Ønsker anbefaling Niesa vil ha stereo med bass

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
195
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hei

Som trådtittel beskriver så vil min niese ha stereo med bass. Hun starter fra scratch med noen konfirmasjonskroner til overs. Det skal gå i streaming, da helst nettverksspiller/amp styrt fra tlf, pc, nettbrett. Regner med det vil bli tilføyd skjerm for filmtitting i tillegg. Hun er rimelig sikker på at hun skal ha store gulvstående høyttalere og minimum 12" sub i et rom på ca 16m2. (6,2x2,6 m). Det spilles dubstep og sånner bassgreier. Onkelen er ikke like sikker på veivalget og mener at sub kan vi tilføye senere hvis det blir litt lite i bunn. Så hva sier menigheten. Er det mulig å få til noe slikt for la si 4-6 laken uten sub?

mvh calaf
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
F.eks. Marantz M-CR510. Full streaming, digital og analog inn og egen sub ut. Håndterer greit store og lette (høy følsomhet) høyttalere (Dali Lektor, Klipsch RF62 o.l.).
Brukt blir vel løsningen om du også skal ha høyttalerne i den prisen.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Kjøp cerwin vega xls eller cls 10/12" brukt og en grom amp. Det er her CV har sin styrke til en vanvittig liten penge.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Emotiva Stealth 6... Aktiv ht, de skal vist sparke litt fra seg. Slipper forsterker og kabler :)
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
195
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Fine tips.
Popi. Det blir brukt ja. Høyttalerne du nevner har jeg tenkt litt på selv, men den maratzen må sjekkes nærmere.

skorob. Var i tankene innom cv et øyeblikk siden mora har noen slike, men slo det fra meg. Var nok ikke spesifikk nok i åpningsinnlegget. Selv om hun vil ha store gulvstående, tror jeg nok tenåringsrommet er litt overloaded allerede. Slanke gulvstående eller gode stativere er kanskje et bedre valg!?

Assy74. Er det noen som forhandler Emotiva i Norge? Aktive ht er såklart et alternativ.

Har også tenkt litt på Sonos amp, men kanskje marantzen som Popi nevner er et vel så bra alternativ?
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
All streaming sköts bäst om det görs i mobil, surfplatta och/eller dator. Enklast är att koppla dem med sladd eller Bluetooth till förstärkaren.

En vanlig stereoförstärkare med analoga ingångar kanske räcker, Yamaha AS201 har effekten som behövs.
yamaha-a-s201(199587)_Normal_Extra-0.jpg
Yamaha A-S201 - Stilren og kraftig stereoforsterker


Inte 12 tums på långa vägar men 16cm på basarna8)
yamaha-ns-50f(203865)_Normal_Large.jpg
Yamaha NS-50F - Kraftige gulvh�yttalere fra Yamaha med god lyd


Red: Ber om ursäkt.
En arbetskamrat såg att jag surfade på mobilen (under matrast). Mer HIFI-tokig än mig, talade han om att A-S201 saknar linje-utgång!
Vilket gör aktiva subbasar omöjliga med A-S201 modellen, man måste upp ett (eller två) pinnhål i pris, för att få Linje-utgång på Yamaha förstärkare...

Tog bort alternativen med Subbas...
 
Sist redigert:

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
195
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
OskarIII. Ja det må være mulighet for sub, men ser jo den 301 har atskillig flere muligheter. Ellers så blir tips videreformidlet til Niesen. Jeg skal absolutt ikke bestemme hva hun må kjøpe. Det skal hun få bestemme selv med tips fra meg og dere om hva som finnes og hva som er mulig:). Her er det jo også en viss risiko for at onkelen må spe på litt i budsjettet etterhvert:cool:
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
@calaf
Avsaknad av utgångar en stor brist med A-S201, rent ut handikappande, för en annars ganska kraftfull förstärkare.
Väl värt att gå upp i pris för att få iallafall någon linje-utgång.

Yamaha A-S301 den minsta av Yamaha's A-Sx01-serie förstärkare med digitala ingångar (= Inbyggd DAC). Har den i familjens vardagsrumsstereo, använder den mycket till musik men också som 2-kanals hembio...
För film är "stärkaren" ställd med extra bas och Loudness (med ljud från TV:n via optisk kabel), för musik stänger Pure Direct-Mode av alla ljudmanipuleringar.

Vågar man rekommendera Proson RV 2050 v3 på ett forum som Hificentralen:)
Proson RV 2050 v3 - Stereoforsterker - Finn lavest pris, test og informasjon
En klassiker som förhoppningsvis fått bort surret (som hördes när inget spelades upp) som fanns i versionerna före v3
Den har flera in- och utgångar En av dem är Pre-ut, perfekt för Subbas.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Yamahaforsterkeren er en vellydende evighetsmaskin. Gi den et par gulvstående Klipsch (RF 52 for eksempel), disse evner å spille sykt tøft og brutalt selv med moderat påtrykt effekt. Tviler på at hun vil savne bass med et sånt oppsett. Bøygen kan vel være kvaliteten på filene som benyttes til avspilling, er ikke de i orden, blir det bare rot, uansett.

