Noen spørsmål rundt nyanskaffet Rega Planar 2

sirjokke

Fersking
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei på dere!
Ble i går eier av En Rega Planar 2. Er helt uerfaren med platespillere, så derfor noen spørsmål.

- Riaa. Hvilken bør jeg kjøpe? Platespilleren skal spilles på SA1750/Primare SPA20. Jeg er glad i å handle på ebay, så slike alternativ (hvis det lønner seg (noe det nesten alltid gjør:)) er jeg glad for. Budsjettet er av typen "student"...

- Motor. Reagerte på at motoren beveget seg veldig da jeg slo den på, skrudde opp dekselet under og fant ut at motoren kun hang fast med en morken strikk??? Vibrasjonsdemping?

- Stift. Stiften som sitter på er i samme grønnfarge som logo og enkelte detaljer på armen. Regner med at den er original, men det står ingen ting på den. Kanskje på tide å bytte? Vet ikke hvor gammel spilleren eller stiften er, men serienummeret er 282098. Kanskje det forteller noen noe om alderen.

Ellers, så er jeg vel nødt til å justere armen tenker jeg. Noen som vet om en grei guide på dette?

Ble en del spørsmål, men regner med det er her "gutta" med svar er :)

Gleder meg til å teste!
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
heisann

Riaa : foreslår et besøk på hifiklubben http://hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/
de har noen rimelige saker som du kan prøve ut.
Spilleren og "stiften" (pick-up), sannsynligvis en BIAS (den var gønn tror jeg), finner du sikkert endel om her:
http://www.vinylengine.com/library.shtml
Antar at du må regne med å bytte pickup dersom den er noen år..................
Forsøk å få tak i en O-ring på en jernvare / maskinforretning og bytt ut strikken som motoren er festet med. Jeg kan ikke huske hvordan motoren var festet på rega, men det er maaaange år siden jeg hadde kloa i en.
Ellers er det mye god lesing på de sidene som det vises til øverst på vinylsiden her på forumet, se "vinylresurser på nett (linker) Du finner mye om armjusteringer der.
Lykke til, og husk å høre litt musikk mens du jobber med dette da...........
FM ;D
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
sirjokke skrev:
Hei på dere!
Ble i går eier av En Rega Planar 2. Er helt uerfaren med platespillere, så derfor noen spørsmål.

- Riaa. Hvilken bør jeg kjøpe? Platespilleren skal spilles på SA1750/Primare SPA20. Jeg er glad i å handle på ebay, så slike alternativ (hvis det lønner seg (noe det nesten alltid gjør:)) er jeg glad for. Budsjettet er av typen "student"...

- Motor. Reagerte på at motoren beveget seg veldig da jeg slo den på, skrudde opp dekselet under og fant ut at motoren kun hang fast med en morken strikk??? Vibrasjonsdemping?

- Stift. Stiften som sitter på er i samme grønnfarge som logo og enkelte detaljer på armen. Regner med at den er original, men det står ingen ting på den. Kanskje på tide å bytte? Vet ikke hvor gammel spilleren eller stiften er, men serienummeret er 282098. Kanskje det forteller noen noe om alderen.

Ellers, så er jeg vel nødt til å justere armen tenker jeg. Noen som vet om en grei guide på dette?

Ble en del spørsmål, men regner med det er her "gutta" med svar er :)

Gleder meg til å teste!
Hvis motoren henger i en strikk, har du gammel type av Planar 2 (håper ikke at du betalte mye for den). Da vil jeg anbefale deg å oppgradere motor og motorstyring til ny type som sitter fast, det koster en 1200-1300 kroner. Skal du bruke spilleren slik den er nå, er det lurt å spinne igang tallerkenen før du trykker på bryteren for å starte motoren, da unngår du at motoren står og spinner og slår ved oppstart og sparer slitasje på rem/motor og ubehagelige lyder. Sannsynligvis bør du også bytte remmen.

Grønn pickup fra Rega er en Rega Bias, den er sannsynligvis ikke like gammel som spilleren, men uansett er det greit å bytte pickup når man kjøper en platespiller som man ikke kjenner historien til. Bias var en grei innstegspickup som i Norge kostet kr 700,-, men det finnes langt bedre og dyrere pickuper som også passer til spilleren.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Mener å huske at Audio Technica har en god mm pickup til noen hundre kroner. AT95 ?? Det kan sikkert noen andre bekrefte/korrigere.

Når det gjelder armen er det ganske ukomplisert å stille den inn riktig.

Du trenger en protractor for å stille inn pickup riktig. Du kan printe ut en på rega sin hjemmeside, men det er litt knotete å få utprintet i riktig skala. Vil tro at hifi-klubben har/kan skaffe en protractor.

Nåletrykk, VTF (vertical tracking force), se hva pickup produsenten anbefaler (shure har en billig og grei pickup-vekt. Kan kjøpes f.eks her: www.elusivedisc.com)

Bias (den lille skyvedingsen) kan stilles inn på samme verdi som nåletrykket. Deretter kan du prøve å justere litt frem og tilbake mens du lytter.

Når det gjelder riia ser jeg at Cambridge sin ofte blir anbefalt til de billige rega spillerne.

:)
 
Topp Bunn