Nok en Mullard ... på startstreken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Herlig karer.ingen ulyd i høytaler uten signal inn.helt tyst og yes det må nok finjusteres litt.MEN NÅ SPILLER DET ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jo men veien er på en måte brøytet og ryddet.Gleder meg.Forresten Audiomix, Andreas og JanE.TUsen tusen takk for hjelp og support .Uten dere.Hadde det kanskje blitt en brødrister, om jeg hadde vært heldig.Umulig å uttrykke min takknemlighet med ord....

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Hei og takk for ikke så lenge siden Vegard! Interessant å se hva du har fått til.
    Jeg lar meg imponere!
    Nå er det "bare" å lage en maken for å få stereo. Jeg vil anbefale å bygge den neste mest mulig lik. Du får en mail om ikke så lenge :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Hans.Hyggelig kommentar, Siden du så den på nær hold må jeg nesten få anbefale en opiker ;D.Saken er , og dette er litt off topic, men allikevel relevant for selvbyggere in spe:
    Jeg var en snartur hos Mr Motron i går for å hente et brukt scoop og litt andre leketøy jeg skal more meg med fremover.Fantastisk hyggelig og lærerikt og den haugen av rør, forsterkere og alskens utstyr og kunnskap som tøt ut overalt.Helt utrolig.Dette er stedet å handle ting som må hentes...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Takk Hans.Hyggelig kommentar, Siden du så den på nær hold må jeg nesten få anbefale en opiker ;D.
    Du så vel at jeg tok på meg brillene (ganske nye) for å studere detaljene?
    Og du la merke til at jeg sa at det var slik forsterkere ble laget?
    Siden den fungerer utmerket, mener jeg at det er best å lage en til helt maken.
    Så kan du eventuelt gjøre litt kosmetiske endringer etter hvert.
    Jeg sa vel ingenting om loddingene? Da er de sikkert bra.
    Godt håndlag kan komme til nytte innen flere fag :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.580
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Spørs om Kvanlid setter pris på å bli kalt MR.Moron ? ???

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ;D Mr moron var ikke tilsiktet.knottefeil .rettet.Vil nødig noen skulle tro jeg mente det var et passende navn.Nei du sa ikke noe om loddingene,men jeg har prøvekjørt den bolten jeg fikk med fra mr MOTRON og det var faktisk noe helt annet å jobbe med.Dette med brillene skyldes at kontrasten mellom layout i MAE som du viste meg ,og min var ganske stor,noe helt annet enn det jeg presterte.Skulle til å spørre om hvor mye arbeid som gjenstod på den jeg.Så nesten stusslig tomt ut ,som om den ventet på godbitene...Og så var det bare en hels....orden inni der...Nr 2 er godt i farta og jeg gjør den lik, forhåpentligvis uten feilene som jeg pælet med....på nr 1

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Siden audiomix etterlyste illustrasjoner av kombinasjon mellom mitt arbeid og forsterkerbyggingen:Slik kan det løses når det begynner å bli trangt innvendig , og noen som er en smule distre har glemt å ta nødvendige hull til tagstrips mens boschen enda fikk plass... ;DKommer ikke til å drøye så mange dager før begge spiller nå....

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det gjelder å ha termineringer og dummy load klart snart skjønner jeg :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    jane skrev:
    vega65 skrev:
    MEN NÅ SPILLER DET
    One down, one to go ;D

Jan E Veiset
    Two down ;D Satte akkurat på strømmen.ingen smell.alle spenninger uten rør stemmer.Nå skal jeg ikke ta kjeften for full av godord.vi husker jo hvor mye RØR det var med den første...Kvelden får vise.Er uansett i målområdet nå...

L

Ludo

Gjest
    Nå gleder jeg meg veldig til å høre de første lytteinntrykk - bra jobba ;D

Om dette er vel i havn så er det bare å ta av seg hatten :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelig melding ludo.MEn ikke ta av deg hatten enda.Nå vet jeg jo fra forrige runde at en kommer i mål.Noe av det samme bildet som sist.Må nok ha tungt for det. ;D .toeren er laget temmelig så lik eneren .Og som eneren er det noe feil her.Jeg måler fornuftige spenninger.Men med alle rør innen kommer en slags knitre lyd når rørene er varme.minner om lyden av dårlig kontakt .Har ikke funnet ut hvor enda.Det stod et gnistregn mellom pinne 2 og 3 på det ene el 34 og det var en slags pulserende lyd i opt.Har ikke fått sett ordentlig på det enda..

