nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det fine med elektriske egenskaper er jo at de er fullt ut målbare og reproduserbare, med mye større presisjon enn hva det menneskelige sanseapparatet er i stand til å gjøre.
    Som du sikkert har fått med deg så er ihvertfall ikke jeg enig i at alt kan måles (bedre), selv om jeg ikke kan motbevise dette utvetydig.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    men om en setter inn en komponent til 70k så burde det i mitt hode være unødvendig å trenge å finlytte for å høre klare forbedringer.
    Du har sikkert noen dyre komponenter der du før hadde billigere. Har du ikke erfart hvordan du fra første øyeblikk kan høre forbedringer når du bytter til noe mye bedre/ dyrere? Slik kan det være med kabler også. Mye av samme effekt som bytte til bedre forsterker.
    Mulig jeg ordlegger meg feil, poenget var at vi var 6 eller 7 stykker som ikke klarte å høre klare forbedringer på en kabel til 70K og en til ....??....... 500kroner.

    Ikke den helt store testen men nok til at noen ble en smule skuffet og noen ble en smule tilfreds.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det fine med elektriske egenskaper er jo at de er fullt ut målbare og reproduserbare
    Vel, det kablene mine yter er 100% reproduserbart. Jeg har aldri lagt merke til noe annet. Jeg har verken lagt merke til innspillingseffekter eller elde/ slitasje.
    Samme kabelen, samme elektriske egenskaper, samme tolkning.
    Men det er tydeligvis ikke så lett å måle disse egenskapene da. Noen fabrikanter prøver.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Mulig jeg ordlegger meg feil, poenget var at vi var 6 eller 7 stykker som ikke klarte å høre klare forbedringer på en kabel til 70K og en til ....??....... 500kroner.
    Hører det, men det er det sikkert andre som hadde gjort, da.
    Tror forresten ikke du får den ypperste Signature høyttalerkabel til 70k. Det var en til salgs brukt for noen år siden til ca denne prisen, av Gutman?/Gotman? eller hva han heter, men dette var ifølge Roald en prototyp, tror ikke den hadde det beste sølvet heller.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mulig jeg ordlegger meg feil, poenget var at vi var 6 eller 7 stykker som ikke klarte å høre klare forbedringer på en kabel til 70K og en til ....??....... 500kroner.
    Hører det, men det er det sikkert andre som hadde gjort, da.
    Tror forresten ikke du får den ypperste Signature høyttalerkabel til 70k. Det var en til salgs brukt for noen år siden til ca denne prisen, av Gutman?/Gotman? eller hva han heter, men dette var ifølge Roald en prototyp, tror ikke den hadde det beste sølvet heller.
    Dette var jo presise greier.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Jeg aner ikke hvordan det blir så mye reaksjon på denne tråden.

    Det er forskjell. punktum ;)

    Jeg ser på det som en selvfølgelighet at alt ikke er teknisk gjort rede for enda. Dvs, forklart. For forskjellen er reell. Jeg bryr meg ingenting om målinger da jeg ser på det som helt irrelevant, hvis det høres bedre ut så er joe det hele meningen.

    Edit:

    Kabler til mangefoldige titusener synes jeg er litt drøyt da. Men jeg har aldri hørt/testet så dyre kabler så jeg vet ikke.
    Det har jeg ikke lyst til å opplyse , men som sagt en meget kjent produsent/forhandler . Man kan virkelig få noen a-ha opplevelser om man fjerner pyntestrømpa på enkelte kabler . Har funnet ut at noen produsenter tjener GROVT på forholdsvis billig råvare , som blir "stæsjet opp" med dyre plugger osv .....

    Vet ikke definitivt hvem du sikter til her, men har en mistanke om at det er en norsk markedsfører; som helt uten blygsel på sin nettside sier at det er designen som koster på kablene hans.
    Jeg vet at kabler fra denne 'produsenten' har blitt diskutert med tanke på lydforbedringer; jeg blandet meg nemlig inn i diskusjonen og påpekte at markesføringen kun gikk på design; ingen steder på hans nettside står det at de gir bedre lyd. Allikevel var tråden full av lovord om lydforbedringer.......
    Faktisk fikk jeg en ''Liker'' fra produsenten på det innlegget. :rolleyes:
    Jeg har i alle fall blitt så skeptisk til kabelprodusenter at jeg aldri kommer til å kjøpe en ferdig kabel mer . Jeg kjøper kun kabel fra rull , og direkte fra respektive produsent . Jeg har testa MANGE kabelmerker , noen meget dyre og andre til mere folkelige priser og har landet på en tysk prudusent som leverer alle typer kabel . :) Det kabelmerket spiller fletta av alle andre kabler jeg har hatt . Mao . det ER forskjell på kabler !
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dette var jo presise greier.
    Ja veldig presise kabler. Jeg liker presise greier, jeg. En Edge og en Accu med slik kabel mellom...aaaaah. Her snakker man forsterkersett, ja.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva er quantum dot LCD?

