Alt til hus og bolig Noen som har peiling på parkett?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Skal legge ny parkett i stue og kjøkken og gang.. er ca 90kvm så pris spiller en viss rolle itilegg til at vi må få tak i den ganske så kjapt.

Har foreløpig landet på en variant hos Fargerike som ser pen ut og grei pris, eneste jeg er bittelitt i tvil på er at jeg har null kjennskap til parketten som Fargerike selger. Det er (for meg i hvert fall) ukjent merke... noen som har erfaring med de?

https://www.fargerike.no/gulvkategori/liasen-parkett/

 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Hva er navnet på produsenten (antar at Liåsen er modell/farge) ?
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke funne noe navn på produsent og dermed tenkt at dette er Fargerikke sin egen modell. Sikkert produsent som har lagd for de men jeg finner ikke ut hva det i så fall er. Er det Tarkett så er jo det en kjent produsent, men den infoen har ikke jeg funnet sålangt… vet du det BT?
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Synes at den ligner litt på parkett fra Polske Barlinek, som selges hos Byggmax og under navnet Saga hos b.l.a OBS Bygg.
Swedish | Barlinek
Har selv eikeparkett fra Barlinek/Saga, og er veldig fornøyd med den.
Nå er det ca 1 år siden vi la ca 80kvm av den på stue/kjøkken.

Fargerike bør kunne opplyse om navn på produsent
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Den du linker til baldrick har bare 2,5mm toppsjikt. De andre på siden til Fragerike har 3,5mm, men de koster mer. Jo tykkere toppsjikt jo flere ganger kan du slipe parketten. I det lange løp er det lite å spare på å kjøpe den billigste.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Synes at den ligner litt på parkett fra Polske Barlinek, som selges hos Byggmax og under navnet Saga hos b.l.a OBS Bygg.
Swedish | Barlinek
Har selv eikeparkett fra Barlinek/Saga, og er veldig fornøyd med den.
Nå er det ca 1 år siden vi la ca 80kvm av den på stue/kjøkken.

Fargerike bør kunne opplyse om navn på produsent
Godt mulig det er det... klikk og alt har fungert bra på de?

JEg har bedt Fargerike om å sjekke opp.

Den du linker til baldrick har bare 2,5mm toppsjikt. De andre på siden til Fragerike har 3,5mm, men de koster mer. Jo tykkere toppsjikt jo flere ganger kan du slipe parketten. I det lange løp er det lite å spare på å kjøpe den billigste.
Tykkelse på toppsjiktet, har det kun noe å si med tanke på sliping? For det å slipe parkett er i praksis uaktuelt for min del igjen, og også enda mindre aktuelt nå pga v-fals som jeg tipper hadde vært en liten utfordring. Har fått slipt parkett i andre hus to ganger før faktisk og det ble strøkent resultat med en gang men slitestyrken var elendig dessverre. Fabrikkparkett har vell fra 7-8 lag med lakk mens når en får slipt parketten er det normalt med kanskje 3, tipper det er årsak til redusert slitestyrke. Prismessig er det også nesten samme pris å få slipt og lakket som å legge ny.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Vi handlet parkett fra gulvdeal.no for noen år siden, veldig godt fornøyd, og langt billigere en tilsvarende fra lokale forhandlere. Vi kjøpte børstet og beiset eik, tror den het Vinje.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sjekk fdv på parketten før du kjøper, og se etter hvilket vedlikehold (vask) den skal ha. Noen parkettyper er svært ømfintlige og skal ha hovedsakelig tørr rengjøring, der du knapt kan vifte med en litt fuktig klut over. Spesialvaskemidler osv. På en slik parkett er det kanskje 10-20 vask med vanlig vaskemidler før du har synlig skade.

Johan-Kr
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Synes at den ligner litt på parkett fra Polske Barlinek, som selges hos Byggmax og under navnet Saga hos b.l.a OBS Bygg.
Swedish | Barlinek
Har selv eikeparkett fra Barlinek/Saga, og er veldig fornøyd med den.
Nå er det ca 1 år siden vi la ca 80kvm av den på stue/kjøkken.

Fargerike bør kunne opplyse om navn på produsent
Kom på at jeg hadde tatt bilde av lappen i butikken... der står det med liten skrift "RBI Interiør", som helt riktig er importør av Saga :)

Da er det kanskje ikke urealtisk å tippe at dette er en og samme type parkett? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/...i-interior-parkett-saga-pr?variantCode=348526 og https://www.byggmax.no/gulv/tregulv...kettgulv-eik-1-stav-softgrey-barlinek-p134105
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Peiling har jeg ikke. Men min anekdote er at jeg har hatt Kahrs fra Thauglands i 6 år eller noe, og er strålende fornøyd med gulvet. Alt er lagt på 6mm Hunton silencio, og jeg har et stille og behagelig gulv. Jobben gjorde jeg selv, og det var en ganske ukomplisert affære å jobbe med.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Synes at den ligner litt på parkett fra Polske Barlinek, som selges hos Byggmax og under navnet Saga hos b.l.a OBS Bygg.
Swedish | Barlinek
Har selv eikeparkett fra Barlinek/Saga, og er veldig fornøyd med den.
Nå er det ca 1 år siden vi la ca 80kvm av den på stue/kjøkken.

Fargerike bør kunne opplyse om navn på produsent
Kom på at jeg hadde tatt bilde av lappen i butikken... der står det med liten skrift "RBI Interiør", som helt riktig er importør av Saga :)

Da er det kanskje ikke urealtisk å tippe at dette er en og samme type parkett? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/...i-interior-parkett-saga-pr?variantCode=348526 og https://www.byggmax.no/gulv/tregulv...kettgulv-eik-1-stav-softgrey-barlinek-p134105
Slett ikke umulig at det er samme parkett/produsent ja.
Vi har ikke (bank i bordet) opplevd noen problem med vår Saga/Barlinek parket
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
La Kahrs selv nå for 3-4 uker siden.. veldig enkelt når man først hadde tatt et rom og 5s låsesystemet. 130m2 tok meg mindre enn en uke.. og ikke fulle dager. Vi skal bo her i 40+ år.. så gikk for det som man kan slipe flest ganger. :)

Kahrs Dublin..
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Synes at den ligner litt på parkett fra Polske Barlinek, som selges hos Byggmax og under navnet Saga hos b.l.a OBS Bygg.
Swedish | Barlinek
Har selv eikeparkett fra Barlinek/Saga, og er veldig fornøyd med den.
Nå er det ca 1 år siden vi la ca 80kvm av den på stue/kjøkken.

Fargerike bør kunne opplyse om navn på produsent
Godt mulig det er det... klikk og alt har fungert bra på de?

JEg har bedt Fargerike om å sjekke opp.

Den du linker til baldrick har bare 2,5mm toppsjikt. De andre på siden til Fragerike har 3,5mm, men de koster mer. Jo tykkere toppsjikt jo flere ganger kan du slipe parketten. I det lange løp er det lite å spare på å kjøpe den billigste.
Tykkelse på toppsjiktet, har det kun noe å si med tanke på sliping? For det å slipe parkett er i praksis uaktuelt for min del igjen, og også enda mindre aktuelt nå pga v-fals som jeg tipper hadde vært en liten utfordring. Har fått slipt parkett i andre hus to ganger før faktisk og det ble strøkent resultat med en gang men slitestyrken var elendig dessverre. Fabrikkparkett har vell fra 7-8 lag med lakk mens når en får slipt parketten er det normalt med kanskje 3, tipper det er årsak til redusert slitestyrke. Prismessig er det også nesten samme pris å få slipt og lakket som å legge ny.
Så vidt jeg har forstått er det ikke spesielt vanlig å slipe moderne parkett. Det er imidlertid en god del rimeligere for litt fjongere gulv og mindre jobb (siden noen andre gjør den...) enn å legge ny. Slipper også å ta av lister osv om man sliper. Da vi bodde på Frogner for mange år siden hadde vi heltre enstavs eikegulv, da gav sliping mer mening. Som du sier ble den lakket tre ganger. Holdt forsåvidt greit, men vi var da kun to voksne som bodde der.

For øvrig ble jeg den gang fascinert over parkettpriser. Kunne få klikkparkett med slitesjikt for over 1000 kroner kvadraten. Jeg kjøpte heltre eikeparkett spesialimportert fra Canada, fikk den lagt en og en stav og spikret av en norsk snekker og deretter slipt og lakkert av et firma. Totalt kom det på rett under 1000 kroner pr. kvadrat om jeg ikke husker feil, og jeg synest det burde være et slags absolutt maksimum for hvor mye parkett burde kunne koste og alt av klikkparkett burde være mye rimeligere enn dette.

Nå har jeg for øvrig Kahrs i to varianter kjøpt hos Thaugland. Var lett å jobbe med og har holdt bra der vi bor nå.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mener å huske at Kahrs gjorde et nummer av at deres parkett hadde praktisk talt like mye å gå på som heltregulv når det gjelder sliping. Man kan jo ikke slipe lenger enn til not og fjær uansett.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg betalte 600 kroner pr kvadratmeter for å få slipt, farget og lakkert gulv på hytta (heltre furu) så økonomien i å slipe er uansett tvilsom.

Hjemme har vi eikeparkett med ultramatt finish, alt vises på det så skulle jeg tatt det på nytt ville jeg hatt blankere gulv på stue/kjøkken.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Vi betalte ca 300 pr m2 for slip og lakk på vårt heltregulv i 2017.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres ut som en tjeneste hvor man kan shoppe litt rundt etter pris også.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Noe å tenke på, er om du vil ha oljet eller lakket parkett. Oljet parkett må ha ny behandling årlig.

Jeg valgte mattlakert parkett, ser ut som oljet og trenger null vedlikehold.
 
C

Cyber

Gjest
Høres ut som en tjeneste hvor man kan shoppe litt rundt etter pris også.
Ikke alltid det billigste er best der heller som regel... Familie av meg hadde noen inne som slipte gulvet for en billig penge. Problemet var at de ikke flyttet kjøleskap, men slipte rundt der. Ganske artig. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Mange små rom er dyrere enn et stort, avstand til firma og diverse andre faktorer er med på å påvirke prisen
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Liten oppdatering da jeg endte opp med å kjøpe 90 kvm av parketten på Fargerike i første post... Skulle begynne å legge i dag og det hele har sålangt vært ett sorgens kapittel. Er en noenlunde kritisk så er det over 90% av parketten som ikke kan brukes, fra mindre skjønnhetsfeil til større feil som sprekker i selve treverket :( Etter avtale med butikken har jeg nå prøvd 6 pakker og nå har jeg gitt opp. Enten har jeg vært maksimalt uheldig med partiet jeg fikk (jeg kjøpte en hel pall) ellers så er det generelt alt for dårlig kvalitet på denne parketten. Blir nok ingen problem å få returnert det og alt, men det er jo ett styr når det er snakk om ca 1 tonn, og det er 1 time til butikken, og så hadde jeg satt av helga og neste uke til å få lagt dette :(
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ajj, faen!

Jeg tror det er denne jeg endte med: https://nettbutikk.thaugland.no/gul...t/kahrs-parkett-15-eik-verona-matt-2stav-2-91

Bedre bilder hos produsenten: https://www.kahrs.com/nb-NO/gulv/eik-verona

Ikke noen voldsom forskjell i pris, men om du skal ha enstav og kvistfri sortering så blir det noe helt annet.

Lykke til med gulvprosjektet. Husk å gjøre noe annet enn å ergre deg den tiden som var satt av til gulvlegging. Det er nok uunngåelig at du kommer til å ergre deg, men klem inn noen hyggelige aktiviteter innimellom.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.620
Antall liker
929
Vurderte du kork-greier, jeg skal bestemme det samme om ei stund, mykt og lunt sies det
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Ajj, faen!

Jeg tror det er denne jeg endte med: https://nettbutikk.thaugland.no/gul...t/kahrs-parkett-15-eik-verona-matt-2stav-2-91

Bedre bilder hos produsenten: https://www.kahrs.com/nb-NO/gulv/eik-verona

Ikke noen voldsom forskjell i pris, men om du skal ha enstav og kvistfri sortering så blir det noe helt annet.

Lykke til med gulvprosjektet. Husk å gjøre noe annet enn å ergre deg den tiden som var satt av til gulvlegging. Det er nok uunngåelig at du kommer til å ergre deg, men klem inn noen hyggelige aktiviteter innimellom.
Ja det var kjipt men det ødlegger ikke helga, sprang en tur til fjells med hunden og alt var glemt :)

Vi vil ha lys en stavs og rent utseendemessig så var dette en av de vi likte best, itillegg var prisen grei, men det hjelper lite dersom dette er den generelle kvaliteten. Har fått bekreftet at vi kan få ny men den må sjekkes før jeg gidder å godta det, for det hele er jo styr å frakte osv.

Vurderte du kork-greier, jeg skal bestemme det samme om ei stund, mykt og lunt sies det
Vi har lagt kork i to rom tidligere faktisk. Fordel er at det er utrolig behagelig og lunt å gå på, ulempe er at det tåler svært dårlig vann (og for vår del blir dette gulvet lagt også på kjøkken) og som oftest har ikke kort helt samme nivå på finish. Men det er utrolig behagelig!
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Noen som har formening om dette ser OK ut eller om det er "feil"? Har fått nytt parti parkett i dag og de har også småhuller i mange av kvistene, butikken ser det er OK og normalt, jeg har aldri sett noe lignende og er fortsatt småbekymret
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er ikke OK, med forbehold om at du har kjøpt en "B-kvalitet", "sekunda" e.l. Det skal ikke være sprekker slik som på bildet ditt, og det skal heller ikke være sparklede kvisthull. Visse kvaliteter tillater noe kvister, men hvis kvaliteten tilsier at du må akseptere kvister, skal det være "hel kvist" altså uten sprekker eller sparkling.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Dette er kjøpt til vanlig pris, ikke noe b-vare e.l. Er midt på treet pris, dvs 500kr/kvm så hadde jo forventet OK kvalitet.

«Liåsen parkett gir rommet både karakter og et rustikt utseende.»

Selger sier dette med hull er normalt pga det var rustikt utseende.

En ting er utseende, jeg er vell så skeptisk på holdbarheten og hva som skjer dersom det kommer bittelitt vann nedi hullene/sprekkene. Får ta en ny prat med forhandler imorgen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.411
Ordene "karakter" og "rustik" er en omskriving av "gammelt og sprukket. Si meg, så du ikke på noen vareprøve før du kjøpte?
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Ingenting tilsvarende på prøvene i butikken :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da er det ikke noen grunn til å akseptere dette. Har man en vareprøve å vise fram, så skal den naturligvis ligne ganske betydelig på produktet som leveres til slutt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er kjøpt til vanlig pris, ikke noe b-vare e.l. Er midt på treet pris, dvs 500kr/kvm så hadde jo forventet OK kvalitet.

«Liåsen parkett gir rommet både karakter og et rustikt utseende.»

Selger sier dette med hull er normalt pga det var rustikt utseende.

En ting er utseende, jeg er vell så skeptisk på holdbarheten og hva som skjer dersom det kommer bittelitt vann nedi hullene/sprekkene. Får ta en ny prat med forhandler imorgen
Vel - "rustikk" er nærmest en bransjebetegnelse på en type parkett, veggpanel e.l. som har et litt grovt - eller gammelt og sprukket - utseende, hvor man med vilje har lagt opp til en ru, nesten ubearbeidet overflate, med sprekker og sparklede kvister. Ofte er denne "rustikke" karaktere et resultat av en tilsiktet grov sliping - som f.eks. her:

parkett-kahrs-fredrik-oljet-eik-1-stav_2_.jpg

Parketten din har ikke noe av dette grove "rustikke" preget som er typisk for rustikke trevarer. Det markesføres, etter min mening, helt feilaktig som at det skal gi "karakter og et rustikt utseende". Men bortsett fra sprekkene og sparklingen er det ikke noe rustikt å se. Den gråhvite, ganske glatte og ordinære, overflaten er helt vanlig i mange hjem - uten sprekker og sparkling. Dette er "fake rustikk", spør du meg.

Hvis ikke det du har fått levert, stemmer med det du har blitt vist i butikken, er det bare å heve kjøpet og få igjen pengene.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Jeg er helt enig Ulf-B. Jeg var ikke klar over betegnelsen rustikk før selger sa det og jeg måtte søke opp hva han kunne mene at denne var rustikk. For meg ser den typisk ut som en moderne lys parkett og svært lite rustikk aktig. Det å kalle det rustikk pga «feil» blir snodig.

TV benken og bordet i stua er hva jeg kanskje tenker på som rustikk.

Hadde forøvrig en snekkernabo innom og han hadde aldri sett slikt på parkett før.
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har altså parkettlangerne kasta seg over eiendomsmeglerspråket, altså. Du kan jo spørre om den kommer med 'fjordgløtt' med det samme.....
 
Topp Bunn