Noe Klasse A resten klasse AB..pøh!!!

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Noen produsenter opererer med at f.eks en forsterker gir de 10 første wattene i Klasse A og resten i Klasse AB.

Det er det reineste sprøyt. Enten er det Klasse A hele veien eller så er det Klasse AB. En forsterker kan ikke være konstruert for å "overlappe" klasse A og AB kretser.

Skulle gjerne ha sett den forklaringen på hvordan det skulle løses.

Makan til salgstriks.

Et eksempel;
Xindak XA-6950. Men det finnes flere.
 
K

kbwh

Gjest
Tror ikke det egentlig er salgstriks, men heller uvitenhet.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Det var da voldsomt til standpunkt. Dere tar feil gutter. AB forsterkere opererer i A-klasse ved lave effekter.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det handler om bias settinger...
Hvilestrøm... for julius sin råtne banan... ;D !!!

Hehe. Sinnadagen!!!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
En klasse AB har i utgangspunktet ikke overlapp stort mer de første 0,7V av transistorene. Det betyr at biasen er forsvinnende liten og ligger i et ganske "standard" nedre nivå.

En PP klasse A vil alltid gå over i klasse B på ett eller annet punkt.

Den eneste konstruksjonen som aldri forlater klasse A-drift er singel ended konstruksjoner.
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Gi meg inn folkens.....

Kan noen forklare hve er forskjellen på klasse a, b osv...
Kanskje ett vanvittig tåpelig spørsmål...... :-[
Men har aldri fått helt svar på det....dvs sprikende svar.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Gi meg inn folkens.....

Kan noen forklare hve er forskjellen på klasse a, b osv...
Kanskje ett vanvittig tåpelig spørsmål...... :-[
Men har aldri fått helt svar på det....dvs sprikende svar.
Nå er mine kunnskaper innen forsterkerelektronikk relativt beskjedne, men det har seg noe slik om jeg husker korrekt:

Klasse A: to utgangstransistorer leder 360 grader av signalet, det vil si at begge transistorene leder hele tiden - ineffektivt/bruker mye strøm.

Klasse B: De to transistorene leder 180 grader, altså halvparten av signalet hver

Klasse C: Transistorene leder mindre enn 180 grader av signalet hver, med andre ord uegnet til audio

Ved klasse AB er tomgansspenningen på transistorene i en klasse B-forsterker hevet, slik at de jobber i "A-modus" under gitte forhold. De aller, aller, aller fleste audioforsterkere som kalles A av produsentene, er i realiteten klasse AB.
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Nå er mine kunnskaper innen forsterkerelektronikk relativt beskjedne, men det har seg noe slik om jeg husker korrekt:

Klasse A: to utgangstransistorer leder 360 grader av signalet, det vil si at begge transistorene leder hele tiden - ineffektivt/bruker mye strøm.

Klasse B: De to transistorene leder 180 grader, altså halvparten av signalet hver

Klasse C: Transistorene leder mindre enn 180 grader av signalet hver, med andre ord uegnet til audio

Ved klasse AB er tomgansspenningen på transistorene i en klasse B-forsterker hevet, slik at de jobber i "A-modus" under gitte forhold. De aller, aller, aller fleste audioforsterkere som kalles A av produsentene, er i realiteten klasse AB.
Ok...skjønner det litt mer da....Takker.
Men såkalt klasse D da....(Hypex ol.)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ok...skjønner det litt mer da....Takker.
Men såkalt klasse D da....(Hypex ol.)
Klasse D refererer til en spesiell måte å modulere lydsignalet på, såkalt pulsbreddemodulasjon. Klasse D er veldig effektive. Noen kaller disse for "digitale" forsterkere (sikkert pga. D-betegnelsen), men det er noe misvisende.

Jeg har som sagt bare overfladiske kunnskaper om dette, kanskje noen andre kan korrigere eller utdype?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
En PP klasse A vil alltid gå over i klasse B på ett eller annet punkt.

