Nikko Alpha forsterkere?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Noen som har erfaring med Nikko Audio? Spesielt Nikko Alpha serien. Det ser ut som ganske robuste og tunge effektforsterkere, men hvor gode er de? Jeg finner svært lite info om dem på nettet, men ble litt nysgjerrig på dem.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg hadde en litt større Nikko forsterker på starten av 90 tallet. Den var gedigen og så fancy ut, men det ble så til de grader lydmessig knust av Audiolab 8000A.
Etter min mening er ikke dette noe å samle på :)
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.397
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke helt man skal avskrive Nikko forstrkerne som "dårlige". Jeg husker Nikko effektforsterkerne (spesielt) som meget habile saker fra jeg brukte det på midten av '80 -tallet. En kompis hadde et sett som jeg lånte mens han brukte noe annet (Proton, tror jeg det var) og den Nikko power amp'en (husker ikke modellen, men den var stor) hadde stålkontroll og spilte veldig bra på et par Castle "skoesker" jeg hadde.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Mulig den hadde kontroll, men den hadde ikke rafinnement. Sammenlignet den en gang mot en bililg engelsk forsterker, creek audio tror jeg det var. Creeken var på maks 50w, men hadde en helt annen innlevelse.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nikko Alpha var ganske vellykkede high speed forsterkere. Hurtige som faen i forhold til sin samtid, ikke ulike Quad 405 II i så måte. Men det er ikke toppmodellen som spiller best musikk, det er modellen under som er best IMO. Har personlig erfaring med begge to, de er ikke ille men minst er best. Men jeg ville ikke betalt mye for å få en i hus.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.086
Antall liker
2.507
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
ikke noe vondt å si om nikko jeg , hadde en na2090 som spillte veduderlig på fostex sk 100 med Coral h 70, de spillte bra på lett drevne høytalere, Pre ampene
var og bra , den tiden var det kun store sansui ua erien som lød bedre med forsjellige høytalere
refeansen på den tiden var en kompis som hadde ess amt høytalere , nikko pre
sentec filters , 2 alpha 3 i bassen og en 220 alpha til heil elementet ,
Til sammen likning hørte jeg og store ml og store infinity og procceed dekunne og spille til sammen likning .Uansett disse ampene er gamle nå og potter og brytere er det som lider , og printene var i fenol:(
selv holder jeg unna slikt gammelt utstyr, med minde du liker å restaurere
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Nikko Alpha var ganske vellykkede high speed forsterkere. Hurtige som faen i forhold til sin samtid, ikke ulike Quad 405 II i så måte. Men det er ikke toppmodellen som spiller best musikk, det er modellen under som er best IMO. Har personlig erfaring med begge to, de er ikke ille men minst er best. Men jeg ville ikke betalt mye for å få en i hus.
Toppmoddelen er vel Alpha 2000.
Er det Alpha 800 du mener spiller bedre? Vurderer å skaffe en av dem hvis jeg finner en til salgs.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nikko Alpha var ganske vellykkede high speed forsterkere. Hurtige som faen i forhold til sin samtid, ikke ulike Quad 405 II i så måte. Men det er ikke toppmodellen som spiller best musikk, det er modellen under som er best IMO. Har personlig erfaring med begge to, de er ikke ille men minst er best. Men jeg ville ikke betalt mye for å få en i hus.
Toppmoddelen er vel Alpha 2000.
Er det Alpha 800 du mener spiller bedre? Vurderer å skaffe en av dem hvis jeg finner en til salgs.
Nei, dette var nok litt eldre modeller. 440 og 220 het de på den tiden. Men erfaringen er sikkert overførbar til modellene som kom senere, det er ofte slik at slike egenskaper går i arv fra generasjon til generasjon. Selv hadde jeg 440 i en periode, mens Dr. Evil hadde 220. Sistnevnte låt bedre, varmere og mer musikalsk, jeg var egentlig glad for at 440 bare var på lån av den grunn, og endte opp med Bedini 25/25 isteden.

Får du en Alpha billig så bare slå til.
 
Topp Bunn