Naturlyd tester mer eller mindre vintage Tannoy - the quick and dirty way!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Jeg blir veldig inspirert av byggetråder, aller helst med masser av bilder. Noen tråder gir inspirasjon og tanker om at jeg en gang skal fullføre et vakkert høyttalerprosjekt med håndtverksmessig utførelse av detaljer og design. Andre tråder inspirerer ved trådstartere som er fulle av gjennomføringsevne og som raskt kommer opp med noe som spiller. I denne tråden tenkte jeg å dokumentere hva jeg finner når jeg tester det jeg har av Tannoy-elementer. Har etterhvert fem forskjellige typer i tillegg til to typer jeg bare har ett element av. Det blir litt målinger etterhvert og noen høyst subjektive beskrivelser av resultatene av uttesting av forskjellige delefiltre.

    I) Først ut er Tannoy 3859
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Tannoy 3859. (om noen ser noen innlysende faktafeil så ikke nøl med å poste eller sende en PM)

    1-P1130053.jpg
    1-P1130058.jpg
    1-P1130060.JPG


    Tannoy 3859 er et 15" Dual Concentric element og såvidt meg bekjent ble det kun brukt i Wildcat-serien på midten av 80-tallet. 3859 skal være en videreutvikling av 3808. Dette er elementer med lette membraner og prioriteringen er høy følsomhet fremfor dyp bass. Tannoy 3859 har lav Vas og høy Fs. For å få fullrange lyd så trenger man en dypbassløsning i tillegg eller så må man ty til mer ekstreme kasseløsninger. Bakladet horn eller store kasser >150 liter kan gi trøkk ned til i underkant av 50Hz.

    Thiele/Small parametre for Tannoy 3859:

    Coil restistance 4.81 (ohm)
    Force factor ( BL) 12.67 (newton/ampere)
    Total suspension compliance 0.08 (millimetre/newton)
    Moving mass 61.21(gm)
    Mechanical resistance 9.57 (mechanical ohm)
    Effective radiating area 804.85 (square centimetre)
    Shove 33.36 (newton second/metre)
    Resonant frequency 70.50 (hertz)
    Mechanical Q 2.83
    Electrical Q 0.81
    Total Q 0.63
    Sensitivity 96.23 (dB SPL/2.8 volt à 1m) à 20degC
    Equivalent volume compliance 75.60 (litre) à 20degC


     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan få god lyd fra en JBL høyttaler? Fyll den med Tannoy Dual Concentric!

    Jeg har aldri vært glad i byggekvaliteten eller designet på JBL sine doble 15" kasser i kinoseriene. Denne kassa finnes i endel varianter og går blant annet ved betegnelsen JBL 4508A. Har hatt 4 forskjellige som har skilt på alt fra innvendige avstivninger til litt avvikende kassemål(!). Har allikevel fått ganske god lyd ut av dem og de er flotte verktøy til kinobruk med de store horna. Men ved finlytting så er det både resonanser fra stående bølger kassa samt grums fra vibrerende kassesider. Spiller man middels høyt og bøyer seg ned bak kassene så hører man godt hvor mye kassa bidrar med av grums og tilsløring av lyden.

    Hva gjør man når man trenger en testkasse på et par hundre liter for å teste ut hvor mye bass det går ann å få ut av et par Tannoy 3859? JBL 4508A har netto 225 liter og er perfekt volummessig. Og jeg har et par stykker jeg hadde tenkt til å gi bort. Da er det bare å sett i gang. Om det låter bra så har jeg lært noe.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Delefilterene hører til Tannoy 3859 men jeg har ingen flere opplysninger. Vil anta at det er valgt en relativt høy delefrekvens for å beskytte driveren.

    En rask lytting før det var på tide å lage kveldsmat til junior bekreftet antagelsen. Gjetter på at delefrekvensen ligger høyere enn 1500Hz, det er også for mye nivå på diskanten. Bassen var hurtig og med forbausende tyngde. Jøss! Rakk bare å høre tre låter. På "Murder by Numbers" av Police så var det plenty av trøkk men tuningen av bassen er nok ikke helt optimal. Bassgangen til han ekle mannen som synger i det bandet ble litt "en-tone", om det er et lydbeskrivningsbegrep. Dette er en av de tingene høyeffekt-elementer med lett membran skal klare svært godt så det er bare snakk om å få tunet bassen riktig. Nå er det en pukkel et sted som ødelegger definisjonen. Skulle bare mangle at bassen skulle bli optimal av å slenge et element inn i en vilkårlig kasse.

    Dette gleder jeg meg til å pusle videre med. Lyden kom godt fri fra kassene og lydbildet strakte seg både bredt og dypt. Stemmer ble projisert med livaktig høyde - godt over høyden på elementene/kassa.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    :)

    Tanken var å maksimere ytelsen til 3859 elementet. Det er noe eget ved større elementer som 12" og 15" som får lov til å puste fritt.

    Kassa er åpen inni, tror du ikke at et ekstra element for støtte under 100Hz ville påvirke 3859 negativt? Den åpne konstruksjonen og måten de har avstivet 4508-kassa på gjør den lite egnet til "finliring". De har slengt inn 4 lengder med noe som ser ut som halvannen ganger tre tommer i full høyde, du kan se det på et av bildene ovenfor. Men kassa gjør jobben den ble designet for, det holder lenge til kinolyd og var sikkert billig å produsere.

    Vikash sin stående bølge kalkulator peker på 530-540Hz som et potensielt problemområde. Og det er rundt 500-700Hz det grøter seg til. Uheldigvis for flere av kinosystemene til JBL så er det et område hvor JBL 2226 ikke har sin styrke. Etter min mening blir lyden fra 2226 veldig "død", akkurat som om elementet ikke lar overtoner få klinge ut. Kombinert med for mye output fra 4508 kassa så får man en lyd som lett maskerer detaljer, blir noe upresis - "maler med bred pensel" osv.

    Interactive-Frequency-Chart.jpg


    JBL 4508.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Dagens prosjekter å fullføre flyttingen av sikringsskapet i 2.etg samt å teste ut aktive filtre på Tannoy 3859 ved å bruke Le Cleach sin metode for å optimere faseforløpet rundt delefrekvensen. Enkelt å få til med aktivt filter. Så nå må jeg koble litt.

    Info om Le Cleachs metode: A New Crossover Theory Er det andre her inne som har prøvd samme tilnærming?

    Jeg tror det er trygt å laste ned regnearkene, fikk ingen virusadvarsler selv.

    Først ut blir et forsøk med delefrekvens 1000Hz mellom 15" og horn. Delay setter jeg når jeg får målt riktig verdi. Dette blir spennende!

    settings of a 2 ways system according the proposed method:

    1..........Only Butterworth 3rd order filters are used.

    2..........The relay frequency Fr between the low-pass and the high-pass is defined at -5dB.

    3..........The cut-off frequency Fl (at -3dB) of the low-pass filter is calculated by: Fl = 0.87 x Fr

    4..........The cut-off frequency Fh (at -3dB) of the high-pass filter is calculated by: Fh = 1.14 x Fr

    5..........If the 2 drivers are aligned at the same distance of the listener, then the low-freqeuncy loudspeaker has to be moved toward the listener of a distance equal to 0.22 x wavelength at Fr.

    6..........The polarity of the high frequency loudspeaker has to be reversed.

    1000Hz filter LeCleach metode.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Første skritt i planen for å dele Tannoy 3859 aktivt er å få enkel tilgang til terminalene, +/- på både bassen og diskanthornet til høyttalerelementet. Neutrik sine Speakonterminaler er suverene. Ikke kjøp kopier, selv anerkjente leverandører kaller produktene "Speakon" selv om det er kopier av Neutrik sine orginale. Har opplevd å vri hele pluggen i stykker på en slik kopi.

    Tannoy 3859 har en 4-pols hurtigkontakt på høyttalerelementet så jeg tok ledning og plugg fra et par reservefiltre og loddet på Speakonterminalen. Her følger noen bilder som kanskje ikke er så spennende. Men planen med tråden er masse bilder - er en sucker for bilder i tråder selv.

    1-P1050234.jpg
    1-P1050235.JPG
    1-P1050240.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Rakk bare å kjøre et par raske sveip i Audiolense med delefrekvens 1000Hz. Gjenbrukte en "Target" som ruller av bassen under 40Hz og med svakt hellende/synkende respons. Det låt ikke bra i det hele tatt! Oppløsningen/gjengivelsen av detaljer var svært mye bedre enn med det passive filteret som var beregnet til monitorbruk. Men ellers var det mye å ta tak i.

    Nåja, det tar svært lang tid å voice et høyttalerbygge vanligvis, så ingen grunn til panikk. Den eneste grunnen til at jeg hadde forventninger i det hele tatt er at Audiolense er et flott verktøy for raskt å komme opp med noe som låter alt fra allright til svært bra. Har flere ganger blitt sittende å spille musikk i timevis med det første filterforsøket på et nytt oppsett. Her må jeg skyte inn at jeg er en novise når det gjelder Audiolense og burde satt meg mer inn i det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.362
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Første skritt i planen for å dele Tannoy 3859 aktivt er å få enkel tilgang til terminalene, +/- på både bassen og diskanthornet til høyttalerelementet. Neutrik sine Speakonterminaler er suverene. Ikke kjøp kopier, selv anerkjente leverandører kaller produktene "Speakon" selv om det er kopier av Neutrik sine orginale. Har opplevd å vri hele pluggen i stykker på en slik kopi.

    Tannoy 3859 har en 4-pols hurtigkontakt på høyttalerelementet så jeg tok ledning og plugg fra et par reservefiltre og loddet på Speakonterminalen. Her følger noen bilder som kanskje ikke er så spennende. Men planen med tråden er masse bilder - er en sucker for bilder i tråder selv.

    Vis vedlegget 231203 Vis vedlegget 231204 Vis vedlegget 231205

    HVA??? Ikke 67 mm2 solidcore internt??? :cool: Den loddestasjonen ser grom ut, hvilket merke er dette? Ikke Weller i allefall.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Den høyttalerkabelen er optimert med tanke på alle viktige parametre!!! 1) Den er lang nok. 2) Passelig tverrsnitt til formålet, sikkert 1,5 mm2

    Når det kommer til den hurtigkoblingen så er jeg faktisk litt hifinevrotisk, ser for meg å lodde rett på når det kommer til en endelig form på dette her.

    Loddestasjonen er kjempekjekk, kommer fra RS-online, koster ingenting og er ganske rask: https://no.rs-online.com/web/p/soldering-stations/0186719/
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.362
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    I helsike - det var grisebillig! Ikke mer enn en aften med gjørmebryting! Virker den fortsatt? Er den såpass kompakt at en kan ha den i verktøykassa når en er rundt og "doktorerer"?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.270
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skal du ha med noe rundt kan du bruke en gassdrevet Weller
    enig Speakon er grisebra!
    mvh
    Leif
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Enig med Leif i at gassdrevet Weller er greia for loddestunts utenfor hjemmet. Er absolutt ikke en dreven lodder. Brant meg noe jævlig på en lånt gassdrevet sak for ti år siden og det sitter i enda. Bare min kløning.

    RS sin loddestasjon til 499,- fungerer helt topp. Tre presets for varme, greit utvalg i rimelig i spisser og alt vel. RS har levert dagen etter bestilling noen ganger, på døra i Fredrikstad om jeg har bestilt før 12:00. Ellers så kommer det dagen etter. God service. Ikke toll, gebyrer og dritt i og med at det er solgt fra norsk datterselskap.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hensiktsmessig verktøy er halve jobben! Her kommer en digital høyttalerprosessor inn. Lettvint, nøyaktig og morsomt å kunne gjøre små endringer i delefrekvenser, filtersteilhet og nivå på få sekunder. Deretter kan man måle og lytte til endringen umiddelbart.

    For tiden bruker jeg et MiniDSP 4x10HD digitalt delefilter. Har skrevet litt om hvor nødvendig det er å bruke de digitale inngangene før og her kommer det jaggu meg enda mer:

    Jeg hadde nok en ekstrem opplevelse med MiniDSP i går kveld. Har brukt mange forskjellige varianter av deres DSP og kommet frem til at den analoge inngangen ikke bør brukes til finlytting på musikk. I går hadde jeg koblet musikkPC`en min til digitalinngangen på min MiniDSP 4X10HD og min laptop via USB-lydkort til den analoge inngangen. Jeg målte Tannoy 3859 og lekte meg med delefilterene. Da jeg hadde kommet frem til et OK resultat så startet jeg en sang for å høre på resultatet. Det låt OK men spinkelt i bassen/nedre mellomtone.

    Ble overrasket siden jeg kun hadde forsøkt å optimere rundt delefrekvensen 1100Hz. Det nedre frekvensområdet burde lått identisk. Det vil si at bassen skulle vært godt tilstede på en "fysisk" måte og med en detaljert bassgjengivelse med litt varme i dype herrestemmer, dette uten at det var for mye "brystkasse-lyd" eller mangel på definisjon. Slik det låt før jeg koblet opp måleutstyret og USB-lydkortet. Men neida, det låt spinkelt.

    Bill Callahan har en dyp barytonstemme i virkeligheten og på de fleste av platene hans. Gjennom analoginngangen ble dette kraftig redusert. Det manglet også fundament i bassen i så stor grad at det var vanskelig å høre/følge bassgangen. Vet fra tidligere anledninger at den digitale inngangen er svært mye bedre men dette var ekstremt. Så hvis du trenger analog inngang så anbefaler jeg å bruke en annen AD-konverter og i det minste kjøre alt digitalt materiale inn via digital inn.

    Når forskjellen mellom direkte digital inn og analog inn via AD-koverter er så stor at det påvirker klangbalansen i den grad at det trengs EQ på flere dB i bånn, da skjønner jeg godt de som ikke synes noe om MiniDSP om de kun har brukt de analoge inngangene. Her bør vel prisen taes med i bildet. En enkelt 2x4 koster 99$ og er selvfølgelig verdt det til enkle delefilteroppgaver i et mid-fi oppsett.

    Det som er flott og utrolig prisgunstig er når man har muligheten til å bruke MiniDSP sine produkter via den direkte, digitale inngangen. Min musikkPC har et Lynx 2b lydkort (7.995,-) som låter nøytralt og veloppløst. Med 4x10HD fra MiniDSP (3.990,-) via AES/EBU digital inngang så låter det tilsynelatende like bra. Jeg har ikke hatt tid til å sammenligne skikkelig, med nivåmatching og like forhold. Har dårlig utvalg av høyttalere med passiv deling om dagen. Men førsteinntrykket er at 4x10HD har gode nok DA-konvertere til å kunne ta et høyttalerprosjekt/lydSYSTEM svært langt. I tillegg har mange av MiniDSP-produktene lett aksess til I2S slik at man kan parre med en highend USB-I2S løsning som Amarro, EXA eller evt SPDIF om man vil hacke litt.
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Jøss, ser ut som litt samarbeid når det gjelder innmaten... minnet mistenkelig om den jeg har hjemme: http://www.ersa-shop.com/ersa-amate...lötkolben-rt80-105w-280°c-komplett-p-926.html

    Den høyttalerkabelen er optimert med tanke på alle viktige parametre!!! 1) Den er lang nok. 2) Passelig tverrsnitt til formålet, sikkert 1,5 mm2

    Når det kommer til den hurtigkoblingen så er jeg faktisk litt hifinevrotisk, ser for meg å lodde rett på når det kommer til en endelig form på dette her.

    Loddestasjonen er kjempekjekk, kommer fra RS-online, koster ingenting og er ganske rask: https://no.rs-online.com/web/p/soldering-stations/0186719/
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Displayet ser helt likt ut. Det kan vel hende at Ersa har speccet bedre komponenter i sin versjon men jeg er uansett godt fornøyd med RS sin.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Nå ER det høst. På tide med innendørsaktiviteter igjen. På hylla ligger 4 par Tannoy 3816 og koser seg. Dette elementet har jeg hørt i Tannoy V15 monitoren og likt svært godt. I motsetning til mange vintage Tannoy Dual Concentric så trengs det ikke BLH (bakladet horn) eller kjøleskapsstore kasser for å få god dypbass med 3816.

    Tannoy 3816 har også en real kompresjonsdriver med 2" membran og heftig magnet. Se bildene nedenfor. Dette gjør at jeg vil tro at man har noe mer slingringsmonn til å velge delefrekvens/steilhet i filteret enn med enkelte andre koaks drivere.

    TECHNICAL SPECIFICATIONS TANNOY V15


    Frequency Response: (1) 50Hz–23kHz (+/-3dB)
    (with TX2/TDX2 controller) 37Hz–23kHz (+/-3dB)
    -10dB point 42Hz
    -10dB point (with TX2/TDX2) 34Hz
    Recommended Amplifier Power: 400 – 800 watt / 8 ohm
    Power Handling: (2) Average: 400 watt
    Programme: 800 watt
    Peak (10ms): 1600 watt
    Sensitivity 2.83v @ 1m: (3) 100dB (Anechoic)
    103dB (Half-Space)
    Maximum SPL @ 1m: Anechoic: Average 126dB – Peak 132dB
    Half space: Average 129dB – Peak: 135dB
    Impedance: Nominal: 8 ohm
    Dispersion (-6dB): 75 degrees conical
    Driver Complement: 1 x 380mm (15") PowerDual™ Constant
    Directivity Dual Concentric™
    Crossover: (4) Passive: 1.4kHz
    Enclosure: 63.5 litre vented
    15mm birch plywood, 25mm MDF Baffle


    Tannoy har publisert EQ-oppsettet til den dedikerte kontrolleren, så om man har en DSP tilgjengelig så kan man gjenskape Tannoyfabrikken sin optimalisering for V15/3816. Det har jeg tenkt til å gjøre og jeg gleder meg til å leke med oppsettet.

    P1110169.jpg

    P1110174.jpg

    P1110156.jpg

    P1110182.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Spredningen til Tannoy 3816 er oppgitt til 75 grader, selvfølgelig avhengig av frekvens. Dette skulle være gunstig for hjemmebruk. Geddes har noen tanker om dette som jeg er ganske enig i: http://www.gedlee.com/downloads/directivity.pdf

    Tannoy 3816 sitter som sagt i V15 monitoren. Du finner den også i VNET15.

    Delefilteret i V15 er massivt dimensjonert. Har åpnet en god del PA relatert og dette er eliteserien:

    P1110171.jpg


    Men kan det modifiseres til hjemmebruk? I utgangspunktet så vil forskjellen primært være at man ved å gå fra gulvplassering til en plassering med diskanten i ørehøyde, så vil man miste "støtten" fra den begrensende flaten som gulvet utgjør. Her har jeg ikke noe data men plassert på gulvet som gulvmonitor så vil jeg anta at man har svært lite baffel-step tap. Og at det derved ikke er en korreksjonskrets for baffelstep i delefilteret. Her blir det lytting og målinger.

    Når jeg ser driveren foran meg så er det ikke assosiasjoner om slank nedre mellomtone jeg får.. ;-)
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Nå var jeg kanskje litt for rask. Når jeg sjekker de anbefalte EQ-punktene så foreslår Tannoy å DEMPE noen dB ved 231/327Hz avhengig av om man kjører passiv eller aktiv deling. Ettersom V15/VNET15 like gjerne blir hengt opp og brukt som PA så er det kanskje naturlig at de ikke er belemret med en for slank gjengivelse fra fabrikk.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hornet ser ut til å starte med et konisk parti før det går over i en kurvet form. Det hele ser betryggende smooth ut. Den store magnetstrukturen gjør at membranet på diskantdriveren havner lengre bak bassmembranet enn på andre Tannoydrivere. Mer likt andre koakser. Det behøver ikke være en stor ulempe, de akustiske sentrum for diskant og bass behøver ikke å være så forskjellige i praksis. Det er jo bare å måle og se. Med DSP og litt tidskompensasjon er det helt uvesentlig på en koaks.

    P1110197.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Stor og veldempet backcap. Relativt stort membran for en 1"-driver. Dette blir gøy!

    P1110179.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Morsomt at du spør, skal prøve ut diverse 15" i bakladet horn etter jul. Har et par JBL 4530 kabinetter og det ser ut til at flere av Tannoy elementene mine passer godt.



    jbl 4530 to.jpg


    JBL 4530.jpg



    Det er kanskje ikke så rart, Tannoy har jo gjerne tydd til bakladede horn på toppmodellene sine, type "hundehus".

    Her er det også naturlig å prøve å sette et kort horn foran elementet slik som på Westminster:

    tannoy fronthorn.jpg
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ble det ikke noe av bygget med 3816?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn