Nok dynamikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Den siste der ser ut som en dynabel 15". Har et par sånne elementer selv...hvorav ett har trådoppheng.
     

    Vedlegg

    • 195.3 KB Visninger: 328
    • 171.5 KB Visninger: 296
    • 216.1 KB Visninger: 309
    T

    theStig

    Gjest
    Er det fire 12" i den søyla? Man kommer et stykke med det.

    Selv har jeg begynt å irritere meg over at 2x 18" i bassrefleks ikke klarer å henge med sidesystemet mitt når lydtrykket i lytteposisjon passerer 115 dB peak.
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Den siste der ser ut som en dynabel 15". Har et par sånne elementer selv...hvorav ett har trådoppheng.
    Syns det ser ut som en Acoustic Elegance noe
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Syns det ser ut som en Acoustic Elegance noe
    Når jeg ser bedre etter står det ikke dynaBel med gul skrift inni membranet, og modellen DY9215 fra dynaBel har ikke støvhette men hel parabolsk alumembran. Du har nok rett ja.
     

    Vedlegg

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Er det fire 12" i den søyla? Man kommer et stykke med det.

    Selv har jeg begynt å irritere meg over at 2x 18" i bassrefleks ikke klarer å henge med sidesystemet mitt når lydtrykket i lytteposisjon passerer 115 dB peak.
    Jeg har samme problemet Stig.
    Jeg bruker 2 tolvtommere og disse 2 kassene går faktisk tom før mine Respons Baby Grand.

    Jeg målte med en lydtrykksmåler 105 db peak ved maks volum uten forvrengning og da klarer ikke bassene å levere lenger.!!!
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    En 12" per kanal, i lukket kasse kanskje? Det orker ikke mye egentlig.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg har samme problemet Stig.
    Jeg bruker 2 tolvtommere og disse 2 kassene går faktisk tom før mine Respons Baby Grand.

    Jeg målte med en lydtrykksmåler 105 db peak ved maks volum uten forvrengning og da klarer ikke bassene å levere lenger.!!!
    Høres ut som elementer som ikke er helt optimalisert for maks lydtrykk. Dro en Velodyne SPL-1000 mkII (10-toms element i lukket kasse med servostyring) til 109dB en gang i tiden (innendørs, riktignok).
     

    Vedlegg

    S

    slowmotion

    Gjest
    I bassen er det egentlig bare masse membranareal som duger.
    Eller ordentlige horn, men de blir så store at det er urealistisk.
    Med mindre man bygger dem som en del av lytterommet.

    Det er et sørgelig faktum at de aller fleste ikke har hørt
    bass uten hørbar forvrengning fra høytalere,
    selv om de kanskje tror det selv....

    edit: Og ikke jeg heller.....

    :D
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    109 dB fra en 10" ... kanskje ikke ved 16Hz? Over 50 Hz går det nok bra.
    Hovedmengden av signalet rundt 35Hz.  Men som sagt inkludert romforsterkning.  Ved dette lydtrykket var det for øvrig ikke mulig å trekke noe særlig mer ut av subben, og jeg vil vel kanskje gå ned et par dB for å spille uforvrengt, altså rundt 107dB, eller noe deromkring.

    Det er ikke membranareal alene som gir lyd, men den totale mengden luft som kan flyttes.   Det vil si at slaglengden er minst like viktig.  Følsomheten trenger ikke være så høy hvis man har nok krefter.
    Nevnte subwoofer ble for øvrig drevet av en innebygget klasse D-forsterker på 1000W/2000W (RMS/dynamisk).

    Hadde den lenge inne på test, og det var leit å levere den tilbake.  Ypperlig WAF på den, ihvertfall (mye lyd på liten plass), og jeg oppfattet den som svært presis.  Ulempen var at den ikke gikk HELT ned i kjelleren, men likevel rullet den ikke av før et sted mellom 20 og 30Hz.
     

    Vedlegg

    S

    slowmotion

    Gjest
    Det er ikke membranareal alene som gir lyd, men den totale mengden luft som kan flyttes.
    Det er jeg helt enig i. Takk.

      Det vil si at slaglengden er minst like viktig.  Følsomheten trenger ikke være så høy hvis man har nok krefter.
    Nevnte subwoofer ble for øvrig drevet av en innebygget klasse D-forsterker på 1000W/2000W (RMS/dynamisk).
    Ut ifra mitt personlige ståsted er en 10" med laaaang slaglengde
    ikke nok. Det eneste som duger i praksis er mye mebranareal,
    ( dvs et antal 15" eller 18" per kanal ) drevet av tilstreklig med effekt.

    ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    La oss ikke glemme at bassrefleks kan øke max lydtrykk fra en høyttaler med 10-12 dB ved lave frekvenser. Sånn sett kan en 10" i bassrefleks konkurrere med en 18" i lukket kasse.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jo, men jeg går ut fra at man her snakker om systemer som faktisk
    kan gjengi litt bass med realistisk nivå ved lave frekvenser...

    En 18" i lukket kasse.... da ville vel enten kassa bli så stor at man kunne bo i den, pr 18"... og hvis man vil ha 2 attentommere per kanal blir det jo enda verre.....



    ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Man trenger ikke noen stor kasse til en 18", det er bare snakk om nok EQ og forsterkereffekt.

    Selv har jeg en 18" per side i bassrefleks. Disse skal på papiret klare ca. 115 dB hver på 1 meter ned til 25 Hz, men enda er det fullt mulig å nå denne grensa i praksis ved å spille litt høyt.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Man trenger ikke noen stor kasse til en 18", det er bare snakk om nok EQ og forsterkereffekt.
    Hmmm, jeg skulle ønske det var så enkelt.....
    Jeg skjønner hva du sier, men det skal kunne brukes til å gjengi musikk med, også.....


    ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Klart det, mye effekt fører som oftest til varmgang og dynamikktap.
     

    Vedlegg

    S

    slowmotion

    Gjest
    Forresten, når jeg tenker på det så er du inne på noe som sikkert ville fungere greit, et antall passende 18" i små , lukkede kasser i hvert hjørne,
    et lags gulv-til tak arangement , med eq og nok forsterkereffekt ville sikkert fungere greit. 4-5 18" pr kanal med hver sin forsterker modul?
    Og det kunne gjemmes bort så waf ville være grei også....

    ;)
     

    Vedlegg

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    En 12" per kanal,  i lukket kasse kanskje? Det orker ikke mye egentlig.

    Nei faktisk ikke lukkede kasser!

    Det er bassrefleks,avstemt til 24 hz.
    Største problemet er romkorreksjonen.

    Etter korrigering måtte jeg øke gain på hver kasse med 3 db for å få den bassen jeg vil ha.
    Jeg har 2 enorme peak på 45 og 90 hz som må dempes kraftig,vi snakker om -10 db for å få en flat basskurve.

    Så hvis du legger på 10 db på de 105 db så snakker vi fort 115 db ved 45 eller 90 hz uten romkorreksjon.

    Men nå leveres 105 db ved 34 hz og bassen er flat opp til 200 hz.!
    Altså en nesten perfekt kurve ved lytteposisjon.

    Neste problem er størrelsen på kassen,den burde være 150 liter pr element,ikke 55 som jeg har i dag!
    Men dette vurderer jeg å løse med en isobaric konstruksjon på 75 liter.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hadde den lenge inne på test, og det var leit å levere den tilbake.  Ypperlig WAF på den, ihvertfall (mye lyd på liten plass), og jeg oppfattet den som svært presis.  Ulempen var at den ikke gikk HELT ned i kjelleren, men likevel rullet den ikke av før et sted mellom 20 og 30Hz.
    Den samme spl 1000 ble testet av et svenskt blad i juli,da leverte den flatt ned til 30 hz og -3db ved 25 hz.

    Forøvrig ble den slått av Rel Strata i samme test...
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Er den testet i Sverige nå? Den sto testet i DVD & Hjemmekino i 2004, altså nesten 2 år siden...
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Er den testet i Sverige nå?  Den sto testet i DVD & Hjemmekino i 2004, altså nesten 2 år siden...
    Ja den ble testet i juninummeret av Hifi & Musik
    utdrag fra testen,direkte oversatt:

    (Med Velodyne får man nærmest en laboratoriemessig renhet og kontroll!
    Derimot kan man få den til å bunne tidligere en Rel...
    På visse punkter har den alikevel testens beste bass.
    (hjemmekinoguttenes favoritt)
    Men Rel,Infinity og Nht lyder livligere og mer engasjerende enn Velodyne.)

    Om Rel skrives:


    (med Strata 5 får man mer enn til og med Velodyne,tidvis infralydskjenning!!!
    En mektig følelse mede andre ord og en ulv i fåreklær,med all utleverende slagkraft og kroppslige tyngde man kan ønske seg!

    Ja ,Strata 5 ble raskt testens referanse på både musikalitet og brådyp romkopling.
    Måste høras!)
     

    Vedlegg

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Er det fire 12" i den søyla? Man kommer et stykke med det.

    Selv har jeg begynt å irritere meg over at 2x 18" i bassrefleks ikke klarer å henge med sidesystemet mitt når lydtrykket i lytteposisjon passerer 115 dB peak.
    Er du sikker på at det er bassene som gir seg og ikke forsterkeren?
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Er det fire 12" i den søyla? Man kommer et stykke med det.

