nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Men hvordan? Forhindres HF i denne sammenhengen å nå komponenten man ønsker å beskytte fra samme HF?
    Tatt til det ekstreme så kan du si det slik. det verdt merke seg at HF i signaloverføring er noe annet en HF for en høyttaler.
    Er ikke minste motstands vei legitimt i sammenhengen?
    Så klart, men når vi vanligvis snakker om betydningen av skindybde og dielektrikum i HF sammenheng er det helt andre frekvenser enn innenfor analog audio.
    Jeg tenkte spesifikt ift LessLoss sitt skin-filtering prinsipp for strøm ledning?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Har aldri sagt noe annet. I så å si alle andre signaloverføringsapplikasjoner enn audio er kablingen standardisert; USB er standardisert, Firewire er standardisert, HDMI er standardisert, nettverk (cat x) er standardisert...alt såklart i henhold til målbare størrelser. At audio slipper unna med å være ustandardisert er fordi frekvensene er så lave at kablene ikke har så mye å si, i forhold til i andre applikasjoner. Som gjør det enda mer søkt at hifi-kabler skal være ufattelig mye dyrere enn alle andre kabeltyper.



    Hva slags elektriske egenskaper ulike materialer har er godt etablert vitenskap. Så går du over i den logiske feilslutningen; du har erfart at elektriske forskjeller (som Asbjørn simulerer) har mindre å si enn esoterisk materialvalg. Men det finnes ikke noe vitenskapelig grunnlag for å hevde at det er sånn. Og det er den logiske feilslutningen jeg henviste til i det overstående; anekdotisk bevis er ikke vitenskapelig bevis. Det er faktisk ikke bevis i det hele tatt.

    Vi har at gøre med et måleinstrument som er en sans , høresansen, det vanskeliggøre det hele, ingen tvivl om det.
    Det er også vanskeligt at sige hvordan en vin smager eller lave en vin, eller andre fødevare ,kun udfra måling og tolkning af måling.
    Den fysiske smaken kan man fint fastslå, men den opplevde smaken vil avhenge av hvert enkel persons sanseapparat, hjerne og psyke. Og den har trolig liten sammenheng med den fysiske smaken, altså hvilke molekyler som reagerer og hvordan de reagerer med smaksløkene i tungen. Det er der tankefeilen ligger, at man projiserer opplevelsene over til den fysiske virkeligheten. Slik er det hverken med smak eller hørsel, det vi opplever har ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hva som skjer rent fysisk når signalet går gjennom kabelen, eller når vinen reagerer med smaksløkene.

    Hvor meget tror du I_L der forskes i kabler udfra hypotesen at der faktisk er målbare forskelle og dette logisk også burde betyder at der er lydforskelle.
    En kabel overfører strøm, ikke lyd. Og hva som skjer når en kabel overfører strøm er veletablert viten. Det forskes masse på kabler til mer krevende signaloverføringer enn audio, som feks. ekstremt høyhastighets nettverk, kabler som skal fungere under vanskelige fysiske betingelser (seismikk og romfart, for eksempel), signaloverføring med ekstremt små dimensjoner (mikroelektronikk og nanoteknologi) osv osv, men intet har kommet for dagen som velter elektrolærens grunnhypoteser.

    Jeg har faktisk indtryk at der "forskes" mere i at bevise at der ingen forskelle er på kabler. Så voldsomt at jeg tror ikke der er en seriøs forsker som tør sætte sit renomme på spil ved at påstår der er noget ukendt her. Der var lige Malcolm Omar Hawksford som forsøgte noget.
    Og det angrer nok den godeste Hawksford på, når han ser hva hans artikkel tas til inntekt for av alternative standpunkter og teorier.

    Audio branchen har ikke samme betydning som militær, medicin, lægeudstyr osv. og dermed bliver der heller forsket i samme målestok, det kan vi vist godt blive enige om.
    Strøm er fortsatt strøm, uavhengig av om det er lydsignaler, radarsignaler, ultralydsignaler, CT eller hva det måtte være. Og elektrolærens grunnhypoteser står som en påle.

    Så om man nogen sinde finder disse sammenhænge, det kan jeg godt tvivler lidt på. Specielt når man ser total tåben Sean Olive komme helt tops, så står det eddermaneme sløjt til.
    Ad hominem er også en logisk feilslutning eller tankefeil. Sean Olive er forøvrig en kjempekapasitet hva audio angår; doktorgrad i studioteknikk, Fellow (og president) i AES, to prestisjefylte priser for sine publikasjoner, ca 35 vitenskapelige publikasjoner totalt og hvem vet hvor mange citations, 25 års forskningserfaring innen audio...jeg tviler på om du, jeg eller noen andre her har mer kredibilitet hva angår kunnskap om audioteknologi enn ham.

    Han holder seg dessuten også, ut fra det jeg har lest, for god til å bruke barnslige fornærmelser som "tåper" om sine meningsmotstandere, men lar argumentene tale for seg selv.
    Hvor er det dog sørgeligt/bedrøveligt at læse dit totalt ensporede, fantasiløse, anti hi-fi, målemafia svar Man må håber at nogle af dem som forsker er lidt mere åbne for at der kunne være aspekter/sammenhænge som ikke er fuld klarlagt endnu.
    Men det gode er at du trods alt ikke! kan bevise at der ikke er en lydforskel på kabler, eller andre passive komponenter.