    Den nye teknologien innebærer i korte trekk at det er små filtre som plasseres foran pikslene på en LCD-skjerm. Det gjør at fargerommet utvides, altså får fargene flere forskjellige graderinger enn tidligere.

    Samsung: – Ingen OLED-TV fra oss neste år - Tek.no


    Ja fuskefantene hos Samsung vet vel ingenting om lcd- teknikk eller vitenskapelig metode og må ty til kvantesprell for å lure til seg kjøpere. De får ta seg et kurs i elektronikk hos I_L.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er fint at noen sier det som det er. Kanskje han får litt ekstra slingringsmonn i forhold til sensuren fordi han skriver dansk? Håper det.
    Sier hva som det er ? At jeg opplevede mine væskefylte Audio Renaissance Signature høyttaler kabler til 23998,- som akkurat like gode som Eltek sine kabler til 175,- ?

    Ærlighet varer lengst eller ..

    Og før noen spør, ja jeg blindtestet selv om det ikke var en dobbel en.
    Jeg har stor respekt for din opplevelse. Likevel er det langt fra sikkert at du kan overføre dette til hvem som helst. Selv om du har sett lyset, synes jeg du skal ha respekt for at andre fortsatt verdsetter sine dyrekjøpte kabler. Jeg regner med du har solgt unna kablene dine, du husket vel å fortelle kjøperen at kabelen bare er juks?
    .. faktisk fikk jeg mail av vedkommende der han slo fast hva som endret seg og hvordan "alt" åpnet seg. Angående salget i seg selv annonserte jeg uten bruk av caps lock og beholdt bakkekontakten igjennom hele prosessen, og kabelen er jo av sølv så bare sett utifra sølvprisen så gjorde han ett meget godt kjøp. Hvorfor mener du at jeg ikke har respekt for at andre har betalt dyre dommer for sine kabler ? Innlegget til Trygve ? Se hva jeg siterer ...

    Jeg er vel mere ute etter den latterlige nærmest erotiske framstilling til enkelte aktører her i tråden som er på grensen til tragikomisk. Også andre selgere som hevder ting som er so far out at de nærmest skulle hatt diplom for evner til å prate bare bullshit, det er mange av de og ikke bare innenfor det snevre område vi driver og leker oss i.
    Hei, jeg har forstått din hensikt og er langt på vei enig med deg også. Jeg bare måtte fleipe litt, da jeg noen ganger har lurt på hva man egentlig sier i en bruktannonse i det man forsøker å selge et produkt man i ettertid selv mener er bare juks.

    Videre mener jeg man bør være åpen for muligheten for at andre hører/oppfatter lyd annerledes enn seg selv, og at man nødvendigvis ikke selv er referansen eller sitter på fasiten. Hadde alle gjort sine anskaffelser kun basert på teori og målinger, hadde mangfoldet vært sørgelig, og hobbyen hadde vært kjedeligere.

    Jeg gleder meg forresten veldig til å koble opp mine monoblokker med nykjøpte Clarus Crimson demo-nettkabler, kjøpt av Intrepid AV etter Horten-messen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Når jeg støter på uttrykk som "Du hører ikke det du hører, bare det du tror du hører", ramler jeg liksom litt av.
    ...
    Lurer på om jeg er skyld i denne :cool:

    Poenget som I_L har vært innom et par ganger i tråden, er at opplevelser helt fundamentalt er noe som foregår i hodet til hver enkelt. Det vi opplever (tror) at vi hører er intet unntak. Det vi opplever at vi hører er resultatet av en kompleks blanding mange faktorer som bl.a. kan bestå av andre sanseinntrykk, fordommer/overbevisninger/tro/«verdensbildet», dagsform, sinnstemning, selvbildet, «erfaring»/historie, «nuet»/situasjon, forventinger, det du hører på vs hører etter, hvordan du «kobler» til musikken vs lydkvaliteten + «en million» andre ting. Det er ikke trivielt å konkludere at en endring i opplevelsen skyldes en bestemt faktor, for ikke å si de lydlige egenskapene til en bestemt bestanddel i husalteret.

    Det samme med synsinntrykk, smak og andre sanser + at alle opplevelsene fra sansene har gjensidige vekselvirkninger.

    Opplevelser i nuet er også noe helt annet enn retrospektive opplevelser av tidligere erfaringer.

    Det er mange lag med abstraksjon, assosiasjon, filtrering etc etc etc fra trommehinna til en bevissthet/opplevelse av å høre noe.

    For egen regning synes jeg det er mye vanskeligere å bedømme lydkvalitet med musikk som jeg liker godt, sammenliknet med å bruke musikk som ikke interesserer meg. Jeg blir litt for fort revet med når jeg bruker musikk som jeg liker.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Den til 10 gangen er prøvd mot mine hjemelagede i sølv, det var en forskjel men om til det bedre.....
    Men dine hjemmelagede er bedre enn billigste sort, eller?
    Leser du hva jeg skriver?
    Det var noe forskjeller men i hvem sin favør var ikke lett å si.
    Noen liker datteren andre.......
    Var det så vanskelig å forstå?
    Vi sammenlignet den dyre du refererer til og min i sølv, forstår du nå?

    Steinar.
    Men du er enig i at din hjemmelagde er bedre enn simpleste sort? Da er du i hvert fall litt kabeltilhenger. Jeg hadde inntrykk av at du var helt på linje med anti-kabel-kameratene, nemlig. (Det er vel en grunn til at du lager kabler av sølv?)
    Da skal du få vite hvorfor jeg har laget kabler i sølv.
    Min svigerfar er gullsmed, derfor fikk jeg 100 meter med rent sølv av han.
    Dette fordi jeg hadde hørt att dette var et bra materiale til dette bruk. Har ikke på noen måte sagt at jeg ikke synes det er greit med kabler i ett ok materiale.
    Men å betale 10 tusenvis av kroner for det gidder jeg ikke da jeg ikke kan høre att det er bedre.

    Steinar.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Kan også opplyse om at de fleste kabelprodusenter fjerner fabrikkmerket på kablene før de settes i produksjon ...... Er nok noe de ikke vil vise frem ......:confused:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mulig jeg ordlegger meg feil, poenget var at vi var 6 eller 7 stykker som ikke klarte å høre klare forbedringer på en kabel til 70K og en til ....??....... 500kroner.
    Hører det, men det er det sikkert andre som hadde gjort, da.
    Tror forresten ikke du får den ypperste Signature høyttalerkabel til 70k. Det var en til salgs brukt for noen år siden til ca denne prisen, av Gutman?/Gotman? eller hva han heter, men dette var ifølge Roald en prototyp, tror ikke den hadde det beste sølvet heller.

    PS, det var en signalkabel til 70 lapper. Ikke høyttalerkabel.
    PPS, Johnnygrandis har nedgradert i pris på alle komponentene sine, men etter hva jeg forstår så har han bedre lyd nå enn han har hatt før. Da kronene er lagt på andre plasser enn komponenter og kabler.

    Liten avsporing herfra. Og ja, jeg var tilstede under den korte kabeltesten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Såklart skal du få komme med dine subjektive erfaringer. Det er jo det denne delen av forumet er til for. Det jeg reagerer på er din dårlig skjulte ironi om wannabe diy osv. Hva har dette med dine erfaringer å gjøre, annet enn at det er et unødvendig sleivspark.. ??
    Dårlig skjult? Forsøkte ikke å skjule noen ironi i det hele tatt. Det er ramme alvor, men kanskje litt sleivete formulert. Poenget (som er verdt å tenke litt over) er at vi forsøker å personliggjøre masseproduserte gjenstander ved å "gjøre noe selv". Så kommer det an på kompetanse og ferdigheter hva dette "noe" er. For noen er dette "noe" å bytte ledninger på utsiden, for andre er det å lodde ut komponenter på kretskort eller å bygge ting fra scratch selv. Har man bygget en høyttaler eller to, er man nokså kurert for kabelentusiasme.
    Jeg har konstrueret og bygget alle hi-fi apparater fra scatch, men jeg har jo sikkert fejlkonstrueret det hele, men jeg er altså ikke blevet kureret, tværtimod er jeg blevet mere og mere forundret/forbavset/forbløffet og synes det er mærkeligt, fordi alt det subjektive vedrørende netkabler der tales om i denne tråd gå igen overalt i vores anlæg i andre sammenhænge.

    Ved alle passive komponenter , stik, kabler, printmateriale ,modstande, trafo ,kondensatorer ,spoler ,bøsninger, selv hvad kabinetterne er lavet af betyder noget, skruer osv..
    Man kan simpelthen lave to helt forskellige forstærkere eller højtaler hvad angår lyd (skod lyd eller super high-end lyd), alene ved ens valg af passive komponenter.
    Men der er altså udstyr som er så dårligt konstrueret at man ikke kan høre forskel. Det har jeg da hørt nogle gange. Endvidere kan lytterummet være så overdæmpet at det reducerer muligheden for at høre forskellene. Oplevede det hos Sven en periode :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg gleder meg forresten veldig til å koble opp mine monoblokker med nykjøpte Clarus Crimson demo-nettkabler, kjøpt av Intrepid AV etter Horten-messen
    Fine kabler, ser de har oppnådd helt unike egenskaper med sin nyvunnen teknologi og flotte ord.


    Skjermbilde 2014-11-05 kl. 21.30.58.jpg


    Er det bare meg eller innbiller jeg meg at produsenter bruker ordspill på en svært forvirrende måte i sin prøvelse på og nå ut med sine overbevisninger, nå vet jeg ikke pris på herlighetene men det ser langifra billig ut. For du prøve før kjøp ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håper ikke de er så altfor dyre, for jeg ser haugevis av kabler med PCOCC-ledere og PE-isolasjon hos Walmart til 20-30 dollar settet.
    PCOCC - Walmart.com

    Edit: Forøvrig finnes fortsatt ikke ulineær forvrengning i kobberkabler, så PCOCC-ledere er eksakt like "ultra-low-distortion" som alle andre kobberledere. Et klassisk eksempel på en reklameformulering som strengt tatt ikke er feil, men som likevel vil gi helt feil inntrykk til folk som ikke vet bedre. Kan sammenlignes med å sette en etikett med "Ultra-lavt kaloriinnhold" på en vannflaske.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gleder meg forresten veldig til å koble opp mine monoblokker med nykjøpte Clarus Crimson demo-nettkabler, kjøpt av Intrepid AV etter Horten-messen
    Fine kabler, ser de har oppnådd helt unike egenskaper med sin nyvunnen teknologi og flotte ord.


    Vis vedlegget 287435

    Er det bare meg eller innbiller jeg meg at produsenter bruker ordspill på en svært forvirrende måte i sin prøvelse på og nå ut med sine overbevisninger, nå vet jeg ikke pris på herlighetene men det ser langifra billig ut. For du prøve før kjøp ?
    Hei, jeg har både signalkabler (analog XLR, digital AES/EBU, subwooferkabel) og høyttalerkabler fra Clarus Crimson fra før av i anlegget. Jeg hadde full returrett på disse, men jeg er såpass fornøyd med dem sammenliknet med alt jeg har hatt tidligere at retur aldri har vært aktuelt. Jeg har hatt lyst til å ha nettkabler fra samme serie, men synes prisen har vært noe høy ift hva slags utstyr de er tenkt tilkoblet. Når det da dukket opp 2 par demokabler til sterkt redusert pris etter Horten, slo jeg til. Jeg går ikke konkurs av dette uansett, de ser passe barske ut akkurat som ht-kablene deres, og gir dermed et løft hva gjelder eierglede ift de kjipe lyseblå Supra-kablene. Jålete, ja vel. Men det ser veldig komplett ut med disse på plass.

    Jeg kommer sikkert til å si noe om hvordan jeg opplever de evt lydmessige forskjellene ved å bytte, men er selvsagt klar over at dette er helt subjektivt og ikke en sannhet for andre enn meg selv.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Håper ikke de er så altfor dyre, for jeg ser haugevis av kabler med PCOCC-ledere og PE-isolasjon hos Walmart til 20-30 dollar settet.
    PCOCC - Walmart.com

    Edit: Forøvrig finnes fortsatt ikke ulineær forvrengning i kobberkabler, så PCOCC-ledere er eksakt like "ultra-low-distortion" som alle andre kobberledere. Et klassisk eksempel på en reklameformulering som strengt tatt ikke er feil, men som likevel vil gi helt feil inntrykk til folk som ikke vet bedre. Kan sammenlignes med å sette en etikett med "Ultra-lavt kaloriinnhold" på en vannflaske.
    Tviler ikke på at det du sier er riktig. Jeg bryr meg ikke om det er kobber eller sølv eller slike ting. Jeg startet med signalkabler, deretter høyttalerkabler. Begge disse ga meg et løft i lyden jeg synes var bra til prisen, spesielt ht-kablene som er veldig tykke og kun 1,2m lange ga meg ordentlig godfølelse. Jeg liker egentlig Transparent, men synes disse er helt hinsides priset når man kommer litt oppover i hierarkiet. CC er minst på høyde med MusicWave Ultra MM2 / Nordost Valhalla i mitt anlegg, men til en langt lavere pris. Jeg har ikke kjøpt CC på grunn av reklame slik det vises til heller. Jeg leste ved en tilfeldighet om dem på en amerikansk nettside for en stund siden og kontaktet selv Intrepid AV for et slags "prøvekjøp" kan man si.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Har man først en mening om et tema, så vil "all" litteratur om dette tema bare forsterke den oppfatning man allerede har.
    utrolig, men sant
    ...
    Det gjelder de fleste emner og fleste mennesker, selvfølgelig litt avhengig av hvor dypt meningene sitter og i hvilken grad de er konforme med andre meninger den enkelte har eller ønsker å bli assosiert med.

    mvh
    KJ
     

    Teacher

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2014
    Innlegg
    21
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer
    Har man først en mening om et tema, så vil "all" litteratur om dette tema bare forsterke den oppfatning man allerede har.
    utrolig, men sant
    ...
    Det gjelder de fleste emner og fleste mennesker, selvfølgelig litt avhengig av hvor dypt meningene sitter og i hvilken grad de er konforme med andre meninger den enkelte har eller ønsker å bli assosiert med.

    mvh
    KJ
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:

    Mvh T
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har man først en mening om et tema, så vil "all" litteratur om dette tema bare forsterke den oppfatning man allerede har.
    utrolig, men sant
    ...
    Det gjelder de fleste emner og fleste mennesker, selvfølgelig litt avhengig av hvor dypt meningene sitter og i hvilken grad de er konforme med andre meninger den enkelte har eller ønsker å bli assosiert med.

    mvh
    KJ
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:

    Mvh T
    A man convinced against his will, is of the same opinion still.

    I farten kommer jeg ikke på hvem som sa dette.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:
    Jeg tror vi er en liten håndfull som har skiftet «side» i «kabeldebatten» ;-)

    For egn regning så var jeg «kabeltroende» i min hifiungdom og skiftet «side» omtrent da jeg meldte med inn på Hifisentralen, trur eg.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:
    Jeg tror vi er en liten håndfull som har skiftet «side» i «kabeldebatten» ;-)

    For egn regning så var jeg «kabeltroende» i min hifiungdom og skiftet «side» omtrent da jeg meldte med inn på Hifisentralen, trur eg.
    Det virker vel som mange, kanskje de fleste, av oss går den veien. Når vi først begynner med denne hobbyen og legger en del penger i et bra stereoanlegg går vi gjennom en fase hvor vi også bruker en del penger på kabling. Vi blir fortalt av forhandlere, hifi-blader og diverse nettfigurer at dette er så viktig, så vi tenker vel "best å være på den sikre siden" og følger anbefalingene. Så kommer kanskje en fase hvor man ønsker å "gjøre noe med anlegget", og da er kabelbytter lette å ty til som en slags oppgradering. Det er jo ikke grenser for hvilke aurale orgasmer enkelte rapporterer om, så klart det må prøves. Det er den "wannabe DIY"-fasen jeg nevnte for et par sider tilbake. Etter å ha prøvd frem og tilbake noen ganger, kommer mange av oss til en "hei, vent nå litt..."-fase, hvor vi erfarer at det er bare ikke sånn. Kanskje vi til og med bruker litt tid på å sette oss inn i hvordan boksene virker og hvorfor dette blir slik som det blir. Det er ganske befriende når den magiske boblen sprekker og en ledning er en ledning er en ledning. Den skal helst være lang nok og ha riktig type kontakt i hver ende, og så har man i grunnen dekket inn det meste.

    "Tommelfingerregler" om å legge 10-15 % av anleggsverdien i kabler, eller hva det nå enn er selgerne påstår om dagen, er egentlig tommelfingerregler om å gi 10-15 % tips når man kjøper hifi-utstyr. Virkningen er omtrent den samme både på lommebøkene og lydkvaliteten.
     
    Sist redigert:

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er fint at noen sier det som det er. Kanskje han får litt ekstra slingringsmonn i forhold til sensuren fordi han skriver dansk? Håper det.
    Sier hva som det er ? At jeg opplevede mine væskefylte Audio Renaissance Signature høyttaler kabler til 23998,- som akkurat like gode som Eltek sine kabler til 175,- ?

    Ærlighet varer lengst eller ..

    Og før noen spør, ja jeg blindtestet selv om det ikke var en dobbel en.
    Du får skaffe enda bedre anlegg og prøve igjen. Gjerne med enda bedre kabler. Du hadde vel utgaven som nå heter "Standard", tror jeg. Passer med beløpet du nevner. Master er bedre, og Signature (den dyreste) er enda bedre. Folk klarer å høre forskjell på disse versjonene. Toppmodellen, som het Signature i hvert fall for 4 år siden, har en pris på rundt 10- gangen av det beløpet du nevner, men er kanskje mulig å prute litt da. Uansett lån før du kjøper.
    Bare for nysjerrighetens skyld, hvor dyrt bør anlegget være før det blir forskjeller å prate om ?
    - et komplett nytt anlegg til 9.990,- ( Dama på 76 år responderte kraftig i stolen hun satt - og undret seg på hva jeg nå plutselig hadde gjort med anlegget ...- jeg gjorde henne ikke oppmerksom på konkret skifte av kabler, bare som en del av "vanlig" oppmontering )

    Mvh. Lyden av betraktende Opplevelser
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Du får skaffe enda bedre anlegg og prøve igjen. Gjerne med enda bedre kabler. Du hadde vel utgaven som nå heter "Standard", tror jeg. Passer med beløpet du nevner. Master er bedre, og Signature (den dyreste) er enda bedre. Folk klarer å høre forskjell på disse versjonene. Toppmodellen, som het Signature i hvert fall for 4 år siden, har en pris på rundt 10- gangen av det beløpet du nevner, men er kanskje mulig å prute litt da. Uansett lån før du kjøper.
    Bare for nysjerrighetens skyld, hvor dyrt bør anlegget være før det blir forskjeller å prate om ?
    - et komplett nytt anlegg til 9.990,- ( Dama på 76 år responderte kraftig i stolen hun satt - og undret seg på hva jeg nå plutselig hadde gjort med anlegget ...- jeg gjorde henne ikke oppmerksom på konkret skifte av kabler, bare som en del av "vanlig" oppmontering )

    Mvh. Lyden av betraktende Opplevelser
    Hun satte i høreapparatet etter skiftet, eller? ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Du får skaffe enda bedre anlegg og prøve igjen. Gjerne med enda bedre kabler. Du hadde vel utgaven som nå heter "Standard", tror jeg. Passer med beløpet du nevner. Master er bedre, og Signature (den dyreste) er enda bedre. Folk klarer å høre forskjell på disse versjonene. Toppmodellen, som het Signature i hvert fall for 4 år siden, har en pris på rundt 10- gangen av det beløpet du nevner, men er kanskje mulig å prute litt da. Uansett lån før du kjøper.
    Bare for nysjerrighetens skyld, hvor dyrt bør anlegget være før det blir forskjeller å prate om ?
    - et komplett nytt anlegg til 9.990,- ( Dama på 76 år responderte kraftig i stolen hun satt - og undret seg på hva jeg nå plutselig hadde gjort med anlegget ...- jeg gjorde henne ikke oppmerksom på konkret skifte av kabler, bare som en del av "vanlig" oppmontering )

    Mvh. Lyden av betraktende Opplevelser

    Er mesteparten av kundene dine i den årsklassen ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Har man først en mening om et tema, så vil "all" litteratur om dette tema bare forsterke den oppfatning man allerede har.
    utrolig, men sant

    T
    ..

    The Odin Power Cord applies Nordost’s latest TSC (Total Signal Control) technology to significantly advance the audio performance AC wiring. It uses six close tolerance 16AWG, 99.99999% oxygen free copper conductors, each covered by an 85 micron layer of extruded silver, suspended in a dual micro mono-filament matrix and enclosed in the TSC shield. The result is a new level of power transmission efficiency coupled to superb mechanical damping and rejection of external RFI/EM interference. The separate, solid-core conductors eliminate strand interaction, hot spots and other artifacts that can degrade performance, while the extreme precision with which the TSC tubes are manufactured and arranged ensures complete consistency in performance. Let Odin feed your system and get ready for improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours. Suddenly the music will step away from the system producing it, taking on a life of its own, becoming a real performance – all because the power on which your system depends is cleaner and arriving quicker.

