Når skal piggdekk bli påbudt?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Hvor lenge skal det være lov å kjøre rundt og skade og drepe seg selv og andre på piggfrie dekk?

Hvorfor er det tabu for media å kommentere dette etter unødvendige ulykker?

Bilen "fikk" skrens! Det er noe en bare får, som forkjølelse eller influensa!
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Jeg har ikke hatt piggdekk de siste 15 årene. Skal heller aldri ha det!

Tror det er like mange farlige sjåfører som dårlige dekk der ute.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bilen fikk skrens, du liksom. Det er sjåføren som besørger skrensen - altså: sjåføren fikk skrens på bilen sin.

For øvrig vil jeg minnes at jeg har lest at biler med piggdekk i alminnelighet kjøres et lite hakk fortere - slik at sikkerhetsmarginen som piggdekk innebærer, blir brukt opp. Igjen av sjåførene - bilen gjør bare det den blir satt til å gjøre.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Piggdekk blir aldri påbudt , heldigvis får en si , tenk på alle som kjøer i Oslo der det skjelden eller aldri legger seg IS , på skikkelig snøføre gjør piggfrie dekk en like god jobb som de med pigg , og ofte er detdet samme mønsteret/gummiblandingen også , bare at piggene mangler.

Pigger hjelper på glattisen tildels , men som andre er inne på , det er litt for ofte at sikkerhetsmarginen blir borte pga økende hastigheter.

Nye/ferske dekk er mere vesentlig enn pigg eller ikke , basert på faktaopplysninger om gummiens evne til å motstå elde , som forsåvidt er dårlig.....i en rekke sammenhenger , ikke bare dekk.

Jeg kjører pigg selv , og i oslo hver dag , men bor litt utafor i ulendt terreng og sliter med å kjøre helt hjem de få dagene det er is , Tenk på svevestøvet i bytrafikken dersom alle kjører med pigg.

ES
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Veiene i distriktet her er så fulle av hjulspor etter piggdekkslitasje at hvert regnvær byr på et sammenhengende vannplanende mareritt av en kjøretur. Hurra for piggdekk? ???

De som kan bør absolutt velge piggfritt, så får vi innfinne oss med at en liten andel piggdekk på veiene er en fordel for å få "rubbet opp" isen.

Uansett valg: Senk farten. (Moralist? Jeg? ;D ;D)

Mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Å, er det østlendinger her?

Det er dem nordlendingene ler av hver gang det har falt en snefille!
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Barbaresco skrev:
Hvor lenge skal det være lov å kjøre rundt og skade og drepe seg selv og andre på piggfrie dekk?
Tror du det holder med bare noen små pigger i dekkene? Det burde selvsagt vært påbudt med kjettinger.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Og når skal det bli forbudt å forurense med alt det saltet de pøser på for at folk skal kunne kjøre rundt uten pigger eller kjetting? Et av de store miljøspørsmål, pluss at det ødelegger biler fra de fleste land, unntatt noen få solide!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Ulf-B skrev:
Bilen fikk skrens, du liksom. Det er sjåføren som besørger skrensen - altså: sjåføren fikk skrens på bilen sin.

For øvrig vil jeg minnes at jeg har lest at biler med piggdekk i alminnelighet kjøres et lite hakk fortere - slik at sikkerhetsmarginen som piggdekk innebærer, blir brukt opp. Igjen av sjåførene - bilen gjør bare det den blir satt til å gjøre.
Ja, trodde de fleste skjønte ironi! Den gang ei.

