Noen som har "Jazz at the Pawnshop"?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Ser ofte "Jazz at the Pawnshop" er brukt under tester av CD-spillere og platespillere. Er det noen som har den som kan fortelle litt om den?

Såvidt jeg vet så finnes den både som CD, XRCD og hybrid SACD i tillegg til flere vinylutgivelser.

OS
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Har den på SACD og vinyl. Synes muligens den er litt oppskrytt som referanseplate, men den har en unik "atmosfære". Den fanger inn stemningen slik at du får følelsen av å være tilstede.
 
T

theStig

Gjest
Har den på vinyl. Den går for å være legendarisk... however - hørte på den for ikke så lenge sida, og ble ganske skuffet. Den låter ikke så bra som mange skal ha det til synes jeg. Enig med Soundscape at "atmosfæren" og "surround-lyden" fra publikum skaper en god stemning.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Takker. Har nå bestilt den på dobbel hybrid SACD.

Har du andre referanser å anbefale? Selv bruker jeg ofte Norah Jones - Come Away With Me da den har god lyd og jeg har den både på vinyl, CD og SACD.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the

Takker. Har nå bestilt den på dobbel hybrid SACD.
Det er den dobble fra FIM records du har bestilt. Den enkle fra Proprius som kom i mai i år er lydmessig bedre. Men selv ikke denne er optimal. Det er noe i masteringa...

Håper at Proprius utgir oppfølgeren til "Jazz at ..", nemlig "Live is life" som kom i 1995, på SACD. Denne har virkelig referanselyd, og er enda bedre musikalsk. Har sendt mail til plateselskapet.
 
T

theStig

Gjest
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Selv bruker jeg ofte Norah Jones - Come Away With Me da den har god lyd og jeg har den både på vinyl, CD og SACD.
Hvis denne er din nåværende referanse har du mye godt i vente for å si det slik...

Kan jo legge til min egen definitive referanse:
Knut Reiersrud/Iver Kleive - Blå Koral (Kirkelig Kulturverksted FXCD 106)
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Hvis denne er din nåværende referanse har du mye godt i vente for å si det slik...

Kan jo legge til min egen definitive referanse:
Knut Reiersrud/Iver Kleive - Blå Koral (Kirkelig Kulturverksted FXCD 106)
Ja vi har alle forskjellig smak men takker for tipset. Skal se på Platekompaniet i kveld om de har Blå Koral.

OS
 
T

theStig

Gjest
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Ja vi har alle forskjellig smak men takker for tipset. Skal se på Platekompaniet i kveld om de har Blå Koral.
OS
Jojo... Norah Jones plata er fin den, men lyden kan man få betydelig bedre mener nå jeg.

En herlig plate som gjerne kan nevnes i samme åndedrag som Norah Jones er denne:
http://www.amazon.com/exec/obidos/t...f=sr_1_1/002-2049775-3828851?v=glance&s=music

Den ser mildt sagt harry ut på coveret, men det skal du ikke bry deg om.... Plata er meget god på alle måter. Definitivt lyd på referansenivå.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Jojo... Norah Jones plata er fin den, men lyden kan man få betydelig bedre mener nå jeg.

En herlig plate som gjerne kan nevnes i samme åndedrag som Norah Jones er denne:
http://www.amazon.com/exec/obidos/t...f=sr_1_1/002-2049775-3828851?v=glance&s=music

Den ser mildt sagt harry ut på coveret, men det skal du ikke bry deg om.... Plata er meget god på alle måter. Definitivt lyd på referansenivå.
Hmmm. dette med Norah Jones....

Etter min oppfatning den fineste lyden som noensinne er hørt på en jazzutgivelse, og ja, Jan Erik blir en smågutt i den sammenhengen.

Jeg lurer litt på hva hifi freaks legger i god lyd? Hvis det skulle være slik at Norah Jones IKKE er god lyd.
Jeg ser referanser til en del inmari merkelige plater, med middelmådig lyd på disse trådene, mens ting av virkelig høy kvalitet ofte blir rakket ned på.

Når det gjelder Trio (ronstadt, parton...) så er det Massenburg som står bak produksjonen. Han har bestandig servert steril og ekkel lyd etter min smak, men definitivt Teknisk godt håndtverk.
Jeg lurer av og til på hvor øra HANS er... (definitivt en mann som ikke tror på kabler forøvrig)

Han er også mannen bak den parametriske eqen.
http://www.massenburg.com/gml/downloads/parametric_paper.pdf
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Hmmm. dette med Norah Jones....

Etter min oppfatning den fineste lyden som noensinne er hørt på en jazzutgivelse, og ja, Jan Erik blir en smågutt i den sammenhengen.
Takk for det. Jeg begynte å lure på om jeg var helt på blåbær tur!

OS
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Jeg lurer litt på hva hifi freaks legger i god lyd? Hvis det skulle være slik at Norah Jones IKKE er god lyd.
Jeg ser referanser til en del inmari merkelige plater, med middelmådig lyd på disse trådene, mens ting av virkelig høy kvalitet ofte blir rakket ned på.

Dette viser jo at smaken er forskjellig, men også at de fleste anlegg også har sin "lydsignatur" slik at en innspilling fungerer bedre på et anlegg enn et annet.

Selv liker jeg Nora Jones, liker nærværet i vokalen, og synes instrumenter klinger naturlig. Ellers setter jeg pris på innspillinger som har litt mer "luft", Cheskey Records har noe bra, særlig Dave`s True Story.  Liker også Stacey Kent, Patricia Barber, Holly Cole, Diana Krall m.flere.

Må føye til Shirley Horn (en virkelig Grand Old Lady), samt Claire Martin og Tierney Sutton som også kan være verd å sjekke ut.
 
T

theStig

Gjest
Re: Noen som har "Jazz at the Paw

Hmmm. dette med Norah Jones....

Etter min oppfatning den fineste lyden som noensinne er hørt på en jazzutgivelse, og ja, Jan Erik blir en smågutt i den sammenhengen.

Jeg lurer litt på hva hifi freaks legger i god lyd? Hvis det skulle være slik at Norah Jones IKKE er god lyd.
Jeg ser referanser til en del inmari merkelige plater, med middelmådig lyd på disse trådene, mens ting av virkelig høy kvalitet ofte blir rakket ned på.

Når det gjelder Trio (ronstadt, parton...) så er det Massenburg som står bak produksjonen. Han har bestandig servert steril og ekkel lyd etter min smak, men definitivt Teknisk godt håndtverk.
Jeg lurer av og til på hvor øra HANS er... (definitivt en mann som ikke tror på kabler forøvrig)

Han er også mannen bak den parametriske eqen.
http://www.massenburg.com/gml/downloads/parametric_paper.pdf
Er Norah Jones JAZZ? ??? Jøss, da er Jazz jammen meg blitt et vidt begrep.

Denne tråden viser hvor store forskjeller det er i folks preferanser. Selv synes jeg Norah Jones låter grøtete, overdrevent "honky" i mellomtonen (for mye rundt 1 kHz), og det skurrer og komprimerer. Nei, takke meg til ren klar og velbalansert Massenburg-lyd. Det var nå min mening.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har &quot

Hmmm. dette med Norah Jones....

Etter min oppfatning den fineste lyden som noensinne er hørt på en jazzutgivelse, og ja, Jan Erik blir en smågutt i den sammenhengen.

Jeg lurer litt på hva hifi freaks legger i god lyd? Hvis det skulle være slik at Norah Jones IKKE er god lyd.
Nå vet ikke jeg hva du legger i ordet god lyd, Tresko. Om det er den tekniske produksjonen, at instrumentene i mix'en har den helt riktige balansen etc. Men i ultimativ lydsammenheng sett med en audiophiles øyne, ligger denne langt tilbake i referansesammenheng. Blant annet i oppløsning og analog mykhet.
Hvis du leste min høyst subjektive "test" av GamuT L3 høyttaleren (som jeg har kjøpt), så ville du under avsnittet analog/digital kunne lese den lille sjokkopplevelsen jeg fikk da jeg først satte på en samle CD med Stein Ove Berg og hans visesanger som ble innspilt analogt på 70-tallet, deretter SACD utgaven med Norah Jones. Kort fortalt: oppløsninga i lyden på Norah Jones lå langt tilbake, typisk denne klangfattige, lett kjølige og anemiske digitallyden som mangler overtonestruktur på instrumentene sammenlignet med god analog.

Jeg har ikke hørt digitalinnspillinger som når opp til ultimativ analog, innspilt for ca. 50 år siden. Ta f.eks. "Belafonte at Carnegie Hall" fra 1958. Det området som digital ennå ikke matcher analogt er overtonestrukturen, den ultimative oppløsninga i lyden. Det er så vanvittig mye "kropp" på instrumentene og vokalen på "Carnegie hall..." , akkurat som i virkeligheta,og rommet "ånder". Dette har med oppløsning i lyden å gjøre. Ta f.eks. klassisk/kormusikk som er innspilt i ei kirke. På gode analoge innspillinger "hører" en rommet på en helt annen måte enn digitalinnspillinger, i de små sekundene før koret starter å synge. Dette har med ultimativ oppløsning å gjøre.

Om du registrerer disse forskjellene jeg her beskriver har med kvaliteten på avspillerutstyret ditt å gjøre. Og dine evner til å lytte.

Etter min mening er "Live is life", som er nevnt i mitt tidligere innlegg, en betydelig bedre innspilling enn "Come away with me" på alle punkter, både lydteknisk og musikalsk.
 
O

om.s

Gjest
Re: Noen som har "Jazz at the Paw

Er Norah Jones JAZZ?  ??? Jøss, da er Jazz jammen meg blitt et vidt begrep.
Enig, oppskrytt plate både lyd og musikk messig, synes nå jeg.

Foretrekker Daniel Lanois`s (både som produsent og musiker) feks "Shine" fra 2003 som er en god musikk og bra "lyd" plate, selv om det ikke er jazz, men det er nå bare meg igjen.....

mvh
 
T

theStig

Gjest
Re: Noen som har &

Kort fortalt: oppløsninga i lyden på Norah Jones lå langt tilbake, typisk denne klangfattige, lett kjølige og anemiske digitallyden som mangler overtonestruktur på instrumentene sammenlignet med god analog.

Ta f.eks. klassisk/kormusikk som er innspilt i ei kirke. På gode analoge innspillinger "hører" en rommet på en helt annen måte enn digitalinnspillinger, i de små sekundene før koret starter å synge. Dette har med ultimativ oppløsning å gjøre.
Nå mener jeg å huske at "Come away..." er spilt inn analogt. However - problemet med lyden på den skiva er neppe relatert til selve innspillingsprosessen, men heller til elendig mastering. Jeg hører at det nok faktisk VAR veldig bra lyd på båndet som kom fra studioet, men at de føkka det totalt i masteringen.

Analog vs. digital har jeg ikke noen sterke preferanser for i den ene eller andre retningen, men vil hevde at begge metoder kan både gi god og dårlig lyd alt ettersom.

Det finnes mange eksempler på svært gode digitale opptak av kor også, siden du spesielt nevnte kormusikk. Sjekk f.eks ut Simax sine utgivelser, der er det mye gull for hifiører. Jeg har også mye meget bra på Philips og Naxos, og alt er spilt inn digitalt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har Jazz at the Pawnshop på vinyl og CD, lyden er særpreget og "tørr", med spesiell atmosfære... men ikke noe bedre enn en bråta andre innspillinger.
Men det er ikke det største problemet med skiva; musikken kan svært lett virke litt "enkel" og kjedelig, litt "flink" og egentlig uten den groov'en som jazz på sitt beste kan by på. Imho.

Enig med kritikere av Norah Jones forresten; den første LP'en (jeg kan kun uttale meg om mine egne Classic 200g versjoner) var litt vel hard og kald, mens den siste gikk for mye i motsatt retning. EspenR har imho helt rett; det skorter betydelig på overtonestruktur i begge skivene.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Apropo "Jazz at the pawnshop", så funker den nesten særdeles bra på 180gr vinyl fra proprius, bedre enn cdèn fra 90 (?)....

mvh
 
T

theStig

Gjest
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Enig med kritikere av Norah Jones forresten; den første LP'en (jeg kan kun uttale meg om mine egne Classic 200g versjoner) var litt vel hard og kald, mens den siste gikk for mye i motsatt retning. EspenR har imho helt rett; det skorter betydelig på overtonestruktur i begge skivene.
Mvh Vidar P
Har lekt litt med plata i Samplitude...hehe. Noen som vil ha en re-master?? ;D

Det går an å få lyden mer lekker med litt EQ, men den grusomme "pumpinga" fra kompressorne (spesielt vokalen) går det ikke an å fikse på dessverre (referanse, my ass... )
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Har lekt litt med plata i Samplitude...hehe. Noen som vil ha en re-master??  ;D

Det går an å få lyden mer lekker med litt EQ, men den grusomme "pumpinga" fra kompressorne (spesielt vokalen) går det ikke an å fikse på dessverre (referanse, my ass... )
Høres spennende ut theStig. Skjønte ikke helt hvilken plate dere snakket om, men den første Norah Jones er, som du sier, honky og lite tiltalende i området opp mot 1khz ja. Den andre (med Sunrise på) er jo rund, tung og overvarm over hele spekteret; vet sannelig ikke hva som er best. Det jeg imidlertid er sikker på, er at den som bruker disse skivene på å "tune" inn anlegget sitt vil få seg en ubehagelig overraskelse; det anlegg som får disse skivene til å låte frekvenslineært og bra, vil låte rart med helt "vanlige" skiver skulle jeg mene..

Mvh Vidar P
 
T

theStig

Gjest
Hei Vidar. Helt enig med deg her. "Den andre" (Feels like home) låter grøt i mellomtonen, men den kan "repareres" med litt EQ og andre triks den også. Det "pumper" ganske ille av feil innstilte kompressorer på denne også dessverre.

Selv om lyden er ikke er på ref-nivå så liker jeg musikken til Norah. Det er noe med country-musikk liksom...... ;D
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hehehe....

Mye kreativ ordbruk her...

Men kanskje vi kan komme frem til noen spennende konklusjoner og forklaringer etterhvert.

Etter lydmessige definisjoner, slik de har utviklet seg gjennom årene,
så er Norah Jones skiva (come away...) svært finoppløst, langt i fra overkomprimert,(ørlittegrann hørbar limiting fra mastering.)
Er komprimering altid galt?
Plager trommekomprimeringen på "revolver" dere? "She said, She said" f.eks.?
(det er forøvrig en slik kompressor tilsalgs på ebay nå, sjelden vare...:
http://cgi.ebay.com/FAIRCHILD-670-S...369981016QQcategoryZ23793QQrdZ1QQcmdZViewItem )

Norah skiva er spilt inn på det aller ypperste av analogutstyr forøvrig, for dere som liker en del gamle jazzinspillinger, så kan jeg fortelle at mikrofonen(M49 tube fra 1949) brukt på norah jones vokalen er den samme som ble brukt på alle instrumenter på de sene 50-talls/tidlig 60-talls Miles Davis skivene. Pluss Simon/garfunkel skivene pluss Columbia Bob Dylan skivene fra midten av 60-tallet.

Veldig nøytral, detaljert, og likevel varm lyd er kjennetegnet på disse.
Samme med micpreampen, Neve 1073(diskret klasse A ca.1970), utpreget VARm og detaljert lyd. Samme med Kompressoren Teletronix LA2A(Rør 1963), utpreget varm og smooth herlig lyd. Den er gjort på Tape, og mikset på en mikser med Diskret klasse A elektronikk.
Klangen er en gammel rørdrevet EMT plateklang.
Den er forøvrig spilt inn i et studio som har vært en kjent referanse for sin ekstremt gode akustikk i 40år. Pianoet(Steinway), musikerne, alt er topp notch+

Jeg synes Norah Jones skiva låter fantastisk detaljert, varmt, nært, gjennskaper for min del følelsen av å spille i en akustisk jazzbesetning. Bare litt bedre. La meg gjenta det, i min ungdom, før studioet tok meg, studerte jeg musikk og spilte instrumenter både i orkester og jazzsammenheng. Studerte klassisk gitar. Få skiver har bragt meg så tilbake til den følelsen av å sitte mitt i et band idet noe veldig fint skjer, som det Norah Jones skiva gjør....

OK, jeg tar kanskje i når jeg sier at det er den fineste lyden noensinne på en jazzplate, en gammel gris legger kanskje på noen plusspoeng fordi dama er søt, likevel, Jeg får følelsen at den dama faktisk står å synger meg ømt inn i øret. Ikke dumt.

Jeg liker det bedre enn tilårskomne nordlandsdamer som står midt inne i en digital effektmaskin å synger, iallefall......

Og dette kan jeg faktisk si helt uten at noen kolleger kommer til å bli fornærmet. De er ikke uenige, for å si det slik...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK, jeg tar kanskje i når jeg sier at det er den fineste lyden noensinne på en jazzplate, en gammel gris legger kanskje på noen plusspoeng fordi dama er søt, likevel, Jeg får følelsen at den dama faktisk står å synger meg ømt inn i øret. Ikke dumt.

Jeg liker det bedre enn tilårskomne nordlandsdamer som står midt inne i en digital effektmaskin å synger, iallefall......
Til poenget om musikkstil; jeg kan ikke helt se at dette er en jazzskive...? Den inneholder jo ikke de elementer man finner i jazz, f.eks synkoperinger osv. I min terminologi er dette mer i retning av countrymusikk, eller visemusikk. Vel vel. Jeg er ihvertfall enig i lydmessig kritikk mot Kari Bremnes-skiver; de er også skumle å bruke for å "tune" anlegg.. får en person slike skiver til å låte perfekt, så kan du være sikker på at vedkommende dukker opp på "Hifi Generelt" og lurer på hvorfor alle andre skiver låter dårlig..

Da heller jeg i retning av theStigs forslag gitt; Trio-skivene er veldig fine, det er veldig mye diskantinformasjon (mer enn gjennomsnittlig) men den er ikke hard eller unyansert.

Mvh Vidar P
 
T

theStig

Gjest
Komprimering i seg selv er selvfølgelig ikke galt (det er jo en del av soundet på mange produksjoner), men det blir galt når man hører at det pumper og nivået klapper sammen. Brukt på en god måte er alt bra liksom. Selv en røten rytmeboks kan låte bra, i henda på de rette folka (f.eks J.J.Cale..)

Jeg synes dog begge Norah Jones skivene er for høyt mastret. De burde gått 3-4 dB tilbake, da hadde nok ting blitt bedre tror jeg.

PS. Nå må jeg løpe... kabel-fri lyd skal avnytes.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Til poenget om musikkstil; jeg kan ikke helt se at dette er en jazzskive...? Den inneholder jo ikke de elementer man finner i jazz, f.eks synkoperinger osv.  P
Det går nok fint ann å lage jazz uten synkoperinger ser de... (det er forresten flust av synkoperinger på Norah skiva: "..Don't know WHY I didn't come..." WHY er synkopert.

Det er improvisasjoner, til og med antydninger til fire flate, tirsda på torsda og andre trygge jazzelementer. I tilegg til harmonikk som benytter seg av tradisjonell jazzharmonikk helt på linje med George Russels harmoniserings retningslinjer fra Lydian Cromathic concept. (Tonika dur akkorder harmonisert med #11 etc.)

Forøvrig sitter jeg å hører på Ornette Coleman skiva "science fiction" akkurat nå. Ekstremt bra jazzplate...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme finner du på mange ikke-jazz skiver vel? Vanskelig definertbart kanskje, dette jazz-begrepet. Skal være enig med deg i fascinasjon for Coleman; han var jo en avantgardist helt på siden av det etablerte jazzmiljø i sin tid, men jeg har ikke hørt "Science Fiction"; dog har jeg noen av hans BlueNote-utgivelser..

Mvh Vidar P
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Norah skiva er spilt inn på det aller ypperste av analogutstyr forøvrig, for dere som liker en del gamle jazzinspillinger
Hvis denne skiva er innspilt analogt, så er musikken konvertert til PCM under mix, eventuelt under prossesering av lyden. Og det kan ha vært opptil flere A/D D/A konverteringer underveis.
Denne plata er ihvertfall ikke analogt på den måten at det analoge signalet er holdt utlukkende analogt frem til A/D konvertering like før CD pressing.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det er nettop det den er.....
Og det høres, det låter kanonbra.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Det er nettop det den er.....
Og det høres, det låter kanonbra.
Hvis du med dette mener at plata er analogt "all the way", da er jeg litt skremt. For da er det kun en mulighet igjen: da må lyden passere elektronikk av mildt sagt middelmådig kvalitet. Hva med en "haug" av 50-øres IC kretser ?
Dette låter ikke analogt i mine ører.
Da jeg fikk mine nye L3 ble lydkvaliteten på hver enkelte innspilling som meislet ut i rommet. Og dette falt ikke heldig ut for "come away with me" En digitalinnspilling som virkelig låt enda bedre og svært analogt er Radka Toneff's "Fairytales". Ikke rart LP/analogfantaster har denne på sin favorittliste over gode innspillinger.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Vil bare si at "come away with me" ikke er noen dårlig innspilling, så langt der i fra. Den er godt over gjennomsnittet. Men den mangler en del kvaliteter for å kalles en referanseinnspilling, eller en svært god innspilling.
Min mening.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Morsomt da at fairytales var en av norges første heldigitale inspillinger.

14bit!

Come away with me er vel en av de få inspillinger som kan skryte av å knapt nok ha vært innom en eneste IC før den kommer til CD spilleren din.
 
S

slowmotion

Gjest
Er jeg den eneste i Norge som ikke orker høre på "Fairytales"?

;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Innspilt på Mitsubishi X-80, 16 bit 50,4 Khz. Denne maskinen ble bygd for å nå opp til en standard, ikke ned til en pris.
Derfor den gode lyd. + menneskene bak den enkle innspillingen, og lokalet.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Er jeg den eneste i Norge som ikke orker høre på  "Fairytales"?

;)
det tror jeg,
jeg synes det musikalske på denne plata gjør at de store lydmessige begrensningene klart kan sees igjennom fingrene med.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

Come away with me er vel en av de få inspillinger som kan skryte av å knapt nok ha vært innom en eneste IC før den kommer til CD spilleren din.
Dette har jeg ingen tro på!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nye forumregler:
1: Tresko har alltid rett, uansett.
2: Skulle tresko ta feil, se punkt 1

;)
 
S

slowmotion

Gjest
det tror jeg,
jeg synes det musikalske på denne plata gjør at de store lydmessige begrensningene klart kan sees igjennom fingrene med.
Rare greier. Men jeg tror jeg har fått den i vrangstrupen,
særlig musikalsk....

;)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Dette har jeg ingen tro på!

De kan tro hva de vil, og fortsette og ta feil.
Men det er klart, du skriver jo bare det du hører....


Jeg tviler på at det var en mitsubishi som ble brukt på fairytales, fryktelig tidlig, jeg var ikke borti en før i 1983, tror jeg. (Mener å huske det var en x-800.flersporsutgaven) Men om det så skulle være så hadde konverterne på den sånn omlag 13-14 effektive bit, en grufull maskin som jeg som sagt har hatt den tvilsomme æren av å jobbe en god del med. Alle ulempene med både digitalt og analogt, og en forferdelig lyd. Digital ut leverte den 48kHz, og SRCen var det mest illelydende faenskapet jeg noensinne har hørt.

Som sagt Fairytales er en fantastisk plate, og Radka var en fantastisk sanger. Det blir bare latterlig å sammenligne en innspilling gjort digitalt i 1982 med et gjort hel analogt, på verdens beste utstyr i 2001.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Paw

Som sagt Fairytales er en fantastisk plate, og Radka var en fantastisk sanger. Det blir bare latterlig å sammenligne en innspilling gjort digitalt i 1982 med et gjort hel analogt, på verdens beste utstyr i 2001.
Ikke mer latterlig enn at både vokal og instrument låter både renere og mer oppløst på den gamle digitalinnspillingen enn Norah Jones av dagens standard.

Nå vil jeg svært gjerne vite dine referanser i jobbsammenheng.
1) Hvilke innspillinger syns du er de beste som du har hatt en avgjørende rolle med i produksjonssammenheng, og hvilken rolle har du hatt i disse innspillingene?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
I og med at jeg ønsker å være anonym på dette forumet forstår du sikkert at jeg ikke kan utdype dette?
Men mellom 2 og 300 album som tekniker, og en god del av dem som produsent...

Hva med dine?

Flere tech. dtealjer fra Norah Skiva:
SINGLE:
"Don't Know Why"
ALBUM:
Come Away With Me (Blue Note)
DATE RECORDED:
October 2000
ENGINEER:
Jay Newland
PREVIOUS PROJECTS:
Beyond the Missouri Sky, Charlie Haden/Pat Metheny (Grammy Winner); Burnin' Down the House, Etta James; Fear Not the Obvious, The Yayhoos; Nocturne, Charlie Haden (Grammy); Mystery Lady, Etta James (Grammy); Turn the Heat Up, Shemekia Copeland
SINGLE SONGWRITER:
Jesse Harris
SINGLE PRODUCERS:
Arif Mardin, Norah Jones, Jay Newland
MASTERING ENGINEER:
Ted Jensen
STUDIO:
Sorcerer Sound, New York
INSTRUMENTS:
Piano, acoustic bass, acoustic guitar, drums
CONSOLE:
Home-made, custom-designed console that is known as the Acoustilog
RECORDER:
Studer A820
MONITORS:
Genelec 1031, Yamaha NS-10
MICROPHONES:
Neumann M49 for vocals, B&K 4011 on piano, Telefunken U47 and RCA 44 on acoustic bass, Neumann KM-84 on acoustic guitar, Telefunken U 47 on overhead drums, Shure SM57 on snare, AKG D112 on kick, Sennheiser 421 on toms, B&K ambient mic was also used.
MICROPHONE PREAMPS:
Neve preamps were hooked directly into the console. Also used Manley preamps.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Re: Noen som har "Jazz at the Pawnshop&am

I og med at jeg ønsker å være anonym på dette forumet forstår du sikkert at jeg ikke kan utdype dette?
Men mellom 2 og 300 album som tekniker, og en god del av dem som produsent...

Hva med dine?
Jeg har hittil ikke produsert eller vært tekniker på en eneste plate. Og jeg tror heller ikke det kommer til å skje.
Men jeg har vært en aktiv musikklytter og "audiofil" siden jeg var 12-13 år gammel. Det vil si, i mer enn 20 år.
De første årene bare analogt via LP. Senere digitalt.
Og så hører jeg en del musikk "live".

All verdens studioer og berømte personer innen lydproduksjon imponerer ikke meg. Det er en person som noenlunde konsekvent leverer god lyd, og det er mastering tekniker Doug Sax. Og et par andre...
 
Topp Bunn