Forsterkere NAD + høyttalere

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er det noen merker som passer bra lydmessig til NAD forsterkere? Er ikke helt sikker på hvilken, men det er en integrert sak og er ikke av de svakeste. De har vel ganske lik lydsignatur tipper jeg?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Nad er etter min erfaring veldig altspiselig når det kommer til høyttalere.
Spesielt nyere Nad kan fint kombineres med litt frempå og energiske høyttalere uten at det blir slitsomt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Nye Nad er vel noenlunde nøytral så de kan matches med det meste som nevnt over, men mulig de heller bittelitt til det varme enn kaldt på lydsignaturen.
 
D

Danke

Gjest
Er det noen merker som passer bra lydmessig til NAD forsterkere? Er ikke helt sikker på hvilken, men det er en integrert sak og er ikke av de svakeste. De har vel ganske lik lydsignatur tipper jeg?
Jeg har erfart at danske høytalere passer bra... Jamo og Dali feks, kanskje SA også

BW passer bra også...

Infinity har jeg også prøvd, bra men litt spiss i toppen..

Det er ofte issue med Nad... Men på mange høytalere kan det gi mer liv også.

Liker Nad er engasjerende og livaktig, detaljert...

Jeg synes fargede/tunede høytalere ikke passer helt, feks Dynavoice M65.

Var vel ikke nyere Nad, dette var rundt 2000+ eller 2015 saker som venner hadde.
 
M

MarkusH

Gjest
Har selv en Nad S200 (effekt) som gjør jobben bra i dagens oppsett. På Helicon spilte det ikke helt bra hos meg, det ble pågående i toppen ... Mentor var en annen sak. Jeg har i alle fall vært veldig fornøyd med den, bruker XTZ høyttalere i dag og klager ikke.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Det er ganske stor forskjell på eldre å nyere Nad lydmessig. Skal du bruke Dynaudio med Nad bør du ha Nad sin S serie eller M serie . De eldre vanlig seriene funker fint med ala Dali, MS, Infiniti, CV og Jamo. Ellers er de nye C368 og C388 ikke så ille på Dynaudio.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg må visst få tak på hvilken forsterker jeg snakker om. Må gjøre det i det skjulte :)
 
D

Danke

Gjest
Dette passer vist genialt.

Litt vanskelig å kjøpe til Norge kanskje??

https://www.ebay.com/p/Pioneer-SP-FS52-LR-Floor-Standing-Loudspeaker/1894700898




Ellers på Nad generelt så synes jeg man skal se etter høytalere som lyder nøytralt, eller ting som ikke tenderer til å lyde skarpt i toppen. , Dali Zensor kan passe bra, Dali med båndiskant, kanskje ikke.
Klipsch horn tror jeg kan bli litt hissige i toppen...


Jeg tror XTZ er en sånn type høytaler som passer, dessuten kan disse som regel stemme diskanten ned med delefilteret.

Ellers er Jamo relativt rimelige og passer ypperlig, om du vil ha noe dyrere så synes jeg BW også passer ypperlig.
 
Sist redigert:
D

Danke

Gjest
Ja er jo det jeg sier også..

Var forrige Dali modell med båndiskant jeg mente, men husker ikke navnet...

Edit Dali Ikon hørte jeg av folk på forums at ble for skarp på NAD...
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Kjører Dali Epicon 6 med Nad 388, og det fungerer helt fint. Såpass bra at jeg byttet ut comboen med Lyngdord TDAI2170 og SDA2400 med den.
Ganske lik lydsignatur på Helicon 400 MK2 som jeg hadde før også om man sammenligner med Epicon. Skarpt i toppen kjenner jeg ikke igjen med bånddiskant egentlig, men detaljert i toppen er nok mer korrekt. :) Har 3 forskjellige HT med bånddiskant og alle med forskjellige forsterkere, ingen av de er spesielt skarp i toppen føler jeg.
Men mulig eldre Nad er litt skarpere enn den nye generasjonen.
 
D

Danke

Gjest
Jeg tror ikke signatur/filosofi forandrer seg så mye.

Jeg digger Nad, både lyden og pris.

Mye vender man seg til også, men jeg har Nad selv CD og lyden er som jeg husker fra 2000 2015...

Mange ganger skaper det mer detalj i toppen og romfølelse...

Men på enkelte høytalere ikke så mange så kan det bli for mye..

Infinity Primus 360 var tendens til å bli litt skarp med 80 watt Nad system.

På enkelt musikk var det bare bra og detaljert, men på annen musikk ble det feil.

Dynavoice M65 var helt forferdelig på Nad, Jamo samme prisklasse var perfekt..
 
Sist redigert:
D

Danke

Gjest
Glemte også å si at det er stativhøyttalere jeg er ute etter.
Dali, Xtz, Bw, Jamo vil jeg tro passer etter mine erfaringer.

Har lite å si stativer, gulv osv.

Signatur er samme.

Har du noen høytalere i kikkerten selv?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Nei, skal kjøpe ht til noen som trenger å bytte ut sine gamle. Tenker rent intuisjonsmessig at B&W kan være en god mætsj. De blir kanskje aldri skarpe?
 
D

Danke

Gjest
Nei, skal kjøpe ht til noen som trenger å bytte ut sine gamle. Tenker rent intuisjonsmessig at B&W kan være en god mætsj. De blir kanskje aldri skarpe?
Ne de er nøytrale, jeg ville brukt BW selv, eventuelt Xtz, men Xtz er vanskelig å finne på bruktmarkedet..

Bw er lett å få tak i.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
537
Selv er jeg veldig svak for gode stativhøyttalere, og det finnes det flere av dersom man skiller klinten fra hveten. Det er alt for enkelt å gå seg bort, ser til stadighet at folk betaler mer for mindre ved at de velger feil høyttalere etter mine preferanser. Om du skal bruke 4000 kroner på høyttalere eller 20.000, i begge tilfeller får du noe veldig mye bedre dersom du går for noen gode to-veis stativhøyttalere fremfor å velge større beist av noen høyttalere (mange velger det siste og går seg bort der, jeg har irritert meg grønn over flere venner som har gjort den feilen)...
 

ohorne

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
26
Antall liker
8
Torget vurderinger
6
PSB, Monitor Audio, Dali Ikon er mine anbefalinger, basert på egne erfaringer. Kilde har nok også mye å si. Lydsignatur kilde vs høyttalere har ofte vel så mye å si som forsterker vs høyttalere er min erfaring. Husker jeg hadde (for noen år siden) Dali Ikon 6 høyttalere med Nad C320BEE forsterker og en Marantz SA7001 cd-spiller. Det låt helt konge.
 
Topp Bunn