Noe å hente på å bypasse med Supreme?

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1


Kunne det være noe å hente på å bypasse kondensatorene til diskanten med 0,10 uf Mundorf Supreme? Kan det slå uheldig ut? Hvor mye vil det endre delefrekvenser osv? Hvor mange ville jeg trenge? 3 stk?

Hva med motstandene? Hva ville skje hvis jeg byttet dem med induksjonsfrie typer?

Til slutt: Bass-spolen på bildet ser ut til å være en folietype, eller hva tror dere? Grunnen til at jeg spør er at jeg har funnet dette bildet på nett og ikke tatt meg bryet med å skru opp mine egne.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.139
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
1


Kunne det være noe å hente på å bypasse kondensatorene til diskanten med 0,10 uf Mundorf Supreme? Kan det slå uheldig ut? Hvor mye vil det endre delefrekvenser osv? Hvor mange ville jeg trenge? 3 stk?

Hva med motstandene? Hva ville skje hvis jeg byttet dem med induksjonsfrie typer?

Til slutt: Bass-spolen på bildet ser ut til å være en folietype, eller hva tror dere? Grunnen til at jeg spør er at jeg har funnet dette bildet på nett og ikke tatt meg bryet med å skru opp mine egne.
Før du gjør noe som helst annet, så vil jeg anbefale at du gjør deg en oppfattning av hvordan du opplever klangen i høytalerne dine slik de er. Dersom det er egenskaper i klangen du mener kan forbedres med «oppgradering» av delefilteret så vil jeg anbefale at du gjør følgende:
1) lage et kretsskjema over delefilteret (mål evt. verdier på spoler o.l. dersom disse ikke er trykt noe sted).
2) kjøp inn aktuelle komponenter til et komplett nytt delefilter med ønsket kvalitet på komponentene (superduper ditt eller datt: eks. metalloksid motstander, folie spoler etc.)
3) bytt ut det gamle delefilteret med det nye.

Grunnen til denne framgangsmåten er todelt: 1) andrehåndsverdi, veldig få av oss setter pris på å kjøpe ting med udokumenterte og uautoriserte modifikasjoner, så å beholde det orginale delefilteret i orginal stand bidrar til verdisikring; 2) det kan tenkes at du foretrekker lyden i det orginale delefilteret.

Avsluttningsvis så vil jeg anta at Dynaudio har brukt mye tid på å optimere delefilteret, slik at tilfeldige modifikasjoner sannsynlig vis ikke vil gi noen forbedring.

mvh
KJ

PS «bass-spolen» ser i mine øyne ut til å være alminnelig luftspole med rund tråd.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg er jo egentlig gnistrende fornøyd med klangen i disse høyttalerne, men det var denne http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html testen av kondensatorer som fikk meg til å tenke: Hva om det går an å få enda mer av den lyden jeg allerede har! Humble Homemade mener at disse Solen kondensatorene er et økonomisk kompromiss. Det påpekes jo at å bypasse hvilken som helst kondensator med den bittelille Vishay/Ero vil gi litt mindre korn i toppen. Det er nok uansett snakk om marginale endringer. Redusert annenhåndsverdi er forøvrig et godt poeng selv om jeg i øyeblikket tenker at jeg aldri vil selge disse.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Tror nok det er mest å hente i å bytte til foliespoler i både bass og diskantfilter. Etter egne erfaringer så er det ikke alltid verdens største oppgradering i å bytte fra Solen til Supreme..
 
T

theStig

Gjest
Jeg har A-B testet disse Supreme (hadde et par i rotekassen) mot de SCR-typene du har i høyttalerne dine. Kan ikke si jeg hørte noen forskjell som var verdt å merke seg mellom de to egentlig, selv med godvilje lagt til.

Men jeg har god erfaring med å bypasse større kondensatorer med små, f.eks bypasse en 10 uF med en liten 0,1 uF eller deromkring. Av en eller annen grunn låter det bedre. MKP1837 er utmerket til dette da (se testen).

Enig med 6bm8 at det nok er mye mer å hente på å skifte ut spolene med foliespoler. Og dropp kretskortet... Hardwiring er bedre.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Der det er mulig, kan du bytte ut glattfolie eller el-lytter med polypropylener eller bedre kondisser med mindre toleranser. Selv om el-lytter som oftest sitter i en parallellkrets, vil dens ofte store toleranse bidra til ulikheter i filternes egenskaper. Parallellkomponenter er jo der fordi de utgjør en funksjon. Så min policy på dette er å ha like god komponentkvalitet i parallellkretser som i seriekretser.

Mvh.

Vidar
 

miju

Medlem
Ble medlem
16.05.2005
Innlegg
41
Antall liker
0
Først ville jeg faktisk skifte intern kabelføring!...

Jeg kan anbefale :

LcAudio Teflar, eller Solidcore kabler du får ved at Strippe et Taralabs RSC 500 eller et af deres andre solidcore højtaler kabler (pengebogen får afgøre hvilket!)

Her er stor gevinst!...

Hernæst er der stor gevinst ved at skifte de cement modstande der sidder.. (især dem der sidder direkte i signalvejen) med eventuel nogle Vishay non induktive 50W typer eller måske nogle af Mundorf's tilsvarende..

Istedet for bypas af kondensatorene ( du kan jo ikke bare bypase og herved øge værdien på de eksisterende, da du så ændre filtrete funktion) anbefaler jeg total udskift af kondensatorene I SERIE MED DISKANTEN! (andre steder er ik nødvendigt da de i siddende er "gode nok" hvor de sidder) her er M-Cap Supreme eller Supreme Silver/oil et godt bud!... (dyrt med godt!.. jeg vil dog nok mene at du skal have mere end almindlig skarpe øre for at høre reel forskel på Supreme og Supreme silver/oil)

Spolen på mellemtonen kan med fordel skiftes til en CFAC. (men husk ikke at få for stor tværsnit her i forhold til oprindligt DC modstanden skal være så tæt på den oprindlige spole som muligt, ellers ændre du filter Q.)

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg er jo egentlig gnistrende fornøyd med klangen i disse høyttalerne, men det var denne http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html testen av kondensatorer som fikk meg til å tenke: Hva om det går an å få enda mer av den lyden jeg allerede har!
Dette har vært tema tidligere og en del av oss konkluderte med at dette ikke er noen test. Bare sysnsing.
Før du gjør noe mer: Sjekk størrelsen på bildene før du legger de inn. Det er ikke nødvendig med wide screen her. Forresten ikke for sent å redusere størrelsen.......
 
C

century

Gjest
Sist du leste en test; var det en test eller bare referat fra en synsing ?
(som i de fleste hi-fi blad).
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Han som har utført "testen" eller beskrevet den, har ikke testet noe som helst. Bare gitt uttrykk for hva han synes. Ingen fakta = ingen verdi?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Sjekk størrelsen på bildene før du legger de inn. Det er ikke nødvendig med wide screen her. Forresten ikke for sent å redusere størrelsen.......
Størrelsen er helt fin den. 800 x 600 akkurat slik som flere har påpekt at er passe. Kanskje du trenger en større skjerm eller høyere oppløsning? Hos meg fungerer det ihvertfall upåklagelig.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Takk for alle innspill og råd. Det er alltid bra å få belyst en sak fra flere sider.

Sist du leste en test; var det en test eller bare referat fra en synsing ?
(som i de fleste hi-fi blad).
Han som har utført "testen" eller beskrevet den, har ikke testet noe som helst. Bare gitt uttrykk for hva han synes. Ingen fakta = ingen verdi?
Her spikker dere imidlertid fliser omkring et tema som jeg ikke er veldig interessert i å begi meg ut på. Subjektiv vs. objektiv finnes det nok andre tråder som tar opp.

Andres subjektive erfaringer er velkomne i kraft av at de innehar en potensiell overføringsverdi til mitt eget subjekt. Vedkommende som har utført den testen jeg refererer til fremstår for meg som like troverdig som hvem som helst ellers som svarer i denne tråden.
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Hvis du absolutt MÅ gjøre noe, så bytter du kondensatoren i serie med diskanten. Er delefilteret typisk Dynaudio er det et førsteordens delefilter med 6dB pr oktav. Som nevnt tidligere så bør du ikke gjøre noe som endrer delefilterets Q-verdi. Dvs bytte spoler og motstandere.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg MÅ ikke gjøre noe som helst egentlig. Jeg savner jo ingenting. Jeg bare lurte om det kunne være noe jeg ikke visste at jeg savnet!? Dette med uforandret Q-verdi er tydeligvis et godt tips som bør tas til etterretning. Kanskje jeg prøver meg på denne Vishay R. saken på 10 nanofahrad hvis den er enkel å få tak i uten å bestille hundrevis(?). Resten får jeg vente med til jeg blir rik. I mellomtiden får jeg nyte den høyttaleren jeg har, vel vitende om at jeg verken forringer annenhåndsverdien eller den allerede fantastiske lyden. Nok en gang: Takk for alle tips og innspill.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg ser de selges på RS Components for rundt 7 kr. stykket. Min. ordre er 10 stk.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Jeg ville først og fremst byttet internkablingen til Solid Core. Min mening er at dette har stor betydning på presisjon i lyden!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.950
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror ikke jeg ville røre filtret der, det ser OK ut egentlig, sikkert bedre kvalitet der enn i mange andre high-end saker. Der sitter jo store Poly´er der allerede, skifter du til M-Cap vil du ikke merke den store forskjellen.
Spoler er nevnt, men igjen, jeg ville ikke gjøre noe med filtret der, kanskje unntatt motstandene...
Jeg bruker disse fra Madisound nå : http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?exact_match=yes&product=EB&cart_id=7487928.28075 men er ikke helt ferdig med å bestemme mig hvilken verdi jeg skal bruke. (dette er problemet med å tweake, man tror det blir bedre, men man ender opp med å tweake i en menneskealder og blir aldrig ferdig, ikke helt det der var meningen fra starten av...)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er sikkert alltid kjkt å ha litt "gull" her og der. Men om du vil høre noen særlig forskjell ved kondensatorbytte tviler jeg på (for de er ikke dårlige de som er). Men om du ønsker å bytte motstandene så gjelder det å holde tunga bent i munnen, for induksjonsfrie utgaver vil endre filteret (har jeg selv erfart). En trådviklet motstand har en spoleverdi, denne er en av grunnene til at høyttaleren låter som den gjør. Bytter du til induskjonsfrie, endrer du på filterkarakterestikken. Da må jo alle de andre spolene endres slik at verdiene totalt sett blir de samme som før motstandene ble byttet....
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.950
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvor stor effekt prater vi om her da ?
Hvad med trådviklet kontra metal motstand ?
Er interessert i dette fordi jeg i IMF TLS80 har trådviklet 15ohm på mellomtone filtret, og i IMF RSPM har jeg metalmotstand fordi jeg troede dette var bedre. Har alltid syntes at TLS 80 egentlig spiller bedre, mere åben, hmmm..
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Det er sikkert alltid kjkt å ha litt "gull" her og der. Men om du vil høre noen særlig forskjell ved kondensatorbytte tviler jeg på (for de er ikke dårlige de som er). Men om du ønsker å bytte motstandene så gjelder det å holde tunga bent i munnen, for induksjonsfrie utgaver vil endre filteret (har jeg selv erfart). En trådviklet motstand har en spoleverdi, denne er en av grunnene til at høyttaleren låter som den gjør. Bytter du til induskjonsfrie, endrer du på filterkarakterestikken. Da må jo alle de andre spolene endres slik at verdiene totalt sett blir de samme som før motstandene ble byttet....
Jeg tror du overvurderer betydningen av relativt små endringer i komponentverdier her.. Bare toleransene på de eksisterende komponentene i dette filteret vil sørge for at original filterets variasjoner fra høyttaler til høyttaler vil overstige alle teoretiske endringer basert på motstander med eller uten induksjon..

Hvis jeg skulle ha modifisert dette filteret ville jeg ha byttet ut elektrolyttkondensatoren (e) med en poly type. Motstandene til bedre typer, og seriespolen til bassen med en type med langt tykkere tråd og lavere Rdc, selv om dette vil endre elementets Q noe og også filteret funksjon. Men det er meg da..
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.950
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Spørs jo sikkert hvor mye man går i detaljer ....
Jeg har et spørgsmål som desverre ikke har mye med tråden her å gjøre, regner ikke med mange svar da...
Hvad vil forskjellen være på disse filtre i diskanten :

+------------
       -        -      -
       -        -      -
    2,2uf  2,2  2,2
              -
              -
              -
              -------------4 uf     -
              -              - 2,2 uf - ----- til diskant
              -
             0,2 mh
              minus

og

+ -----2,2 uf-------------6uf-------------diskant
                     -                        -
                     ----------2,2uf-----
                     -
                     -
                    0.2mh
                    minus

Veldig dårlig forklart her, håber noen skjønner tegningen...
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Filter 1 er forenklet 6.6yf serie + 0,2mh paralell + 6.2yf serie

Filter 2 er forenklet 2,2yf i serie + 0.2mh i paralell + 8,2yf i serie


Og hva er forskjellen ? ehh.. altså.. grunnet den ulike verdien på kondensatorene vil jo filterets funksjon være veldig ulik. Skal man gå i detaljer må man jo se på summen av elementets egenskaper og komponentene.
 
Topp Bunn