Når fryser ølet?

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Hvor kaldt kan øl lagres før det blir ødelagt? Har hytte på fjellet og bunkrer en del øl til vinteren for å slippe å bære tungt når det er snø. Hadde både øl og vin som overvintret forrige sesong, den var ekstra kald, det meste gikk bra, noe flaskeøl , hadde nok lekket litt i korken og smakte annerledes. Alt uten alkohol frøs, heldigvis
hadde jeg lagt alle drikkevarer oppi en gigasvær bøtte, så det gikk greit å renske opp.
Det må ha vært ganske kaldt i hytta, men jeg lurer fortsatt på når ølet fryser. Noen som har erfaringer med dette?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.972
Antall liker
11.805
Sted
Hus
Tror det fyser rundt -4 grader. Kommer an på alkoholgehalten i ølet oxo. :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.262
Antall liker
10.990
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Lite erfaring med sånt, hel-elt (som du vet), men vet bare at jeg blir ikke mindre lysten på hytteturer når du legger ut på den måten. Min erfaring med sånt begrenser seg til fryseskapet på kjøkkenet, der ølflasker og bokser aldri overlever mer enn en halv time. :)

Jørgen
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
"når fryser ølet?"

Sånn cirka de ti minuttene det tar å gå hjemmefra og til Caven på nyttårsaften. gud vet hvor mange ganger jeg har drukket ølslush på årets siste/første dag. ::)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har oppbevart øl i bagasjerom på bil i lavere enn -5 over tid uten problem. Det er ikke en fullstendig vandig etanol-løsning, men en med en mye høyere molaritet av ikke-frysbare komponenter enn vann. Tabellen over er for helt vandige løsninger; øl vil ha et lavere frysepunkt enn tilsvarende alkoholholdig vandig løsning.

Men jeg spiser gladelig frosset øl også jeg, det er bare å tygge ivrig det.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Apropos ØL
Noen som så Norge rundt i dag?
Det var en liten plass i innerste trøndelag (gruvebygd) som hadde en "pub" med 205 ja TOHUNDREOGFEM ØLsorter
og over 60 aquevit sorter. Og det på en plass det bare bodde 50 mennesker . Utrolig..
Hadde vært moro med en smaketur ::) ;) :)
 

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
46
Antall liker
1
Ett utrolig utvalg på ett lite sted :)

Apropos utvalg av øl. Er dere i nærheten av Stavanger kan jeg trygt anbefale ett besøk på Kardinal med sine over 500 forskjellige typer.
http://www.cardinal.no/
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
amiga skrev:
Ett utrolig utvalg på ett lite sted :)

Apropos utvalg av øl. Er dere i nærheten av Stavanger kan jeg trygt anbefale ett besøk på Kardinal med sine over 500 forskjellige typer.
http://www.cardinal.no/
Det ser ikke ut for at de har noen av de afrikanske (sub-Sahara) øltypene. Skuffende av et sted som har 500 sorter. En slik sjappe burde klare å dekke alle kontinentene, i alle fall. Det gir nok en gang liv i utsagnet Afrika, kontinentet Gud glemte.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Takk for festlige og gode svar! Jeg har uansett tatt sjansen på å heise opp øl for over 1k til hytta i går. Vi har løypetreng opp til hytta som må tas ned om vinteren, derfor er litt greit å få opp de tunge varene om høsten. Vin holder seg heldigvis godt, så det er heist opp noe (rikelig) kvanta av det og. Rapport følger etter påske.
Cardinal frekventeres med ujevne mellomrom.
;D ;D
 

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Så lenge ølet ikke får et kraftig kakk eller rist, vil det ikke fryse ved frysepunktet, siden det er mye oksygen inne i flaska.

Et eksperiment de hadde nylig på mythbusters (s8e23)var akkurat det, og man kunne se hva som skjer med ølet når det får bevegelse under frysepunktet. Verdt å få med seg :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.987
Antall liker
6.210
Det fryser i alle fall ikke på britiske puber.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg fryser lenge før ølet. Da bruker jeg å gå inn.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.102
Antall liker
9.407
BT skrev:
Det fryser i alle fall ikke på britiske puber.
-Vet du hvorfor engelskmennene drikker lunkent øl?
-????
-Jo, det er Lucas som lager kjøleskapene

;D
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
hel-elt skrev:
Takk for festlige og gode svar! Jeg har uansett tatt sjansen på å heise opp øl for over 1k til hytta i går. Vi har løypetreng opp til hytta som må tas ned om vinteren, derfor er litt greit å få opp de tunge varene om høsten. Vin holder seg heldigvis godt, så det er heist opp noe (rikelig) kvanta av det og. Rapport følger etter påske.
Cardinal frekventeres med ujevne mellomrom.
;D ;D
Har vært på hytta i helga og testet ølet! Overvintringen har godt bra, spiste et par slush, ellers var det bare å sette ølet inn i stua til tining. Virker som det mørke ølet tålte frysinga bedre enn det lyse som fikk litt bunnfall. Smaken er ok, det er det viktigste. I følge hyttevokteren har tempen i hytta vært nede i -14gr.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.294
Torget vurderinger
23
Litt OT, jeg er ikke noen ølspesialist, men en jævel på glasscola, som må nytes på nullpunktet.

