Noe Klasse A resten klasse AB..pøh!!!

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Jeg tror ikke det finnes noe mønster i dette. Jeg vil anta at noen selger forsterkere som er oppgitt til å levere 2x200W i 8 ohm, og som er oppgitt å være klasse A-forsterkere. Da har man vel egentlig ikke sagt noe galt selv om forsterkeren kanskje bare er ren klasse A opp til eksempelvis 20W.

Dette har nok mer med hvilken produsent man ser på enn klasse A generelt.

Å, som hvilken produsent da for eksempel?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Det er lett å finne eksempler til det Snickers her sier. det nærmeste er norske companiet..........

Klasse - A er løselig definert. Så lenge det går en konstant tomgangstrøm gjennom utgangstransistorene er det nok til at forsterkeren jobber i klasse A ved små effekter og ved en gitt last. Det er lasten dvs. HT som gir premisser hvor ofte utgangstrinnet går inn i og ut av A og AB ved gitte effekter.

Companiet har i årevis flørtet med klasse-A begrepet, men sannheten er at det er AB forsterkere med høy tomgangstrøm - ok det også. Men man forleder kundene når man skriver med gull skrift:
Ampliwire 180 Mono Class A Poweramplifier.

Tror noe at det er 180W i klasse - A. Skulle ikke forundre meg - Sannheten er vel 20-25W max
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Noen produsenter opererer med at f.eks en forsterker gir de 10 første wattene i Klasse A og resten i Klasse AB.

Det er det reineste sprøyt. Enten er det Klasse A hele veien eller så er det Klasse AB. En forsterker kan ikke være konstruert for å "overlappe" klasse A og AB kretser.

Skulle gjerne ha sett den forklaringen på hvordan det skulle løses.

Makan til salgstriks.

Et eksempel;
Xindak XA-6950. Men det finnes flere.
Har denne Budsjett forsterkeren - XA6950
den har tempraturmåling som valg fra fjernkontroll-
osbservasjon måler høyere temp ved Lav Db -
så tomgangstrømmen er nok kontinuerlig ved lav DB det virker som det er litt sannhet i Xindak reklamen -
Men kjære deg hvem produsent driver ikke med halvsannheter i Markesdføringen -
lytt på forsterkeren og bestem deg er mitt råd -
glem også at forsterkeren heter Krell eller Xindak
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Companiet har i årevis flørtet med klasse-A begrepet, men sannheten er at det er AB forsterkere med høy tomgangstrøm - ok det også. Men man forleder kundene når man skriver med gull skrift:
Ampliwire 180 Mono Class A Poweramplifier.
Det er så mange som liker å flørte med klasse A begrepet. Pseudo class A, class AA osv.
Hvorfor i h..vete ikke bare bygge en klasse A forsterker da ? Hvorfor gjøre det så vanskelig? Hvis folk egentlig vil ha klasse A, så må de jo klare å betale strømregninga også.

Husker gode gamle Technics elsket jo å flørte med klasse A begrepet. Hadde en sånn "class AA" forsterker på åttitallet. Forsterkeren var så kald at selv ikke katta gadd ligge på den, og lyden var bad..bad..bad..
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Noen produsenter opererer med at f.eks en forsterker gir de 10 første wattene i Klasse A og resten i Klasse AB.

Det er det reineste sprøyt. Enten er det Klasse A hele veien eller så er det Klasse AB. En forsterker kan ikke være konstruert for å "overlappe" klasse A og AB kretser.

Skulle gjerne ha sett den forklaringen på hvordan det skulle løses.

Makan til salgstriks.

Et eksempel;
Xindak XA-6950. Men det finnes flere.
Internett har utømmelig med god info

http://home.no.net/andiha/artikler/audio/klassea.htm
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Å, som hvilken produsent da for eksempel?
Det tror jeg du lett finner selv uten at jeg trenger å henge ut noen.

Men generelt vil jeg tro at noen vil formidle til markedet at "Dette er en klasse A-forsterker på 200W", mens andre vil formidle "Dette er en klasse AB-forsterker som spiller 50W i klasse A og 200W i klasse AB", og andre igjen vil formidle "Dette er en klasse A-forsterker på 50W".

Dette har nok mest med hvilket image man vil ha og hvilke kundesegment man henvender seg til.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Tror det er bare Plinius og Gryphon som lager rene klasse A forsterkere med noenlunde utgangseffekt i dag (100 - 150 W). Spiller fantastisk bra, men er nesten ikke til å leve med.
 

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Tror det er bare Plinius og Gryphon som lager rene klasse A forsterkere med noenlunde utgangseffekt i dag (100 - 150 W). Spiller fantastisk bra, men er nesten ikke til å leve med.
Pass Labs Aleph serien er SE klasse A. Klonen jeg bygger er på 200w klasse A, og den går aldri ut av klasse A drift. Ulempen med klasse A er at det blir fort veldig stort og veldig varmt og veldig dyrt og har en meget liten WAF (hvordan skjule en 40x50x24 cm høy kloss som trenger åpen ventilering....)  ;D
 
Topp Bunn