    Faktisk bør der ingen tvivl være om at der er! lydforskelle, diskussionen kan så drejer sig om lydforskellenes størrelse og betydning, og den varierer jo kraftigt afhængig af de to måle-instrumenter , ørerne/hjernen og stereoanlægget.

    jeg har også simuleret alt det som Asbjørn har , og målt en masse, og ud fra det grundlag så ville jeg stort set være enig med Asbjørn.
    Men som sagt jeg mener og har oplevet masser af gange at der er mere end det.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Netkabler kan ha noe å si for lyden dersom utstyret er dårlig konstruert.
    Her tager du fejl. Jo bedre en effektforstærker er, jo bedre trækker den strøm fra nettet i spidserne og det bliver tydeligere fordele med kraftige strømkabler.
    Jeg har på mine klasse D forstærkere, hvoraf den ene i dag bruges til at trække subwooferen. 750 watt. Trafoen er på 2300 watt og der er masser af lytte kapacitet. (Bygget af Drossel). Mange kabler har været afprøvet der og jeg valgte Quide Tunami som består af tre ledere på hver 6 kvadrat. Uh en bas det kan spille. Der bliver simpelthen lukket op!
    Der var kabler der blev afprøvet, der lukkede ned for saft og kraft og blev så dødkedeligt. Det var et kabel, en forhandler havde lånt os, der gik rundt i vores klub.
    Et norsk kabel der havde 2 ledere på 4 kvadrat og en jord på 6 kvadrat kunne slet ikke hamle op med Quide Tunami. Et kabel på 3 x 4 kvadrat, der ellers var godt måtte os se sig slået. Det er hvad jeg lige kan komme på.
    Der finnes da masse strømkabler på 3 x 6 mm2 og mer utenom Tsunami'n.
    Hos meg benyttes Topflex dobbeltskjermede, ~150,- pr.m. hos bl.a. Ahlsell :) (-beklager mobil-bildekvalitet.)
    Jeg kender ikke Topflex strømkablet og jeg kan derfor ikke sige noget om, hvordan det er i forhold til Tsunami´n. Tsunami´n er for mig pengene værd. Jeg valgte at købe det i løs meter og selv sætte gode strømstik på. Så kunne jeg få den længde jeg ville og jeg har erfaring med fra tidligere, at der skal være noget længde på.
    Da jeg fik lagt strøm ind med speciel gruppe til stereon, kunne jeg ikke opdrive 6 kvadrat ledere. Det kunne jeg godt tro, ville være bedre end det jeg bruger, som er et billigt 5 x 2,5 kvadrat, som bruges med 2 x 2,5 kvadrat pr. leder og 2,5 kvadrat til jord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg vært svært tilbakeholden ift kabler. Ble svært positiv da jeg fikk ønsket effekt ved bytte av høyttalerkabler nå nylig. Byttet fra Nordost Purple Flare til Kimber Monocle XL. Sibilantene ble mindre fremtredende og endelig kunne jeg spille så godt som alle spor uten at det ble slitsomt. Ikke nødvendigvis noen dramatisk endring i lydbildet; men det dempet akkurat der jeg ønsket så da er jeg fornøyd med kabeloppgraderingen.
    Forklaringen på det finner du her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387738
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1389132

    Mildt induktive kabler med lavt tverrsnitt (som Nordost) fremhever en liten topp i presensområdet samtidig som de trekker fra litt i grunntoneområdet. Om det oppleves som "sibilanter" eller "detaljer" (eller i det hele tatt gjør noen hørbar forskjell) kommer an på. Mildt kapasitive kabler med større tverrsnitt (som Kimber) gir en flatere frekvensgang til langt opp i diskanten. Hvordan det i sin tur oppleves kommer også an på. Jeg har hørt folk beskrive Kimber som "innelukket" og "ullent", i motsetning til Nordosts "luft" og "detaljer". Andre beskriver Nordost som "tynn" og "kroppsløs", i motsetning til Kimbers mer "utstrakte" og "fyldige" lyd. Det er også mulig å sette opp en kombinasjon av høyttaler og forsterker hvor det garantert ikke er noen som helst hørbar forskjell mellom dem. Dette er ingen kvantemystisk voodoo i det hele tatt, bare LCR-egenskapene og en dash matching og personlig smak. Hvor mye det er verdt å betale for et par eq-pådrag på 0,2-0,3 dB får den enkelte bedømme selv. Selv endte jeg opp med Kimber forrige gang jeg handlet høyttalerkabler, men neste gang blir det rimelige proffkabler med 4x4 mm2 tverrsnitt.

    Men det er sant, upassende tech prat er drepende kjedelig og må prompte forvises til indianerreservatet på prærien. ;)
     
    Sist redigert:

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte spesifikt ift LessLoss sitt skin-filtering prinsipp for strøm ledning?
    Aha.

    Tittet gjennom filmsnutten. De må først lære seg elementær elektronikk. De hevder at siden en kondensator har en liten induktans så virker de ikke på høye frekvenser. Generelt er det bare tull. Store elektrolytter fungerer dårlig på høye frekvenser ja, men det finnes da kondensatorer av egnet type i HF kreter også.

    Bare svada hele greia.


    Edit:

    Må moderer meg selv bitelitt. Det er for så vidt sant at man vil få en eller annen form for båndstopp effekt av en kondensator, men det er ikke verre enn at man kan velge ut komponenter med de ønskede egenskaper/båndbredde . Det er også vanlig å kombinere kondensatorer med ulike egenskaper. Å fremstille dette som ett praktisk problem er uansett bare vas. Hvor mange THz har du i strømkabelen din forresten?
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    ... Hvor er det dog sørgeligt/bedrøveligt at læse dit totalt ensporede, fantasiløse, anti hi-fi, målemafia svar Man må håber at nogle af dem som forsker er lidt mere åbne for at der kunne være aspekter/sammenhænge som ikke er fuld klarlagt endnu.
    Vil påstå at det er dette hysteriet rundt kabler som er anti-hifi. Det er vel ingenting annet som er av så marginal betydning som får så mye oppmerksomhet som nettopp kabler? De fleste er enige om at det er små forskjeller, så hvor mye fokus skal vi ha på disse?

    Bransjen er helt bananas på kabler óg, fordi dette er et marked med lave inngangsbarriérer og skyhøy profitt. Hovedkost ligger i markedsføring. Hvor anti-hifi er ikke dette? Hadde pengene strømmet mer rasjonelt mot ting som betyr mer, så ville utviklingen vært mye større i favør av hifi.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sånn for å prøve å være litt on topic - ser flere såkalte high end kabler er laget med 2 ledere, altså uten jord og da i enkelte tilfeller ledere på 4mm2.
    Er det noen teknisk fordel å ha 2x4mm2 kontra 3g2,5mm2?
    Man får vel heller ikke benyttet skjerming dersom man ikke har med jord-leder?
    Innspill?
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    Jeg gjorde en test tok en kabel som jeg bruker til agregatet:) ja vi er fri for strøm mange ganger i året. Den kabelen er tjukkere enn tommelen til oss alle. Tengte jeg skulle prøve den som høyttalerkabel Tja vet ikke kanskje den hadde funket som en dedikert powerkabel. Uansett fikk prøvd den som sakt lite å hente på Kabler. Tror det er mer å hente på forsterkere
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn for å prøve å være litt on topic - ser flere såkalte high end kabler er laget med 2 ledere, altså uten jord og da i enkelte tilfeller ledere på 4mm2.
    Er det noen teknisk fordel å ha 2x4mm2 kontra 3g2,5mm2?
    Man får vel heller ikke benyttet skjerming dersom man ikke har med jord-leder?
    Innspill?
    Det blir litt tech igjen hvis man skal svare ordentlig, men det korte svaret er "tja" og "tja". Litt ekstra tverrsnitt skader ikke. Jord eller ikke jord er en lang diskusjon (hvor korrekt svar er å bruke jordet nettkabel og jordet stikkontakt på apparater som produsenten sier at skal være jordet). En skjerm uten jordtilkobling i minst en av endene gjør ikke så veldig mye annet enn å være til pynt. Men man kan selvsagt koble skjermen til jord i begge ender og bruke den i stedet for en dedikert jordleder, men da får vi håpe den har tilstrekkelig tverrsnitt til å lede en kortslutning i apparatet til nettjord uten at noe tar fyr.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    ... Hvor er det dog sørgeligt/bedrøveligt at læse dit totalt ensporede, fantasiløse, anti hi-fi, målemafia svar Man må håber at nogle af dem som forsker er lidt mere åbne for at der kunne være aspekter/sammenhænge som ikke er fuld klarlagt endnu.
    Vil påstå at det er dette hysteriet rundt kabler som er anti-hifi. Det er vel ingenting annet som er av så marginal betydning som får så mye oppmerksomhet som nettopp kabler? De fleste er enige om at det er små forskjeller, så hvor mye fokus skal vi ha på disse?

    Bransjen er helt bananas på kabler óg, fordi dette er et marked med lave inngangsbarriérer og skyhøy profitt. Hovedkost ligger i markedsføring. Hvor anti-hifi er ikke dette? Hadde pengene strømmet mer rasjonelt mot ting som betyr mer, så ville utviklingen vært mye større i favør av hifi.
    Jeg ville sådan set også være tilfreds med at få bevist at det hele bare forgår oppe i hovedet på mig, men sådan er det ikke.

    Og det er ikke bare noget jeg siger , det kan jeg bevise i praksis, Og du må jo ikke tror at det ikke er røv-irriterende specielt som uddannet at man faktisk ikke ved hvordan lyd resultaterne er fremkommet.
    Man kan komme med mange og lange udredninger, hypoteser om dit og dat , jord-strømme og bla bla , men intet af det holder for alvor når det hele lægges sammen, og man står tilbage og kan kun sige , det var godt nok mærkeligt det jeg lige oplevede.

    Det er jo sikkert også derfor at branchen er fuldt med ivrige entusiastiske autodidakte (skolelære, gartner, kokke osv.) , fordi entusiasme, åbenhed , vilje, pasion, og lysten til at eksperimenterer er langt vigtigere end kundskab.

    Den nødvendig kundskab kan man altid tilegne sig, eller også kan man købe den et sted, det er meget være med de nævnte menneskelige egenskabe , de skal ligge i selve personen.
    Elektronikkundskab osv for kun tingene til at virke, traditionel elektronik kundskab alene laver ikke per automatik sublim hi-fi. Det laver typisk Sony og Philips lignede produkter , det er min erfaring.
     
    Sist redigert:

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Takk for utredningen "asbjørn". Synes din beskrivelselse av Nordost sin lille topp i presensområdet samsvarer med min opplevelse da jeg byttet litt frem og tilbake.

    Ellers er vel denne tråden alt
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    annet enn drepende kjedelig📡☺
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sånn for å prøve å være litt on topic - ser flere såkalte high end kabler er laget med 2 ledere, altså uten jord og da i enkelte tilfeller ledere på 4mm2.
    Er det noen teknisk fordel å ha 2x4mm2 kontra 3g2,5mm2?
    Man får vel heller ikke benyttet skjerming dersom man ikke har med jord-leder?
    Innspill?
    Det blir litt tech igjen hvis man skal svare ordentlig, men det korte svaret er "tja" og "tja". Litt ekstra tverrsnitt skader ikke. Jord eller ikke jord er en lang diskusjon (hvor korrekt svar er å bruke jordet nettkabel og jordet stikkontakt på apparater som produsenten sier at skal være jordet). En skjerm uten jordtilkobling i minst en av endene gjør ikke så veldig mye annet enn å være til pynt. Men man kan selvsagt koble skjermen til jord i begge ender og bruke den i stedet for en dedikert jordleder, men da får vi håpe den har tilstrekkelig tverrsnitt til å lede en kortslutning i apparatet til nettjord uten at noe tar fyr.
    Takk for svar, da har vi like greit jordleder der uansett :)
    Finnes det et teknisk svar på hvor mye effekt en forsterker kan trekke på feks 2,5mm2 ?
    Vil det noen gang være behov for grovere tverrsnitt til forsterkere som maks trekker 2000 watt feks?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes et teknisk svar, ja, men det er basert på strømtetthet, oppvarming og brannfare. 2000 W på 230 V tilsvarer 8,7 A, så du er godt innenfor forskriftene med en lampettledning på 1,5 mm2. Jeg har litt vanskelig for å se behovet for noe særlig grovere enn 2,5 mm2 på nettkabler. Det holder til 16 A. Det er uansett mange meter ledning til sikringsskapet og flere hundre meter til trafo-kiosken, så seriemotstanden i den siste meteren gjør ikke veldig stor forskjell på den totale impedansen strømforsyningen ser fra nettet. Dette fungerer ikke som en "flaskehals" som "struper" noe som helst, men som en (veldig) liten motstand i serie med flere andre motstander. Da er det summen av alle motstandene fra trafokiosken og frem til apparatet som teller. Om det subjektivt gjør noen forskjell er en helt annen historie, jfr hele denne tråden.

    Legg forresten merke til at det trengs større tverrsnitt på sekundærsiden av trafoen og på høyttalerkabler enn på nettkabler. Spenningen er lavere, så 2000 W ved (f eks) 50 V DC er 40 A. Da trengs det seriøse tverrsnitt. Høyttalerens impedansekurve er også alt annet enn flat, så seriemotstanden i en høyttalerkabel vil føre til større eller mindre frekvensavvik som speiler impedansekurven til høyttaleren. Noen ekstra kvadratmillimeter tverrsnitt der koster ikke stort. Høyttalerkabler bør helst være både korte og tykke for å holde motstanden lavest mulig.

    Hvis du først har et stereoanlegg som "avslører forskjeller mellom nettkabler", så handler det gjerne om at en komponent sender støy til jord (f eks fra likeretterdiodene i strømforsyningen eller kapasitiv kobling mellom trafo og chassis), at et annet apparat har en høyere eller lavere impedans til nettjord enn det støyende apparatet, at de to apparatene er koblet sammen med en ubalansert signalkabel (RCA), og at jordstøyen derfor setter opp en spenning over returlederen på signalkabelen mellom apparatene - som er det samme som å mikse den støyen rett inn i signalet. Da kan du oppleve at både bytte av signalkabler og bytte av nettkabler gjør en forskjell av type "mørkere bakgrunn" eller lignende. Egenskapene som gjør forskjellen er da seriemotstanden i skjerm/returleder i signalkabelen (som bestemmer hvor mye av støyspenningen som mikses inn i signalet) og differansen mellom seriemotstanden i jordlederne i de to nettkablene (som bestemmer hvor stor forskjellen i jordpotensiale blir mellom de to apparatene). Kan det gjøre hørbar forskjell om du bytter nettkabler, bytter signalkabel, eller kobler en ekstra jordleder i parallell med signalkabelen? You bet. Men riktig løsning er kanskje apparater som ikke støyer og/eller balansert signaloverføring som får den jordstøyen ut av signalveien. Da kan du til og med bryte skjermjord på den balanserte signalkabelen i den ene enden hvis ingen ting annet hjelper (ground lift). Det du aldri skal gjøre er å bryte nettjord (safety earth) i et apparat som er ment å være jordet. Det er direkte farlig hvis det oppstår en feil i apparatet.

    Se hva du gjorde nå: Fikk meg til å komme med store doser "tech prat" som kanskje allerede har tatt livet av stakkars musicus. ;)
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes et teknisk svar, ja, men det er basert på strømtetthet, oppvarming og brannfare. 2000 W på 230 V tilsvarer 8,7 A, så du er godt innenfor forskriftene med en lampettledning på 1,5 mm2. Jeg har litt vanskelig for å se behovet for noe særlig grovere enn 2,5 mm2 på nettkabler. Det holder til 16 A. Det er uansett mange meter ledning til sikringsskapet og flere hundre meter til trafo-kiosken, så seriemotstanden i den siste meteren gjør ikke veldig stor forskjell på den totale impedansen strømforsyningen ser fra nettet. Dette fungerer ikke som en "flaskehals" som "struper" noe som helst, men som en (veldig) liten motstand i serie med flere andre motstander. Da er det summen av alle motstandene fra trafokiosken og frem til apparatet som teller. Om det subjektivt gjør noen forskjell er en helt annen historie, jfr hele denne tråden.

    Legg forresten merke til at det trengs større tverrsnitt på sekundærsiden av trafoen og på høyttalerkabler enn på nettkabler. Spenningen er lavere, så 2000 W ved (f eks) 50 V DC er 40 A. Da trengs det seriøse tverrsnitt. Høyttalerens impedansekurve er også alt annet enn flat, så seriemotstanden i en høyttalerkabel vil føre til større eller mindre frekvensavvik som speiler impedansekurven til høyttaleren. Noen ekstra kvadratmillimeter tverrsnitt der koster ikke stort. Høyttalerkabler bør helst være både korte og tykke for å holde motstanden lavest mulig.

    Hvis du først har et stereoanlegg som "avslører forskjeller mellom nettkabler", så handler det gjerne om at en komponent sender støy til jord (f eks fra likeretterdiodene i strømforsyningen eller kapasitiv kobling mellom trafo og chassis), at et annet apparat har en høyere eller lavere impedans til nettjord enn det støyende apparatet, at de to apparatene er koblet sammen med en ubalansert signalkabel (RCA), og at jordstøyen derfor setter opp en spenning over returlederen på signalkabelen mellom apparatene - som er det samme som å mikse den støyen rett inn i signalet. Da kan du oppleve at både bytte av signalkabler og bytte av nettkabler gjør en forskjell av type "mørkere bakgrunn" eller lignende. Egenskapene som gjør forskjellen er da seriemotstanden i skjerm/returleder i signalkabelen (som bestemmer hvor mye av støyspenningen som mikses inn i signalet) og differansen mellom seriemotstanden i jordlederne i de to nettkablene (som bestemmer hvor stor forskjellen i jordpotensiale blir mellom de to apparatene). Kan det gjøre hørbar forskjell om du bytter nettkabler, bytter signalkabel, eller kobler en ekstra jordleder i parallell med signalkabelen? You bet. Men riktig løsning er kanskje apparater som ikke støyer og/eller balansert signaloverføring som får den jordstøyen ut av signalveien. Da kan du til og med bryte skjermjord på den balanserte signalkabelen i den ene enden hvis ingen ting annet hjelper (ground lift). Det du aldri skal gjøre er å bryte nettjord (safety earth) i et apparat som er ment å være jordet. Det er direkte farlig hvis det oppstår en feil i apparatet.

