - i neste rom) og høyttalerne (mot feedback).
- Unngå bassnoder (både feedback og "bananas").
- Plasser spilleren på solid underlag som ikke gynger (mot "bananas").
- Pass på at RIAAen har rumble/subsonic filteret påslått (om bryter) (mot "bananas").

Lykke til.
Gunnar Brekke
Takker.
Skal sette meg ned og ut av dine og andres tips og triks, lage en plan på hvordan jeg vil angripe dette. Høres sikkert fint ut, men en prioriteringsplan er aldri helt feil:). Må vurdere litt på hva jeg tror gir størst umiddelbar forbedring, og fortsette derfra. Pipehengt hylle er kanskje førsteprio på planen.
Men noen begreper er jeg ikke særlig trygg på! Hva er bassnoder?

Må også si at jeg liker å spille høyt. Det skal kjennes litt på kroppen. Sikkert forskjellig oppfatning av hva som er høyt, og er redd for ørene mine. Headbanging grisehøyt er over min comfortsone!

Ny spiller skal uansett i hus etterhvert men om jeg får kontroll på det jeg allerede har, er det vel kanskje flere spillere og velge i.

mvh Calaf
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Pickup har vel noe å si her. Hvis det er feil match her mht mykhet i pickup og arm sammen med med SUB kan dette gi problemer.
Hva slags pickup har du?

Subsonisk filter kan oså være løsningen
Pr idag står det på en Exact som bør være brukbar match. Har hatt flere pickuper, og det har vært litt samme greia med alle.
Som sagt er det bra helt til man drar litt på. Problemet ble nok større etter at det ble tilføyd sub'er i systemet, men pr idag vil jeg allikevel ikke kvitte meg med dem.
Subsonisk filter hadde jeg helt glemt bort. Lurer faktisk på om det er innkoblet på basseffektene!?

Er forøvrig bortreist på jobb, så jeg får ikke prøvd eller sjekket noe av det som blir foreslått i tråden pr dd. Det er nok bra det. Har en lei tendens til å hive meg rundt og gjøre masse rart uoverveid;D


Mvh Calaf
 
Topp Bunn