Neil Young Archives vol 1

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg sitter her og koser meg med DVD boksen. Formidabelt inntrykk. 11 DVDer og en CD, fantastisk innpakning og materiale. SUGAR MOUNTAIN er både på CD og DVD. En ultra kjapp sammenligning mellom CD og DVD er at DVD høres ukomprimert ut mens CDen er litt maksimert og komprimert. Dvs mer forskjell i mixing enn formatforskjeller.

Lydmessig og musikkmessig er dette kos. Da jeg skaffet meg en Abrahamsen DAC var valget greit, jeg måtte høre dette på DVD. Spilleren er en OPPO som også kan gi 192 kHz ut men DVD boksen har 96/24.

Hvordan var dette med hi-rez? SACD og DVD-Audio. Dette er vel ingen av delene men det som er innebygget i DVD standarden, PCM 24/96 og 24/192? Mener å huske at dette kom med pga oppfordringer fra japanske audiofile. Hørte et oppsett for mange år siden med Hifklubben men det grommeste de hadde og PCM 24/96. Hva er vitsen med SACD når dette er så bra og det støttes på alle DVD spillere? Alt man trenger er å kjøre det ut på en anstendig DAC.
 
N

nb

Gjest
Jeg skal ha den boksen. Litt i tvil om jeg skal kjøpe på DVD eller BluRay - ser for meg at brukervennligheten er litt større på DVD siden jeg kun kan spille av BR på PlayStation eller på PCen.

Så vidt jeg har skjønt så er det mye av innholdet i boksen man ikke får med om man kjøper CD-versjonen.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Det kjedelige med dvd-utgaven i forhold til BlueRay er jo at man ikke kan navigere rundt i innholdet mens man spiller musikk.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Hvordan ser blue-ray boksen ut? Jeg har forstått at lyden er i 24/192 der, men hvor mange plater er det? Pris?
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
2000,- den er SVÆR, 10 disker + 1 cd/dvd.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Nå er jeg over halvveis i boksen, og dette er bare såååå bra!
Deilig å høre analoge innspillinger som ikke er ødelagt av den digitale miksingen med komprimering og nivåmaksimering som er så populær (?) for tiden. Håper at CD boksen ikke er ødelagt, ingen grunn til at den ikke skal lyde knall den også.

Jeg er ikke noen spesiell fan av Neil Young, men dette er materiale egnet til å bli det av. Har vært på noen konserter med ham og har noen plater men ikke noe så tidlig som dette og jeg har ikke hørt ham så kommuniserende med publikum og "frisk". Morsomt å høre ham fortelle at "her er noen nye sanger jeg akkurat har skrevet" og så kommer den ene klasssikeren etter den andre, eller høre han fortelle om livsituasjonen han var i når han skrev sangene.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Sikkert ett dustespørsmål, men kan man spille Blueray på en vanlig dvd spiller (er den tilbakekompatibel)?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Nei, den trenger en blå laser til å lese av rillene.
Min dvd spiller har støtte for det fil-formatet blueray utgaven bruker - 24/192 - men kan ikke lese det. Lydmessig er 24/96 helt topp, kan ikke tenke meg at blueray låter bedre med dette materialet, men det var nevnt bedre funksjonalitet.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
OKA skrev:
Nei, den trenger en blå laser til å lese av rillene.
Min dvd spiller har støtte for det fil-formatet blueray utgaven bruker - 24/192 - men kan ikke lese det. Lydmessig er 24/96 helt topp, kan ikke tenke meg at blueray låter bedre med dette materialet, men det var nevnt bedre funksjonalitet.
Takk for svar.
Må se å få meg en spiller da. Denne Blueray boksen må jeg bare ha 8)
 
Topp Bunn