Noen som har tips til gode valg av RIAA når en benytter seg av Step-up trafo

T

ThomasN

Gjest
Jeg har inntil nylig ikke sjekket ut bruk av Step-up trafo. Konklusjonen er vel at det burde jeg ha gjort for 30 år siden :)

Men som alle andre kan jeg ikke reise tilbake i tid, så må forholde meg til min nyoppdagede SUT lykke. Men hva med RIAA fremover?

I dag benytter jeg bare Accuphase sitt innstikk kort AD-50 i en E-800.
Har tidligere hatt ganske seriøse RIAA, eksempelvis ASR Basis Exclisive HV og Aesthetix Rhea. Men da har jeg ikke hatt SUT.
Jeg opplever Accuphase AD-50 og SUT som en bedre løsning enn MC rett inn i de nevnte RIAA.

Synd jeg ikke har noen av de RIAA lenger, så jeg får ikke sammenlignet.

Ved bruk av SUT trengs jo bare ett MM RIAA, men er usikker på hvor mye det er og hente på en oppgradering her nå.


Noen tanker eller erfaringer her?
 
Sist redigert av en moderator:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spørsmålet blir vel helt enkelt hvor godt du opplever at MM-trinnet i AD-50 er i forhold til andre RIIAer du har hatt?
 
Sist redigert:
T

ThomasN

Gjest
Spørsmålet blir vel helt enkelt hvor godt du opplever at MM-trinnet i AD-50 er i forhold til andre RIIAer du har hatt?
Det er vel at jeg aldri har hatt noe forhold til MM. Men etter at jeg skaffet meg en SUT forsvant behovet for MC.

Men jeg klarte ikke å la være, så jeg endte opp med ett Audio Note M2, siden de har filosofi om å bare gjøre MM og at det således SKAL benyttes SUT for MC.

Det gir jo ett aldri så lite løft, men samtidig må jeg si at AD-50 leverer meget bra tatt prisen i betraktning.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Med en M2 RIAA bør du være godt forspent vil jeg tro, uten at jeg har noen videre innsikt i Audio Note.

På et rent generelt nivå vil jeg si at MM + trafo alltid har gitt bedre lyd enn ren MC uten trafo i så godt som alle tilfeller jeg selv har testet eller hørt, i alle fall i mine ører, så i mitt ringe hode har du gjort det riktige valget.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Med en M2 RIAA bør du være godt forspent vil jeg tro, uten at jeg har noen videre innsikt i Audio Note.

På et rent generelt nivå vil jeg si at MM + trafo alltid har gitt bedre lyd enn ren MC uten trafo i så godt som alle tilfeller jeg selv har testet eller hørt, i alle fall i mine ører, så i mitt ringe hode har du gjort det riktige valget.
Samme erfaring har jeg.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det har vel helt enkelt med at et virkelig godt MM-trinn er langt enklere å konstruere enn et godt MC-trinn, idet det kun skal forholde seg til pickuper av relativt liten variasjon, mens spennet av variasjoner innen MC-pickuper er langt større. Det er godt mulig at man for en gitt MC kan finne et MC-trinn som fungerer like godt eller bedre enn MM + trafo, men å finne et MC-trinn som fungerer bedre med et vidt spenn av MCer enn et godt MM-trinn + en god trafo med et par-tre gjennomtenkte justeringsmuligheter tror jeg er fåfengt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Prøvde med SUT inn i MM, MC inngangen på RIAA , var ganske enkelt mye mye bedre.
SUT tror jeg er en avlegs løsning fra da man brukte rør i RIAA og ikke kunne få til forsterking på 62db uten støy
Det er min begrensende erfaring... andre har andre meninger, kanskje min SUT var gått ut på dato
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Aktive stepups kan sikkert være like bra som SUT's
Men når det gjelder kost/nytte går de fleste for SUT's
Min ellers glimrende riaa har innebygde trafoer for mc, og med valg mellom lav og høy ohm.
Fins mye på nettet om dette. Men er vel en grunn til at de fleste bruker trafoer for mc
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har bare en billig Musical Fidelity riaa men ved bruk av mc inngang blir musikkens sjel helt borte! Ingen dynamikk, ingen levende musikk, alt blir grått og kjedeligt.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Jeg har bare en billig Musical Fidelity riaa men ved bruk av mc inngang blir musikkens sjel helt borte! Ingen dynamikk, ingen levende musikk, alt blir grått og kjedeligt.
Mc inngang på budsjett forsterkere er omtrent like smart som kameraet på min billig telefon.
Har inntrykk av at oppløsningen er på 4 pixels eller deromkring
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Prøvde med SUT inn i MM, MC inngangen på RIAA , var ganske enkelt mye mye bedre.
SUT tror jeg er en avlegs løsning fra da man brukte rør i RIAA og ikke kunne få til forsterking på 62db uten støy
Det er min begrensende erfaring... andre har andre meninger, kanskje min SUT var gått ut på dato
Du skriver det ju egentligen helt på egen hand. Tror och begränsad erfarenhet.:rolleyes:😒
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Som med veldig mye annet, så er det implementeringen som er avgjørende, som feks i diskusjonen rør vs transistor, eller vinyl vs digital. Altså ingen automatikk i at det ene er bedre enn det andre.

SUT kan kjøpes for noen hundre kr til flere hundretusen kr, ikke det at dyrere nødvendigvis betyr bedre, seff.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Skal man ha et rent MM-trinn for bruk sammen med trafoer,
er det vanskelig å komme unna Graham Slee ERA V Gold
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Aktive stepups kan sikkert være like bra som SUT's
Men når det gjelder kost/nytte går de fleste for SUT's
Min ellers glimrende riaa har innebygde trafoer for mc, og med valg mellom lav og høy ohm.
Fins mye på nettet om dette. Men er vel en grunn til at de fleste bruker trafoer for mc
Ang. kost/nytte er sannsynligvis aktiv forsterkning MANGE ganger billigere, og enklere, enn trafoer. :) Og de aller fleste bruker nok aktiv forsterkning. Ikke Stepup-trafo.

En ekstern "aktiv stepup" heter forresten egentlig en headamp. ...Selv om de fleste i dag nok bruker det ordet om hodetelefonforsterker. :)

Selv har jeg en DIY SUT med Lundahl MM-1931 trafoer og 24dB gain som mater en Audion Premier MM RIAA. Dette er jeg svært fornøyd med.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Ingen brum fra Lundahl trafoer? Hadde forferdelig tilbakekobling når jeg koblet opp trafoen og valgte Tape Monitor, koblet en leder fra riaa sin jord til forsterker, det fjernet den men har fortsatt litt brum. Må skrue volum opp 50% uten musikk for å høre det men har prøvd alle kombinasjoner med jord så kanskje det er subben eller noen kabler der er problemet. Har skjermet kabel fra trafo til riaa. Må sjekke litt, subbens trafo brummer litt men tror ikke det er den jeg hører i høyttalerne.
 
Topp Bunn