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ledningsstumper som stod litt langt gjennom loddeørene på sokkelen til el 34 ble kortet inn.Nå er det slutt på gnistregnet.Trafoen oscillerer og siden jeg (tross en helvetes hodepine, som gjør at jeg kan ha rotet med målingene) ikke finner noen kranke spenninger , så tenker jeg at dette er noe av den samme moroa som det jeg stod igjen med sist.Selv om to er temmelig lik en så er de speilvendt av hverandre , bortsett fra poweret og noe av kablingen ligger dermed annerledes.Får kikke litt nærmere på dette...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tenker at meg er på rett spor.Det var ikke linjeinngangskabelen som sist.De 4 kablene fra el 34 til opt ligger for nært til et eller annet og plukker opp noe.siden de ikke er tjoret fast enda kan jeg dytte de litt hit og dit og som jeg gjør dette varierer ulyden i trafoen mellom kraftig og nesten ikke noe.Får gre spaghettien her blir det midtskill når jeg har puslet litt med dette tenker jeg det snart spiller.Merkelig hvor små marginene er i forhold til denne problemstillingen .sist forskjøv jeg linjeinngangskabelen noen få centimeter...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ;D Gjett hva jeg skal i kveld ...Etter å ha dyttet og fiklet med kabelplassering uten at oscilleringen gav seg .Kom jeg i hu hva Jan E nevnte da jeg fiklet med swinging lady 1.Kople fra neg feedback .Så koplet jeg om på trafoen og det var det. nu skal den hjem til sin veninde og jeg skal drikke vin og spille musikk.
    Herlig. feedback var koplet likt på trafo her som på eneren.Er jeg så og si helt sikker på, Her skulle den immidlertidig motsatt..stadig om jeg husker riktig.Fasiten på det står uansett hjemme.End part one.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Yes det spiller.Jeg er ikke den rette til å gi beskrivelse av hvordan det låter.Prosjektet har vært veldig lærerikt og kunne ikke vært gjennomført uten den fantastiske support jeg har fått her på forumet.en stor takk til Audiomix som dyttet meg igang og fra første gang jeg kom i kontakt med ham har vært en positiv og hygelig katalysator.Enestående "kom igjen du får det til " holdning og Hans du fikk jo rett i det.En tålmodig og engasjert Veileder, som alltid tok seg tid til å svare på dumme og noen få ikke fullt så dumme spørsmål via pm.En like stor takk til Andreas som gikk opp mye av veien med sitt prosjekt, og som delte sine erfaringer gladelig med meg.Sist men ikke minst Jan E. Det har vært uvurderlig å vite at du fulgte tråden , og at du satt klar med svar på alt en nybegynner ikke forstår.En fantastisk resurs rett og slett.
    Vel mellom to spor i går hørte jeg en ekkel during i den ene nettrafoen.Lundahl har en litt krøbel tilkoblingsløsning:en metallpinne gjennom huntonitt.Den ene pinnen hadde ikke tålt min behandling og var knukket i plan med huntonitten.Ikke spes lurt å sette loddebolten rett ved viklingene, og den tynne plastisolasjonen:nå var gode råd dyre og damen fikk sin første og siste(håper jeg) tur i stolen .Med lupebriller og godt lyst kom det i orden .Men det var IKKe morsomt.Her følger noen dårlige bilder av tildragelsen+ det obligatoriske sluttbildet.Fikk frilagt en liten stump stor nok til å lodde på og NÅ ER DET GØY IGJEN ;D

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Gratulerer med stereo i stua!
    Hva slags EL34 bruker du nå?
    Litt vanskelig å se på bildet ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Foreløpig er vi i " arbeidsrørfasen" .Ef 86 er et billig et,tror samme som du har i din.Husker ikke hva det heter.Da jeg oppdaget at det spilte problemfritt smekket jeg inn noen ecc83 miniwatt, jeg hadde liggende, så er det et billig svetlana el 34 rør fra tubestore.Men jeg har snakket litt med Brynjar og som en liten bonus til meg selv kommer det snart en pakke med noen gromme rør til alle sokler.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Foreløpig er vi i " arbeidsrørfasen" .
    Jeg er der fortsatt :)
    Tipper det har gått slik i fire år. Status er et kaputt EL34 og et "EF86".