Den eneste konstruksjonen som aldri forlater klasse A-drift er singel ended konstruksjoner.
Som f.ex Pass Labs Aleph serie....

Arne K
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
Klasse A B C eller D er en betengnelse om hvordan en transistor/rør er koblet opp i en krets og har ingen ting med hvor mye av singnalet kretsen eventuelt måtte forsterke.. en klasse A forsterker har stor tomgangstrøm = lik full effekt og er åpen hele tiden dermed unngår man feks overgangsforvregning når signalet i en push/pull krets (typisk transistortrinn) går fra + til - på sinuskurven.. mens en klasse B har biasstrøm som åpner seg i takt med signalet og er derfor strømbesparende og utvikler ikke særlig varme, kun i takt med signalstyrke.. Dermed får man også problem med overgangsforvregning når signalet går fra + til -... Men ved å tilføre en liten biaskrets og strøm inn på en slik krets (klasse B) så har man dermed en klasse A/B transitortrinn som har kraftig redusert overgangs-forvrengning.. ved å åpne mer (tilføre mer bias strøm) så forvrenges det noe mindre men utvikles mer tomgangs varme.. ved høy bias og så lenge signalet ikke overstiger selve bias spenningen så kan man si at lyden er av klasse A drift (har for øvig i prinsippet ikke noe å gjøre med kvaliteten med lydgjengivelsen) klasse D og T ect ect er betegnelser som i prinsippet beskriver transistortrinn som er oppkoblet som klasse B men som enten er helt åpen eller er helt lukket i takt med et signal som kommer fra en pulsbreddemodulator som styres av feks et sinus signal (musikk) dette er en måte å drive et transistortrinn veldig effektift men krever en del mer filterteknikk for å kunne brukes i audiosammenheng
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Takker for link og gode forklaringer. Skjønner no hva forskjellen er.

Terje
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Det var da voldsomt til standpunkt. Dere tar feil gutter. AB forsterkere opererer i A-klasse ved lave effekter.
Niks!!!
Da må det klasse A kretser til og det vil ikke en klasse AB konstruksjon ha.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Niks!!!
Da må det klasse A kretser til og det vil ikke en klasse AB konstruksjon ha.
Tsk. tsk. Klasse A, B og AB, omhandler kun arbeidsbetingelsene til utgangstransistorene (bl.a.), og har i seg selv ingen til med den fysiske koblingen/kretsen å gjøre (evt. bortsett fra noen vesentlige forskjeller mht. dimensjonering for strøm effekt og varme). Et klasse B trinn kan godt forspennes til klasse A, kun ved å justere tomgangsstrømen, forutsatt at kjøling, strømforsyning og utgangstransistorene tåler så høy tomgangsstrøm og kontinuerlig effektavsetning. En push-pull (hal-og-dra) kobling av utgangstrinnet, forspent til klasse AB, vil opere i klasse A så lenge begge utgangstransistorene leder strøm i både den positive og den negative signalhalvdelen. Når en av transistorene slutter å lede i i en av halvperiodene til signalet, så går utgangstrinnet fra klasse A til klasse B. Dette gir opphav til diskontinuerlige arbeidsbetingelser for utgangstransistorene, og vil kunne gi større forvregning i AB enn en korekt forspent klasse B-forsterker.

mvh
KJ
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Før du legger inn så bastante meningsytringer kunne du sjekka at du har fulstendig feil!

Noen produsenter opererer med at f.eks en forsterker gir de 10 første wattene i Klasse A og resten i Klasse AB.

Det er det reineste sprøyt. Enten er det Klasse A hele veien eller så er det Klasse AB. En forsterker kan ikke være konstruert for å "overlappe" klasse A og AB kretser.

Skulle gjerne ha sett den forklaringen på hvordan det skulle løses.

Makan til salgstriks.

Et eksempel;
Xindak XA-6950. Men det finnes flere.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Er vel kanskje ikke alltid skråsikkerhet og faktisk kunnskap går sammen. Selv med mine begrensede kunnskaper blir dette ofte åpenbart. Prøver å unngå å havne i samme fella selv :)

Men så er jeg kanskje gammel nok til å ha lært av mine tidligere brølere? ;-)

Mvh
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Kun ved å sette ting på spissen får man fremprovosert gode svar her på HFS. Så også med denne tråden. Det er min erfaring...

At jeg legger hodet mitt på stabben, er ikke så farlig så lenge jeg får flervinklede svar på ting. Og det gjorde jeg jo :)

Så blir jeg litt klokere..
 
K

kbwh

Gjest
Ble en riktig så klargjørende tråd dette.
Som vanlig på et forum skal man sile fakta fra BS.
 
K

knutinh

Gjest
Er konklusjonen at man kan ha en glidende overgang mellom klasse A (effektforbruk konstant) og klasse B (effektforbruk avhengig av inngangssignal), og at denne "bastarden" heter klasse A/B?

I så fall er det vel smør på flesk å si at man har en klasse AB forsterker som opererer i klasse A for små signaler. Som å si at man har et to-etasjes hus som også inneholder en første-etasje =)

mvh
Knut
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Dette gir opphav til diskontinuerlige arbeidsbetingelser for utgangstransistorene, og vil kunne gi større forvregning i AB enn en korekt forspent klasse B-forsterker.

mvh
KJ
Enkelt og klargjerende om A og AB! Så litt flisespikkeri og spørsmål: Vil ikkje ein forspent kl.B eigentleg vere kl.AB?  Videre har eg støtt på påstandar i den seinare tid om at eit godt konstruert kl.B- eller AB- trinn kan lyde like godt som eit kl.A-trinn. Prinsippet i seg sjølv er ikkje nokon garanti for resultatet. Det er måten det er gjort på som er det avgjerande. Mitt spørsmål er: Korleis kjem ein "rundt" denne diskontinuiteten og ulineariteten ned mot og rundt 0 i arbeidsområdet for transistoren(ane) ved kl.B -drift?
Videre: Er det ikkje vesentleg kva nivå forsterkaren lyder reinast ved, svakt eller sterkt? Innbiller meg at det er ved svake nivå at det er mest kritisk. Er det dette Pass sitt "The first Watt" -prosjekt handlar om? Innbiller meg at det er lettast å få til godt resultat ved svakt nivå med kl.A -drift. Har sjølv ZAPsolute som kan veksle mellom lav og høg tomgangsstraum. Det er ganske stor forskjell i lydkvlitet. Men den er jo konstruert med tanke på kl.A i første rekke.

Sigurd
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Er konklusjonen at man kan ha en glidende overgang mellom klasse A (effektforbruk konstant) og klasse B (effektforbruk avhengig av inngangssignal), og at denne "bastarden" heter klasse A/B?
Det blir litt feil å kalle den glidende da den skjer i ett gitt punkt. Imidlertid er dette punktet ulikt for alle forsterkere. Punktet er også lastavhengig. I 4 ohm jobber ikke forsterkeren opp til like mange watt i klasse A som i 8 ohm. Dette skyldes at andelen klasse A Watt er definert av antallet Ampere og ikke antallet Volt eller antallet Watt.
 
K

knutinh

Gjest
Det blir litt feil å kalle den glidende da den skjer i ett gitt punkt. Imidlertid er dette punktet ulikt for alle forsterkere. Punktet er også lastavhengig. I 4 ohm jobber ikke forsterkeren opp til like mange watt i klasse A som i 8 ohm. Dette skyldes at andelen klasse A Watt er definert av antallet Ampere og ikke antallet Volt eller antallet Watt.
Dårlig språkbruk fra min side.

Er konklusjonen at man kan ha en mellomting mellom klasse A (effektforbruk konstant) og klasse B (effektforbruk avhengig av inngangssignal), og at denne "bastarden" heter klasse A/B?

For klasse A/B jobber forsterkeren som en klasse A forsterker opp til et gitt punkt, og så klasse B utover dette.

I så fall er det vel smør på flesk å si at man har en klasse AB forsterker som opererer i klasse A for små signaler. Som å si at man har et to-etasjes hus som også inneholder en første-etasje =)

mvh
Knut
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det er riktig. Om jeg ikke glemmer noe her nå så kan man si at alle forsterkere som ikke jobber i pulsdomenet, og som heller ikke er singel ended er klasse AB. Klasse B produseres vel ikke, mens klasse A alltid vil være klasse AB da den går over i AB-drift på ett eller annet punkt.
 
K

kbwh

Gjest
knutinh:
Men man kan vel si at en klasse AB-forsterker jobber i klasse A ved små signaler og ha smørbegeret trygt plassert i kjøkkenskapet?

Snickers-Is:
Så en klasse A forsterker er da gjerne konservativt oppgitt, slik at dens evner i klasse B ikke omtales i de glansede publikasjoner?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg gikk i A klassen på barneskolen jeg.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Jeg gikk i A klassen på barneskolen jeg.
Heldigrisen.... jeg gikk i C klassen, uegnet for audio, ref tidligere i tråden.... :-/


-Y
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
mens klasse A alltid vil være klasse AB da den går over i AB-drift på ett eller annet punkt.
Dersom kvilestraumen er høg nok, blir det vel ikkje kl.B, men klipping når spenningssvinget blir stort nok?

Sigurd
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Ja, det er riktig, men dersom man senker impedansen vil man "bruke opp" hvilestrømmen før man når spenningstaket til forsterkeren. Dette sker da naturlig vis ikke ved alle impedanser så derfor er en del forsterkere ren klasse A i 8 ohm og klasse AB i 4 ohm osv.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Snickers-Is:
Så en klasse A forsterker er da gjerne konservativt oppgitt, slik at dens evner i klasse B ikke omtales i de glansede publikasjoner?
Jeg tror ikke det finnes noe mønster i dette. Jeg vil anta at noen selger forsterkere som er oppgitt til å levere 2x200W i 8 ohm, og som er oppgitt å være klasse A-forsterkere. Da har man vel egentlig ikke sagt noe galt selv om forsterkeren kanskje bare er ren klasse A opp til eksempelvis 20W.

Dette har nok mer med hvilken produsent man ser på enn klasse A generelt.
 

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
92
Antall liker
2
Vi kjenner jo alle til Electrocompaniet som lager "class A ampliwires" på 2x250 watt, men som bare kjører klasse A til ca 20-25 watt.

Dette var i følge Per Abrahamsen en markedstilpassing, kundene likte å lese Class A.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
OK. (Snickers-is, var litt sein her.)
Er det Krell som har hatt eit opplegg med å måle signalet på inngangen og så justere bias før signalet når utgangen? Då kan ein ha kl.A heile vegen utan å varme opp heile huset.

Sigurd
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg gikk i A klassen på barneskolen jeg.
Jeg gikk selvsagt i Klasse D. Vår klasse D hadde selvsagt filter som hadde som oppgave å formidle informasjonen analogt til de rundt 30 belastningene. Vi praktiserte også negativ feedback i stor grad for å feilkorrigere det som kom ut av filteret. Jeg husker ikke båndbredden til denne loopen, men den kan ikke ha vært veldig høy.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
OK. (Snickers-is, var litt sein her.)
Er det Krell som har hatt eit opplegg med å måle signalet på inngangen og så justere bias før signalet når utgangen? Då kan ein ha kl.A heile vegen utan å varme opp heile huset.

Sigurd
Ja, de justerer bias i ulike trinn. På den måten kan man automatisk regulere om den skal kjøre eksempelvis 25, 50 eller 100W i 8 ohm som ren klasse A, som du beskriver, relatert til signalet. Jeg tror de har 3 eller 4 trinn.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Dette begynner jo å bli interessant Snickers. Hvordan er opplegget til Parasound? F.eks min HCA 2205 blir jo dritvarm da. Men den leverer jo dynamikk etc i bøtter og spann

Mvh
 
Topp Bunn