neste skritt opp fra Squeezebox?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    om det bare er musikk den skal brukes til kan det også være verdt å ta en titt på bruktmarkedet da det kreves nesten ingen cpu kraft for å streame musikk.

    Edit, viktig å få med at den lager ingen støy og når du kjører den hardt kan det være at du hører viften om du legger hodet inntil den.
    Jeg mener jeg har lest at de eldre mcmini modeller sliter litt med PSU støy, stemmer det?
    Det kjenner jeg ikke til, den eldste min er en 2009 (2.26ghz) modell og den er det ikke mulig å høre ved avspilling av film ihvertfall.
    Hvordan høres cpu støy ut forresten ?
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hoved problemet med Squeezbox nå er at Logitech ikke går videre med denne produkt linjen.

    Jeg vet ikke hvorfor du hører forskjell, men det er det sikkert andre som kan svare på. Men om du bruker den digitale utgangen burde det ikke ha noe å si. Kanskje Sb'en eller CD spilleren gjør noe med signalet før det sendes videre? Jeg hørte ikke forskjell på min SB og CD spiller.

    Og man vil nok få bedre kvalitet om man går for noen av de dyre stremingløsningen, men man vil også miste endel flekibilitet. Når det gjelder hirez filer så takler SB Touch 24 bit 96khz ut av boksen, men man kan installere en plugin for å få 192khz. Jeg har ikke testet denne da jeg bare har en fil på dette formatet.

    Det største problemet jeg har hatt med Squeezbox er ustabilt wlan. Det gjelder for såvidt alt jeg har som er på nettet via wlan. For å løse dette har jeg kjøpt en dings som sender nettveket via strømnettet. Har ikke hatt noe problemer etter det. Den jeg kjøpte heter Devolo, men det finnes andre merker som sikkert fungerer utmerket.
    Dette var overmåte interessant for gamle Lund. Er det denne du tenker på?
    Enhanced Digital Output applet for Squeezebox Touch | Digital Audio Review by John Darko

    Har noen prøvd den? Noen downside risk?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har prøvd den, Steinar, NULL risk og jævla profft opplegg. Test det ut.
    Ingen downsides.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Den skal jeg sannelig prøve. Hos meg går det mest i nedlasting av 24/96 for tiden, mest klassisk. Jeg har valgt å være naiv, og tro på nettbutikkene når de sier at filene er 24/96 eller 24/192.
    Så når dingsen er gratis og null risk, er det liksom ingen grunn til ikke å prøve. Takk! :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor driver Roda og Steinar med sånn lav oppløselig musikk ? Nå skal det være DSD filer kan dere vel skjønne ...
    icon_mrgreen.gif
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er en evig runddans...
    Har en del DSD-rip i 24-88 og 24-176.
    Låter bra det, men det gjør også masse 16-44 :)

    Vi må ikke være med på dansen, holder lenge å sitte på ræva og høre på musikk. :D

    Steinar: Hovedpoenget med EDO for meg er å få en løsning som fungerer 100 for asynkrone USB-DACer. ;)

    Lørdagen er fin den, nettopp vært på tur med Staffen og sola skinner med litt MK som bakgrunnsmusikk.
    Helt rett har han også, vi ER So Far From The Clyde.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    klart, jeg kaster alt overbord for en håndfull downloads med audiofilt pling-plong :p
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvorvidt resten av lørdag blir å leve med avhenger helt og holdent av om en boks med Furtwängler havner i postkassa i dag. Gjør den det, er dagen reddet. Hvis ikke, tror jeg nesten jeg går og henger meg litt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg lastet ned Enhanced Digital Output til SB Touch, og jeg tror det er første gangen jeg har fiklet noe som helst med Touchen uten å møte problemer. Dette lover godt.

    Nå kunne det være artig å laste en fil i hhv 24/96 og 24/192 for å høre om det er noen forskjell.
    Er det noen som har forslag til en låt hvor forskjellen burde være påtagelig?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    kanskje ta en titt på HDtrack.com og laster ned ett album som finns både i 16/ 44.1 og 24/192 ?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    kanskje ta en titt på HDtrack.com og laster ned ett album som finns både i 16/ 44.1 og 24/192 ?
    Jess. Det er noe slikt jeg har tenkt å gjøre. Men jeg tenkte at jeg først skulle se om noen hadde konkrete forslag.

    Når det gjelder HDtrack har jeg inntrykk av at dette nettstedet er det som har fått mest pepper på HFS. Og Linn Records.

    Er det noe nettsted som kan anses for "stuerent"?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Det er en evig runddans...
    Har en del DSD-rip i 24-88 og 24-176.
    Låter bra det, men det gjør også masse 16-44 :)

    Vi må ikke være med på dansen, holder lenge å sitte på ræva og høre på musikk. :D

    Steinar: Hovedpoenget med EDO for meg er å få en løsning som fungerer 100 for asynkrone USB-DACer. ;)

    Lørdagen er fin den, nettopp vært på tur med Staffen og sola skinner med litt MK som bakgrunnsmusikk.
    Helt rett har han også, vi ER So Far From The Clyde.
    Skal vanskelig gjøres å luke ut forskjeller fra DSD til 192/96 - Kanskje for de med diamantører.....?
    207345d1373705532-neste-skritt-opp-fra-squeezebox-icon_mrgreen.gif
    Innspillingen er uansett HELT avgjørende, jeg har flere DSD filer som låter helt pyton så akkurat om det står DSD/192/96 på utgivelsen er langifra noen kvalitetsgaranti --...> Men det visste vi jo.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    kanskje ta en titt på HDtrack.com og laster ned ett album som finns både i 16/ 44.1 og 24/192 ?
    Jess. Det er noe slikt jeg har tenkt å gjøre. Men jeg tenkte at jeg først skulle se om noen hadde konkrete forslag.

    Når det gjelder HDtrack har jeg inntrykk av at dette nettstedet er det som har fått mest pepper på HFS. Og Linn Records.

    Er det noe nettsted som kan anses for "stuerent"?
    2L.no
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    kanskje ta en titt på HDtrack.com og laster ned ett album som finns både i 16/ 44.1 og 24/192 ?
    Jess. Det er noe slikt jeg har tenkt å gjøre. Men jeg tenkte at jeg først skulle se om noen hadde konkrete forslag.

    Når det gjelder HDtrack har jeg inntrykk av at dette nettstedet er det som har fått mest pepper på HFS. Og Linn Records.

    Er det noe nettsted som kan anses for "stuerent"?
    Kanskje ikke stuerent men jeg har flere album fra Blue Coast Records og der er det noen helt vanvittige gode innspillinger på noen album i mine subjektive q-tips rengjorte ører..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Nå kunne det være artig å laste en fil i hhv 24/96 og 24/192 for å høre om det er noen forskjell.
    Er det noen som har forslag til en låt hvor forskjellen burde være påtagelig?
    Det tror jeg du skal sliiite med...men greit å kunne ha 192 muligheten da.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå kunne det være artig å laste en fil i hhv 24/96 og 24/192 for å høre om det er noen forskjell.
    Er det noen som har forslag til en låt hvor forskjellen burde være påtagelig?
    Det tror jeg du skal sliiite med...men greit å kunne ha 192 muligheten da.
    Det tror jeg du har rett i. Hadde denne plug-in kostet masse penger, hadde jeg nok ikke gjort det. Men det var gratis, og da tok jødegenene mine overhånd.:)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sonus, Sonos, Soloos... Er det rart man går i surr?

    (Jeg har korrigert knottefeilen i innlegg #27)
    Det gjelder å skille barter og snørr, at noen gjør religion av Apple er ganske enkelt tragisk men det finnes også "anstendige" mennesker som gjør bruk av Eplene men det kan nok være vanskelig å se om nesetippen er iveien.
    Totalt skivebom.
    Jeg trakk ikke i tvil påstanden om at Apple har utmerkede lydavspillingsløsninger. Jeg bare tillot meg å harselere en smule over påstanden om at alle løsninger basert på andre operativsystemer er underlegne.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg prøver å kjøpe en SB Transporter fra uniten, men plages med at PayPal tror det er noe muffins med betalingsforsøket... Aaaaaargh! >:-(

    Johan-Kr
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vær obs. på at mange av de Transporterene som er til salgs på nettet, er av SE-modellen som ikke er utstyrt med navigasjonshjulet.
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Nå kunne det være artig å laste en fil i hhv 24/96 og 24/192 for å høre om det er noen forskjell.
    Er det noen som har forslag til en låt hvor forskjellen burde være påtagelig?
    Det tror jeg du skal sliiite med...men greit å kunne ha 192 muligheten da.
    Det tror jeg du har rett i. Hadde denne plug-in kostet masse penger, hadde jeg nok ikke gjort det. Men det var gratis, og da tok jødegenene mine overhånd.:)
    Hahaha, lo godt der!

    Har dere sett denne: squeezebox

    200912111531.jpg


    En halv-manisk polakk som mekker så loddetinnet spruter, kan det virke som...

    (Men kan virke som om dette er en billig og forholdsvis enkel sak å teste.)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vær obs. på at mange av de Transporterene som er til salgs på nettet, er av SE-modellen som ikke er utstyrt med navigasjonshjulet.
    Siden jeg hovedsakelig bruker iPeng til å styre greia, så er ikke Navigasjonshjulet noe must for meg...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er sjelden jeg bruker hjulet, men Transporter'n ser rett og slett mindre kul ut, uten.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    har lenge tygget på om jeg skal skaffe meg en Mac Mini som dedikert musikkserver nå, men så kom jeg på at vi har en Asus Eee PC 1215B netbook liggende i skapet som ikke brukes lenger siden ipad(er) kom i hus...
    Jeg bruker for tiden "den store" PCen som server til SB Touch, men den virker som den ble noe ustabil ved bruk av SB serveren ( brukte NAS med squeezebox server før, men det ble for treg etter jeg dobblet størrelsen av musikksamlingen, dessuten er der noen problemer med scanningen av biblioteket)


    så planen er nå å bruke netbooken som server enten til SBtouch eller rett i dacen med usb og Jriver som avspillingssoftware.

    er der noe jeg burde ta hensyn til ved bruk av netbooken som server? jeg skal tømme den helt for programmvare untatt Logitech eller JRiver.

    Er det en problem med PSU støy ved bruk av bærbare PCer? (Da mener jeg ikke støy fra viften.)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg omsider fått kapra meg en (fullversjon) Transporter fra en her på forumet som ville kvitte seg med sin. Hurra :)

    Johan-Kr
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med en klassiker, Fenalaar :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn