Noen måte å vite om forsterkeren beholder rett fase fra inngang til utgang?

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg har to monoblokker som var koblet i motfase da jeg kjøpte dem. Hvorfor jeg jeg ikke. Jeg har lenge innbilt meg hvem av dem det er som har vært koblet feil og dermed kompensert for det på høyttalerutgangen, men i dag ble jeg usikker. Prøvde nemlig å koble om på pluss og minus til høyttalerne og det låter anneledes, annen bass, annen dynamikk, og lydbilde endrer seg. Men hva er rett?

Er det et tjuvtriks på å sjekke dette om forsterkeren beholder fasen fra RCA inngangen til Høyttalerutgangen?
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Det skal lyde som om stemmen er midt i mellem højttalerne
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Prøv også et par låter med qsound. Det fungerer dårlig om den ene er koblet omvendt.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jeg kal fryktelig lite, men det er vel her nesten det aller enkleste å bare lytte med de forskjellige alternativene du har tilgjengelig så vil du jo høre hva som lyder aller best. Jeg har i liten grad lyttet til oppsett med feil fasekobling, men innbiller meg at det må være OK grei skuring å identifisere, om ikke annet å identifisere når du mener det hører det lyder best. I dette tilfellet er det jo veldig begrenset antall variasjoner.
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Gutter, høyttalerne spiller i fase. det er enkelt å høre. Det jeg ikke vet er om jeg spiller i rett fase eller ikke.

Jorgen1, ja er redd før at jeg må bare lytte meg frem til hva jeg foretrekker. ;men det hjelper ikke på nattesøvnen akkurat :D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Dersom forsterkerkanalene er koblet i motfase så er det kanskje mulig å få et grunnlag for kvalifisert gjetting ved å studere hvordan inngangen er koblet. Dvs sprett opp boksen og sammenlign signalbanene fra RCA-kontaktene til kretskortet(-ene) til forsterkeren. Sjekk om merkingen av tilkoblingen på kretskortene gir noen hint.

mvh
KJ
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Dersom forsterkerkanalene er koblet i motfase så er det kanskje mulig å få et grunnlag for kvalifisert gjetting ved å studere hvordan inngangen er koblet. Dvs sprett opp boksen og sammenlign signalbanene fra RCA-kontaktene til kretskortet(-ene) til forsterkeren. Sjekk om merkingen av tilkoblingen på kretskortene gir noen hint.

mvh
KJ
Tenkt tanken!
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
På Roger Waters - Amused to death spor 5, helt i starten så slår bassene ut av kassen på pedaltromma.
Hva gjør den hos deg?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.473
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Gutter, høyttalerne spiller i fase. det er enkelt å høre. Det jeg ikke vet er om jeg spiller i rett fase eller ikke.

Jorgen1, ja er redd før at jeg må bare lytte meg frem til hva jeg foretrekker. ;men det hjelper ikke på nattesøvnen akkurat :D
Ta testen Asbjørn linket til, å få tilbake nattesøvn. Du hører ikke forskjell på hvilken vei elementene starter. Du har heller ingen garanti for at innspillingene du hører på er i absolutt fase.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Dersom forsterkerkanalene er koblet i motfase så er det kanskje mulig å få et grunnlag for kvalifisert gjetting ved å studere hvordan inngangen er koblet. Dvs sprett opp boksen og sammenlign signalbanene fra RCA-kontaktene til kretskortet(-ene) til forsterkeren. Sjekk om merkingen av tilkoblingen på kretskortene gir noen hint.

mvh
KJ
Tenkt tanken!
Forresten er det kanskje enklere å følge koblingen mellom utgangen på forsterker og terminalene.

mvh
KJ
 
Topp Bunn