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Vel i havn Vegard. Nå har du en litt roligere tid i vente med hensyn til forsterkerne. Tipper du kommer til å sitte i godstolen en stund fremover! Det har vært artig å følge tråden og arbeidet ditt, og jeg ser frem til å høre dine lytteintrykk.

Hvor havnet du i forholdt til CCS i halen på ecc83-ene. Har du dem koblet inn, og hvilken metode brukte du for å justere balanse-potene?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    CCS ligger ferdig og klar til innsats.Men jeg tenkte å bli godt kjent med forsterkerene før jeg monterer inn ccs.ellers er det jo kul umulig å evaluere en ev forbedring(aner ikke hvilke str det er på det.)Jeg må skam melde at ac balanse ikke er justert enda.Har ikke rukket ,Imidlertidig var jeg hos Brynjar og hentet et scope og en audiogenerator for litt siden.Skal forøke å justere balansen med dette.skal nok melde fra...

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Uten ccs - ene kan du bruke hodetelefon - metoden. Det må du teste, artig å høre forsterkeren på en annen måte. Jeg brukte pc-en som kilde. Lastet ned et program som het "Audacity" eller noe slikt, som kunne gi meg ønsket frekvens. Fant et gammelt headset som jeg klippet jack-en av på å koblet inn.

Så kan vi også ha litt felles ccs moro etterhvert. Har heller ikke begynt på mine.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg jo en generator.Skal prøve m headsett for moro skyld.Fint med litt ccs samkjøring.blir kanskje ikke før på nyåret, for min del.Har lyst til å få fart på pre prosjektet først.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det var forholdsvis enkelt å kople sammen kathodene på el 34 med krokodilleklemmer en kabelstump og hodetelefon til denne og jord.Men det var f..n ikke så enkelt å lytte seg frem til riktig justering.Hadde brent 1khz tonen på cd .Kan knapt høre 50hz brum som cb sier, det er jo bra om vi nå forutsetter at ørene holder audiofil standard til husbruk. ;D.I ytterposisjonene på 50k trimpot er tonen jeg hører svært mye høyere enn inn mot senterposisjon.temmelig lik enten jeg har skrudd maks høyre eller maks venstre.Lydbildet er temmelig symmetrisk rundt senterposisjonen og derfor er det vrient å finne korrekt posisjon.Får somle meg ned på elfa og hente en probe til scopet tror det er vrient å få det til ellers.Andreas dette funket bra for deg eller?
    Det som er mest spennende nå er røreren som Brynjar har sendt.Jeg har begrenset erfaring med rørrulling.Jeg brukte lørdagen til å spille musikk sammen med en god venn En skokk unger og våre respektive kjære laget sukkertøy til jul og serverte oss vin og snaddermat.Mens vi satt i fred og ro.Kan en ha det bedre?Jeg hadde fått noen billige ecc83 av brynjar av typen "kan stekes" med god samvittighet om en gjør byggefeil.Forskjellen mellom disse og ecc83 miniwatt som jeg hadde liggende var ganske stor.Blir spennende å teste de som kommer i posten .Jeg er som nevnt ikke den rette til å gi lyttebeskrivelser.Har begrenset erfaring med lytting til virkelig gode annlegg.Mangler noen referenser for å si det slik.Dessuten må det gjøres noen endringer i oppsettet før blokkene kommer til sin rett.Men tross de begrensingene som foreligger her vil jeg si at Forbedringen faktisk er overraskende stor.Ikke en dårlig forsterker for å si dt slik.Skal bli spennende og se hva jeg menr om de om noen år når andre prosjekter er i havn...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Men det var f..n ikke så enkelt å lytte seg frem til riktig justering.Hadde brent 1khz tonen på cd .Kan knapt høre 50hz brum som cb sier, det er jo bra om vi nå forutsetter at ørene holder audiofil standard til husbruk. ;D.I ytterposisjonene på 50k trimpot er tonen jeg hører svært mye høyere enn inn mot senterposisjon.temmelig lik enten jeg har skrudd maks høyre eller maks venstre.Lydbildet er temmelig symmetrisk rundt senterposisjonen og derfor er det vrient å finne korrekt posisjon.
    Hjemmelaget god HiFi, hjemmelaget sukkertøy og vin (som jeg antar er ferdig kjøpt) høres bra ut :)
    Jeg antar at det er den justeringen som sitter i anoden på ECC83 og som skal gi likt driversignal til de to EL34 du sikter til.
    Øret kan jo være et alternativ til å få justert dette riktig, men jeg bruker nå helst et måleinstrument da ;)
    Når du lytter med hodetelefonene koblet mot hver sin katode på EL34 skal signalene være i motfase. Egentlig bør du ikke høre noe hvis de har lik amplitude og motsatt fase. Du skal i hvert fall justere til minimum. At du hører mest i hver sin ytterstilling er derfor riktig.
    Jeg vil tro at det blir enklest om du benytter bare en enkelt hodetelefon (den ene halvdelen) og kobler den mellom de to katodene. Da trimmer du til minimum. Hvis du kobler en telefon til hver katode, vil du ha tilnærmet lik amplitude i begge og øret + hjernen vil nok ikke registrere et dip med god nok oppløsning.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Jeg synes det var enkelt å justere til minimum, men helt borte ble det ikke. Du bør kunne justere ut-styrke på 1kHz signalet, slik at du kan skru opp ettersom du justerer ned det du hører i hodetelefonene.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vi prøver med en halv hodetelefon og uten vin og folk i huset ;D
    Joda Hans dine antakelser vedr hva jeg drev og justerte er riktig.Dette gjøres slik for moroskyld og skal sef gåes over med scopet etterhvert.takk for forklaringen...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Gikk greiere med lyd i et øre, å justere .Jeg sendte Claus Byrith noen spørsmål for litt siden, og da ba han om ikke jeg kunne melde ham med bilder, når blokkene var ferdig.
    Som lovet så gjort.Og som en kuriositet kan jeg jo dele "dommen "med dere(sitat fra CB`s mail):

"Kære Vegard
    takk for mail og billeder.Dit chassis ser smukt ud, men du må unnskylde mig din montage er langt fra køn, og at alt fungerer i sådan en ormegård er egentlig blot et bevis på konstruktionens kvalitet!Men hvis alt er ok er der ingen grund til at ændre noget."
    ;D ;D
    Nå skal det tilføyes at ormegård karakteristikken ikke er ueffen.Selv jeg ser hva han mener, men vi lærer vel snedig layout etterhvert ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Så kom det en pakke fra Motron med "go rør". telefunken ef 86, mullard m 8137 og mullard xt2.Jeg hadde ingen formening om hva dette kunne ha å si for lyden.Og selv om Brynjar sa at det fort går hundre driftstimer før de byr på sitt beste, så fikk jeg hakeslepp.Nå har det surret og gått plate etter plate de siste 6-7 timene og det er rett og slett en annen forsterker. ;D Jeg burde kanskje ha gått systematisk til verket og byttet ef 86 først, så ecc83 og så el 34 men det hadde jeg ikke tålmodighet til.Slikt kan jeg jo more meg med fremover.Ved en inkurie hadde Brynjar sendt bare to el 34 .dermed blir det en skrittvis utskiftning av rør på den ene blokken allikevel.Nå har jo andre her mye mer erfaring med rørrulling enn meg.Drister meg allikevel til å legge frem noen betraktninger.Høyst uvitenskapelig og subjektivt:Selv om disse rørene nå bare har spillt 10-12 timer (morgenredigering) er det stor forskjell i lyden fra første røroppsett.Det er Bedre separasjon av innstrumenter og vokal.Mer "luft" rundt de enkelte.Det var tendenser til mikrofoni i første oppsett, som nå er borte.Får vel presisere at når jeg nå skriver bassen så referer jeg til den noe begrensede som mine ht leverer ,vel vitende om at i forhold til andre oppsett, burde jeg være forsiktig med å bruke ordet BASS ;D.Iallefall det som leveres er fastere og med mere trøkk.Foreløpig (Siden rørene ikke er innspillt enda)mener jeg at mesteparten av forbedringene må tilskrives ef 86 og Ecc83 rørene.Innbyrdes bidrag her aner jeg ikke.Det er forskjell i lyden mellom de to settene med el34 også men her er størrelsen på forskjellene mye mindre.det stemmer vel i og for seg godt med teorien: at i en forsterker med neg feedback vil noe av forskjellene mellom ulike utgangsrør kanselleres ?Konklusjonen min er at i denne forsterkeren er det mest "bang for the buck " i gode inngangs/driver rør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn