Nok dynamikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    EQ og servo jobber ganske annerledes ift. hverandre. Servo jobber som funksjon av differanse mellom innsignal og faktisk utslag av bassmembranet, mens EQ gir kun generellt mer effekt i bassen uten å ta høyde for membranets dynamiske begrensning - når vi snakker om å øke nivået i bassen.
    Servoen gir gjerne mer strøm i peakene/amplitudetoppene enn det EQ gjør, fordi den gir den strømmen som må til for å få membranet ut dit den skal. Dette kan imidlertid være svært uheldig hvis talespolen er i ferd med å gå ut av megnetgapet. Er det effektressurser nok vil man garantert brenne av talespolen ved bruk av servo. Dette er det vel muligens innstillinger for for å begrense slike skader? Så servo ville jeg nok brukt kun på elementer som har rikelig med slaglengde og effekttålighet.

    Vidar
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    jeg mener at små basser som ved hjelp av hard eq. tvinges langt ned i små kasser,låter langt dårligere enn store elementer som får jobbe naturlig i store kasser uten eq.
    fex originalbassene til Avantgarde,som i og for seg gjengir dype frekvenser,men med relativt dårlig oppløsning og totalt uten finesse.

    eq.på genrell basis for å rette frekvensanomaliteter,kan selvfølgelig ha store fordeler.

    mvh
    Enig!
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Forvrengningsfrie peaker på 120 dB er ikke skadelige om de ikke inntreffer ofte over lengre tid. Dette kan man ha selv om det nominelle lydtrykket er på omkring 100-105dB. Det er her mange mindre konstruksjoner taper på dynamikk.
    Det skal ikke mere til en 90dB i 5-8 timer for å få en hørselsskade..

    Når jeg er ute å reiser i støyende omgivelser har jeg alltid mine spesialagde ørepropper med.. hihi ;D de brukes også flittig på konserter og annet.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Det skal ikke mere til en 90dB i 5-8 timer for å få en hørselsskade..

    Når jeg er ute å reiser i støyende omgivelser har jeg alltid mine spesialagde ørepropper med.. hihi ;D de brukes også flittig på konserter og annet.
    Ja, men 90dB i 5-8timer er - veldig - høyt i et lite lytterom....

    Fornuftig av deg å bruke ørepropper, man merker ikke at man er høreskadd før det er for sent....og da er det virkelig for sent.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Men det som er problemet - føler jeg - er at mange "gode" systemer komprimerer allerede ved lavere nivåer enn 90dB.

    Og når man først har hørt - og blitt vandt til - systemer som gladlig spiller opp mot over 100bB før det merkes at systemet komprimerer, så blir man vandt til det, og da blir vanlige systemer utrolig tamme.....

    Og det gjelder særlig i nedre mellomtone og nedover,
    og i diskanten.
    ( nei, forresten , det gjelder i hele frekvensonrådet... ;) )

    ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Med en crest-faktor på 12dB, og en begrensning i lydtrykk på 105dB betyr det at man ikke kan spille høyere enn 93dB nominelt før man møter den definitive "veggen". Det er jo ikke akkurat veldig høyt, men om man spiller musikk med crest-faktor på 6dB kan man plutselig spille 99dB nominelt. Da begynner selv skoesker å høres ut som de har noe å komme med.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Mitt "comfort level" er 85 dB snitt, det er høyt nok. Mange som er innom meg synes faktisk 85 dB er litt for høyt også. Men - en "skoeske" med en 8" pluss tweeter har faktisk problemer med dette nivået!
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Men - en "skoeske" med en 8" pluss tweeter har faktisk problemer med dette nivået!
    Da har du pinadø kjøpt feil sko! ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg tuller ikke. Skal man spille 85 dB på 3 meter med crest-faktor på 12 dB, må høyttaleren kunne levere 85+12+9 dB = 106 dB. Ingen skoeske klare dette uten å komprimere grovt.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tuller ikke. Skal man spille 85 dB på 3 meter med crest-faktor på 12 dB, må høyttaleren kunne levere 85+12+9 dB = 106 dB. Ingen skoeske klare dette uten å komprimere grovt.
    Prøv en av Klipsch sine du. ;)

     
    T

    theStig

    Gjest
    En sånn ja...mye fra 400 Hz og opp antagelig.... men i bassen da? tviler sterkt....
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Skal du ha en høytaler til å levere 106 db hele veien ned til 20 hz så kan du i praksis stryke samtlige høytalere på markedet!

    Da er det bare aktive løsninger med store separate subwoofere som gjelder.

    Hvor mange desibel leverer ditt anlegg ved 20 hz,Stig?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Tja.. jeg har to 18" Beyma 18P1000 i 220 liters bassreflekskasser, som dras med 300 W/8ohm effekt. Ved 20 Hz kan jeg kanskje klare - på papiret - et sted mellom 105 og 108 dB i lytteposisjon. Men da orker nok ikke elementene mer heller.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde vært interesant å se hvor mye en klarer ved 20 hz.
    Det ser ut som om jeg må teste dette selv i morgen.
    Må kjøre en ren 20 hz tone fra en test cd eller en tonegenerator da.
    Jeg har en billig lydtrykksmåler,men den er bare oppgitt ned til 32 hz -3db.
    Vet ikke helt om den duger.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det hadde vært interesant å se hvor mye en klarer ved 20 hz.
    Det ser ut som om jeg må teste dette selv i morgen.
    Må kjøre en ren 20 hz tone fra en test cd eller en tonegenerator da.
    Jeg har en billig lydtrykksmåler,men den er bare oppgitt ned til 32 hz -3db.
    Vet ikke helt om den duger.
    Off-topic:
    Ingenting er så deilig som en tom lommebok? Jo, en tom lommebok som blir mer enn stappfull hver måned..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    sry var noe uklar:
    for å presisere:
    jeg mener at små basser som ved hjelp av hard eq. tvinges langt ned i små kasser,låter langt dårligere enn store elementer som får jobbe naturlig i store kasser uten eq.
    fex originalbassene til Avantgarde,som i og for seg gjengir dype frekvenser,men med relativt dårlig oppløsning og totalt uten finesse.

    eq.på genrell basis for å rette frekvensanomaliteter,kan selvfølgelig ha store fordeler.

    mvh
    Da er vi enige om at EQ i bassen ikke alltid er noe DRITT!! Hvorfor ønsker du å selge ditt mesterverk?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    JH
    Hadde tenkt å prøve noe litt annerledes for å spare litt gulv-plass,men hver gang jeg setter meg ned og lytter,får jeg bondeanger!
    Det låter så sinnsykt realistisk og avslappet,selv på +100dB nivåer,at jeg vet ikke om det er mulig å kopiere dette i noen annerledes innpakning.
    Mvh
     
    T

    theStig

    Gjest
    Ja, er det ikke deilig å av og til kunne DRA PÅ skikkelig, og lyden bare blir høyere uten å endre karakter? ;D
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Ser du er flink til å ta med avstandsfaktoren når du beregner lydtrykk fra HT, theStig. Men hvorfor tar du ikke med romforsterkning? Kommer du ned i området under 80Hz så begynner det å bli en svært viktig faktor å ta hensyn til, spesielt i middels til små rom.

    Jeg synes ihvertfall at det er helt feil å si noe om konkret lytteavstand til høyttaleren i ditt rom og komme med det som en "standard" (standardavstand for målinger er normalt 1 meter, ikke 3), uten å samtidig si noe om rommet generelt. I området under 80Hz blir bassbølgelengdene etterhvert så lange at man ikke lenger snakker om bølger, men om trykkforskjeller (dette er avhengig av romdimensjonene), og da blir avstanden til høyttaleren bortimot neglisjerbar.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Rommet mitt er så kraftig dempet av det er fint lite roomgain å regne med overhodet. I mer normale rom vil dette selvsagt oppføre seg annerledes.

    Jeg lytter også langt fra bakveggen, og lydtrykket her er (pga. refleksjoner og stående bølger) mye høyere enn i lytteposisjonen min.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg kan ta og måle noen max SPL nivåer hjemme hos meg i kveld jeg... i litt forskjellige posisjoner i rommet også.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg kan ta og måle noen max SPL nivåer hjemme hos meg i kveld jeg... i litt forskjellige posisjoner i rommet også.
    Ja det er interessant. Jeg kan sitte i et hjørne i stua og virkelig nyte musikken, mens andre plasser er det totalt utfasing av bass.
    Har ikke noe dedikert lytterom, bare et testrom for nytt og diy utstyr nede i kjelleren. ca 10m2
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg har justert inn anlegget mitt til god jevn bass i lytteposisjonen. Bakerst i rommet er det helt vilt.... sinnsykt mye (og elendig) bass. Skal bli artig å måle på faktisk.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Fy svarte!
    Nå har jeg kjørt en testmåling med lydtrykksmåler.
    En ren 20 hz tone ifra Meridian prosessoren,og lyden ble skrudd opp till ett eller annet lagde ulyder!
    Hørtes ut som bassporten :mad:

    Alt i rommet ble satt i bevegelse og skranglet vilt eller ristet! ;D
    Den fysiske følelsen er spesiell,du føler at all luft beveger seg rundt deg.

    Og min billige Vellemann lydtrykksmåler viste sinnsvake 62 db..... :'(

    Hvis dette var reelle 66db på 20 hz så vill ikke jeg høre en 20hz tone på 90db!!!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Det er 24dB ned fra et referansenivå på 90dB, Slinger.  Det er slett ikke så gal avrulling det, spesielt hvis vi snakker om en vanlig bassreflekskasse.  Husk at 20Hz er på grensen av hva øret kan fange opp, man er på god vei over i det området der vi kun oppfatter vibrasjoner taktilt her.  
    Vær også klar over at lydtrykksmålerne sjelden er pålitelige i dette området.  De analoge Radioshack-målerne ruller f.eks. av fra 125Hz og nedover og har viser 1.5dB for lite ved 80Hz, mens ved 20Hz viser de 7,5dB for lite.  Godt mulig at Velleman har lignende begrensninger.

    Edit: Radioshack-avvikene kan du se her (analog utgave): http://www.svsound.com/questions-faqs-rscomp.cfm
     
    T

    theStig

    Gjest
    Når alt skramler er vi nok langt over 66 dB. Dette lydtrykket er langt fra hørbart ved 20 Hz også. Vi må over ca. 80 dB for i det hele tatt å høre 20 Hz.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Kjørte samme test på 25 hz,da viste måleren 69 db
    Men da ble jeg fysisk dårlig,jeg følte meg direkte uggen :-/
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Her er en måling jeg har gjort tidligere med samme måler.


    Da brukte jeg 4 scanspeak 8" i bassrefleks.
    Som dere ser så raser nivået fra ca 34 hz.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Nå har jeg målt max lydtrykk hos meg i bassen (med begge sub'ene). Jeg skrudde opp til forsterkerne begynte å klippe (dvs 2x300 W i 8 ohm).

    Ved 25 Hz klarte jeg 117 dB i lytteposisjonen. I et av de bakre hjørnene av rommet var da lydtrykket 125 dB.

    Det er vel mulig å forstå at en 25 Hz sinus var temmelig ubehagelig ved dette lydtrykket.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg målte ved 20 Hz også. Dette er under tuningfrekvensen til basskassene mine, og som ventet - mye lavere output. Estimatet mitt på 105-108 dB var ikke så galt, jeg målte 106 dB i lytteposisjonen ved 20 Hz før jeg fikk tydelig hørbar forvrengning pga. overstigelse av Xmax på elementene.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sry var noe uklar:
    for å presisere:
    jeg mener at små basser som ved hjelp av hard eq. tvinges langt ned i små kasser,låter langt dårligere enn store elementer som får jobbe naturlig i store kasser uten eq.
    fex originalbassene til Avantgarde,som i og for seg gjengir dype frekvenser,men med relativt dårlig oppløsning og totalt uten finesse.

    eq.på genrell basis for å rette frekvensanomaliteter,kan selvfølgelig ha store fordeler.

    mvh

    Nettopp. Man kan ampe og equalize seg fram til riktig nivå, men klangkvaliteten vil uansett begrenses av anvendte komponenter, kabinett, kabling og evt. dempemateriale inkludert. Et stort element i en liten kasse betyr kompresjon, avmattede transienter, halvkvalt lyd. Kanskje ikke dramatisk, men absolutt hørbart.

    Det er også viktig å huske på at selv om et oppsett kan spille aldri så høyt har det svært lite med dynamikk å gjøre.


    Mvh. RS
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
      Nettopp. Man kan ampe og equalize seg fram til riktig nivå, men klangkvaliteten vil uansett begrenses av anvendte komponenter, kabinett, kabling og evt. dempemateriale inkludert. Et stort element i en liten kasse betyr kompresjon, avmattede transienter, halvkvalt lyd. Kanskje ikke dramatisk, men absolutt hørbart.

     Det er også viktig å huske på at selv om et oppsett kan spille aldri så høyt har det svært lite med dynamikk å gjøre.


     Mvh.  RS
    Gode poenger her.

    Jeg tror nok at store elementer i små kasser ikke nødvendigvis komprimerer, men de mister fort nivå nedover i bassen uten at denne nivåbegrensningen gir transientkomprimering relativt sett.

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Når alt skramler er vi nok langt over 66 dB. Dette lydtrykket er langt fra hørbart ved 20 Hz også. Vi må over ca. 80 dB for i det hele tatt å høre 20 Hz.
    En digresjon:

    Hørselen er begrenset til å gjenkjenne tonearter fra ca. 80Hz - 10-12kHz tror jeg det er. Frekvenser under og over dette har ikke hørselen mulighet til å gjenkjenne tonearten av, men bare høre at det er en lyd der.

    For å gjenkjenne tonearten av frekvenser under og over disse, må man legge til referansetoner som ligger mellom disse frekvensene, alternativt overharminiske.

    Tenke seg til Myth Busters da som genererte 161dB ved 16Hz - for å se om bilen elementet var plassert i eksploderte ved høyt lydtrykk... En 51 tommers DIY membran, med lastebildekkslange som oppheng, og en drivkraft i form av en veivaksel rett inn på girkassa...

    Mvh.

    Vidar
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Du kan kanskje ha rett i at vi har begrenset gehør i lavere oktaver, men det betyr ikke dermed at vi ikke kan skjeldne ulike toner fra hverandre.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    En skulle vel tro at en slik høytaler som dette skulle ha nok dynamikk innebygd?
    Med hornlading og 14" bass fra Jbl Projekt Array


    Men sannheten var nok litt annerledes enn hva jeg hadde tenkt meg...
    Lyttet på denne høytaleren i går i kombinasjon med Mcintosh integrerte 200 watter og cd spilleren fra samme produsent.
    Ble nok litt skuffet her,manglet endel futt og fart,sett opp mot mitt eget oppsett.
    Ikke spilte det spesielt høyt heller. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn