Nøytral vs. farget lyd

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
DAChild skrev:
IMO er eq nødvendig. Innspillinger låter helt forskjellig lydmessig, og jeg ønsker ikke å ha et helt nøytralt anlegg som kan sperre for lydmessige endringer. Har forøvrig også variabel loudness, men dette er vel bannlyst. ;D ;D ;D
Det er jo nettopp en nøytralisering en equalizer skal hjelpe deg med å finne. Imidlertid kan man også misbruke en equalizer til å gi "feil" lyd. EQ er nødvendig, og for de som ennå ikke vet det, så foregår EQ, enten passivt eller aktivt, i 90% av høyttalerne på markedet. Har du hørt en høyttaler som ikke bruker passende delefilter og nivåkompensering mellom bass, mellomtone og diskant, vil du antagelig aldri høre på de høyttalerne en gang til ;)

I tillegg til høyttalernes EQ fra fabrikken, kan en aktiv EQ være til hjelp for å få mest mulig kvalitativ ytelse av anlegget - prikken over i'en liksom.

Mvh.

Vidar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DAChild skrev:
IMO er eq nødvendig. Innspillinger låter helt forskjellig lydmessig, og jeg ønsker ikke å ha et helt nøytralt anlegg som kan sperre for lydmessige endringer.
Low-Q; enig i presiseringer; å ekvalisere frekvensrespons er som det ligger i begrepet, nettopp ment å utlikne nivåforskjeller frekvenser imellom.

Men å si noe slik som du sier DAChild; at et "nøytralt anlegg kan sperre for lydmessige endringer" er vel mildest talt en oppsiktsvekkende uttalelse.

Mvh Vidar P
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vidar P skrev:
DAChild skrev:
IMO er eq nødvendig. Innspillinger låter helt forskjellig lydmessig, og jeg ønsker ikke å ha et helt nøytralt anlegg som kan sperre for lydmessige endringer.
Low-Q; enig i presiseringer; å ekvalisere frekvensrespons er som det ligger i begrepet, nettopp ment å utlikne nivåforskjeller frekvenser imellom.

Men å si noe slik som du sier DAChild; at et "nøytralt anlegg kan sperre for lydmessige endringer" er vel mildest talt en oppsiktsvekkende uttalelse.

Mvh Vidar P
jeg tror @DAChild mener at han ønsker frihet til å oppjustere de frekvensområdene han syns mangler, og visa versa. F.eks på de fleste innspillinger av Mark Knopfler er tynne i bassen. Hvis @DAChild ønsker å oppjustere bassen på slike innspillinger, har jeg forståelse for det. Et nøytralt anlegg, menes altså et anlegg som ikke har utvidet EQ-funksjonalitet. Stemmer det @DAChild?

Mvh.

Vidar
 
Topp Bunn