Høyttalere Nok en høyttaleranbefaling tråd

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Ønsker anbefaling til høyttaler opptil 20k. ny eller brukt.
Har akkurat testet Audiovector QR5, som dessverre ble alt for tamt for min smak. Jeg synes det var nok dypbass og veldig bra detaljer, men savner litt punch. Trommene i f.eks. money for nothing druknet i de øvre frekvensene.
Har tidligere hatt rf82mk2, men her var det altfor lite detaljer igjen og mangel på mellomtone.

Jeg hører på det meste av musikk, men det går mest i elektronisk, rock og generelt musikk med "litt fart i". Morrofaktoren settes nok høyere enn at det skal være maksimum med detaljer, da jeg er inneforstått at noe må ofres i prisklassen.

Har vurdert Focal Chora 826 som jeg ser surround.no har en god pris på nå. Innspill til disse?

Drives pr. Dags dato av Primare a21 og Yamaha receiver, men dette vil nok byttes ut etterhvert, så det er ikke nøye om det er perfekt match.

Forslag?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Det ligger et par Paradigm Studio 100 v5 på Finn til 12k. Kanskje det kunne være noe?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Jeg er fornøyd med mine Revel F36 som er i prisklassen nye. For de som liker høyttalere designet etter vitenskapelige prinsipper og veldokumentert akustisk viten, og god lyd selvsagt. Rikelig med bass om det trengs, den kan dempes ved å plugge porten om det blir for mye.. Hørte også på Audiovektor men de låt fort tynt og spist etter min smak, imponerende på detaljer men for lite kropp i lengden.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Takk for tips begge.

Titta på Paradigm høyttalerene, men må innrømme at jeg ble litt uinteressert øå grunn av utseendet. Minner litt om noen billige Wharfdale HT. Er selvfølgelig ikke det som er det viktigste da, men ok at det er sånn nogenlunde.

Glemte å skrive at jeg kan være glad i å klemme til litt på lyden innimellom, så de må også tåle det.

Ja, det samme du beskriver det er det jeg også sitter igjen med på Audiovectorene.

Er ikke så opptatt av vitenskapen og at det er teoretisk nøyaktig, men igjen henger vel det ofte sammen med morofaktor og følelsen av god lyd.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
961
revel vet vi er bra iallefall. for en god del år siden var jeg i subjektivist campen og trodde ikke særlig på målinger, nå vil jeg aldri igjen kjøpe en høyttaler uten målinger.
vil tro dette er en høyttaler som ikke imponerer i en kort demo, men vokser på deg isteden, med gode allround egenskaper.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Glemte en ting. De skal stå i et kombinert stereo/hjemmekino oppsett, så er en fordel at de er godt egnet til begge deler.

Revel er absolutt et alternativ. Noen norsk forhandler?

Noen som har hørt Chora 826? Ser de får mye skryt.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Takk for tips begge.

Titta på Paradigm høyttalerene, men må innrømme at jeg ble litt uinteressert øå grunn av utseendet. Minner litt om noen billige Wharfdale HT. Er selvfølgelig ikke det som er det viktigste da, men ok at det er sånn nogenlunde.
Ser den, de plastdetaljene er ikke akkurat lekre.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Revel fås hos Audiocenteret.com på Rud i Bærum , og A-Varer i Sandnes. Tok omtrent 15 sekunder å fastslå at de var bra. Etter en prøvetid hjemme kjøpte jeg dem.
Som alltid gjelder det å prøve hjemme for å høre om bassen passer rom og plassering . Har man mye bass i rommet er det verdt å prøve å plugge bassporten
De er Revel inngangsserie og tiltenkt hifi og hjemmekino, kommer med sub er og tilhørende centerkanal i serien.
 
Sist redigert:

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt monitor audio, og der tror jeg det fins endel modeller hvor trommesoloer ikke drukner. Frisk fin klang i mange modeller der. Synes også mange av modellene er helt ok rent designmessig. Jeg spilte ett sett RS6 med Primare I22. Det var en kjempekombo til prisen. Tror som sagt MA kan passe til din musikkstil. Så skal det sies at jeg vet noen som har hatt problemer med at MA kan låte litt lyst, men hvis du har fått til Klipsch i ditt rom, så tror jeg ikke du vil få ett slikt problem.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
revel vet vi er bra iallefall. for en god del år siden var jeg i subjektivist campen og trodde ikke særlig på målinger, nå vil jeg aldri igjen kjøpe en høyttaler uten målinger.
vil tro dette er en høyttaler som ikke imponerer i en kort demo, men vokser på deg isteden, med gode allround egenskaper.
Hva fikk deg til skifte mening,dvs gå fra å ignorer målingr til å se relevansen av dem?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Skjønner ikke helt at du mener rf 82 manglet mellomtone ? Men mitt tips er å kikke etter goldenear Triton på brukten over tid
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Skjønner ikke helt at du mener rf 82 manglet mellomtone ? Men mitt tips er å kikke etter goldenear Triton på brukten over tid
Som mange påpeker har de en ganske god boost i både nedre bass og de høyeste frekvensene, som gjør at mye av det i mellom "drukner" litt.
Eksempelvis hvordan de målte hos meg:
 

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Tipisk Klipsch kurve ja, men veldig mange høyttalere får en dip ved 150-300 Hz pga rommet og 2,5veis deling gir samme effekt ifølge Stereophile JA. En slik loadness response som her kan være festelig, men kan neppe regnes som nøytral gjengivelse. Tipper det låter litt aggresivt i toppen og og tilbaketrukket vokal?
 
M

MarkusH

Gjest
Hadde sett på Usher-høyttalere jeg tror jeg med 20k som makspris, ser ut som det er noe spennende på brukten rundt 20k ....
 
Topp Bunn