Og det er klart at de kjører saktere med piggfri, det ville jeg også gjort hvis jeg kjørte med livet i hendene.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ironi kan være festlig nok, det. Men når du henviser til medias omtaler av ulykker, synes jeg at du er inne på noe viktig. Bilen fikk skrens. Bilen kom over i motsatt kjørebane. Det var uoversiktlig og glatt. Det var mørkt da ulykken skjedde. Etc. etc. Sjåførfeil, sier jeg. Biler får ikke skrens - det er sjåførene som skrenser dem. Biler "kommer ikke over" i motsatt kjørebane - det er sjåførene som styrer dem dit. Det var ikke det at det var uoversiktiktlig og glatt som var problemet - problemet var at sjåføren ikke tok hensyn til forholdene. Sånn kan man fortsette. Det er den systematiske uansvarliggjøringen av sjåførene som forårsaker ulykker, jeg er ute etter. Ikke ironien din.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Ulf-B skrev:
Ironi kan være festlig nok, det. Men når du henviser til medias omtaler av ulykker, synes jeg at du er inne på noe viktig. Bilen fikk skrens. Bilen kom over i motsatt kjørebane. Det var uoversiktlig og glatt. Det var mørkt da ulykken skjedde. Etc. etc. Sjåførfeil, sier jeg. Biler får ikke skrens - det er sjåførene som skrenser dem. Biler "kommer ikke over" i motsatt kjørebane - det er sjåførene som styrer dem dit. Det var ikke det at det var uoversiktiktlig og glatt som var problemet - problemet var at sjåføren ikke tok hensyn til forholdene. Sånn kan man fortsette. Det er den systematiske uansvarliggjøringen av sjåførene som forårsaker ulykker, jeg er ute etter. Ikke ironien din.
Media er for en gangs skyld forsiktige med å legge sten til byrden i slike tilfelle. Men det hjelper ikke alle de som kjører i hjel seg selv og andre like etterpå, når ingen tør å sette fingeren på at det er menneskelig feil i de fleste tilfeller.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Her hagler det med moteriktige svar; å uffda, piggdekk er ut vettu, svevestøv & bla-bla.

Det farligste føret vi har er islagt bar asfalt, typisk etter nattefrost. På sådant føre er du hjelpeløs uten piggdekk, nesten uansett kjørestil.

Det er forlengst slått fast at svevestøvet ikke stammer fra piggdekkslitasje på veidekke.

Det er derimot riktig at piggdekkene sliter betydelig på veidekket, men det er valgte myndigheters ansvar å vedlikeholde veiene slik at de er i forsvarlig stand. At de så har nedprioritert dette skyhøye bilavgifter til tross viser deres uansvarlighet.

Mvh. RS
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Barbaresco skrev:
Hvor lenge skal det være lov å kjøre rundt og skade og drepe seg selv og andre på piggfrie dekk?

Det må være like lenge som folk får lov til å kjøre rundt i tanks (suv) og pløye rett igjennom vanlige biler ved ulykker.
Rart hvor mye dumt folk får lov til... kjører piggfritt selv og har ennå ikke tatt livet av meg selv eller andre....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Å, er det østlendinger her?

Det er dem nordlendingene ler av hver gang det har falt en snefille!
;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
Barbaresco skrev:
Hvor lenge skal det være lov å kjøre rundt og skade og drepe seg selv og andre på piggfrie dekk?
Tror du det holder med bare noen små pigger i dekkene? Det burde selvsagt vært påbudt med kjettinger.
Har ikke alle det da ?? ??? ::)

Nei kødder, men jeg har alltid hatt kjettinger til mine biler. Kjekkt å ha den dagen det trenges.
Og "JA!", selvsagt har jeg kjettinger liggende bak i Superben også, spesialbestillt da jeg fikk bilen. ;D
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ganske utrolig hvor effektiv de siste anti-skrens systemene har blitt på moderne biler.
Selv om de ikke redder deg mot idiot kjøring eller de lovene som gjelder i fysikken er det en hjelpende hånd i farlige situasjoner og kan nok redde mange ut av ubehagelige situasjoner.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
digiman skrev:
Ganske utrolig hvor effektiv de siste anti-skrens systemene har blitt på moderne biler.
Selv om de ikke redder deg mot idiot kjøring eller de lovene som gjelder i fysikken er det en hjelpende hånd i farlige situasjoner og kan nok redde mange ut av ubehagelige situasjoner.
Ja det der er noen "pussige" greier. Skodaen er min første med "autopilot" og den har overasket meg flere ganger, dog i positiv retning. Første skrens på glatta var en "utenomjordisk" opplevelse. Bakenden "drev avgårde", jeg korrigerte og forberedte meg på returen, som i 99% av tilfeldene er årsaken til at bilen ryker i grøfta - de gangene det skjer, men den kom jo aldri ?? ??? :eek: Det var omtrent som om Starship Enterprise lå over meg og ved hjelp av en "tractorbeam" leide bilen pent på veien og gjennom svingen. Snodig men ganske så nyttig. For 25 år siden ville det nok ha ført til at jeg hadde økt snittfarten med 5-10%, men i dag er man hedigvis smart nok til å anerkjenne både Murphy og ikke minst Newton ! Har jeg overlevd så lenge som jeg har gjort fram til i dag har jeg da faktisk tenk til å bli en gammel bilist! ;) Det er jo uansett for sent til å "dø ung og bli et vakkert lik" ;D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - det er som regel få vakre lik etter fatale bilulykker... Bare spør en som har jobba noen år i brannvesenet eller på ambulanse... :-X

Har esp på firmabilen og den har berga r*va mi noen ganger på de deilige forholdene en får med vegvesenets fantastiske planlegging av svinger i nedoverbakke med feil dosering og Narvik kommunes glitrende vegvedlikehold...

Privatbilen er en gammel Geländewagen. Intet hokus-pokuseri på den - ikke en gang ABS, men den er relativt forutsigbar og "varsler" litt før den slipper seg helt løs... Selvfølgelig tar en det mere piano på ille føre med den (forsåvidt også med firmabilen).

Jeg har lagt merke til at etter at saltingen tok overhånd, så er det spesielt sleipt i enkelte rundkjøringer og kryss, selv om det ellers ikke er merkbart glatt. Spesielt der en ser dette urin-gule "pulveret" som dannes, er det skummelt. Minner meg litt om sånn gammeldags fryseblanding - dvs at det blir ikke nok salt til å smelte snøen helt, så en får isteden redusert temperaturen veldig.

I tillegg har jeg lagt merke til at selv om luft-temperaturen har vært over null hele dagen (og forsåvidt hele uka), og enda ligger litt i overkant av null, så har asfalten en tendens til alltid å være underkjølt med svartis på natta. Jeg mener dette har klar sammenheng med salt-tøvet som de holder å med.

Johan-Kr
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom ALLE hadde brukt piggdekk, ville det sjølvsagt vorte problem. Dessutan vil nok problema med glatt vegbane auke dersom ALLE gjekk over til piggfritt, også i mange byar.
Enkle løysingar har som alltid vanskeleg for å la seg gjennomføre...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp, A-Arve. Vi har piggdekk på den gamle kortdistanselørja og piggfritt på den ikke fullt så gamle langdistanselørja. Sistnevnte har ESP, førstnevnte bare ABS. Vi tøyser ikke med billige vinterdekk heller.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
R.Solhaug skrev:
Her hagler det med moteriktige svar; å uffda, piggdekk er ut vettu, svevestøv & bla-bla.

Det er forlengst slått fast at svevestøvet ikke stammer fra piggdekkslitasje på veidekke.

Mvh. RS
Det er vel ikke akkurat bred enighet om at piggdekkslitasje ikke fører til svevestøv, er det vel? Så vidt jeg har lest er det først og fremt én lege som hevder dette.

Her er utklipp fra Folkehelseinstituttet:
"En bil med piggdekk produserer opp til 100 ganger mer støv enn en tilsvarende bil med piggfrie dekk på grunn av økt slitasje av veidekke. Støvet samler seg langs veiene og virvles stadig opp der det er stor trafikk. Partiklene fra veislitasje består hovedsakelig (> 90 %) av mineralpartikler fra de steintypene som er brukt i veidekket, resten er blant annet fra oljeprodukter i asfalten og andre typer slitasjepartikler. Mineralpartiklene dominerer i den grove fraksjonen av PM10 (størrelse 2,5-10 µm). Nyere befolkningsstudier tyder på at svevestøv som domineres av grove slitasjepartikler kan bidra til utløsning og forverring av luftveisproblemer."
(http://www.fhi.no/eway/default.aspx...5661&MainArea_5661=5631:0:15,3161:1:0:0:::0:0)

Dette er fra en doktorgradsavhandling fremlagt av NTNU i 2008:
"Piggdekk brukt i vinterhalvåret i Norge er hovedårsaken til produksjon av støv fra vegslitasje. Hvis piggdekk ikke ble brukt, ville det være mye mindre svevestøv i urbane områder på grunn av vegslitasje. Piggdekk gir 30-40 ganger større mengde slitasjepartikler sammenlignet med piggfrie dekk i laboratorieforsøk...Piggdekk gir støv med finere partikkelstørrelsesfordeling enn piggfrie dekk."
(http://www.ntnu.no/igb/forskning/avhandling/svevestovet)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Video om hvordan moderne teknologi fungerer i praksis på glatta.

