Nettverks hardisk

tola1

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
6
Antall liker
1
Skal kjøpe meg en nettverks hardisk og rippe Cd samlingen over på den. Trenger råd på hvem jeg burde kjøpe.
Hvilke program er det beste å rippe osv. Fint hvis noen kan komme med råd og erfaringer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bruker en Netgear ReadyNAS NVX som server med vanlig uskjermet Cat 5 kabelforbindelse til router og videre til Squeezebox Transporter. NVX'en kjører Logitech Media Server (standard Squeezebox-løsning), men også en iTunes-server for kidsa. Jeg bruker dBpoweramp til å rippe og konvertere filformater, og er godt fornøyd med det.

Det er et par tråder om dette allerede, så du finner mer ved å søke litt her på 'sentralen.
 

Jarll

Medlem
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
8
Hvis du har en gammel PC/Laptop anbefaler jeg å installere vortexbox på den. Den fungerer utmerket som ripper og fil/media-server.

Ellers har QNAP/Synologi gode NAS'er.

Sjekk www.vortexbox.org
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Har fått meg en Readynas Ultra 4, og den gjør nå ihvertfall jobben. Syns det å bruke en gammal stasjonær tar mye plass og er bråkete, mens en gammel laptop blir det så mye kluss med.. Syns heller ikke støyen er så ille fra Readynas, selv om man kan kjøpe en ekstra stillegående vifte og bytte ut den som følger med. Det kan lønne seg å gå for en Readynas iogmed den er offisielt støttet av Logitech Media Server, men også prismessig; Komplett har ofte gode weekend-tilbud på Readynas.

Edit: er du rask kan du kanskje snappe opp denne: Komplett.no - Netgear ReadyNAS Ultra 2, Diskless -Demo
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Apropos Weekend-tilbud, så har komplett tilbud på en 4-bay Readynas NV+ v2.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Å bruke en gammel laptop som NAS funker helt fint, så sant du IKKE er redd for å miste det du lagrer der.
Hvis du skal bruke et NAS så sett for all del opp en eller annen form for RAID, 1, 10, 5 eller 6. (Ikke 0, 0 gir ingen redundans overhodet)
Et RAID eller speil gjør at du ikke får like mye diskplass som diskene indikerer, mer om det under, men du mister ikke dataene når en disk går i stykker.

De vanlige RAID-typene: (x = antall disker)
RAID 0 = Striping, data spres over flere disker, gir økt hastighet, men all data går tapt hvis en disk ryker.
RAID 1 = Speil av to disker, alt lagres på to disker, gir x/2 lagring, og tåler at en disk ryker uten å tape data.
RAID10 = Speilet RAID 0, gir x/2 lagring, et sett på 4 disker tåler å tap ei snitt 1,5 disk, det kan tåle tap av disk 2 hvis det er riktig disk
RAID 5 = Striping med paritet, data er spredd på flere disker, med et område satt av for paritet, gir x-1 lagring, tåler tap av en disk.
RAID 6 = Det samme som RAID 5, men med dobbel paritet, gir x-2 lagring og tåler tap av 2 disker.

De mest brukte nå om dagen er 1, 10 og 6, jeg bruker 1 hvis jeg har to disker, 10 hvis jeg har fire og seks hvis jeg har flere enn 4.
 

Jarll

Medlem
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
8
Ville ikke satse på RAID / speiling som back-up... Data bør kopieres over til en annen disk/lokasjon for å være sikker.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Ville ikke satse på RAID / speiling som back-up... Data bør kopieres over til en annen disk/lokasjon for å være sikker.
RAID er ikke backup. Backup ma skje til et annet medium, det være seg disk, tape, nettbasert, DVD etc.
RAID sikrer hovedsaklig oppetid i forbindelse med diskhavari og lignende, men gir deg selvfølgelig litt tid når en disk ryker. Da slipper du jo også å legge tilbake.
 
Topp Bunn