Negativt med sofa mellom høyttalerene?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Har hatt en sofa mellom høyttalerene, og forsåvidt levd bra med det. Har tenkt at den fungerer som en bra absorbent.
Sofaen ble kjørt bort i går da den skal selges, tanken var å ha en ny på samme stedet.

Etter å ha spilt musikk i kveld sitter jeg og lurer på om jeg hører riktig eller om samspillet mellom ører, øyne og hjerne spiller meg et puss.. Føler det er mer dybde, større rom og mer liv i musikken enn jeg kunne huske. Det er jo noe som «mangler» mellom høyttalerene som gir mer plass og rom, er det bare det visuelle som spiller meg et psykoakustisk puss (heter det det?:rolleyes:)?

Blir i tvil om jeg ønsker en ny sofa på samme stedet! Har noen her lignende erfaringer? Vet jo at store flatskjermer og andre reflekterende flater sjeldent er positivt rett bak høyttalere, men en lav sofa har jeg tenkt stort sett er positivt.

Legger ved et bilde av slik det var.

F5121DE6-A0A7-4B2C-891D-E2D112447721.jpg
 
L

Lassencad

Gjest
Du er jo selv inde på noget af det rigtigt. Tror din hjerne manipulerer med dig :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sofaen fungerer ikke som en spesielt god absorbent. Det demper verken bredbåndet eller jevnt.
Bedre å gjøre basstiltak og gjerne noe som virker opp til ca. 400-500 Hz på frontveggen om mulig.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Jeg tror du hører riktig. For mye eller feil demping kan ta bort livet i musikken. På bakvegg fungerer diffusjon bedre enn demping, er min erfaring. Hvis det er akseptabelt for interiørarkitekten ville jeg kjøpt diffusjonsplater til bakvegg og tatt bort sofa.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Steike kult anlegg hvilken LM forsterker og høyttalere er det.
Ja du hører nok reiktig...og fjerner du bordet kan det bli enda bedre , men ett sted må jo beina være ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Steike kult anlegg hvilken LM forsterker og høyttalere er det.
Ja du hører nok reiktig...og fjerner du bordet kan det bli enda bedre , men ett sted må jo beina være ;)
Jepp. Fjerning av bordet gir en klar forbedring. Det er slike ting som dette som faktisk utgjør noe. Men åpenbart ikke en løsning som fungerer for alle.

Beina kan man ha på en slik :)
Chester_blue-600x600.jpg
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Da må vi vel fjerne stereobenk med alt utstyret som står mellom høyttalerene også da?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Da må vi vel fjerne stereobenk med alt utstyret som står mellom høyttalerene også da?
Stereobenken står vel mellom ht av praktiske årsaker, og ikke pga akustikken.
Er det negativt med sofa, så er vel møbler ( stereobenk) ugunstig også? Det kan faktisk stå andre steder enn mellom høyttalerene.
Tror ikke det er negativt med sofa. Alt er vel bedre enn en naken vegg. Må vel stille seg spørsmål om hva som er viktisk. Det praktiske, det estetiske og evt hva som låter best. Tenker en kun akustikk, så er det vel bedre tiltak enn en sofa.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Takk for innspill :)
Tenkte og at det var positivt med noe demping fra sofaen, nå er det jo ikke derfor sofaen har stått der, det er av mer praktiske årsaker. Men sitter med en følelse av at det er noe mer liv nå uten den dempingen. Så dersom det ikke kommer ny sofa der har jeg tenkt å forsøke med noe diffusjon på veggen. Tror jeg vil prøve å få plassert en sofa tilbake der før jeg går til innkjøp av ny og rett og slett lytte litt kritisk. Kaller inn noen venner som stiller med nøytrale ører;D
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
De fleste har en frue i huset som effektivt setter en stopper for ville ideer i stuen.
Det tror jeg egentlig er bra. Tror det kunne bli mye rare stuer. Men det får oss til å tenke kreativt. Finne noe som funke som også ser bra ut.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
De fleste har en frue i huset som effektivt setter en stopper for ville ideer i stuen.
I en stue er det til viss grad forståelig, men dessverre har mange en tyrann som setter stopper for ideer i ALLE rom i huset. Takk for at det ikke er meg.
Jeg står relativt fritt til å foreta meg de valg jeg ønsker, så det er null stress :)
Hun var ikke mektig imponert over Quad 2905 i stua, og det var ærlig talt ikke jeg heller.

Nå kommer det snart nye høyttalere inn som er en del bredere enn de jeg har nå (nye Ø 15), og det også tenkes på om det skal en sofa tilbake. Er ikke bare en ting:rolleyes:
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Takk for innspill :)
Tenkte og at det var positivt med noe demping fra sofaen, nå er det jo ikke derfor sofaen har stått der, det er av mer praktiske årsaker. Men sitter med en følelse av at det er noe mer liv nå uten den dempingen. Så dersom det ikke kommer ny sofa der har jeg tenkt å forsøke med noe diffusjon på veggen. Tror jeg vil prøve å få plassert en sofa tilbake der før jeg går til innkjøp av ny og rett og slett lytte litt kritisk. Kaller inn noen venner som stiller med nøytrale ører;D

God ide at eksperimentere...det giver erfaringer. Og at lyden ændre sig med og uden sofa er åbenbart, men bliver den bedre? Prøv nu, når sofa er væk at flytte lidt rundt på højttalerne og lyt....og eventuelt også lyttepladsen.

Det er helt gratis og lærerigt :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Samspelet mellom høgtalarar med ulikt spreiingsmønster og melllomliggjande møblar med ymse dempekvalitetar er absolutt noko du bør ta omsyn til. Men det er vanskeleg å seie noko på førehand om kva som vil skje om du plasserer ein skinn/stoffsofa mellom eit sett høgtalarar med vidt spreiingsmønster.
Men noko som alltid skjedde då vi hadde tjukk-TV; det gjekk ut over all 3D-effekt til 2.0-anlegget. Ha ikkje noko mellom diskantelementa, og helst ikkje mellom mellomtonane heller. Bass er det ikkje så nøye med.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Alt uansett hva er feil mellom høyttalere :)

O
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Nå blir jo sofaen trukket litt bak høyttalerene, så seteryggen havner da fort en god halvmeter bak elementene. Og det må da være noe bedre enn om den er parallelt med- eller enda verre, litt foran høyttalerene!
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Definitivt. Man vet at dybdeperspektiv i stereo er en illusjon godt hjulpet av det synet ser, så skal ikke se bort i fra at den største forskjellen er rent optisk når du fjerner sofaen.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Definitivt. Man vet at dybdeperspektiv i stereo er en illusjon godt hjulpet av det synet ser, så skal ikke se bort i fra at den største forskjellen er rent optisk når du fjerner sofaen.
Men okkesom er det reelt! Selv om det "bare" skulle være en visuelt basert illusjon, så er den der og preger hva man opplever at man hører, og er noe å tenke på når man setter opp høyttalere og lyttekrok. For egen del har det blitt en vesentlig del av likningen. Har funnet ut at jeg vil ha høyttalere som enkelt kan dras inn og ut fra bakvegg (når de er i bruk vs når de bare står til pynt), nettopp fordi stereoillusjonen blir så mye bedre når det er et rom bak høyttalerne der hjernen min kan innbilles til å tro at noe skjer.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men okkesom er det reelt! Selv om det "bare" skulle være en visuelt basert illusjon, så er den der og preger hva man opplever at man hører, og er noe å tenke på når man setter opp høyttalere og lyttekrok. For egen del har det blitt en vesentlig del av likningen. Har funnet ut at jeg vil ha høyttalere som enkelt kan dras inn og ut fra bakvegg (når de er i bruk vs når de bare står til pynt), nettopp fordi stereoillusjonen blir så mye bedre når det er et rom bak høyttalerne der hjernen min kan innbilles til å tro at noe skjer.
Det er et veldig godt poeng, siden hjernen vår er staure dum er det like greit å lure den med vilje! ;)
 
Topp Bunn