Mvh
Håkon Rognlien
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
195
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Det skal vel mest spilles fra spotify fra telefon og pc, eller styrt fra tlf og pc/brett. Men om hun vil høre på gamlingmusikk (det jeg spiller), så vil hun ha tilgang til min nettdisk.

Håkon: refererer du til A-S301? Og vet du om den R-N500 er samme ampen med nettverksspiller?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Det skal vel mest spilles fra spotify fra telefon og pc, eller styrt fra tlf og pc/brett. Men om hun vil høre på gamlingmusikk (det jeg spiller), så vil hun ha tilgang til min nettdisk.

Håkon: refererer du til A-S301? Og vet du om den R-N500 er samme ampen med nettverksspiller?
I utgangspunktet refererte jeg til A-S301, men alle de senere års Yamaha stereoforsterkere spiller veldig greit. R-N500 er jo et aldri så lite Columbi egg, men det er ikke eksakt samme forsterker som sitter i 301, nei. Litt gjetting peker vel i retning av at R-N500 er en videreutvikling av R-S500, men Yamaha har jo et hav av varianter over samme tema, så jeg ville ikke vært et sekund bekymret for forsterkerdelen i R-N500, heller. Den veier mer enn A-S301, og har enda noen Watt mer i effekt.

Spotify låter for øvrig slett ikke galt, så lenge man har et Premium abonnement med de rette innstillingene, spiller det rett så fornuftig, faktisk. Fra PC via Fidelify låter det til og med brukbart dynamisk.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Yamahaforsterkeren er en vellydende evighetsmaskin. Gi den et par gulvstående Klipsch (RF 52 for eksempel), disse evner å spille sykt tøft og brutalt selv med moderat påtrykt effekt. Tviler på at hun vil savne bass med et sånt oppsett. Bøygen kan vel være kvaliteten på filene som benyttes til avspilling, er ikke de i orden, blir det bare rot, uansett.

Mvh
Håkon Rognlien
Yamaha er som stridsvogner. De går i evighet.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
195
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Yamahaforsterkeren er en vellydende evighetsmaskin. Gi den et par gulvstående Klipsch (RF 52 for eksempel), disse evner å spille sykt tøft og brutalt selv med moderat påtrykt effekt. Tviler på at hun vil savne bass med et sånt oppsett. Bøygen kan vel være kvaliteten på filene som benyttes til avspilling, er ikke de i orden, blir det bare rot, uansett.

Mvh
Håkon Rognlien
Yamaha er som stridsvogner. De går i evighet.
Takker alle sammen så langt.

Yamaha'ene har jo også helt klart nypriser som er overkommelig. Så da får vi se om det blir Yamaha. Høyttalere er det litt verre med etter noen søk på nettet. Ikke så mye å finne av rf52 eller 62. Derimot finner jeg mange rf 82, men de blir kanskje litt store for rommet? Var det ikke en viss klasseforskjell på mk1 og mk2?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Det går an å se på den nye serien til Klipsch.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Det ligger noen Dali 850 på finn. De spiller ihvertfall dubstep så det holder.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
De er verken store eller gulvståendes, men har dere vurdert studiomonitorer?
Da kommer de jo med integrert forsterker og med volum bakpå forsterker for det meste til å justere iforhold til ein mobil/nettbrett.

Eg sjølv har kjøpt inn Tannoy Reveal 802, de spiller høyere enn noe eg har hatt tidligere og de er laget for basstung musikk :)

Til film må det nok tilføyes sub for de laveste tonene da.

Eg bruker de sjølv som pchøyttalere, skjønner ikkje kvifor eg ikkje hatt gått denne veien før istedenfor å bruke tonnevis med penger for så å bli missfornøyd i tillegg.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Emotiva selger kun fra Internett. Sparer oss kjøpere for flere ledd, derfor de har veldig konkurranse dyktige priser. Problemet er jo at det er vanskelig å få hørt på produktene da. Jeg har bare sett at de får bra kritikk, og har vurdert et par til mine foreldre :)
Jeg har kjøpt den nye surround forsterker og effekt trinn og er veldig fornøyd med de :) high end til lav pris :)
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Hun er rimelig sikker på at hun skal ha store gulvstående høyttalere og minimum 12" sub i et rom på ca 16m2.
dynamite_12_sort.jpg

Kan det vara den här typen av högtalare brors/syster-dottern tänkte på när hon satte upp kravlista på stereon?
Dynavoice Dynamite 12 Gulvstående Høyttaler - Sort Høyglans - Gulvstående høyttaler - Høyttaler

Dessa är Dynavoice Dynamite12, säljs i Norge av Surround.no för ca:4000kr (Hela den lägre gränsen av stereobudgeten, går åt till högtalare).
2000kr kvar för förstärkare, högtalarskabel, signalkabel och diverse kontakter och dämpfötter (flickan verkar klok nog att inte välja spikes:cool:).

Enligt min världsuppfattning kan man inte ha en stereo utan Bluetooth mottagning, ytterligare 500-600kr går åt.
yba11.jpg

Yamaha YBA-11 Bluetooth Adapter

 
Topp Bunn