Nevrotiske spørsmål om HD multikanal fra PC via HDMI

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei

Har i flere år brukt PC til avspilling av HD film koblet med HDMI til prosessor.

Jeg har i mitt enfold trodd at alt som sendes via HDMI er så bra det kan bli og det er ikke noe jeg trenger å tenke på eller justere for at resultatet skal bli optimalt. Bruker VLC.

Men, så begynner jeg å lese i datahjørnet her på sentralen og nå ligger jeg under senga i en nær psykotisk tilstand fordi jeg føler at store deler av min (verden) PC kunnskap angående lyd og bilde er i fritt fall; har jeg i flere år sett og lyttet til annenrangs lyd og bilde fordi jeg burde ha justert, optimalisert, finpusset, dempet og kalibrert den stakkars computeren så den ikke turte annet enn å sende alt innhold i bit Perfect tilstand uten støy og tidsforsinkelser? Tøffe karer har blitt innlagt av mindre!


Så..... kan noen hjelpe meg? Kan jeg la filene skure og gå rett ut av VLC uten å tenke mer over det ved bruk av HDMI? Eller bør jeg hoppe over til mer fancy software for å få nattesøvnen tilbake?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Har aldri kjørt multikanal, men jeg vil generelt anbefale Jriver fremfor VLC. Jeg prøvde å stille inn lyden med forskjellige innstillinger i VLC, men dynamikken var mye dårligere i VLC på det materialet jeg testet. Syntes forskjellen var så stor at jeg aldri har vurdert å gå tilbake til VLC. Nå snakker jeg primært om musikk. På film er jeg ikke så kresen på lyden at det gjør noe.

borglein
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Jeg benytter det kun via USB-utgangen gjennom en USB-Sp/dif-converter.

borglein
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.610
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er faktisk litt å hente mtp billedkvalitet og forskjellig software samt config av disse også... Sånn nå er nevrosen komplett :)
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
LydmessigLydmessigLydmessigLydmessig vet jeg ikke, men bildekvaliteten kan løftes mange hakk med bedre SW. Har aldri brukt VLC mot anlegget, så jeg kan vanskelig si noe om det. Men bildekvaliteten har jeg opplevd som mange hakk bedre via andre avspillere. Som nevnt over, J-River er absolutt verd pengene, både lyd og bilde er absolutt toppklasse, samt et skikkelig HTPC interface for navigasjon på storskjerm. Ellers er XBMC en veldig god løsning for bilde, for navigasjon i lyd biblioteket finner jeg det litt tungvint. XBMC har forøvrig skiftet navn til KODI og er gratis. Her er mulighetene nærmest uendelige, med lokal avspilling,streaming,lyd,bilde,film++++ Et komplett media center.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Er faktisk litt å hente mtp billedkvalitet og forskjellig software samt config av disse også... Sånn nå er nevrosen komplett :)
Helv...!

Har du link til hvor jeg kan begynne? Lest litt i tråden din om optimalisering av Foobar, det var der nevrosen startet...
 
Sist redigert:

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
LydmessigLydmessigLydmessigLydmessig vet jeg ikke, men bildekvaliteten kan løftes mange hakk med bedre SW. Har aldri brukt VLC mot anlegget, så jeg kan vanskelig si noe om det. Men bildekvaliteten har jeg opplevd som mange hakk bedre via andre avspillere. Som nevnt over, J-River er absolutt verd pengene, både lyd og bilde er absolutt toppklasse, samt et skikkelig HTPC interface for navigasjon på storskjerm. Ellers er XBMC en veldig god løsning for bilde, for navigasjon i lyd biblioteket finner jeg det litt tungvint. XBMC har forøvrig skiftet navn til KODI og er gratis. Her er mulighetene nærmest uendelige, med lokal avspilling,streaming,lyd,bilde,film++++ Et komplett media center.
J-River går igjen ser jeg. Er ikke fremmed for å bruke noen kroner på SW hvis det kan gi bedre bilde og lydkvalitet.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Multikanal sendes så klart via HDMI, men hva med musikk? Hvilken overføring egner seg best til det? Bruker nå Squeezebox men kan jeg få enda bedre resultat med for eksempel J-River eller Foobar er det interessant å teste.
 
Sist redigert:

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Det som hadde vært fint var å få en oversikt over innstillinger som teoretisk kan gi bedre lyd og bildekvalitet via HDMI ved bruk av PC. Ikke så mange svar å få her så jeg får prøve å lese meg opp selv. Problemet er at det skrives og synses mye men om det virkelig hjelper på kvaliteten er litt mer diffust.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.610
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Daum potplayer er ihvertfall en spiller jeg likte godt når det gjaldt video
 
Topp Bunn