Næss snekrer, lodder og skrur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok!
    Så da beholder du bare den, bypasser alt på signal og bruker den som ren pré/volumkontroll.
    Trinnoven slirer du bare inn bak med analog inn RCA/XLR og festen er i gang;)
    Det er en fin måte å teste på. Men signalet vil da gå igjennom en ekstra runde med AD/DA konvertering som en ikke kommer utenom i Groundsound før den kommer til ADAn. Ref figuren.
    Vis vedlegget 542364

    Så for en varlig løsning så ville jeg nok holdt det enklere en det med tanke på AD/DA konverteringer osv, for ett minst mulig "besudlet" signal. Det er derfor jeg liker den nyeste Trinnov boksen din så godt, det er samme prinsippet som Groundsound, bare MYE mer avansert og fancy. Og med FIR istedenfor IIR, det som er fremtiden.

    Vi kan jo ta resten på fon, enklere det :)
    Bare av ren nysgjerrighet:

    1) Hører du AD/DA-loopen, og
    2) Hvilken samplingsfrekvens bruker du?

    mvh
    Jeg aner egentlig ikke, hvordan høres en AD/DA loop ut? ;)
    Husker ikke detaljene på DCN28, men her er link til data arket http://www.groundsound.com/pdfdoc/Ground%20Sound%20-%20DCN28.pdf

    Håper det var til hjelp :)
    Poenget med en godt implementert AD/DA-loop er nettopp at den ikke skal være hørbar, derav spørsmålet mitt. :)

    mvh
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Poenget med en godt implementert AD/DA-loop er nettopp at den ikke skal være hørbar, derav spørsmålet mitt. :)

    mvh
    Beklager, sikkert jeg som er litt vanskelig nå.

    Når det kommer til de analoge inngangene på DNC28 så mener jeg selv at de er 100% transparent. Så jeg kan ikke si jeg hører det. Det sitter nok litt i hodet det ønsket om å holde ting så enkelt som mulig med tanke på bokser og kabler :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med en godt implementert AD/DA-loop er nettopp at den ikke skal være hørbar, derav spørsmålet mitt. :)

    mvh
    Beklager, sikkert jeg som er litt vanskelig nå.

    Når det kommer til de analoge inngangene på DNC28 så mener jeg selv at de er 100% transparent. Så jeg kan ikke si jeg hører det. Det sitter nok litt i hodet det ønsket om å holde ting så enkelt som mulig med tanke på bokser og kabler :)
    OK.

    Jeg spør fordi jeg bruker en Metric Halo ULN 8, som i prinsippet er det samme som din DCN28 med en del ekstra DSP, og jeg kan ikke høre noe "besudling" av signalet. Derfor ble jeg nysgjerrig.

    mvh
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er jo forsåvidt enig i tanken om purismen i riggen, plassbruk og antall meter kabel, men dette kan gjøres ganske smooth.
    ADA,en i seg selv er jo forholdsvis lav. Hvis en gløtter inn døra til pro-verden er denne problemstillingen mer eller mindre fraværende vil jeg tro, hele rommet er jo opplyst som et juletre før det blir riktig:cool:
    Forøvrig finnes det en hel produkt portefølje fra Trinnov som er tiltenkt pro- markedet, med et utall av koblingsmuligheter. D-Mon, ST2 og MC for å nevne dem, og selvfølgelig Amethyst, Altitude og Cinema(pro)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Poenget med en godt implementert AD/DA-loop er nettopp at den ikke skal være hørbar, derav spørsmålet mitt. :)

    mvh
    Beklager, sikkert jeg som er litt vanskelig nå.

    Når det kommer til de analoge inngangene på DNC28 så mener jeg selv at de er 100% transparent. Så jeg kan ikke si jeg hører det. Det sitter nok litt i hodet det ønsket om å holde ting så enkelt som mulig med tanke på bokser og kabler :)
    OK.

    Jeg spør fordi jeg bruker en Metric Halo ULN 8, som i prinsippet er det samme som din DCN28 med en del ekstra DSP, og jeg kan ikke høre noe "besudling" av signalet. Derfor ble jeg nysgjerrig.

    mvh
    Er det lov å spørre hvor du bor i landet unge mann?
    Og om jeg skulle være i nærheten en dag, kunne trenge meg på noen små timer å se om du har det bra:cool: ( altså lytte og se litt)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med en godt implementert AD/DA-loop er nettopp at den ikke skal være hørbar, derav spørsmålet mitt. :)

    mvh
    Beklager, sikkert jeg som er litt vanskelig nå.

    Når det kommer til de analoge inngangene på DNC28 så mener jeg selv at de er 100% transparent. Så jeg kan ikke si jeg hører det. Det sitter nok litt i hodet det ønsket om å holde ting så enkelt som mulig med tanke på bokser og kabler :)
    OK.

    Jeg spør fordi jeg bruker en Metric Halo ULN 8, som i prinsippet er det samme som din DCN28 med en del ekstra DSP, og jeg kan ikke høre noe "besudling" av signalet. Derfor ble jeg nysgjerrig.

    mvh
    Er det lov å spørre hvor du bor i landet unge mann?
    Og om jeg skulle være i nærheten en dag, kunne trenge meg på noen små timer å se om du har det bra:cool: ( altså lytte og se litt)
    Jada! :)

    Jeg er bosatt rett utenfor Vestlandets hovedstad, og Norges vakreste by. Har du tur over fjellet, er du hjertelig velkommen.

    mvh

    Edit: Kikket litt i tråden din. Hvis du skulle være på CCB, sneier du nesten innom døra mi på vei inn til byen.
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det er stille i lytterommet om dagen, AL prosjektet er avsluttet
    FIkk du noe inntrykk av AL/RME i forhold til ditt vanlige oppsett?
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er stille i lytterommet om dagen, AL prosjektet er avsluttet
    FIkk du noe inntrykk av AL/RME i forhold til ditt vanlige oppsett?
    Ja gjorde jo det, var veldig besnærende med til å starte med. Men når jeg fikk byttet litt frem og tilbake mellom løsningene, og spilte både digitalt og vinyl, så satt jeg igjen å tenkte at dette er ett steg til siden, men ikke fremover. Kommer ikke til å gå i detaljer for Groundsound er uansett ikke for salg lenger, og ikke noe alternativ for de fleste med mindre det dukker opp på brukten (og da er det best at hver og en selv vurderer hva en vil gjøre).
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er stille i lytterommet om dagen, AL prosjektet er avsluttet
    FIkk du noe inntrykk av AL/RME i forhold til ditt vanlige oppsett?
    Ja gjorde jo det, var veldig besnærende med til å starte med. Men når jeg fikk byttet litt frem og tilbake mellom løsningene, og spilte både digitalt og vinyl, så satt jeg igjen å tenkte at dette er ett steg til siden, men ikke fremover. Kommer ikke til å gå i detaljer for Groundsound er uansett ikke for salg lenger, og ikke noe alternativ for de fleste med mindre det dukker opp på brukten (og da er det best at hver og en selv vurderer hva en vil gjøre).
    Det kan også legges til at jeg kjenner rommet, systemet mitt og Groundsound svært bra etter å ha brukt det over ganske lang tid nå, og mener selv at det er skrudd veldig godt inn.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det var godt når Ground Sound kom tilbake, tror jeg har rundet 30 timer med musikk denne helgen :cool:

    Har etter 7 ukers venting endelig fått akustikk platene også, 3" modellen til Primacoustic. Og fikk hengt de opp i taket på lørdag, de bak sofaen er foreløpig ikke skrudd opp, men skal nok se om jeg får skrudd de opp i løpet av uken. Valgte å bruke 4 stk i taket og 4 stk bak sofan, de to nærmeste store harde flatene. Skal også se om jeg finner en annen løsning en de klossene jeg bruker for å holde platene oppe i taket, det ser litt klumpete ut.
    2019-06-08 16.28.50.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Regn ute
    2019-07-06 16.13.34.jpg


    Sol inne
    2019-07-06 16.18.05.jpg


    God sommer alle hfs venner, og med-entusiaster.

    For galt å si det, men tenker allerede på høsten, da blir det forhåpentlig oppstart på design av nye mellomtone horn, hvis jeg får det som jeg vil. Av samme mann som designet midbass horna. De blir laget for GPA288 som jeg tviholder på, skal fungere fra 3-400Hz og opp til 7-8kHz (eller høyere). Blir lavere en JMLC270 for å få en mindre c-c, vil matche spredningen ved delefrekvensen til dagens midbasshorn (600Hz)... time will show, jeg krysser fingrene og håper :)
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    BTW, tanken blir å fortsatt å dele ved 600Hz som i dag, men de skal fungere fra 3-400Hz for headroom og fleksibilitet :cool:
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mellomtonehornene lar vente på seg. Det gjør egentlig ikke så mye, for musikken nytes uansett. Who knows, kanskje jeg dropper hele prosjektet. Kom nemlig ett par horn på brukten for noen uker siden, som jeg bare måtte ha, disse får eventuelt fungere som ventehorn når jeg får lysten til å koble de opp. Får se når det blir, stresser ikke, de stikker ikke noe sted :)

    biradial horn.jpg


    Og det går definitivt mest i vinyl, og det var en platespiller jeg også bare måtte ha når jeg fikk sett og hørt den :cool:

    platespiller 1.jpg


    platespiller 2.jpg


    platespiller 3.jpg


    Vi gale har det godt :rolleyes: Stort sett så gidder jeg ikke spille digitalt om dagen, blir liksom litt rastløs og hopper mye mellom sanger. Men med vinyl så finner jeg roen og gleden ved å høre på hele album, det er slik det skal være etter min mening ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.490
    Sted
    Langesund
    Hadde du hatt fjernis som kunne skippe spor på platespilleren hadde den sikkert blitt brukt den og:).
    Har spilt sikkert ti album fra harddisk uten å skifte spor i dag. det ene har jeg faktisk spilt to ganger.

    Fin platespiller:)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hadde du hatt fjernis som kunne skippe spor på platespilleren hadde den sikkert blitt brukt den og:).
    Har spilt sikkert ti album fra harddisk uten å skifte spor i dag. det ene har jeg faktisk spilt to ganger.

    Fin platespiller:)
    Det er sikkert en liten fare for det ja, så sånn sett er det kanskje bra å ikke ha fjernkontroll til den. Eneste aberet er at en må løfte ræ... og snu platene i ny og ne, men det har jeg sikkert bare godt av :D
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    What do you know

    Satt å så på tv i går kveld, plutselig dukket det opp noe kjent på skjermen :cool:
    Village Cigars.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Interessert i nytt besøk Mr. Næss?
    Aldri hørt hornrigg før :cool:

    Har selv oppgradert til linjekilde mk2 nå :p
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Long time no see Halair, du er selvsagt velkommen, ta det på pm eller mob. Har fått med meg prosjektet ditt, ett solid stykke jobb du har gjort, respekt! :)
    Det er forøvrig flere anlegg i det nye fylket vårt du burde hørt, med forskjellige tilnærminger.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Det er forøvrig flere anlegg i det nye fylket vårt du burde hørt, med forskjellige tilnærminger.
    Jepp, jeg har absolutt godt av å utvide horisonten min litt utover min egen lille boble :D
    SLOB'sa er jeg veldig nysgjerrige på, hvordan de oppleves.
    Ser du har implementert AL, er interessant bare det nå som jeg selv har begynt å dyppe tærne i den digitale filterverdenen...!
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er forøvrig flere anlegg i det nye fylket vårt du burde hørt, med forskjellige tilnærminger.
    Jepp, jeg har absolutt godt av å utvide horisonten min litt utover min egen lille boble :D
    SLOB'sa er jeg veldig nysgjerrige på, hvordan de oppleves.
    Ser du har implementert AL, er interessant bare det nå som jeg selv har begynt å dyppe tærne i den digitale filterverdenen...!
    Hmm, hvis du forventer å høres ett system med AL hos meg så er jeg redd du blir skuffet. Jeg sverger fremdeles til Groundsound. Jeg skrev vel en setning eller to om det i ett av innleggene fra i sommer, men det kom kanskje ikke så tydelig frem. Det er ett fleksibelt og bra verktøy for å skru lyd, så er det sagt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Neida, slett ikke forventinger til AL-test :)
    Hornopplevelse og SLOB derimot...! :D
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Næss - hva er status? 🙂 noen endringer siden siste oppdatering?
    Hei postkassami, og takk for sist :)

    Har gått en stund uten oppdatering og endring av anlegget, frem til sist høst. Har vært veldig fornøyd med hvordan det har spilt.

    Kort oppsummert så skaffet jeg meg RAAL Lazy Ribbon sommeren 2019, har ikke sett meg tilbake etter det, beste diskanten jeg har hørt. Også har jeg sittet på gjerdet i 3-4 år og drømt om Trinnov, og i november 2022 så fikk jeg endelig det på plass, ble en Trinnov Magnitude, som erstatter Groundsound. Det var en god oppgradering, spesiellt etter litt tid og jobb med å endre noen av parameterne i settings, så har det virkelig satt seg :love:

    Jeg har ett lite testprosjekt på gang nå i vinter, med SLOB. Har noe nytt forsterkeri på vei inn, og skal teste å la alle driverne spille i parallel. Om det vil bli hørbar forskjell eller ikke vil tiden vise.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått ferdig ny amp til SLOB, med vifter og viftestyring.
    2023-07-04 15.54.16.jpg


    Ser litt rotete ut, har foreløpig festet vifter stående med strips og ikke klippet noen av ledningene enda. Venter en stund når jeg her helt sikker på hva jeg trenger og ikke av inn og ut. Er ikke helt sikker på om jeg skal ha viftene stående eller bore større hull i bunnplata og ha de liggende. Jeg prøver stående først.

    Og her er en som er litt skeptisk, så best å ha lokket på.
    2023-07-04 21.40.39.jpg


    Den hvite ledningen som henger ut fra siden er til logging av viftestyringen (temp og viftehastighet), så jeg kan sette parametere for hastighet basert på temperatur. Den skal få noen timer i stua i morgen også før jeg setter den ned igjen.

    Synes de ble fort varme, etter en drøy time var de på ca 55 grader, og det uten last og uten topplokket på. Så ser klart poenget med å ha en liten kjøleeffekt her, i det minste for levetid.
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har fått spilt litt mer nå, og fått ett lite inntrykk av hvordan det låter. Det ble ikke dårligere i hvert fall. Fikk jo kanskje 6dB ekstra også, hvis jeg ikke er helt på jordet. Det betyr mer headroom, og det er vi glade i :cool:

    Etterhvert er planen å ta en måling av SLOB uten DSP og sammenligne med en måling jeg tok i den originale konfigurasjonen, for å se om responsen er litt glattere en tidligere.

    Merker ampene blir varme, logget med ampene på uten noe inn eller ut i drøyt 2,5t oppe i stua, før jeg tok den ned og satte inn i systemet. Fikk denne loggen
    Skjermbilde 2023-07-07 163405.png


    Temperaturen på 62-63 grader er fra sensoren på modulene, en fra hver. Ble fortalt at sensorene sitter ved utgangstransistorene, hvis jeg husker rett, og her har de da ikke gjort noen jobb. Temperaturen i rommet var ca 22 grader, og på toppdekselet så mener jeg å huske at tempen var en ca 35-40 grader. Så neste steg er å logge mens jeg spiller som normalt. Og når jeg er tilbake på jobb etter sommerferien så får jeg låne ett varmekamera, for å sjekke temperaturen på kondensatorene. De i rød ring på bildet under. Blir det for varmt så må jeg vurdere å lage større hull i bunn og legge viftene ned så de vil blåse mer "kald" luft inn.
    2023-07-04 15.54.16 ny.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.490
    Sted
    Langesund
    Takker for sjokkis, kaffe, cola og lytten.

    Spiller kontrollert over hele registeret, men en fin ro over seg, noe som gjør at lyden vokser mer og mer på en etter hvert.
    Blir spennende om det vil "gløde" mer med nye forsterkere, topping er jo så kald og sjelløs i lyden:ROFLMAO:

    Tor
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for besøket, det var hyggelig å skravle over kaffe og musikk igjen. Det blei jo ikke så mye prat på messa i år av naturlige årsaker, det får vi ta igjen til neste år :cool:

    Vi er vel like der med tanke på skruing av lyd, det må fungere til all type musikk/sjanger, så da blir det lite med imponator effekter. Det skal helst bare formidle musikk over lang tid uten å bli lyttetrett.

    Og, det er jo noen ganger spennende med nye bokser, selv om det ikke er ett must :LOL:
    Ellers, hvis jeg vil ha litt ekstra sjel i lydbildet, så inviterer jeg bare med firbeinten 😇
    Mikke2.jpeg

    Mikke1.jpeg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Skulle jeg hatt en til som Mikke, så hadde støvsugeren gått varm. Har erfart at det er MYE røyting på en golden retreiver :LOL:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.313
    Antall liker
    8.349
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skulle jeg hatt en til som Mikke, så hadde støvsugeren gått varm. Har erfart at det er MYE røyting på en golden retreiver :LOL:
    Ja desverre er det slik. Har hatt både en raggete Schäfer og Engels setter. Blir mye hår. De vi har røyter jo ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn