Noen ting bør forbli usagt, det oppdager jeg omtrent et par sekunder etter jeg har sagt det

julius0377

Medlem
Ble medlem
11.02.2010
Innlegg
41
Antall liker
67
Sted
Østlandet
Tenkte å bidra med litt fra HiFi reisen jeg er på, der jeg tester ut diverse kombinasjoner (som oftest uten prøvelytting først). Det ender av og til med suksess, og vel så ofte med raske utskiftninger. Men som jeg og min kone er helt enige om hver gang, «dette anlegget har kommet for å bli» 😇, der hun aner konturene av det finansielle sløseriet, og jeg fordi «nå har jeg nådd målet, dette er audiofil nirvana».

Sånn går no dagan, helt til «bigger, better» syndromet slår til igjen etter en ukjent tidsperiode.

Litt om meg selv: petimeter og langsint, to egenskaper jeg har klart å begrave dypt i sjela, så de ikke titter frem lengre (akk så deilig livet har blitt uten). Glad i skog, sjø og fjell, i den rekkefølgen. Tar med meg musikk mang et sted, og det er egentlig okke som om kvaliteten på avspillingen er 100, men liker å streve etter det likevel, da gåsehuden og nakkehårene virkelig kan reise seg om alt klaffer i valg av musikk og formidlingsutstyr. Ikke veldig glad i store forsamlinger, så lite konserter dessverre, men klarer meg likevel godt blant folk flest.

Når noen spør «hva slags musikk liker du», svarer jeg «alt». Og det er ikke langt fra sannheten. Her kan Rolling Stones avløses av Nas med »Affirmative Action», følges opp med Jacob Bellens «Untouchable», svinge innom Mulatu Astatke med «An epic story» - og rundes av med Ryuichi Sakamoto’s «Forbidden Colours». Men jeg er sjeldent borti metal og alle dens sjangre, samt det blir lite klassisk (men noe).

To the point of it all: Etter en flyttig har jeg fått meg et lite hjemmekontor, som har blitt husets «mancave». Der måtte det så klart inn et lite anlegg, og jeg ble fristet av de forrige høyttalerne til Lasse (Bruker 666, les litt i tråden hans om musikk på en fjelltopp - anbefales.) Men jeg turte ikke gå all the way med fulltone som han gjorde.

Høyttalerne er derfor fra Omega Speaker Systems og kalles «Dynaten». De er en avart av Dynaco sine klassiske A25, men basert på SEAS kit A26. De håndlages av Louis Chochos i Conneticut på bestilling. Utseende på mine kan absolutt kalles «spesielle», men jeg digger utstyr som er litt utenfor normalen i farger og form. De er plasseringsvennlige med lite dybde, og er bygget for å stå nær vegger.

Forsterkeren er en «ventepølse» fra Denon, streamingversjonen de slapp for litt siden. Den får stå der til jeg får levert den nye NAD C 3050LE (har en M10 V2 i stueanlegget, så håper den låter like bra, selv uten like gode digitale forsterkermoduler,)

Kilde er enten airplay streaming rett fra mac’en, eller aller helst Technics SL 1200 M7L, der jeg klarte å finne meg en i kledelig beige med gulldetaljer. Det sitter en Audio Technica MM pickup med shibata sliping i headshell.

For de som lurer er den sorte boksen oppå forsterkeren en hjemmebygd ROON server baser på en NUC i et vifteløst kabinett (så og si en Nucleus, bare kraftigere 😃). Men har brukt den litt lite i det siste, så lurer på om jeg skal kvitte meg med den.

Så kommer vi til lyden. Ting er ikke ferdig innspilt, men kommer seg. Bass er dyp, tight og fin for de fleste innspillinger, men litt romling noen ganger. Har litt å jobbe med både på plassering av høyttalerne, samt at de har justerbart delefilter til diskantene (det følger med 2 ulike motstander som kan skiftes ut.) Samt helt eller delvis blokkering av bassporten. Signaturen er som jeg liker den, ikke for spiss eller lys i diskanten, nyyydelig på stemmer, også så mørke som Leonard Cohen. Det når ikke helt opp til min foreløpige referanse fra gamle dager (Marten Miles 5 på Parasound), men til den musikken jeg spiller mest av nå er dette knallbra!

62C6FC79-2D81-4E0F-BE9B-C181F29EDC49.jpeg

1EC6F43A-1A17-446D-8883-16F2D1E8D6CF.jpeg

50C722FB-E3E7-4355-871C-4527A6D0E80D.jpeg

B4F8A0E8-1F59-4B07-8DDE-6E5E04F8BBB0.jpeg

80C6BC17-EB1A-4F47-A901-1D077ACF6188.jpeg
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.249
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ingen grunn til å gjemme unna, eller la være å si noe om dette.
Det virker som du både tenker klart, og klarer å få sagt det. 🙂
Gratulerer med egen tråd @julius0377! 👍
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.369
Antall liker
35.115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer med egen tråd, ser virkelig flott ut dette her. Pøs på med bilder. Har aldri hørt disse høyttalerne før, så riktig så flotte ut.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.255
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Grattis med egen tråd. Syns ærlig talk finnishen på høytalerne var grisekul. :)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Ser ut som fornuftig bruk av penger dette, kule høyttalere:cool: Litt trangt kanskje, men sin egen hule må være deilig.
Snappet opp litt musikk også, så takk for den. Jacob Bellens «Untouchable falt i smak.
 
Topp Bunn