 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg har selv aldri kjøpt piggdekk på mine biler. Jeg hadde forresten aldri vinterdekk heller når jeg bodde i Stavanger (med både is og litt snøføre). Det var litt barnslig moro å passere de innfødte som sto og spant på vinterføre med piggdekk på når jeg kom luskende på sommerdekk. Nok om det.

Piggdekk fungerer fint når de er ferske, men etter et par sesonger (og lenge før de har ulovlig mønsterdybde) så blir de gjerne harde i gummien med tilhørende elendig veigrep. Min erfaring med piggfrie dekk på de bilene jeg har hatt (franske og italienske som alle i seg selv har vært meget gode på vinterføre) er veldig bra uansett føre. Man kjører etter forholdene, sparer ikke noen hundrelapper på å kjøpe billige dekk og bruker de maks 2 sesonger.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
På vestlandet med omtrent totalt 5 dager der piggdekk kan være bedre føremessig enn piggfritt er valget enkelt.

Resten av dagene på våte og tørre veier er piggdekkene dårligere enn alternativet. I tillegg kommer støy (er forurensing det også), økt drivstoff-forbruk og mer forurensing av svevestøv.

PS: Har foresten sommerdekk på enda. Ingen problemer til nå. Hører hver dag "piggdekkbøller" knaste avgårde på de tørreste veier.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min bror har en liten bigesjeft i bruktbilimport fra Tyskland og han anbefaler "mellomeuropeiske" vinterdekk til sine kunder på sørvestlandet. Slike fikser kaldvått føre langt bedre enn "nordiske" vinterdekk, pigger eller ikke.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja har hørt samme selv. Valgte vel en slik variant sist. Nokian Hakkapa.... en eller annen versjon. Ikke nødvendigvis de som testes i NAF dekktest (som forøvrig omtrent tester nye dekk og ikke dekk som gjerne har gått en sesong eller 2).

Drivstoff-forbruket mitt gikk foresten opp ca 10% etter at jeg skiftet fra vinterdekk til sommerdekk i april iår.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
bambadoo skrev:
På vestlandet med omtrent totalt 5 dager der piggdekk kan være bedre føremessig enn piggfritt er valget enkelt.

Resten av dagene på våte og tørre veier er piggdekkene dårligere enn alternativet. I tillegg kommer støy (er forurensing det også), økt drivstoff-forbruk og mer forurensing av svevestøv.
Ikke helt enig i dette. Det var ikke uvanlig med ishinne på bar asfalt i Stavanger om vinteren når temperaturen krøp under 0.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
bambadoo skrev:
Ja har hørt samme selv. Valgte vel en slik variant sist. Nokian Hakkapa.... en eller annen versjon. Ikke nødvendigvis de som testes i NAF dekktest (som forøvrig omtrent tester nye dekk og ikke dekk som gjerne har gått en sesong eller 2).

Drivstoff-forbruket mitt gikk foresten opp ca 10% etter at jeg skiftet fra vinterdekk til sommerdekk i april iår.
Økt friksjon, men likevel litt overraskende. Mitt forbruk øker om vinteren, men det er kanskje mest pga tomgangskjøring (fy!). Dette koster deg likevel ikke mer enn ca 1000-lappen ved 20000 km pr år. Det er halvparten av hva jeg må betale ekstra pr år for å kjøre 99 oktan vs 95 oktan.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
R.Solhaug skrev:
Det er forlengst slått fast at svevestøvet ikke stammer fra piggdekkslitasje på veidekke.

Mvh. RS
Av de samme forskerne som fant ut at ei fintanna fil raspa bedre enn en rasp?

Mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Delle skrev:
R.Solhaug skrev:
Det er forlengst slått fast at svevestøvet ikke stammer fra piggdekkslitasje på veidekke.

Mvh. RS
Av de samme forskerne som fant ut at ei fintanna fil raspa bedre enn en rasp?

Mvh
Nå skal man nok ta forskning med forbehold, men dette var konklusjonen sist saken var oppe i hovedstadspolitikken. Noe som derimot binder seg til støvpartiker er visstnok avfass fra diselbiler, da fortsatt i følge de samme.


Mvh. RS
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Min bror har en liten bigesjeft i bruktbilimport fra Tyskland og han anbefaler "mellomeuropeiske" vinterdekk til sine kunder på sørvestlandet. Slike fikser kaldvått føre langt bedre enn "nordiske" vinterdekk, pigger eller ikke.
Interessant. Jeg antar at det er sånne dekk som tyske ADAC driver og tester. Hvor får man kjøpt sånne her i Gnore?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Piggdekk er for folk som ikke er særlig flink til å kjøre bil om vinteren. Litt som støttehjul på en tohjulssykkel. Bråker og forurenser gjør de også. Greit system i Bergen med avgift for dem som insisterer på slikt, men satsen burde økes minst 2-3 ganger. Hvis noen betviler hvor mye dritt disse dekkene hvirvler opp så der det bare å se hvordan bilen ser ut etter en tur langs veien en fuktig vinterdag i piggdekksesongen, og hvor fort man jobber seg gjennom en tank med spylerveske.

Kanskje et forbud mot å kjøre med pigger på bar asfalt ville løst mange problemer.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
Min bror har en liten bigesjeft i bruktbilimport fra Tyskland og han anbefaler "mellomeuropeiske" vinterdekk til sine kunder på sørvestlandet. Slike fikser kaldvått føre langt bedre enn "nordiske" vinterdekk, pigger eller ikke.
Interessant. Jeg antar at det er sånne dekk som tyske ADAC driver og tester. Hvor får man kjøpt sånne her i Gnore?
Jeg ser at Michelin Norge reklamerer med 3 modeller i Alpin-serien (X-Ice er de "nordiske"):
http://www.michelin.no/no/front/affich.jsp?&lang=NO&codeRubrique=20060301181010
Man kjører selvfølgelig Michelin.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
room skrev:
Jeg har ikke hatt piggdekk de siste 15 årene. Skal heller aldri ha det!

Tror det er like mange farlige sjåfører som dårlige dekk der ute.


Her også, men liker ikke våt is, og da helst ikke nedover bratte bakker!
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Piggdekk er for folk som ikke er særlig flink til å kjøre bil om vinteren. Litt som støttehjul på en tohjulssykkel. Bråker og forurenser gjør de også. Greit system i Bergen med avgift for dem som insisterer på slikt, men satsen burde økes minst 2-3 ganger. Hvis noen betviler hvor mye dritt disse dekkene hvirvler opp så der det bare å se hvordan bilen ser ut etter en tur langs veien en fuktig vinterdag i piggdekksesongen, og hvor fort man jobber seg gjennom en tank med spylerveske.

Kanskje et forbud mot å kjøre med pigger på bar asfalt ville løst mange problemer.
Har du noen gang kjørt på speilblank is, uten piggdekk..? Bergensere sier ofte at de ikke er fra Norge, men nå er det slik at flere steder i Norge kjører man på is og hardpakket snø, og ikke i saltsørpe. Kutt heller salting av veiene. 8)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen som så debatten med Norges astma og allergikerforbund og Martin Schance angående piggdekk og svevestøv?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei, men piggdekk var faktisk bare bra for svevestøvet. Det var alle piggfrie dekk som var verstingene.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
bambadoo skrev:
På vestlandet med omtrent totalt 5 dager der piggdekk kan være bedre føremessig enn piggfritt er valget enkelt.

Resten av dagene på våte og tørre veier er piggdekkene dårligere enn alternativet. I tillegg kommer støy (er forurensing det også), økt drivstoff-forbruk og mer forurensing av svevestøv.
Ikke helt enig i dette. Det var ikke uvanlig med ishinne på bar asfalt i Stavanger om vinteren når temperaturen krøp under 0.
Her på Karmøy er det sikkert ganske likt. De få dagene i året man har bruk for vinterdekk, er det på grunn av speilblank og våt is. Har man ikke pigger da, er det uforsvarlig å kjøre. Likevel er det mange som prøver seg, det ser jeg når jeg triller på jobb om morgenen, og havner bak biler som snegler seg avgårde, om de ikke har havnet i grøfta allerede... For et par år siden ble vi påkjørt bakfra av en somkom seilende med låste hjul. Han hadde ikke piggdekk, men toppspesifiserte piggfrie dekk. Synd at det ikke hjalp det grann.
 
Topp Bunn