Noen bra vinylplate med Mozarts 39. symfoni?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei,
jeg har denne symfonien på DGG 2538210 med Wiener Symphoniker/Ferenc Fricsay. Innspillingen har klare kvaliteter, men låter litt grøtete, og det er tidvis litt svai.

Noen som har en annen innspilling (vinyl) å anbefale?
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.571
Antall liker
161
Sted
Trondheim
Denne har jeg tro på, jeg har den kun i cd format DGG Original Masters serien.
Jeg liker den godt, sikkert ikke lett å få tak i på vinyl :) ( Det skal stå G & E )
 

Vedlegg

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
leon skrev:
Denne har jeg tro på, jeg har den kun i cd format DGG Original Masters serien.
Jeg liker den godt, sikkert ikke lett å få tak i på vinyl :) ( Det skal stå G & E )
Takk, jeg skal i alle fall forsøke. Av en eller annen grunn har jeg en forkjærlighet for den 39. symfonien til Mozart.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Takker.
Jeg saboterer Spotify, men tror jeg fant samme innspilling på Wimp, kun en litt nyere utgave.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm. Har ikke jeg den med Böhm på DG, tro? Og dubletter også? Send meg en PM, så sender jeg deg plata i posten hvis jeg har.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis jeg har dublett, så er det den nederste av de to.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Zomby_Woof skrev:
Hvis jeg har dublett, så er det den nederste av de to.
Flott. Hørte på deler av den versjonen på Wimp. Den virker friskere enn den versjonen jeg har fra før, og mer tradisjonell i tempoet. Bøhm er en veldig bra dirigent på denne typen musikk, slik jeg ser det. Jeg hørte forresten også litt på en del andre versjoner, bl a Bernsteins. Der ble jeg nesten andpusten av å høre på sistesatsen - voldsomt tempo, og diametralt motsatt den jeg har. Bernstein er en ener på nyere musikk, ikke minst Mahler og amerikansk musikk. Når det gjelder Mozart, Haydn etc er jeg derimot mer i tvil.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har en innspilling fra 1963 med Otto Klemperer på vinyl. Gitt ut på Columbia. Anbefales hvis du snubler over den i en bruktsjappe.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
FZ skrev:
Har en innspilling fra 1963 med Otto Klemperer på vinyl. Gitt ut på Columbia. Anbefales hvis du snubler over den i en bruktsjappe.
Har mottatt dubletten fra Zomby_Woof. Flottis - HFS skuffer ikke - som vanlig! :) :) :)
Denne innspillingen er teknisk sett klart bedre enn den jeg hadde - og fortsatt har. Det som dessuten er interessant, er hvor forskjellig orkestrene låter. Berlinorkesteret låter større enn Wiensymfonikerne, og jeg tror også at førstnevnte faktisk hadde større bemanning (selv om jeg ikke her helt sikker her).
 
Topp Bunn