Nesten i mål for 5000? Anleggtips!

C

Cyber

Gjest
Jeg vil bare komme med et lite anleggstips som jeg har kloss på og de kommer langt opp på hifistigen og koster etter vår skala "lite".

Beresford Caiman DAC som kilde, tar optisk, coax og USB - koples inn i et par aktive Audioengine 5 som fåes for ca 3 laken på Komplett.no. Eventuelt legge på 3-4 tusen og gå for Adam A5. Har hatt de også - helt utrolig gode, man ofrer litt bass, men ellers meget kompetente.

Har Audioengine 2 her og de er kloss på å fylle stua med fantastisk lyd, eneste er litt i bassen som mangler for å få lyd som vil imponere mange som ikke er interessert i å svi 80 000 på anlegg.



 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kan jeg ta dette som en utfordring?

For 5000,- ville jeg kjøpt:

Cambridge Audio Azur 640a v.2, brukt - 2300 kr
Tannoy Mercury - 800 kr
TC-7520SE Caiman - 1900 kr
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes faktisk pakken til Cyber frister mest her, men det til side. Vil ditt forslag si at Caiman har volumkontroll også på linjeutgangen? For ellers må volum stilles på baksiden av den ene høyttaleren.

Det er forresten en type anlegg som jeg finner veldig fascinerende. Noe annet som kanskje vil låte bra i prisklassen er rimeligste fra Klipsch og Trends eller KingRex uten ekstra PSU. Hvis pc/mac er kilden så ville jeg foretrukket KingRex med USB. Til absolutt nærfelt (studenthybel på Alrek/Fantoft/Blindern etc) vil KingRex/Trends og John Blue JB3 være en killer til omtrent samme pris.

Det som er kult med klasse T (i alle fall KingRex) er at man kan begynne med en grunnmodell og bygge ut med bedre PSU for å løfte lyden opp fra den lavere mellomklassen. Håper på mange gode innslag i denne tråden fordi jeg har en pensjonist som nabo som er veldig glad i musikk og skal satse på laptop med Spotify som kilde i et så billig anlegg som mulig med akseptabel lyd for de litt kresne.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
JB3 er en nydelig pc høyttaler. De trenger laaaaang innspillingstid, og de bør litt opp av pulten og tiltes mot hodet. Sammen med en liten T-amp så er dette kremlyd :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Enig, Baluba. T-klasse og billig-Klipsch er hon ikke dumt!
Kan få mye go'lyd for 5000. Et engelsk vintage-anlegg hadde vært spennende.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Enig, Baluba. T-klasse og billig-Klipsch er hon ikke dumt!
Kan få mye go'lyd for 5000. Et engelsk vintage-anlegg hadde vært spennende.
Oh yeah. Jeg har et svært romantisk forhold til britisk vintage, og kunne godt tenkt meg et vellydende anlegg fra åtti eller syttitallet, for det låter jo fortsatt bra selv om prisene er overkommelige.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
baluba skrev:
Brasse skrev:
Enig, Baluba. T-klasse og billig-Klipsch er hon ikke dumt!
Kan få mye go'lyd for 5000. Et engelsk vintage-anlegg hadde vært spennende.
Oh yeah. Jeg har et svært romantisk forhold til britisk vintage, og kunne godt tenkt meg et vellydende anlegg fra åtti eller syttitallet, for det låter jo fortsatt bra selv om prisene er overkommelige.
hei du :) har du vært borti goodmans ? ? :)

mvh :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
DoMentor skrev:
baluba skrev:
Brasse skrev:
Enig, Baluba. T-klasse og billig-Klipsch er hon ikke dumt!
Kan få mye go'lyd for 5000. Et engelsk vintage-anlegg hadde vært spennende.
Oh yeah. Jeg har et svært romantisk forhold til britisk vintage, og kunne godt tenkt meg et vellydende anlegg fra åtti eller syttitallet, for det låter jo fortsatt bra selv om prisene er overkommelige.
hei du :) har du vært borti goodmans ? ? :)

mvh :)
Jeg skulle ønske at jeg hadde vært borti Goodman Axiom, men jeg har nok bare sett de rimelige, litt kjipe produktene på slutten av åttitallet. Men de låt visst ganske bra, men jeg fikk aldri hørt dem selv. Personlig har jeg mer forhold til Audio Inovations, Cyrus, Creek, AR Cambridge og denslags. Samt diverse høyttalere og et svært kort forhold ("one night stand") til en liten Naim i Glasgow. Men jeg husker hvordan jeg beundret merker som Meridian og Naim litt på avstand. Jeg utviklet et litt mytisk romantisk forhold til dem, selv om jeg ikke fikk høre Meridian før på midten av nittitallet. Og jeg kunne godt tenkt meg et retrosystem basert på enten Meridian eller Naim fra åttitallet, gjerne komplett med deres egne høyttalere. Men de koster vel litt på bruktbørsen, så Audio Inovations og denslags er kanskje mer det vi sikter til i denne tråden.

Jeg vil også nevne at en brukt MingDa Mini MC84c sikkert kan skaffes for 2k eller mindre. Den spiller forrykende flott på billig Klipsch. Her snakker vi veldig nær high end til lommepenger med riktig kilde. I alle fall særdeles musikalsk og dynamisk lyd til under 5 store, men da er det ikke kilde med.
 
C

Cyber

Gjest
baluba skrev:
Jeg synes faktisk pakken til Cyber frister mest her, men det til side. Vil ditt forslag si at Caiman har volumkontroll også på linjeutgangen? For ellers må volum stilles på baksiden av den ene høyttaleren.
Den har volumjustering ja. Satt i går og lyttet til John Mayer sin bluray inn via optisk og var helt lamslått av hva de gjør i min stue. Det er åpent, detaljert, grei separasjon mellom elementer, det spiller musikk! Jeg satt ikke og analyserte lyden, bare nøt åpen og flott lyd som også hadde helt greit med bass. (Og jeg har lillebror Audioengine2)

Og du har rett, Brasse, tenkte dette som litt input rundt rimelige saker, det synes jeg gir mye mer glede ofte - å ha god lyd og vite at en kun betalt halvparten av naboens fjernkontroll.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Ser fine ut de Audioengine 5 ene ja.
Kansje noe for kontoret, kjøkkenet eller do.

 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Om man vil kjøre den britiske linjen har man jo faktisk Australske(!) Aktimate som i utgangspunktet består av Epos-elementer og innebygd Creek-forsterker.
3990,- hos Tor på Lyric for den minste varianten. Med billigste iPod nano til 1250,- sprenger vi budsjettet med 240,-, men hvem har ikke en ipod fra før av i disse dager? Dessuten får du jo fjernkontroll som kontrollerer volum og iPod.

Product of the year 2009 osv, osv.





 

Vedlegg

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Tror du har et bra anlegg på gang, Cybervision.

Jeg har et par av disse A5 til mitt soveromsanlegg. Fores av en squeezebox (direkte, men..).

Ufattelig kraftig og bra lyd, syns jeg. Med en skikkelig DAC, som du har valgt, bør lyden bli enda bedre.

Jeg har en eldre Beresford i kjeden i stue-anlegget mitt og er veldig fornøyd med den, i alle fall.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De australske ser ok ut, men hvis man ikke er bruker av iPod er jo en dock noe som kan irritere.

Jeg husker forresten å ha lest test av den minste modellen til Audioengine på stereophile.com eller noe slikt. Den var jo nesten panegyrisk i sin hyllest av det billige produktet. Var det en rimeligere modell enn denne du nevner i trådstart?

Edit: Et kjapt søk på sterephile viser at det var Audioengine 2 og ikke 5 de omtalte der. Med de blir jo prisen enda lavere hvis det er ønskelig. Det er disse min minstepensjonist-nabo vurderer å kombinere med pc og USB-DAC eller lydkort.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Audio Engine 5 har strømuttak til Airport Express!!
Hvor genialt er ikke det?

 

johansens

Medlem
Ble medlem
21.11.2009
Innlegg
16
Antall liker
0
Jeg er også nysgjerrig på Audioengine 2 som nevnt lengre opp her. De er enda mer plasseringsvennlige enn modell 5, passer bedre på kontorpulten! Du som har disse, kan du si litt mer om dem er du snill? Noe å sammenlikne med?
 
C

Cyber

Gjest
Lite å sammenligne med, men de spiller relativt åpent med fundament, men jeg vil si at de spiller langt mer homogent og sammenhengende musikalsk enn mye annet jeg har prøvd, og til prisen på 1495 med forsterker og alt... Ja... Var det Stereophile som sa at pris/ytelse grenset til det kriminelle - i positiv forstand.
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
For 5 tusen er ikke jeg i tvil iallefall :)

MENG Series "X3 EL34" fra on9mart og Audio Nirvana super 8" i 2,8 kabinetter fra Commonsense Audio

I tillegg kan man slenge på en slik DAC hvis man trenger det :)

Etter min mening noe av det absolutt beste man kan få for prisen :)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Absolutt enig!

Går å venter på den dac`en selv med 2stk OPA627 :)
 

johansens

Medlem
Ble medlem
21.11.2009
Innlegg
16
Antall liker
0
cybervision_: Spennende, du vet ikke tilfeldigvis om noe sted på østlandet som har disse utstilt i butikk slik at det er mulig å høre? Evt. modell 5?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Var på vors i et fotostudio i går, rommet var sikkert 40 kvadrat og det var 4 meter under taket. Audioengine 5 leverte fysisk bass og fylte rommet med festmusikk. Jeg vart evig imponert.
 
C

Cyber

Gjest
Nei, 14 dagers returrett på komplett.no ;) Koster jo frakten, men ...
 
Topp Bunn