Har opplevd mange ganger at når jeg trekker opp flaska med et fornøyd lie "ftssss" ja DA fryser faenskapet!!

Kanskje Herr Doktor VidarP Winkelschnitzel har forklaringen - er det noen utemmede fettkullhydrater som trår i aksjon mon tro? En slags innestengt aggresjon.. stille protest.?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Als Bar i Gabalagaba http://www.travbuddy.com/Als-Bar-v359499 serverer det kaldeste ølet jeg har drukket. Is-is-iskald Bells klokken 04.00 etter timer med svett dansing på Ange Noir eller Silk Club i sentrum er helt fantastisk. Først et kvarters kjøretur i Pajero-en med vinduene åpne og funky musikk på stereoen. Så inn på Als for å gulpe nedpå iskaldt øl. Det var livet, jeg savner det usunt mye. 8)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Litt OT, jeg er ikke noen ølspesialist, men en jævel på glasscola, som må nytes på nullpunktet.

Har opplevd mange ganger at når jeg trekker opp flaska med et fornøyd lie "ftssss" ja DA fryser faenskapet!!

Kanskje Herr Doktor VidarP Winkelschnitzel har forklaringen - er det noen utemmede fettkullhydrater som trår i aksjon mon tro? En slags innestengt aggresjon.. stille protest.?
Trykkfall + litt avkjøling fra frigjøringen av kullsyre = slush ?

mvh
KJ
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
pengesluk skrev:
Litt OT, jeg er ikke noen ølspesialist, men en jævel på glasscola, som må nytes på nullpunktet.

Har opplevd mange ganger at når jeg trekker opp flaska med et fornøyd lie "ftssss" ja DA fryser faenskapet!!

Kanskje Herr Doktor VidarP Winkelschnitzel har forklaringen - er det noen utemmede fettkullhydrater som trår i aksjon mon tro? En slags innestengt aggresjon.. stille protest.?
Trykkfall + litt avkjøling fra frigjøringen av kullsyre = slush ?

mvh
KJ
Er nok trykkfallet. Hvor mye avkjøles egentlig væsken fra frigjøringen av kullsyre?

Har opplevd flere ganger at flytende væse fryser idet man åpner korken. Blir ikke bare slush, men en fast isklump på sekunder.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.262
Antall liker
10.990
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tilgi meg enda litt mer OT :)

Kjente og kjære Cardinal har vært nevnt, og på deres hjemmeside http://www.cardinal.no ligger link til dette herlige innslaget spekket med (for meg) kjente ansikter


Relevansen er der likevel, med ullstrikk, damer og øl mot forfrysninger. Herlig.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Wergeland skrev:
KJ skrev:
pengesluk skrev:
Litt OT, jeg er ikke noen ølspesialist, men en jævel på glasscola, som må nytes på nullpunktet.

Har opplevd mange ganger at når jeg trekker opp flaska med et fornøyd lie "ftssss" ja DA fryser faenskapet!!

Kanskje Herr Doktor VidarP Winkelschnitzel har forklaringen - er det noen utemmede fettkullhydrater som trår i aksjon mon tro? En slags innestengt aggresjon.. stille protest.?
Trykkfall + litt avkjøling fra frigjøringen av kullsyre = slush ?

mvh
KJ
Er nok trykkfallet. Hvor mye avkjøles egentlig væsken fra frigjøringen av kullsyre?

Har opplevd flere ganger at flytende væse fryser idet man åpner korken. Blir ikke bare slush, men en fast isklump på sekunder.
Fenomenet skyldes at ølet er underkjølt. All væske kan underkjøles under frysepunktet sitt uten at det fryser hvis det rent og mangler kimer/forstyrrelser som kan starte fryseprosessen.

Angående ølet så frigjøres bobler, det er nok fortstyrrelse til at kimdannelsen starter . Når det først skjer når ølen allerede er under frysepunktet og så vil alt fryse på et blunk. Har selv også erfart fenomenet med Farris, elelr var det Bitter Lemon?.Sleiven
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.262
Antall liker
10.990
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Øl fryser nok ikke på grunn av trykkfall fra åpning av en flaske eller boks, nei.
Mange kjenner til at f.eks. kokepunktet for vann synker når man går høyt til fjells og trykket synker. Men smeltepunktet varierer faktisk mye mindre med trykk enn kokepunktet gjør. Jeg har ikke regnet det ut, men husker at man må opp i fryktelig mange atmosfærers trykk for å flytte smeltpunktet for vann med 1 grad.

ps: ser litt vel kjølig ut i stampen foreløpig, hel-elt ;)
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.000
Torget vurderinger
4
Ølet fryser når du gir det et kakk mot benken ;D

 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
ottone skrev:
Øl fryser nok ikke på grunn av trykkfall fra åpning av en flaske eller boks, nei.
Mange kjenner til at f.eks. kokepunktet for vann synker når man går høyt til fjells og trykket synker. Men smeltepunktet varierer faktisk mye mindre med trykk enn kokepunktet gjør. Jeg har ikke regnet det ut, men husker at man må opp i fryktelig mange atmosfærers trykk for å flytte smeltpunktet for vann med 1 grad.

ps: ser litt vel kjølig ut i stampen foreløpig, hel-elt ;)
Kjølig,? Nei, 40gr. Det er akkurat passe ;D
 
Topp Bunn