    "Just as I’m getting really comfortable in the halls of Valhalla, what should happen along but Odin. And he doesn’t just arrive – he kicks the doors in, demanding attention with such commanding presence as to establish immediate authority; that’s the thing with Gods – they know how to make you sit up and take notice."
    Roy Gregory, Hi Fi+, Issue 51
    Gudekabelen altså kabelen over alle kablers mor må jo være den absolutt ultimate og da må jo litteraturen stå i stil.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    The Odin Power Cord applies Nordost’s latest TSC (Total Signal Control) technology to significantly advance the audio performance AC wiring. It uses six close tolerance 16AWG, 99.99999% oxygen free copper conductors, each covered by an 85 micron layer of extruded silver, suspended in a dual micro mono-filament matrix and enclosed in the TSC shield. The result is a new level of power transmission efficiency coupled to superb mechanical damping and rejection of external RFI/EM interference. The separate, solid-core conductors eliminate strand interaction, hot spots and other artifacts that can degrade performance, while the extreme precision with which the TSC tubes are manufactured and arranged ensures complete consistency in performance. Let Odin feed your system and get ready for improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours. Suddenly the music will step away from the system producing it, taking on a life of its own, becoming a real performance – all because the power on which your system depends is cleaner and arriving quicker.

    "Just as I’m getting really comfortable in the halls of Valhalla, what should happen along but Odin. And he doesn’t just arrive – he kicks the doors in, demanding attention with such commanding presence as to establish immediate authority; that’s the thing with Gods – they know how to make you sit up and take notice."
    Roy Gregory, Hi Fi+, Issue 51
    Gudekabelen altså kabelen over alle kablers mor må jo være den absolutt ultimate og da må jo litteraturen stå i stil.
    Roy Gregory har en seanse hvor de tester diverse dyrt dilldall liggende på Youtube. Han sabler ned alle opptakter til det som kan likne kritiske spørsmål som en sann sensei.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ...
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:
    Jeg tror vi er en liten håndfull som har skiftet «side» i «kabeldebatten» ;-)

    For egn regning så var jeg «kabeltroende» i min hifiungdom og skiftet «side» omtrent da jeg meldte med inn på Hifisentralen, trur eg.

    mvh
    KJ
    Du har jo johnnygrandis da, som er helt åpen om å ha hatt Renaissance audio-kabler til flere tiltalls tusen kroner stykk , men som nå har sett lyset og skiftet religion.

    For min del har jeg ikke kommet helt dit ennå, jeg er kanskje for ung, bare såvidt passert 40. Jeg har vært gjennom fasen der man både tror og håper at et kabelbytte kan løse store problemer med lyden, erfaring har fortalt meg at så ikke er tilfelle. Erfaring har også fortalt meg at kabler utgjør en forskjell, mer som prikken over i`en.

    Når det gjelder akkurat nettkabler, som denne tråden handler om, mangler jeg erfaring. Dermed velger jeg å prøve selv fremfor å la uttalelser fra personer i denne tråden styre valgene mine. Jeg er ikke veldig opptatt av hva andre mener er rett eller galt, det som betyr noe er hva jeg føler. Dvs, jeg innrømmer at hvis jeg opplever betydelige positive endringer, har jeg et slags behov for å fortelle noen om det. Og da man vel også tåle at noen uttrykker skepsis, ingen problemer med det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ...
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:
    Jeg tror vi er en liten håndfull som har skiftet «side» i «kabeldebatten» ;-)

    For egn regning så var jeg «kabeltroende» i min hifiungdom og skiftet «side» omtrent da jeg meldte med inn på Hifisentralen, trur eg.

    mvh
    KJ
    Every harlot was a virgin once.
    -William Blake


    Siden vi først er i gang med sitater. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    ...
    Stemmer vel, men har man først gått ut offentlig med sin mening (som på dette forumet) så har jeg vel til overs å se at noen har hoppet over og skiftet mening. Eller... :confused:
    Jeg tror vi er en liten håndfull som har skiftet «side» i «kabeldebatten» ;-)

    For egn regning så var jeg «kabeltroende» i min hifiungdom og skiftet «side» omtrent da jeg meldte med inn på Hifisentralen, trur eg.

    mvh
    KJ
    Du har jo johnnygrandis da, som er helt åpen om å ha hatt Renaissance audio-kabler til flere tiltalls tusen kroner stykk , men som nå har sett lyset og skiftet religion.

    For min del har jeg ikke kommet helt dit ennå, jeg er kanskje for ung, bare såvidt passert 40. Jeg har vært gjennom fasen der man både tror og håper at et kabelbytte kan løse store problemer med lyden, erfaring har fortalt meg at så ikke er tilfelle. Erfaring har også fortalt meg at kabler utgjør en forskjell, mer som prikken over i`en.

    Når det gjelder akkurat nettkabler, som denne tråden handler om, mangler jeg erfaring. Dermed velger jeg å prøve selv fremfor å la uttalelser fra personer i denne tråden styre valgene mine. Jeg er ikke veldig opptatt av hva andre mener er rett eller galt, det som betyr noe er hva jeg føler. Dvs, jeg innrømmer at hvis jeg opplever betydelige positive endringer, har jeg et slags behov for å fortelle noen om det. Og da man vel også tåle at noen uttrykker skepsis, ingen problemer med det.
    Om du sammenligner med meg med en olding kan jeg berolige deg med at jeg passerte de 40 i mai så det betyr vel at vi hører ganske likt ;)


    Du har jo johnnygrandis da, som er helt åpen om å ha hatt Renaissance audio-kabler til flere tiltalls tusen kroner stykk , men som nå har sett lyset og skiftet religion.
    Let the light shine down on me!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og så er det de av oss som aldri har tatt forhandlere og deres reklame for god fisk , men har valgt å teste selv. Og som har et helt pragmatisk forhold til det, og har kabler som en trives med etter å ha testet, lyttet på egen hånd.

    De mest patetiske her inne på HFS i det hele tatt er de som har svidd av litt mye penger , for de, og kommer tilbake bitre og skal "redde " andre ifra å gjøre den samme feilen med fanatisk tilnærming til det hele..Med de informasjonsmuligheter som finnes på nett osv så tror jeg svært få blir "lurt" til å kjøpe dyre kabler. Det meste er et bevisst valg, uavhengig av pris.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kjøpte endel kabler på OHC i 90-92 men fant fort ut att det var bare bling, det og de grønne tusjpennene,grønne gummiringer og tung metallplate til å legge oppå cd plata som tok knekken på drivverket mitt på kort tid.

    Har de senere år prøvelånt dyre både strøm,høytaler og interconnect kabler og blitt like skuffet, vanlig fornuftig proffkabel til en billig penge er fortsatt best. Så trenger jeg noe handles det på evenstad musikk etc.

    Eneste gangen det har vært nødvendig med spesielt godt skjermet kabel var da subkablen ble lagt tett intill datamaskinen, det ble plukket opp støy med vanlig lakrissnøre mens med en monster reference kabel ble det helt fritt for støy.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Og så er det de av oss som aldri har tatt forhandlere og deres reklame for god fisk , men har valgt å teste selv. Og som har et helt pragmatisk forhold til det, og har kabler som en trives med etter å ha testet, lyttet på egen hånd.

    De mest patetiske her inne på HFS i det hele tatt er de som har svidd av litt mye penger , for de, og kommer tilbake bitre og skal "redde " andre ifra å gjøre den samme feilen med fanatisk tilnærming til det hele..Med de informasjonsmuligheter som finnes på nett osv så tror jeg svært få blir "lurt" til å kjøpe dyre kabler. Det meste er et bevisst valg, uavhengig av pris.
    Vel Talt!! da er vi minst to, sier han som gikk fra svindyre strømkabler til de mer moderate Supra, helt enkelt fordi det var forskjell, og de rimelige opplevdes best!!

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Noen har nevnt det tidligere og har erfart det selv.
    Ikke opptimale lytteforhold,rom,høyttaler plassering
    og lyttepos. er avgjørende for å høre kabelforskjeller.

    Er en kommet så langt får en også mye mer på kjøpet
    enn bare å kunne høre forskjeller på kabler.

    Dagens elektronikk er jevnt over så bra at det
    er ikke der flaskehalsen er.

    Har ikke hørt så fryktelig mange oppsett,
    men noen av de,kostbare sådan,låt ikke bra.
    Det burde vert hentet ut mye mer godlyd
    med bedre intergrering av høyttaler/rom og akustikk tiltak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn