Strøm relatert Nettstøy, klikking/spraking i høytaler

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
I både subber og høytalere er det litt sånn klikke lyder, korte spiker, som lager litt ulyd sånn ganske regelmessig, ikke hele tiden men gjerne hvert sånn 10-40 sekund kanskje. Det er ikke høyt men akkurat slik ulyd som om du har ett hakk i platen, og det er i både subber og høytalere som alle er aktive...
Avspilling er via PC (Roon), lydkort og aktive høytalere, PC er koblet med en USB kabel til Dac, ellers bare trådløs WiFi til router.

Jeg mistenker det er noe med strømnettet.
- har forbedret jordingen ved å ha gravd ny jord kabel med skikkelig jordspyd uti bakken utenfor huset, det hjalp ikke. Spurte elektrikeren om han kunne "sjekke" jordingen, jeg fikk da til svar at til slikt trengte man spesial utstyr og at det var komplisert! Noen som vet noe om dette?

- Har hørt snakk/tips om jordstrømsløyfer, små spenningsforskjeller i jord mellom ulike kurser, som kan lage problem, så jeg flyttet alt til, samme kurs, men det hjalp heller ikke. Kan noen forklare meg dette med jordstrømsløyfer??? Forstår det ikke nok til å forklare elektrikeren! Han ser bare medlidende på meg!!! Det er fortærandes...

- Kursen har noen kjøleskap og en dimmer på seg, disse er ikke mulig å fjerne. Klikkingen er der selv om dimmeren/lyset er av. Kjøleskapene får eg ikke slått av på en enkel måte for test, de er skikkelig bygd inn i baren, kjempe stress å dra de ut, siden stikkene er bak! Er også en haug av LED trafoer på denne kursen, støyer de også?

- ASIO. Lydkortet er satt opp med ASIO protokoll på lyd inn, det betyr vel at Roon sender signal via Asio til lydkort. ASIO skal sende signal direkte, utenom alt og alle Windows drivere og slikt, til DAC'en. Så da skulle jo dette være ganske immunt mot støy? Det er da tydeligvis bare min innbillning!!!?

- Strømforsyninger til lydutstyr. Lydkort er en 8 kanals proff DAC og både lydkort og høytalerene skal jo ha innbygd skikkelig strømforsyning som demper slikt, så mistenker nå at det er den bærbare PC'en som sender denne støyen med lydsignalet til DAC. Høres dette logisk ut, eller har eg en logikk brist her?

Kjører jeg den bærbare bare på batteri, får jeg ikke noe lyd ut av pc'en, har herjet Big time med dette men får det ikke til, napper jeg ut strømmen i den bærbare slutter Roon å sende lyd til DAC'en!?!? Er det noen som vet hva dette kan komme av? Så dette får jeg ikke testet, pc'en må uansett stå med strøm på, kan ikke drive å sjekke musikkspilling til batteri kapasitet osv...

Så jeg har to alternativ.
1. Prøve med ett nettstøy filter til PC/bærbar. Ser ett på EmfConsult er anbefalt.
2. Legge opp en egen kurs til lydutsyr med skilletrafo i/ved skikringsskap (dette trengs uansett siden kapasitet nærmer seg max på eksisterende kurs, etter at subbene fikk egen forsterker som trekker 1200W ved normal belastning)

Noen som har noen tilføyende tips eller info, så mottas de med stor takk!?!
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Slike lyder kan tyde på luftbåret støy.
Hadde nylig besøk av Nkom. (støy kontrollen).
Han var snar med å utelate luftbåret støy
da det var tyst i høyttaler.
Besøk av Nkom er gratis og de er dyktige.
Jeg fikk også målt nettstøy når han var på besøk, noe netteier ikke gjør. ( støy i området 2.5 khz - 150khz. Det var læringsrikt da vi foretok målinger hos nabo og hos en annen på en annen forsyningstrafo.

Overgangsmotstand er det som skal måles når jord skal sjekkes.
Ta ett søk på jording overgangsmotstand.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Slike lyder kan tyde på luftbåret støy.
Hadde nylig besøk av Nkom. (støy kontrollen).
Han var snar med å utelate luftbåret støy
da det var tyst i høyttaler.
Besøk av Nkom er gratis og de er dyktige.
Jeg fikk også målt nettstøy når han var på besøk, noe netteier ikke gjør. ( støy i området 2.5 khz - 150khz. Det var læringsrikt da vi foretok målinger hos nabo og hos en annen på en annen forsyningstrafo.
Overgangsmotstand er det som skal måles når jord skal sjekkes.
Ta ett søk på jording overgangsmotstand.
Hva er luftbåret støy?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Siden du ikke får lyd ut når pc går på batteri er noe alvorlig feil. Har ikke tro på at dette har noe med strømnettet å gjøre.

Et par ting.

Er kabelen mellom pc og lydkort veldig lang?
Har lydkortet egen strømforsyning?
Har du mange enheter tilkoblet pc?
Har du tillatt full ytelse på alt av porter og prosesser når maskinen er i batterimodus?

Synes problemet du beskriver høres ut som dropouts i lydstrømmen. En mulighet kan være å øke bufferstørrelsen.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Snakket med Øystein Bakke i Nkom, han skulle se på saken i neste uke. Han sa det var ikke alltid lett å finne ut av, men skulle prøve...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Siden du ikke får lyd ut når pc går på batteri er noe alvorlig feil. Har ikke tro på at dette har noe med strømnettet å gjøre.

Et par ting.

Er kabelen mellom pc og lydkort veldig lang?
Har lydkortet egen strømforsyning?
Har du mange enheter tilkoblet pc?
Har du tillatt full ytelse på alt av porter og prosesser når maskinen er i batterimodus?

Synes problemet du beskriver høres ut som dropouts i lydstrømmen. En mulighet kan være å øke bufferstørrelsen.
Veldig kort kabel...
Lydkortet har egen strømforsyning, er en Motu Ultralite AVB...
PC'en er så clean jeg kan få den utfra min kompetanse, kun koblet til dac, de fleste apper og prosesser som ikke er i bruk er tatt ned...
Full ytelse på porter og prosesser i batterimodus har jeg tydeligvis ikke..

Bufferstørrelsen, skal sjekke den, tror den står på max i Roon

Dac klokken der står Motu som master.... samspillet mellom Roon og Dac vedr. klokken der er jeg ikke så veldig ovenpå har prøvd å se på innstillinger osv. Men har ikke noen grundig forståelse der....
Takker for tips....
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Angående ytelse på porter og slikt. Dette settes i innstillingene for strømhåndtering. Eksempelvis kan du sette at CPU skal jobbe på maks XX% når maskinen går på batteri. Muligens ligger det inne en strømbegrensning på USB portene, og at deler av lydkortet drar strøm fra USB selv med ekstern forsyning. Fungerer vanlig lydavspilling utenom Roon?

Bufferstørrelse. Du har to buffere. Det ene er i Roon. Det andre er i driveren til lydkortet. Jeg snakker om den som er i driveren.

EDIT: Buffer blir også kalt "latency"

DAC klokken skal stå på master så lenge du bruker Motu som DAC.

EDIT2. Ser nå at dette er et lydkort med nettverksmulighet. Er du tilkoblet med Ethernet eller USB? Har DANTE på en lab på jobb, og den var ikke helt stabil på en 100Mb switch.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Fant en buffer size både i Roon og Motu som jeg økte til max...

I Roon står Master clock til Highest priority
I dac står Clock mode til internal...

20210512_110447(0).jpg
20210512_110358.jpg
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Angående ytelse på porter og slikt. Dette settes i innstillingene for strømhåndtering. Eksempelvis kan du sette at CPU skal jobbe på maks XX% når maskinen går på batteri. Muligens ligger det inne en strømbegrensning på USB portene, og at deler av lydkortet drar strøm fra USB selv med ekstern forsyning. Fungerer vanlig lydavspilling utenom Roon?

Bufferstørrelse. Du har to buffere. Det ene er i Roon. Det andre er i driveren til lydkortet. Jeg snakker om den som er i driveren.
EDIT: Buffer blir også kalt "latency"
DAC klokken skal stå på master så lenge du bruker Motu som DAC.
EDIT2. Ser nå at dette er et lydkort med nettverksmulighet. Er du tilkoblet med Ethernet eller USB? Har DANTE på en lab på jobb, og den var ikke helt stabil på en 100Mb switch.
Lyd uten Roon går bra...

Jeg prøver nye settings...
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Bare Roon altså som tuller...Høres ut som driverkonflikt.

Kjører du i exclusive mode? Har opplevd at windows av og til overstyrer selv i exclusive mode. Alternativ kan være å prøve Wasapi drivere.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Bare Roon altså som tuller...Høres ut som driverkonflikt.
Kjører du i exclusive mode? Har opplevd at windows av og til overstyrer selv i exclusive mode. Alternativ kan være å prøve Wasapi drivere.
Kjører Exclusive mode synes jeg å huske, hvor ser man det?

Endelig en lett fix håper jeg, tror større buffer i Motu var fixen!!!! :D :p:) En hele 6 min sang uten klikk....
Takk, takk, takk Hi-Fi Akustikk....... Og litt takk til
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.240
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Skulle til å foreslå å prøve CD spiller som kilde....
Hadde klikk og utfall med gammel ruter, ny ruter fikset problemet. Så hakket det på 96k men ikke 48k, og så ble det bra av seg selv...Datamusikk er ikke bare-bare

Jeg har fått anbafalt å ha DAC som slave, ikke master, da kan det bli klikk
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Skulle til å foreslå å prøve CD spiller som kilde....
Hadde klikk og utfall med gammel ruter, ny ruter fikset problemet. Så hakket det på 96k men ikke 48k, og så ble det bra av seg selv...Datamusikk er ikke bare-bare

Jeg har fått anbafalt å ha DAC som slave, ikke master, da kan det bli klikk
Trodde det var DAC'en som skulle være master, sånn som Roon og Motu er satt opp her så aner jeg ikke hvordan det er egentlig! Større buffer her fikset klikkingen "Big time", jeg er så glad for en kvikk fix at jeg skal smile til over helgen😅🍺😅🍺🥳🥴
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.240
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Sjekket min Roon og Roon mottakerDAC, Det går automatisk over på DAC som master hos meg og. Så det er nok det rette for deg og. Med annen kilde enn Roon inn på DAC vil DAC være slave..

1620827192933.png
 
Sist redigert:
Topp Bunn