Noen som kan forklare meg hvordan denne armen skal være?

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Hei, har lenge hatt en full automatisk, men har rota meg borti en rega planer3. Noen som kan forklare litt grundig justeringen av armen? Har i dag ca 05mm klaring over plate også juster trykk til 2. Feil eller greit? Spiller så klart, men kjedelig hvis det kunne blitt enda bedre uten og ha sjekket skikkelig :) takker for svar.
DSC_0640.jpg
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Juster nåletrykket til null. Så flytter du motvekten til armen balanserer. Den vil jo være ustabil, men få den sånn noenlunde i balanse. Så justerer du nåletrykket til det som er anbefalt for pickupen. Rega anbefaler trykket skal være øvre grense av området som er anbefalt av pickupprodusenten (er det Rega?). Til slutt må antiskating (sideveis trykk) justeres. Det er den andre skalaen som ligger i armbasen. Skal være samme som nåletrykk, men denne justeringen er det ikke så nøye å få 100% presis. Hvis pickup er annen produsent enn Rega har den bare to skruer og da må også geometrien stilles riktig inn.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.249
Antall liker
5.664
Torget vurderinger
14
Grunninnstillingen for stifttrykk og antiskating er som følger:
Vri hjulet du nå har satt til 2 gram (på bildet) tilbake til 0.
- Skru loddet bak på armen frem eller tilbake til armen balanserer vannrett.
- Vri hjulet tilbake til 2 gram ( hvis det er det som er anbefalt for din pickup). Hvis du ikke vet hva som er anbefalt, ville jeg kanskje begynt med 1,5 gram
- Skyv antiskateknappen til 2 gram eller eventuelt 1,5. Knappen er blank, og du ser den under armrøret rett bak armlåsen ( det ser ut på bilde som denne står til 0)

Så er det selfølgelig en stor fordel om pickupen sporer paralelt med rillene. Til dette finnes flere typer hjelpemidler (sjablonger eller protractorer). Det er viktig å få dette så bra som mulig. Jeg ville anbefalt å fått tak i et slikt hjelpemiddel. Kan lastes ned fra nettet. Justering her gjør du ved å løsne de to skruene som picupen er festet med og vrir på den til den er paralell med linjene på sjablongen du bruker.
project_tool.jpg


Til sist skal helst armen ligge vannrett over plata under avspilling. Dette kan være litt trøblsomt på eldre Regaer. Hvis armen skal opp i bakkant må en skru løs armen fra spilleren å legge mellomleggringer for å tilpasse høyden. Det er ikke sikkert du trenger å justere dette. Det kan være at pickupen som sitter på passer til standardoppsettet.

Mye mer kan sikkert sies om dette. Kanskje finnes det hjelp å få på Youtube også.


GunnarS
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.249
Antall liker
5.664
Torget vurderinger
14
obs. Bach man var raskere enn meg.
GunnarS
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Det er en rega planer 3 med elys 2. Fikk høre trykk skulle være 2 men det veit noen andre her bedre vil jeg tro? :)
takk for gode tips folkens :)
 
Topp Bunn