Naimsk mellombelsforsterker til Rega Ela

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Hei.
Nå er Rega Elane i hus, men eg har ingen forsterker. Naiten kan ta si tid å få fiksa, og når den først er i orden ryker den nok til fordel for Supernait eller annen Naim Pre / Effekt-kombo.

Trenger derfor tips til noko som er Naimsk i lyden og kler Elane.
Makspris er 3000,-

Fyr laus!
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
FYI, jeg har jo en NAC202 m/NAPSC til salgs om det kan være av interesse. Dog noe høyre pris enn det du skisserer, men fortsatt billig vil jeg si.

iSaint
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Vel, jeg tenkte bare å hjelpe deg på riktig vei :D

iSaint
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hva med en Rega forsterkere? Finner nok glatt en brukt Brio fra 2000 tallet til den prisen :)
Rega rocks ;D

Edit! Liker du litt fart og spenning er jo en Cyrus 1 eller 2 veldig allright å ha på lur. De trøkker mindre en Naitene, men har mange andre egenskaper som er veldig veldig gode for moro uten å bruke penger. Hvor lenge er din borte på service? Kan jo evt låne en Cyrus 1 av meg ;)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
iSaint skrev:
Vel, jeg tenkte bare å hjelpe deg på riktig vei :D

iSaint
Yes, eg tok den :)
Men venter litt til eg er sikker på korleis stova blir (er under oppussing), vil vente med å kjøpe noko svære greier før den tid.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
digiman skrev:
Hva med en Rega forsterkere? Finner nok glatt en brukt Brio fra 2000 tallet til den prisen :)
Rega rocks ;D

Edit! Liker du litt fart og spenning er jo en Cyrus 1 eller 2 veldig allright å ha på lur. De trøkker mindre en Naitene, men har mange andre egenskaper som er veldig veldig gode for moro uten å bruke penger. Hvor lenge er din borte på service? Kan jo evt låne en Cyrus 1 av meg ;)
Både Rega (sjølvsagt ;) ) og Cyrus er notert. Kjøper likegodt ein sjølv, men takk for tilbudet … kjekt å ha!
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Brasse skrev:
digiman skrev:
Hva med en Rega forsterkere? Finner nok glatt en brukt Brio fra 2000 tallet til den prisen :)
Rega rocks ;D

Edit! Liker du litt fart og spenning er jo en Cyrus 1 eller 2 veldig allright å ha på lur. De trøkker mindre en Naitene, men har mange andre egenskaper som er veldig veldig gode for moro uten å bruke penger. Hvor lenge er din borte på service? Kan jo evt låne en Cyrus 1 av meg ;)
Både Rega (sjølvsagt ;) ) og Cyrus er notert. Kjøper likegodt ein sjølv, men takk for tilbudet … kjekt å ha!
Veldig lurt :)
Cyrusen på soverom anlegget har måtte tjenestegjøre i hovedanlegget tidligere og den skuffer aldri. Faktisk er en pen Cyrus 2 med PSX av siste generasjon 89-92 (med flip-bryter for av/pa) en knakende god forsterker, som gjør skam av mange moderne forsterkere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et utradisjonelt forslag sikkert, men et som vil svare til forventningene i spørsmålet; om du ramler borti en Pioneer A-300 eller aller helst en A-400 så har du en super #2 forsterker som er både billig i innkjøp (skulle tippe på rundt tusenlappen brukt) og vi låte veldig direkte, levende og musikalsk, mye som en naimsk forsterker.
Den vil passe rett inn i et typisk britisk eller Naim-system av høy kvalitet uten videre. En høyst oversett budsjettforsterker i Norge dette.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Et utradisjonelt forslag sikkert, men et som vil svare til forventningene i spørsmålet; om du ramler borti en Pioneer A-300 eller aller helst en A-400 så har du en super #2 forsterker som er både billig i innkjøp (skulle tippe på rundt tusenlappen brukt) og vi låte veldig direkte, levende og musikalsk, mye som en naimsk forsterker.
Den vil passe rett inn i et typisk britisk eller Naim-system av høy kvalitet uten videre. En høyst oversett budsjettforsterker i Norge dette.
Dæven Vidar P!
Det var et godt forslag det. Fatter ikke at jeg har glemt den. Hadde nemlig en slik fra ca 94-97 (fra UK)
Satan for en latterlig bra forsterker til pengene. Angrer den dag i dag at jeg solgte den. Suveren tips Brasse og veldig enkel og finne en strøken en i UK :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, godt å høre at flere har sett storheten i A400 der her på bjerget. En av de beste budsjettforsterkerne noensinne produsert antakelig? Om ikke man finner en, så finner man kanskje en Audiolab 8000A, LX, SX eller helst S innenfor budsjett. Burde ikke være noe problem å finne en av de tre førstnevnte til budsjett iallefall.

Selv hadde jeg gjerne hatt en Pioneer A400 på lur, ikke minst fordi den er så billig at det ikke føles galt å ha den i boden når den ikke er i bruk. Alternativt vil en Rotel 820 eller 920, evt x30-utgave av samme gjøre nytten til nogenlunde samme pris eller mindre. Fint å ha på lur.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
iSaint skrev:
FYI, jeg har jo en NAC202 m/NAPSC til salgs om det kan være av interesse. Dog noe høyre pris enn det du skisserer, men fortsatt billig vil jeg si.

iSaint
Jeg hadde håpet at du skulle slite med å bli kvitt den frem til midt i Desember jeg ::)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Audiolab 8000 har eg alltid hatt sansen for…vertfall å sjå til. No har eg kontakta ein selgar, så får vi sjå kva han skal ha for frakta. For prisen på forsterkaren var ingenting å sei på. Kjøper ikkje den på Finn pga. defekte innganger.
 

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
245
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Om du ikke bruker mange kilder, er det ikke noe i veien for å bruke tape og tuner i stedet. Bare en tusenlapp:)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Carter skrev:
Om du ikke bruker mange kilder, er det ikke noe i veien for å bruke tape og tuner i stedet. Bare en tusenlapp:)
Sant nok,men Brasse har et budsjett på 3k, så jeg hadde personlig sett etter strøken og 100% fungerende klassikker.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Audiolab 8000 har eg alltid hatt sansen for…vertfall å sjå til. No har eg kontakta ein selgar, så får vi sjå kva han skal ha for frakta. For prisen på forsterkaren var ingenting å sei på. Kjøper ikkje den på Finn pga. defekte innganger.
Kan iallefall si såpass at 8000A er ikke "ca. 10 år gammel" som annonsen sier! Jeg husker ikke akkurat når den gikk ut, men det var omkring 1995 eller før at den aller siste ble produsert. Bare for ordens skyld.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Brasse skrev:
Audiolab 8000 har eg alltid hatt sansen for…vertfall å sjå til. No har eg kontakta ein selgar, så får vi sjå kva han skal ha for frakta. For prisen på forsterkaren var ingenting å sei på. Kjøper ikkje den på Finn pga. defekte innganger.
Kan iallefall si såpass at 8000A er ikke "ca. 10 år gammel" som annonsen sier! Jeg husker ikke akkurat når den gikk ut, men det var omkring 1995 eller før at den aller siste ble produsert. Bare for ordens skyld.
Og produksjonen startet på midten av åttitallet. En gammel, men god forsterker. Ellers synes jeg forslagene om Pioneer er veldig gode, spesielt hvis forsterkeren skal gjøre tjeneste som lagret reserve i etterkant. Slike forsterkere pleier ofte å tåle litt lagring bedre enn noe av det mer esoteriske.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Takk for tips!
Har kost meg skikkelig, gått på skattejakt i engelsk forsterkerhistorie.
Pioneer A400 er nok det beste kjøpet, men skal kikke litt til før eg slår til.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En Pioneer A400 (styr unna X-versjonen) i god stand til en god pris er et virkelig godt kjøp. God riaa også. Den er svært god med gode kilder og høyttalere, og det var dette som var så spesielt med den. Det var også dette som gav den legendarisk status. Med middelmådige omgivelser gjør den ikke lydkvaliteten i systemet noen tjenester.

Audiolab 8000A derimot er jo bygd for evigheten i enda større grad, og er vel egentlig den beste forsterkeren av de to, selv om den muligens er litt lengre unna olive Naim (som var Naim på den tiden) enn den mer upfront og direkte A400.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde en A400. Ga den til min søster. En helt finfin forsterker. Ble vel årets forsterker i europa eller noe slikt? Men min eldgamle Technics su-7300k var endel bedre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den var årets forsterker mange steder, herunder i mange blader også. Det særegne ved den var ikke at den alltid låt så bra, for det gjorde den ikke nødvendigvis, men at den var så himla kildetransparent og direkte og hadde slik driveevne, slik at den låt så bra med highend kilder og høyttalere. Mye som en Naim-forsterker på den tiden.

Mange andre forsterkere var langt snillere og kunne gi mye bedre/mer tilgivende resultater i mange settinger, men få var så gode når de ble satt inn blant utstyr langt over sin klasse. Imo.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja slik opplevde jeg den også Vidar P. Ble litt for "rå" for min smak og mine HT på den tiden. Der maskerte den vintage technics saken lyden bedre. Nå sier ryktene at akkurat den modellen var veldig bra også.
Men for ikke lenge siden var det fest hos min søster. "Gamle" anlegget mitt ble det spilt på og jeg bare måtte smile litt av og til. Skal si det svingte. Kunne ikke huske at det noengang har spilt bra.

Var vel på midten av 90 tallet hun fikk det. Et par Jamo concert III (tror jeg det var), den pioneeren og en Technics cd spiller av ett eller annet slag. Alt "is still going strong".
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Om du skulle komme over en Nakamichi IA-3 så er det en forsterker som jeg husker som godt lydende med bra driv. Du bør kunne få en slik for 1-2000. Samme med Kenwood KA-3020. Veldig god.

Forøvrig støtter jeg de som nevner Mission/Cyrus og Rega.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Slo til på ein fin Cyrus Two. Så blir det også PSX etterkvart. Ser ut som vi då framleis er under budsjettet … ;D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Brasse skrev:
Slo til på ein fin Cyrus Two. Så blir det også PSX etterkvart. Ser ut som vi då framleis er under budsjettet … ;D
Så fint. Blir sikkert bra.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Jepp, måtte bli britisk. Så likar eg designet. Pioneeren er muligens betre, men fasinasjonen for engelsk hifi blei avgjerande.
Har i dag kikka på


A&R A60 (Hadde bud inne)
Nytech 252
Cyrus 1
Cyrus 2 (kjøpt)
Exposure X, XV, XX (ligg ein svært billig ein som går ut i morgon, men stig sikkert fort)
Creek CAS 4040S3 samt 4140.
Musical Fidelity B1 (A1 er visstnok greia her)
Onix OA21 (Interessant sak, men vanskelig å fikse om den går adundas)
Ion Obelisk
NVA AP50
Cambridge Audio P40
Nytech 202 & 302
Sugden A21 & A48

Kursiv = Fins på ebay / pinkfish / hifiwigwam
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Brasse skrev:
Slo til på ein fin Cyrus Two. Så blir det også PSX etterkvart. Ser ut som vi då framleis er under budsjettet … ;D
Super forsterker :) Fikk du tak i en de siste med av/på vippebryter?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Nope, ingen vippebryter. Men er v2 med MC / MM.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Tviler eg ikkje på, har lest det er eit absolutt høgdepunkt. Selger Cambridge 640p-riiaen.
 
Topp Bunn