    Se hva du gjorde nå: Fikk meg til å komme med store doser "tech prat" som kanskje allerede har tatt livet av stakkars musicus. ;)
    Hehe, takk for rask innføring i dette! :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Vi har at gøre med et måleinstrument som er en sans , høresansen, det vanskeliggøre det hele, ingen tvivl om det.
    Det er også vanskeligt at sige hvordan en vin smager eller lave en vin, eller andre fødevare ,kun udfra måling og tolkning af måling.
    Den fysiske smaken kan man fint fastslå, men den opplevde smaken vil avhenge av hvert enkel persons sanseapparat, hjerne og psyke. Og den har trolig liten sammenheng med den fysiske smaken, altså hvilke molekyler som reagerer og hvordan de reagerer med smaksløkene i tungen. Det er der tankefeilen ligger, at man projiserer opplevelsene over til den fysiske virkeligheten. Slik er det hverken med smak eller hørsel, det vi opplever har ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hva som skjer rent fysisk når signalet går gjennom kabelen, eller når vinen reagerer med smaksløkene.
    Er det ikke nettopp den personlige sanseopplevelsen som er poenget her?
    Om den er fysisk korrekt eller ei iht. beskrevne elektriske lover for andre enn meg er uinteressant i alle andre sammenhenger enn når man skal objektivt sammenligne spesifikasjoner og materialvalg mellom to forskjellige kabler.
    Hvis jeg er av en oppfatning at kabel A lyder bedre enn kabel B iht. personlige preferanser så er vel dette god nok grunn til å velge kabel A hvis man mener den er verdt prisen?
    Eller for å si det på en annen måte, er de allment aksepterte fysiske betraktningene viktigere enn den opplevde lytteseansen og skal denne være førende for valget? Isåfall tror jeg at jeg vet hvilken kategori folk som trives best foran anlegget sitt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har at gøre med et måleinstrument som er en sans , høresansen, det vanskeliggøre det hele, ingen tvivl om det.
    Det er også vanskeligt at sige hvordan en vin smager eller lave en vin, eller andre fødevare ,kun udfra måling og tolkning af måling.
    Den fysiske smaken kan man fint fastslå, men den opplevde smaken vil avhenge av hvert enkel persons sanseapparat, hjerne og psyke. Og den har trolig liten sammenheng med den fysiske smaken, altså hvilke molekyler som reagerer og hvordan de reagerer med smaksløkene i tungen. Det er der tankefeilen ligger, at man projiserer opplevelsene over til den fysiske virkeligheten. Slik er det hverken med smak eller hørsel, det vi opplever har ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hva som skjer rent fysisk når signalet går gjennom kabelen, eller når vinen reagerer med smaksløkene.
    Er det ikke nettopp den personlige sanseopplevelsen som er poenget her?
    Om den er fysisk korrekt eller ei iht. beskrevne elektriske lover for andre enn meg er uinteressant i alle andre sammenhenger enn når man skal objektivt sammenligne spesifikasjoner og materialvalg mellom to forskjellige kabler.
    Hvis jeg er av en oppfatning at kabel A lyder bedre enn kabel B iht. personlige preferanser så er vel dette god nok grunn til å velge kabel A hvis man mener den er verdt prisen?
    Eller for å si det på en annen måte, er de allment aksepterte fysiske betraktningene viktigere enn den opplevde lytteseansen og skal denne være førende for valget? Isåfall tror jeg at jeg vet hvilken kategori folk som trives best foran anlegget sitt.
    Svaret på det er selvsagt at det har du lov til, det er bare så forbasket uinteressant da det kun er subjektiv og dermed totalt uten relevans for andre. Og som alt subjektivt vil det også endres over tid. For 20 år siden likte jeg feks ikke champagne. Hvis du ikke liker champagne antar jeg det er en relativt uinteressant observasjon for deg.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Vi har at gøre med et måleinstrument som er en sans , høresansen, det vanskeliggøre det hele, ingen tvivl om det.
    Det er også vanskeligt at sige hvordan en vin smager eller lave en vin, eller andre fødevare ,kun udfra måling og tolkning af måling.
    Den fysiske smaken kan man fint fastslå, men den opplevde smaken vil avhenge av hvert enkel persons sanseapparat, hjerne og psyke. Og den har trolig liten sammenheng med den fysiske smaken, altså hvilke molekyler som reagerer og hvordan de reagerer med smaksløkene i tungen. Det er der tankefeilen ligger, at man projiserer opplevelsene over til den fysiske virkeligheten. Slik er det hverken med smak eller hørsel, det vi opplever har ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hva som skjer rent fysisk når signalet går gjennom kabelen, eller når vinen reagerer med smaksløkene.
    Er det ikke nettopp den personlige sanseopplevelsen som er poenget her?
    Om den er fysisk korrekt eller ei iht. beskrevne elektriske lover for andre enn meg er uinteressant i alle andre sammenhenger enn når man skal objektivt sammenligne spesifikasjoner og materialvalg mellom to forskjellige kabler.
    Hvis jeg er av en oppfatning at kabel A lyder bedre enn kabel B iht. personlige preferanser så er vel dette god nok grunn til å velge kabel A hvis man mener den er verdt prisen?
    Eller for å si det på en annen måte, er de allment aksepterte fysiske betraktningene viktigere enn den opplevde lytteseansen og skal denne være førende for valget? Isåfall tror jeg at jeg vet hvilken kategori folk som trives best foran anlegget sitt.
    Svaret på det er selvsagt at det har du lov til, det er bare så forbasket uinteressant da det kun er subjektiv og dermed totalt uten relevans for andre. Og som alt subjektivt vil det også endres over tid. For 20 år siden likte jeg feks ikke champagne. Hvis du ikke liker champagne antar jeg det er en relativt uinteressant observasjon for deg.
    Det er sku da ikke urelevant og uinteresant at tusinde af hi-fi entusiaster og anmelder uafhængigt af hinanden, og med vidt forskellige anlæg, oplever nogenlunde den samme lydsignatur for eksempelvis et kabel, på samme måde som de gør ved en forstærker, eller en højtaler.
    Det er jo der man står og siger, når så mange har oplevet det samme, så er der nok noget om det.
    I_L ville jo nok snarer kalde det massepsykose , og det skal han da også have lov til.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Alle formidlede lytteinntrykk er subjektive gjennom det oppsettet man formidler reproduksjonen over.
    Så da blir det jo en del kjedelige beskrivelser her inne og ikke minst det som formidles gjennom magasiner og messeinntrykk...(?)
    Er det bare kjøperåd som skal formidles på HFS og ikke sanseinntrykk?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kveldens håndarbeide - Ølflex 3g1,5mm2 fra Elfa og kontakter fra Ebay :)
    Kostpris ca 150 kr

    Vis vedlegget 286665

    Montert med skjerming ihht denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...onterer-lflex-nettkabel-med-oyaide-stikk.html

    Formålet var å få en kort kabel, men dersom jeg får opplevelser i nærheten av trådstarter sine så er det en ren bonus ;)
    Uansett hvor mye jeg skulle ønske det, så klarer jeg ikke høre forskjell på denne kontra den vanlige svarte på 2x1,0mm2 som fulgte med receiveren..
    Nå har ikke jeg rare anlegget foreløpig så sikkert ikke så rart, men tenkte å poste en ørliten tilbakemelding uansett :)

    Men motivasjonen var å gjøre det litt mer ryddig bak tvbenken, og det klarte den i alle fall :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vi har at gøre med et måleinstrument som er en sans , høresansen, det vanskeliggøre det hele, ingen tvivl om det.
    Det er også vanskeligt at sige hvordan en vin smager eller lave en vin, eller andre fødevare ,kun udfra måling og tolkning af måling.
    Den fysiske smaken kan man fint fastslå, men den opplevde smaken vil avhenge av hvert enkel persons sanseapparat, hjerne og psyke. Og den har trolig liten sammenheng med den fysiske smaken, altså hvilke molekyler som reagerer og hvordan de reagerer med smaksløkene i tungen. Det er der tankefeilen ligger, at man projiserer opplevelsene over til den fysiske virkeligheten. Slik er det hverken med smak eller hørsel, det vi opplever har ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hva som skjer rent fysisk når signalet går gjennom kabelen, eller når vinen reagerer med smaksløkene.
    Er det ikke nettopp den personlige sanseopplevelsen som er poenget her?
    Om den er fysisk korrekt eller ei iht. beskrevne elektriske lover for andre enn meg er uinteressant i alle andre sammenhenger enn når man skal objektivt sammenligne spesifikasjoner og materialvalg mellom to forskjellige kabler.
    Hvis jeg er av en oppfatning at kabel A lyder bedre enn kabel B iht. personlige preferanser så er vel dette god nok grunn til å velge kabel A hvis man mener den er verdt prisen?
    Eller for å si det på en annen måte, er de allment aksepterte fysiske betraktningene viktigere enn den opplevde lytteseansen og skal denne være førende for valget? Isåfall tror jeg at jeg vet hvilken kategori folk som trives best foran anlegget sitt.
    Svaret på det er selvsagt at det har du lov til, det er bare så forbasket uinteressant da det kun er subjektiv og dermed totalt uten relevans for andre. Og som alt subjektivt vil det også endres over tid. For 20 år siden likte jeg feks ikke champagne. Hvis du ikke liker champagne antar jeg det er en relativt uinteressant observasjon for deg.
    Opplevelsen av lyd (uten referanse til en heller aktiv bransjeaktør) er vel i seg selv subjektiv? Og siden det dermed er uten relevans for andre, er det vel litt poengløst i det hele tatt å diskutere det?

    Forøvrig blir man så sår i ræva av champagne.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ett morsomt eksperiment var om noen tok samme kabelen og presenterte den i 2 forskjellige strømper under 2 merkenavn og markedsførte dem med ulike egenskaper..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ett morsomt eksperiment var om noen tok samme kabelen og presenterte den i 2 forskjellige strømper under 2 merkenavn og markedsførte dem med ulike egenskaper..
    Dette ville ikke fungert, da det påvirker ytterkappens dielektrisitetskonstant (altså lyden) ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sku da ikke urelevant og uinteresant at tusinde af hi-fi entusiaster og anmelder uafhængigt af hinanden, og med vidt forskellige anlæg, oplever nogenlunde den samme lydsignatur for eksempelvis et kabel, på samme måde som de gør ved en forstærker, eller en højtaler.
    Det er jo der man står og siger, når så mange har oplevet det samme, så er der nok noget om det.
    I_L ville jo nok snarer kalde det massepsykose , og det skal han da også have lov til.
    Det subjektive blir ikke objektivt før et statistisk signifikant antall lyttere under kontrollerte betingelser og med kontroll for bias osv, opplever det samme. Og som bla Asbjørn har vært inne på, i de tilfelle det faktisk er en effekt, kan årsaken ligge i elektronikken heller enn i kablene, og dersom det ligger i kablene, kan de elektriske egenskapene som er årsaken til effekten, repliseres ganske rimelig.

    Tusenvis av nordmenn sverger til homøopati og at det virker, men straks det testes kontrollert, faller effektene sammen. Helt i tråd med hva vitenskapen predikerer. Jeg tviler ikke på at noen som bruker homøopatiske remedier blir friske, men folk blir også av og til friske uten å bruke noe som helst. Det er ikke det samme som at homøopati virker. Og at folk under ukontrollert betingelser hører forskjell på kabler, beviser like lite at eksotiske materialer og kvantefysiske forklaringsmodeller som skal begrunne prisen, er årsaken til at man hører denne forskjellen.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror heller fenomenet rundt 'kabelforskjeller' skyldes at man ikke har kartlagt godt nok alle de forhold som spiller inn, målemessig - og da mener jeg ikke bare elektriske egenskaper.
    Som en parallell kan nevnes Hawthorne effekten: Hawthorneeffekten - Wikipedia
    Analogien her er at lysforholdene tilsvarer det måletekniske mens den menneskelige faktoren relaterer seg til det observerte resultatet. Hadde man utelukkende forholdt seg til det målemessige, så hadde konklusjonen vært at lysforholdene var årsaken ut fra måledata knyttet mot effektivitet, men så manglet det altså noe vesentlig som er verre å måle/kvantifisere og dette viste seg tilfeldigvis til slutt å være den direkte årsaken, noe som var uventet.

    Så kan det diskuteres hva dette kan være, eksempelvis placebo, persepsjonsevne, psykoakustikk, bias, manipulering/påvirkning - eller noe så enkelt som at mennesker evner å registrere forskjeller som ikke påvises i tradisjonelle målinger. Eksempler på sistnevnte kan være at man ikke klarer å veie/tallfeste hvor stor påvirkning en liten endring i et elektrisk parameter kan utgjøre mhp. lydpersepsjon hos den enkelte lytter. I tillegg vil itereringer forurense størrelser som vanskelig kan avkobles og dermed kompliseres bildet ytterligere når man skal konkludere. Her kan vi være bedre enn måleinstrumentet som ikke måler alt på en gang.
    Dette gjelder også andre forhold enn kabler. Det går mer på at 'alt kan måles og kvantifiseres' men dette er å slå en død hest.....
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Eksempler på sistnevnte kan være at man ikke klarer å veie/tallfeste hvor stor påvirkning en liten endring i et elektrisk parameter kan utgjøre mhp.
    Jeg tror også vi skal derhen ad, der kendes jo allerede sammenhænge som ingen bestrider eller sætter spørgsmålstegn ved som gælder specifikt for audio og dets interface til menneskets hjerne som er kendetegnet ved at have "ulogiske størrelsesforhold".

    Måske er der yderligerer uopdagede sammenhænge med en endnu store spændevidde, som vi bare ikke har opdaget endnu.
    Som sagt tror jeg selv på noget med med meget små mikro resonans fænomener og Q'et på en eller anden måde, måske på kvante niveau.

    Der er flere eksempler på hvor der ikke er logisk forbindelse mellem den målte værdi og effekten lyttemæssigt, bl.a. anden harmoniske , den er vil at sammenligne med fløde i madlavning, den kan godt tåle en ordenlig sjat uden det gør noget.

    Ved tredje harmonisk skal man derimod være forsigtig og docerer korrekt, ellers kan selv små mængder blive uudholdelige, tredje harmonisk kan vil sammenlignes med salt i madlavning , ingen salt er ikke optimalt, for meget så bliver det uspiseligt, der skal være lige den rette mængde, og den er lille.

    Mange kender også dette at en lille ændring i diskanten påvirker bassen ulogisk meget, og modsvarende en lille ændring i diskant området påvirker bassen ulogisk meget.
    Det er som sagt forhold sammenhænge som er speciale for audio, og en konsekvens af at det er ikke et måleværdi som er afgørende , men et menneske som tolker og bestemmer om noget er godt eller skidt.

    Og så kan det audio-apparat eller kabel ellers måle nok så godt, og have næsten uendelig lille fejl, men er fejlen af den forkerte type og har den forkerte sammensætning så er det næsten ligegyldig hvor lille fejlen er så vil ørerne kasserer udstyret, men måle-apparatet vil derimod jubler.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kan noen si meg hvor mange idiotiske kabeltråder sentralen har nå.
    Det meste blir sagt gang på gang i de fleste av dem.
    Få orden på AKUSTIKKEN FØRST
    Ops det ble stor bokstaver dette:)
    Men det er jo underholdning så det holder, eller skal jeg si søvndyssende.

    Steinar.
    E N I G ! ! ! ! ! ! !:)
    Som Asbjørn spurte meg om "hvorfor alle kabelfantastser bruker store ord"? Vel, da er dere 2 de to største fantastene her inne da:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg tror det er en blindgate en begir seg inn på ved å direkte sammenligne signal/høyttaler kabel
    med strømkabler.Tror det er forskjellige parametre som påvirker litt forskjellig.

    Har og samme erfaring som "kortvarig",signal/høyttaler kabler påvirker hele audio området,
    og ikke bare deler som en kan få inntrykk av her.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tusenvis av nordmenn sverger til homøopati og at det virker, men straks det testes kontrollert, faller effektene sammen. Helt i tråd med hva vitenskapen predikerer. Jeg tviler ikke på at noen som bruker homøopatiske remedier blir friske, men folk blir også av og til friske uten å bruke noe som helst. Det er ikke det samme som at homøopati virker. Og at folk under ukontrollert betingelser hører forskjell på kabler, beviser like lite at eksotiske materialer og kvantefysiske forklaringsmodeller som skal begrunne prisen, er årsaken til at man hører denne forskjellen.
    nåjaa, se på Nrks "Folkeopplysningen", så fikk den moderne BigPharma medisinen virkelig gjennomgå...så i likhet med homeopati og alternative former, fungerte moderne medisiner i overraskende mange tilfeller null og niks. Særlig vaksiner, som noen lures til å ta...Men forskjell på kabler: Ja, like store og små, som forskjellen på din venstre og høyre hånd (innlegg nr 400, det må Feires )
    Undskyld men du har citeret forkert, det der har jeg ikke skrevet, det er noget af det sædvanlige vrøvl kabelskeptikerne kører frem med.

    jeg mener derimod at sammenligninger er fuldstændig forkert , fordi vi ved kabler faktisk har målinger og forskelle som indikerer at der bør være lydforskelle.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Tusenvis av nordmenn sverger til homøopati og at det virker, men straks det testes kontrollert, faller effektene sammen. Helt i tråd med hva vitenskapen predikerer. Jeg tviler ikke på at noen som bruker homøopatiske remedier blir friske, men folk blir også av og til friske uten å bruke noe som helst. Det er ikke det samme som at homøopati virker. Og at folk under ukontrollert betingelser hører forskjell på kabler, beviser like lite at eksotiske materialer og kvantefysiske forklaringsmodeller som skal begrunne prisen, er årsaken til at man hører denne forskjellen.
    nåjaa, se på Nrks "Folkeopplysningen", så fikk den moderne BigPharma medisinen virkelig gjennomgå...så i likhet med homeopati og alternative former, fungerte moderne medisiner i overraskende mange tilfeller null og niks. Særlig vaksiner, som noen lures til å ta...Men forskjell på kabler: Ja, like store og små, som forskjellen på din venstre og høyre hånd (innlegg nr 400, det må Feires )
    Homøopati er en del brukt på husdyrhold i landbruket.Har også sett dette i bruk med bl.a. temp. måling på ku.
    Men muligens det er placebo virkning her også.
    Her er nok også markedskreftene inne i bilde.det er svært store summer det er snakk om.Homøopatisk medisin er nesten gratis.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Tusenvis av nordmenn sverger til homøopati og at det virker, men straks det testes kontrollert, faller effektene sammen. Helt i tråd med hva vitenskapen predikerer. Jeg tviler ikke på at noen som bruker homøopatiske remedier blir friske, men folk blir også av og til friske uten å bruke noe som helst. Det er ikke det samme som at homøopati virker. Og at folk under ukontrollert betingelser hører forskjell på kabler, beviser like lite at eksotiske materialer og kvantefysiske forklaringsmodeller som skal begrunne prisen, er årsaken til at man hører denne forskjellen

    nåjaa, se på Nrks "Folkeopplysningen", så fikk den moderne BigPharma medisinen virkelig gjennomgå...så i likhet med homeopati og alternative former, fungerte moderne medisiner i overraskende mange tilfeller null og niks. Særlig vaksiner, som noen lures til å ta...Men forskjell på kabler: Ja, like store og små, som forskjellen på din venstre og høyre hånd (innlegg nr 400, det må Feires )[/QUOTE]
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja det var ikke for at pisse på og nedgøre Homøopati , jeg vil heller ikke udelukke at der kan være en mulighed for at det virker.

    Grundtanken bruges jo også inden for moderne lægevidenskab, ved eksembel vaccine hvor man giver patienten meget lidt af "sygdommen" og patienten opbygger så selv en modstandskraft.

    Men situationen inden for kabler er langt mere klar, fordi det teoretisk og målemæsigt 100% kan påvises at der er en forskel, Og som sagt skulle det ikke give mulighed for lydforskelle, ja så ved jeg ikke hvor vi er henne mere.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Undskyld men du har citeret forkert, det der har jeg ikke skrevet, det er noget af det sædvanlige vrøvl kabelskeptikerne kører frem med.
    Beklager, var min feil. Skal ikke skje igjen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Det er sku da ikke urelevant og uinteresant at tusinde af hi-fi entusiaster og anmelder uafhængigt af hinanden, og med vidt forskellige anlæg, oplever nogenlunde den samme lydsignatur for eksempelvis et kabel, på samme måde som de gør ved en forstærker, eller en højtaler.
    Det er jo der man står og siger, når så mange har oplevet det samme, så er der nok noget om det.
    I_L ville jo nok snarer kalde det massepsykose , og det skal han da også have lov til.
    Det er like lett å finne vilt divergerende påstander om hvordan en kabel "lyder" som det er å finne sammenfallende påstander. Og "tusenvis" beviser ingenting, det er langt flere mennesker i verden som opplever at de ser spøkelser og kan snakke med sine døde slektninger, enn det er mennesker som opplever forskjeller på kabler. Opplevelsene dine kan ingen stille spørsmål ved, men at du sidestiller dem med fysiske realiteter går det an å stille masse, masse spørsmål ved. Men du er ikke åpen for å stille disse spørsmålene i det hele tatt, langt mindre søke svar på dem, du har bestemt deg for at det skyldes fysiske forskjeller og sånn er det bare, uansett hva fysikken måtte si om det. Jeg synes den holdningen er langt mer "narrow minded" enn noe man finner fra Sean Olive eller noen andre seriøse forskere.

    Er det ikke nettopp den personlige sanseopplevelsen som er poenget her?
    Om den er fysisk korrekt eller ei iht. beskrevne elektriske lover for andre enn meg er uinteressant i alle andre sammenhenger enn når man skal objektivt sammenligne spesifikasjoner og materialvalg mellom to forskjellige kabler.
    Hvis jeg er av en oppfatning at kabel A lyder bedre enn kabel B iht. personlige preferanser så er vel dette god nok grunn til å velge kabel A hvis man mener den er verdt prisen?
    Eller for å si det på en annen måte, er de allment aksepterte fysiske betraktningene viktigere enn den opplevde lytteseansen og skal denne være førende for valget? Isåfall tror jeg at jeg vet hvilken kategori folk som trives best foran anlegget sitt.
    Hva folk prioriterer er da opp til hver enkelt å avgjøre, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet at folk bør kjøpe hifi-utstyr etter eget forgodtbefinnende. Mitt poeng var imidlertid at det er en logisk feilslutning i å konkludere med at opplevde forskjeller betyr fysiske, reelle forskjeller, eller at det er en éntydig sammenheng mellom disse.

    Og den personlige sanseopplevelsen blir også påvirket av hva vi har i hodet, det er nok medvirkende til at så å si samtlige med høyere utdanning/kompetanse innen elektronikk og elektroteknikk er kabelskeptikere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Sakset fra "Danish Audiophile Dictionary";

    "Pis"
    "Lort"
    "Røv"
    "Vrøvl"
    "Skidt"
    "røv-irriterende"
    "
    tåbe"
    "fejl-behæftet Lorte-anlæg"
    "hoved og røv"
    "
    total tåben Sean Olive"
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og den personlige sanseopplevelsen blir også påvirket av hva vi har i hodet, det er nok medvirkende til at så å si samtlige med høyere utdanning/kompetanse innen elektronikk og elektroteknikk er kabelskeptikere.
    Ja, jeg anser det som helt utelukket at kabelskeptikere kan være åpen for at målinger og fysikk ikke nødvendigvis gir oss det hele og fulle bildet over hva som foregår.
    Men kanskje en vakker dag så kommer det for dagen og man kan sette en knagg på det man i dag uteglemmer i 'ligningen'.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen si meg hvor mange idiotiske kabeltråder sentralen har nå.
    Det meste blir sagt gang på gang i de fleste av dem.
    Få orden på AKUSTIKKEN FØRST
    Ops det ble stor bokstaver dette:)
    Men det er jo underholdning så det holder, eller skal jeg si søvndyssende.

    Steinar.
    E N I G ! ! ! ! ! ! !:)
    Som Asbjørn spurte meg om "hvorfor alle kabelfantastser bruker store ord"? Vel, da er dere 2 de to største fantastene her inne da:)
    JA:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn