Diverse Når hørselen begynner å skrante.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vet ikke egentlig hvor en slik tråd hører hjemme, men jeg prøver meg her. Det handler altså om at min hørsel, som jeg nå etter et liv med mye lyd på alle kanter, for alvor begynner å bli problematisk. Starten var som rockemusiker på slutten av 60-tallet og siden har det ballet på seg. Resultatet er at oppfattelsen av frekvensene oppover begynner å svikte, et ganske typisk mønster for en hørselssvikt.

Nå som jeg har blitt bevisst på mitt hørselstap forstår jeg også at jeg langsom har tilpasset musikkopplevelsen til et lydbilde som er langt i fra det jeg hørte tidligere. Nå har jeg fått tilpasset høreapparat slik at jeg uten vansker kan følge med på samtaler og møter på jobben og det fungerer greit. Men å høre på musikk gjennom høreapparatet er helt umulig. De reagerer for langsomt slik at det supplementet som de skulle tilføre for å gi en riktig balanse i lydbildet, kan høres ved siden av det jeg får direktet inn gjennom øret, utenom høreapparatet.

Er det andre der ute som har erfaringer med nedsatt hørsel og lytting til musikk?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er no i ferd med å få nedsett arbeidstid pga høg alder (det skjer for lærarar når dei fyller 55), og kan sjå attende på ein stormfull ungdom der eg herja som bassist i nokre rockeband m.m., hadde stereoanlegg av ymse kvalitetar, og har prøvd å få med meg det som skjedde av konsertar innan ti mils avstand.
Eg har vore heldig med høyrselen, og høyrde 19 kHz fram til eg var 39 år. 17 kHz gjekk bra til eg var i slutten av 40-åra, og no høyrer eg framleis 15 kHz. Men eg høyrer dårlegare pianissimo, og merkar at nyanseringsevna rundt 1 - 4 kHz ikkje er så presis som tidlegare. Det er vel alder og slitasje, tenkjer eg. Slepp høyreapparat ei stund til, reknar eg med, og har ikkje direkte erfaring. Men eg har hatt elevar og kjenningar som har fortalt meg kva dei høyrer, og kva som verkar inn. Dette er eit veldig omfattande fagfelt som få fattar skikkeleg, om dei ikkje har eigne erfaringar. I den grad du kan eksperimentere med ymse former for "høyrehjelp" hadde det vore interessant å få høyre om dine erfaringar. Kan du t.d. bruke ein equalizer og bruke musikkanlegget til å kalibrere høyrselen din? I fall du var interessert kunne du sikkert låne ein Behringer 8024 (eller noko nyare) og sett kva som skjedde...
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Litt viktig at du sier noe om hvor problemet med hørselen sitter. Hvis hørseltapet er i mellomøret, dvs fra tromhinne via ambolt og stigbøyle kan du forsøke med hodetelefoner. Hodetelefoner vil gi bedre grunnlag for overførsel av lyd via benstruktur noe som hjalp meg før en operasjon berget hørselen på høyre øre.

Hvis problemet sitter i det indre øre så blir det hele mye værre da mottaksapparatet ikke fungerer skikkelig. Dessverre er det slik at høreapparater til 30.000 fungerer lydmessig som fryktelig dårlige anlegg.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kanskje et fryktelig dumt spørsmål, ØyvindS, men kan du ikke dra litt mer på? Hjernen, har jeg latt meg fortelle, kompenserer ganske godt for manglende frekvenser. Ønsker ikke å fornærme deg, er bare genuint nysgjerrig.

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke håp. Bare å donere hifi utstyret til meg.....
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Vi kjøpte noen hodetelefoner ( klokker ) til faren min som han bruker når han ser på tv.
Da tar han av seg høreapparatene, de kan ikke brukes sammen.

Selv har jeg aldri hatt verdens beste hørsel, og har dessuten tinnitus.
Har gjort forsøk med høreapparater, men de er ubrukelige når man skal høre på musikk.

For meg fungerer rørforsterkere og hornhøyttalere fint.
Det er dog ikke "hifi".
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.587
Antall liker
2.182
Hei,
har forholdsvis god erfaring med å få programmert høreapparat til ulike oppgaver - hvorav en innstilling er for to kanals musikk.
Det er jo mange som har problemer med hørsel uten at de vet det - og det har ikke bare med alder å gjøre. Kraftige smell (som i mitt tilfelle) kan "ta" deler a hørselen - og danne grunnlag for senre tinitus.
Er ganske sikker på at jeg ikke hører så bra som mange andre med den løsningen jeg har - men, blir stadig (positivt) overrasket over at mange måter å beskrive lydopplevelse på - stemmer bra med erfarne entusiaster (som dog ikke er noen ungsauer de heller).
I stedet for å sørge over det som er tapt - så tror jeg det bare er å kose seg med det som er - stå på.
Mvh
JMK
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fram til nå har nettopp hjernen kompensert for manglende hørsel. Men når jeg nå har fått en bevissthet om forholdet, så går ikke det lenger. Jeg klarer ikke lenger å lure meg selv.
Når jeg spiller i fra PC har jeg prøvd meg litt frem med equalizeren som er i JRiver og løftet de områdene hvor hørselen er svekket. Da blir det omtrent som å stikke hodet opp av dyna. Men denne eq er langt i fra tilfredsstillende, er alt for grov, slik at hvert bånd dekker et for stort frekvensområde. Det blir lett for skarpt med sibilanter. Mulig det kunne vært løst med en bedre eq, så forslaget om å låne en Behringer eq er kanskje ikke så dumt. Noen som har forslag på en eq med høy kvalitet?
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har fått programmert høreapparatet, et program for musikk, men det holder definitivt ikke. Jeg har såkalt åpne propper som slipper lyden som fanges opp i fra det ytre øret igjennom. Det fører til at jeg hører anlegget gjennom proppene, men hører altså signalet i fra høyttaleren i proppen i tillegg. Dette blir på ingen måte ett lydbilde, slik det er ment å være. Jeg er imidlertid ikke ferdig med uttesting enda, derfor tenkte jeg at kanskje noen her som har gjort erfaringer.

Tinnitus er velkjent, en konstant 9500 hz, som jeg imidlertid klarer å høre "forbi" og har levd lykkelig med musikken til tross for dette. Jeg har på ingen måte tenkt at dertte hørseltapet skal sette stopper for musikkopplevelsen. Jakten på stadig bedre lytteopplevelse er imidlertid ført inn i et annet spor.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Se der ja. Ikke rart at denne tråden ikke tiltrakk seg stor oppmerksomhet.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Mye kan sies om hørsel, men det alle som har prøvd synes å være enige om, er at høreapparat og Hi-Fi ikke passer sammen, i alle fall ikke de apparatene som man ordinært får. Så legger vi denne tråden død og fortsetter på "hørsel og hi-fi".
 
Topp Bunn