    Selv har jeg begynt å irritere meg over at 2x 18" i bassrefleks ikke klarer å henge med sidesystemet mitt når lydtrykket i lytteposisjon passerer 115 dB peak.

    Det enneste fornuftige her er vel å nedgradere sidesystemet til et nivå med 18" ene? ::)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    EQ i bassen er noe DRITT!!
    har selv 2 femten tommere i 320liters matrix ventilert trykkammer.-3B @ 35hZ MASSE detaljer og jernpunch!103dB følsomhet per side
    eq ødelegger
    IMO
    Mvh
    Leif
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    EQ i bassen er noe DRITT!!
    har selv 2 femten tommere i 320liters matrix ventilert trykkammer.-3B @ 35hZ    MASSE detaljer og jernpunch!103dB følsomhet per side
    eq ødelegger
    IMO
    Mvh
    Leif
    Og hva ødelgger en god EQ i et lite vanskelig rom?
    WAF pga en ekstra boks?
     

    bles89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2006
    Innlegg
    86
    Antall liker
    0
    Selv har jeg begynt å irritere meg over at 2x 18" i bassrefleks ikke klarer å henge med sidesystemet mitt når lydtrykket i lytteposisjon passerer 115 dB peak.
    er ikke 115 db peak litt vel høyt? lytter dumed hørselsvern eller
    :eek:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Forvrengningsfrie peaker på 120 dB er ikke skadelige om de ikke inntreffer ofte over lengre tid. Dette kan man ha selv om det nominelle lydtrykket er på omkring 100-105dB. Det er her mange mindre konstruksjoner taper på dynamikk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg mener at det bør ungås om man kan, idet en ikke eq.et bass vil være mere transparent og nyanserik
    IMO
     
    T

    theStig

    Gjest
    Etter å ha innført et 40-talls parametriske EQ's i anlegget mitt spiller det mer dynamisk og oppløst enn noen gang før... så at EQ er av det onde er jeg meget meget uenig i. Jeg gjør (selvsagt) dette i det digitale domenet.

    Hvorfor skulle en mer korrekt frekvensrespons være negativt?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Forvrengningsfrie peaker på 120 dB er ikke skadelige om de ikke inntreffer ofte over lengre tid. Dette kan man ha selv om det nominelle lydtrykket er på omkring 100-105dB. Det er her mange mindre konstruksjoner taper på dynamikk.
    Godt produsert musikk har en crestfaktor på 12-14 dB. 115 dB peak vil således ikke være mer en litt over 100 dB i snitt.

    Over lengre tid er det ikke bra, men jeg orker sjelden mer enn et par låter på dette nivået. Det er så høyt at det faktisk blir fysisk ubehagelig.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Godt produsert musikk har en crestfaktor på 12-14 dB. 115 dB peak vil således ikke være mer en litt over 100 dB i snitt.

    Over lengre tid er det ikke bra, men jeg orker sjelden mer enn et par låter på dette nivået. Det er så høyt at det faktisk blir fysisk ubehagelig.
    O.T: du bør kanskje legge inn en «notch» på «The Brown Note» dersom det blir for ille.

    mvh
    KJ

    PS Det er jo sørgelig lite «populærmusikk» som utgis i dag med en crestfaktor på særlig mer en 6 dB, men det er et annet uttdebatert tema.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Etter å ha innført et 40-talls parametriske EQ's i anlegget mitt spiller det mer dynamisk og oppløst enn noen gang før... så at EQ er av det onde er jeg meget meget uenig i. Jeg gjør (selvsagt) dette i det digitale domenet.

    Hvorfor skulle en mer korrekt frekvensrespons være negativt?

    sry var noe uklar:
    for å presisere:
    jeg mener at små basser som ved hjelp av hard eq. tvinges langt ned i små kasser,låter langt dårligere enn store elementer som får jobbe naturlig i store kasser uten eq.
    fex originalbassene til Avantgarde,som i og for seg gjengir dype frekvenser,men med relativt dårlig oppløsning og totalt uten finesse.

    eq.på genrell basis for å rette frekvensanomaliteter,kan selvfølgelig ha store fordeler.

    mvh
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Vær bare klar over at servo er noe annet enn EQ, bare så det er sagt.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Vær bare klar over at servo er noe annet enn EQ, bare så det er sagt.
    Jo, men problemet med at det kreves mye effekt er likefullt tilstede.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Og så? Har man nok effekt, så har man det.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jojo.. men jo mer effekt man putter inn, jo mer komprimerer elementet. Servo vil til en viss grad kompensere for dette så klart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn