NAS og backup

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Glem forrige post. Kablet våknet plutselig, og overførte 7GB på 3 minutt. Det må da være innafor.
Men da ligger altså flaskehalsen i det trådløse.
Hva i all verden kan det være? Alt skal liksom være i skjønneste orden der trodde jeg.
Jeg kan ihvertfall uten problemer streame netflix til både 3 og 4 enheter samtidig uten antydning til kapasitetsproblemer. Hmmmm?!?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Glem forrige post. Kablet våknet plutselig, og overførte 7GB på 3 minutt. Det må da være innafor.
Men da ligger altså flaskehalsen i det trådløse.
Hva i all verden kan det være? Alt skal liksom være i skjønneste orden der trodde jeg.
Jeg kan ihvertfall uten problemer streame netflix til både 3 og 4 enheter samtidig uten antydning til kapasitetsproblemer. Hmmmm?!?
Du må skille mellom filhastighet lokalt over ditt nettverk og nettverk ut mot eks Onecloud. Jeg regner med når du brukte 3 minutter på 7GB at du overførte mellom PC/NAS og da bruker du ditt lokale nettverk.

Så snart du skal overføre filer fra PC > NAS > Onecloud begynner det og skje ting.

Først blir pc som ett mellomledd mellom din NAS og Onecloud, det optimale hadde vært en måte å kjøre backupen direkte fra NAS da vil du være kablet i begge ender men dette kan bli vanskelig. Hovedproblemet ligger nok i at din opplastningshastighet hos leverandør er for dårlig. Skulle likt å sett hastigheten fra PC>NAS over wi-fi.

Optimalt over N-standard rutere vil du se hastigheter opp mot 11MB/s. Nyeste standaren wi-fi over AC hos meg ligger på 70MB/s kjørt alene over 5ghz båndet.

Edit, kom på nå for å teste den mest riktige hastigheta du har kan du teste med http://www.speedtest.net/ med kabel så for vi se hva du har å bruke.
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei.
Onedrive mappene mine i utforsk viser seg å være lagret lokalt.
Når jeg testet overføring av en stor onedrive mappe lot jeg den først gå en stund på trådløst, og bytter etterhvert over til kablet. Da gikk farten i været så det holdt.
Så problemet må ligge i hjemmenettverket mitt.
Forstår ikke hvorfor akkurat dette går så tregt, da all internet trafikk går så det suser.
Klarer ikke å finne noen begrensninger på netgear menyene eller i synology menyene, men det er her jeg er på tynn is, for jeg forstår ikke alt som står der.

Det rare er at selv når jeg flytter på mapper internt i NAS når jeg er koblet til trådløst med PC, så går det tregere enn når jeg gjør samme operasjonen med PC koblet til nettverket med kabel.

NAS har hatt kablet kobling til router hele tiden.

Merkelig
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Er det bare når du overfører via Onedrive mappene det går tregt. Kan du teste med en annen fil (som ikke er tilknyttet onedrive på noen måte) i direkte overføring fra/til NAS og bekrefte hvilke hastigheter du ser trådløst?

Edit, Ok, så nå at du for gode hastigheter over kablet til Onedrive mappene og da utgår misstanken min.

Hvor gammel er pc du sitter med ?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Pc er vel 2 eller 3 år nå. Thinkpad s440
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Fant nettopp ut at dropbox appen på PC sluker noe enormt med minne. Skal sjekke i morgen om det kan ha hatt noe med problemene å gjøre.
PC i seg selv virker ihvertfall mer smidig nå.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Får prøve å ta tak i dette igjen.
På måling av nettfart får jeg gode resultater trådløst. 4 målinger som lå mellom 46 og 48 Mbps, så det er mer enn godkjent.

Nettverkskortet skal kunne håndtere 300Mbps
www.ark.intel.com/products/75174/Intel-Wireless-N-7260

Og driver er oppdatert.
Nettverkskort.JPG
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nå tester jeg overføring fra NAS til PC trådløst.
Da ligger hastigheten på ca 6Mbps. Er det innafor??

Overføring fra NAS til PC wifi.JPG


Skal prøve andre veien igjen etterpå
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Laste tilbake fra PC til NAS gikk nå utrolig mye bedre enn i går

Overføring fra PC til NAS wifi.JPG


Er dette hastighet som er i henhold til hva jeg kan forvente?
 
Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Nå tester jeg overføring fra NAS til PC trådløst.
Da ligger hastigheten på ca 6Mbps. Er det innafor??

Vis vedlegget 504619

Skal prøve andre veien igjen etterpå
6Mbps er for lite, men hvis bildet er riktig har du nærmere 100 Mb (11,8 MBps *8= 94,4 Mbps).
Det er vel det du kan forvente hvis du er på 2,4 nettet. (samme hastighet som på det som var standard via kabel for få år siden) Avhengig også av avstand til router og evt hindere, vegger etc.

Hvis du er på 5 GHz nettet, så kan du kanskje kunne skvise ut litt mer hvis du er i samme rom som router.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nå tester jeg overføring fra NAS til PC trådløst.
Da ligger hastigheten på ca 6Mbps. Er det innafor??

Vis vedlegget 504619

Skal prøve andre veien igjen etterpå
6Mbps er for lite, men hvis bildet er riktig har du nærmere 100 Mb (11,8 MBps *8= 94,4 Mbps).
Det er vel det du kan forvente hvis du er på 2,4 nettet. (samme hastighet som på det som var standard via kabel for få år siden) Avhengig også av avstand til router og evt hindere, vegger etc.

Hvis du er på 5 GHz nettet, så kan du kanskje kunne skvise ut litt mer hvis du er i samme rom som router.
Aha, jeg som roter med stor og liten b.
Sykt bra.
Når jeg er alene på nettet og tester nå så ligger jeg faktisk på 12-15 MBps, og da sitter jeg i etasjen under og i andre enden av huset i forhold til Router.

Da tror jeg at jeg erklærer prosjekt "thomand får seg NAS" for friskemeldt og ferdigstilt

Tør ikke tenke på hvor bra dette blir når jeg kjøper grisedyre hi-end nettverkskabler med gullplugger.

Nå skal jeg ha et glass vin, spille musikk og sortere litt bilder.

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Gode som gull hele gjengen. Tommel opp :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Måtte fiske opp igjen denne tråden.
Siden sist har telenor vært hjemme hos meg og installert fiber.
Fiberboksen står på loftet sammen med telenor routeren. Sistnevnte har deaktivert wifi.
Ut fra telenor routeren går det 4 ethernet kabler.
1- tv boks i stua
2- Netgear nighthawk R7000 i 2 etg satt opp som router
3- Netgear nighthawk EX7000 i 1 etg satt opp som aksesspunkt. Switch i denne går til TV boks i kjellerstua, ps4 og bluesound node 2.
4- NAS

Problemet nå er et jeg ikke får tilgang til NAS. Merkelig nok får jeg tilgang hvis jeg kobler til R7000, men altså ikke når det er koblet til i telenor routeren.
For å gjøre det hele enda merkeligere, når NAS er koblet til R7000, og altså sånn sett virker, så klarer ikke bluesound å koble seg til NAS når bluesound er koblet til kablet nettverk. Men den klarer det altså når jeg bruker wifi.
Hva i all verden skjer?
Noen kloke hoder som kan hjelpe meg litt her?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Tydeligvis så hjalp det å spørre på HFS, for nå plutselig virket alt som det skulle.
Så takk, tror jeg :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Når jeg først har tråden opp her, er det noen som har kommentarer til oppsettet slik jeg har lagt det opp?
Er det i utgangspunktet ok, eller det andre og bedre måter å gjøre dette på?
Jeg har ihvertfall gjort så godt jeg kan mtp å få mest mulig utstyr kablet, og minst mulig dill dall. Eneste jeg er usikker på er hvor egnet EX7000 er til det jeg bruker den som, altså switch og aksesspunkt. Hadde det vært bedre å bruke en R7000 til, eller blir det litt hipp som happ?
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Fiberboksen står på loftet sammen med telenor routeren. Sistnevnte har deaktivert wifi.
Ut fra telenor routeren går det 4 ethernet kabler.
1- tv boks i stua
2- Netgear nighthawk R7000 i 2 etg satt opp som router. Hva er koblet til denne? Og er du sikker på at den er satt opp som router? Dette er uheldig når du allerede har en enhet som står for routinga. Ihvertfall må du da dele opp ip-rangene, som Xerxes er inne på. Jeg ville heller satt denne opp som aksesspunkt.
3- Netgear nighthawk EX7000 i 1 etg satt opp som aksesspunkt. Switch i denne går til TV boks i kjellerstua, ps4 og bluesound node 2.
4- NAS

Ellers så skal vel oppsettet funke greit. Men hvis du ikke har behov for noen tilkobling på loftet, så kan du kanskje kutte ut telenor-routeren og bruke R7000 som router, og kable til de andre enhetene fra denne?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Fiberboksen står på loftet sammen med telenor routeren. Sistnevnte har deaktivert wifi.
Ut fra telenor routeren går det 4 ethernet kabler.
1- tv boks i stua
2- Netgear nighthawk R7000 i 2 etg satt opp som router. Hva er koblet til denne? Og er du sikker på at den er satt opp som router? Dette er uheldig når du allerede har en enhet som står for routinga. Ihvertfall må du da dele opp ip-rangene, som Xerxes er inne på. Jeg ville heller satt denne opp som aksesspunkt.
3- Netgear nighthawk EX7000 i 1 etg satt opp som aksesspunkt. Switch i denne går til TV boks i kjellerstua, ps4 og bluesound node 2.
4- NAS

Ellers så skal vel oppsettet funke greit. Men hvis du ikke har behov for noen tilkobling på loftet, så kan du kanskje kutte ut telenor-routeren og bruke R7000 som router, og kable til de andre enhetene fra denne?
Hei. Takk for svar. R7000 ble ihvertfall konfigurert som router den gang jeg installerte den. Ingenting er koblet til, så den brukes utelukkende for at vi skal ha et godt trådløst internett i 2 etg. Så da kan jeg med fordel ta en fabrikk reset og konfigurere den som aksesspunkt i stedet?

Å koble bort telenor routeren for deretter å bruke min egen R7000 til dette formålet tror jeg blir for komplisert for meg. Er i beste fall reserve-amatør på dette her.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.816
Antall liker
5.465
Sted
Holmestrand
Fiberboksen står på loftet sammen med telenor routeren. Sistnevnte har deaktivert wifi.
Ut fra telenor routeren går det 4 ethernet kabler.
1- tv boks i stua
2- Netgear nighthawk R7000 i 2 etg satt opp som router. Hva er koblet til denne? Og er du sikker på at den er satt opp som router? Dette er uheldig når du allerede har en enhet som står for routinga. Ihvertfall må du da dele opp ip-rangene, som Xerxes er inne på. Jeg ville heller satt denne opp som aksesspunkt.
3- Netgear nighthawk EX7000 i 1 etg satt opp som aksesspunkt. Switch i denne går til TV boks i kjellerstua, ps4 og bluesound node 2.
4- NAS

Ellers så skal vel oppsettet funke greit. Men hvis du ikke har behov for noen tilkobling på loftet, så kan du kanskje kutte ut telenor-routeren og bruke R7000 som router, og kable til de andre enhetene fra denne?
Det joha sa.
:)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.816
Antall liker
5.465
Sted
Holmestrand
Fiberboksen står på loftet sammen med telenor routeren. Sistnevnte har deaktivert wifi.
Ut fra telenor routeren går det 4 ethernet kabler.
1- tv boks i stua
2- Netgear nighthawk R7000 i 2 etg satt opp som router. Hva er koblet til denne? Og er du sikker på at den er satt opp som router? Dette er uheldig når du allerede har en enhet som står for routinga. Ihvertfall må du da dele opp ip-rangene, som Xerxes er inne på. Jeg ville heller satt denne opp som aksesspunkt.
3- Netgear nighthawk EX7000 i 1 etg satt opp som aksesspunkt. Switch i denne går til TV boks i kjellerstua, ps4 og bluesound node 2.
4- NAS

Ellers så skal vel oppsettet funke greit. Men hvis du ikke har behov for noen tilkobling på loftet, så kan du kanskje kutte ut telenor-routeren og bruke R7000 som router, og kable til de andre enhetene fra denne?
Hei. Takk for svar. R7000 ble ihvertfall konfigurert som router den gang jeg installerte den. Ingenting er koblet til, så den brukes utelukkende for at vi skal ha et godt trådløst internett i 2 etg. Så da kan jeg med fordel ta en fabrikk reset og konfigurere den som aksesspunkt i stedet?

Å koble bort telenor routeren for deretter å bruke min egen R7000 til dette formålet tror jeg blir for komplisert for meg. Er i beste fall reserve-amatør på dette her.
Da bør du sette den opp som aksespunkt, ikke som ruter.
Som joha sier, så har rutere en lei tendens til å lage ting mer vanskelig enn nødvendig. Det vil si når de egentlig ikke trengs.

Du kan ringe en venn? Hvor bor du i verden?
Er det i nærheten kan jeg alltids hjelpe deg.
:)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Fiberboksen står på loftet sammen med telenor routeren. Sistnevnte har deaktivert wifi.
Ut fra telenor routeren går det 4 ethernet kabler.
1- tv boks i stua
2- Netgear nighthawk R7000 i 2 etg satt opp som router. Hva er koblet til denne? Og er du sikker på at den er satt opp som router? Dette er uheldig når du allerede har en enhet som står for routinga. Ihvertfall må du da dele opp ip-rangene, som Xerxes er inne på. Jeg ville heller satt denne opp som aksesspunkt.
3- Netgear nighthawk EX7000 i 1 etg satt opp som aksesspunkt. Switch i denne går til TV boks i kjellerstua, ps4 og bluesound node 2.
4- NAS

Ellers så skal vel oppsettet funke greit. Men hvis du ikke har behov for noen tilkobling på loftet, så kan du kanskje kutte ut telenor-routeren og bruke R7000 som router, og kable til de andre enhetene fra denne?
Hei. Takk for svar. R7000 ble ihvertfall konfigurert som router den gang jeg installerte den. Ingenting er koblet til, så den brukes utelukkende for at vi skal ha et godt trådløst internett i 2 etg. Så da kan jeg med fordel ta en fabrikk reset og konfigurere den som aksesspunkt i stedet?

Å koble bort telenor routeren for deretter å bruke min egen R7000 til dette formålet tror jeg blir for komplisert for meg. Er i beste fall reserve-amatør på dette her.
Da bør du sette den opp som aksespunkt, ikke som ruter.
Som joha sier, så har rutere en lei tendens til å lage ting mer vanskelig enn nødvendig. Det vil si når de egentlig ikke trengs.

Du kan ringe en venn? Hvor bor du i verden?
Er det i nærheten kan jeg alltids hjelpe deg.
:)
Hei. Jeg holder til rett utenfor Kristiansand, så det var jo et stykke unna ser jeg. Men tusen takk for tilbudet. Sender deg gjerne en PM senere hvis jeg ikke får det til.
Men så vidt jeg husker så er installasjons veiledningen til netgear veldig selvforklarende.
Kan jo bli suksess dette føler jeg på meg. Er en god følelse å få ryddet såpass godt opp i nettverket som det jeg har fått gjort nå.
Hastigheten mot NAS er jo milevis forbedret med å ha den i telenor routeren og ikke i R7000.
Nå fikk jeg i tillegg Bluesound til å spille fra NAS uten å ha på PC. Klarte å klore det til litt når jeg definerte banen i blueos første gangen.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
En siste ting (kanskje). Er utgangene på telenor routeren en fullgod switch, eller er det bare en forgrening?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Da kan jeg melde ferdigstillelse at dette prosjektet mitt nok en gang. Telenor mannen fikk hjulpet meg med de siste innstillingene, jeg fikk satt opp både EX7000 og R7000 som aksesspunkt, og nå har jeg 230-250mbit/s trådløst. Dette ble mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på. Nettfart måler ping på 1 og jitter på 7. Sier meg ikke så mye, men går unna så det griner. Happy happy :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei. Ja, den har jeg allerede. Kjempegrei app. Bruker også nighthawk appen. Den er super siden den måler hastigheten inn fra router. Liker grensesnittet til netgear. Stort sett såpass enkelt at selv denne dumrianen kan skjønne sånn halvveis hva som skjer :)
 
Topp Bunn