Når en hest dør

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Verdens beste sprangridningshest segner brått om og takker for seg etter fullført runde i konkuranseløypa.






[Advarsel: Ett dyr ble drept under innspillingen av denne filmen]
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og jeg som trodde det hadde med mat å gjøre....

Arne K
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Og jeg som trodde det hadde med mat å gjøre....

Arne K
Kan bli tidenes dyreste hestepølse. +1000.-/kilo i delikatessen på Harrods.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Hjerteinfarkt...
Ville ikke spist den pølsa. Sikkert full av steroider ::)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Trist dag for spranginteresserte dette. En fantastisk hest er død.

Nå tror jeg dog ikke den er full av stereoider da hester på dette nivået testes for doping like ofte og grundig som andre topp idrettsutøvere. Forøvrig skulle jeg tro at den enten blir gravlagt eller kremert. Sjøldaue dyr går ikke inn i matproduksjon, så pølse blir den ikke.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Trist dag for spranginteresserte dette. En fantastisk hest er død.

Nå tror jeg dog ikke den er full av stereoider da hester på dette nivået testes for doping like ofte og grundig som andre topp idrettsutøvere. Forøvrig skulle jeg tro at den enten blir gravlagt eller kremert. Sjøldaue dyr går ikke inn i matproduksjon, så pølse blir den ikke.
Dessuten er vel ikke muskelstyrke noe som det er verdt å gamble på i sprangridning. Der er det vel mer kontroll og presisjon det handler om, ikke løpefart.
Det vi kaller naturtalent har nok mye større betydning her enn i andre ridesporter.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
baluba skrev:
Spiralis skrev:
Trist dag for spranginteresserte dette. En fantastisk hest er død.

Nå tror jeg dog ikke den er full av stereoider da hester på dette nivået testes for doping like ofte og grundig som andre topp idrettsutøvere. Forøvrig skulle jeg tro at den enten blir gravlagt eller kremert. Sjøldaue dyr går ikke inn i matproduksjon, så pølse blir den ikke.
Dessuten er vel ikke muskelstyrke noe som det er verdt å gamble på i sprangridning. Der er det vel mer kontroll og presisjon det handler om, ikke løpefart.
Det vi kaller naturtalent har nok mye større betydning her enn i andre ridesporter.
Skulle tro det hjelper med litt spenst også...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
baluba skrev:
Spiralis skrev:
Trist dag for spranginteresserte dette. En fantastisk hest er død.

Nå tror jeg dog ikke den er full av stereoider da hester på dette nivået testes for doping like ofte og grundig som andre topp idrettsutøvere. Forøvrig skulle jeg tro at den enten blir gravlagt eller kremert. Sjøldaue dyr går ikke inn i matproduksjon, så pølse blir den ikke.
Dessuten er vel ikke muskelstyrke noe som det er verdt å gamble på i sprangridning. Der er det vel mer kontroll og presisjon det handler om, ikke løpefart.
Det vi kaller naturtalent har nok mye større betydning her enn i andre ridesporter.
Skulle tro det hjelper med litt spenst også...
Tenkte å skrive det, men lot det av en eller annen grunn være. Tror jeg kanskje lette etter ordet gjennom forkjølelseståken. Men det er neppe det som er problemet for en taper, slik at det sjelden er dop som ville ha vippet vektskålen andre veien. Men jeg bare synser. Er jo ingen ekspert på noen ridesport.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dopingreglene er meget strenge i FEI-registrert hestesport. Det er ikke trav og galopp dette her.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Gampen døde i det minste med hesteskoene på.
Kjedelig likevel å dø får man blir satt i avl...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Som pappa til en tretten år gammel jente med hestedilla er jeg av det sterke formening at hest KUN skal deles ut på blå resept etter meget streng vurdering, MEGET streng vurdering!

Som "ponnypappa" ( en som kjører fnisende småjenter til og fra ridetimer ) må jeg bare få si at "L" ordet ( L som i lim ) ALDRI må brukes om hest så de fnisende små premenstruelle hormonbomber hører det! ALDRI!!!! :eek:

Som sprangdommer :-[ Ja, jeg har latt meg presse :'( Slike "små fnisende............" driver skitten krigføring der alt fra moralsk utpressing til ballespark synes tillatt. Og til dere unge her på HFS, de blir bare verre med årene, og så gifter dere dere med dem! :eek: ;D Men det jeg skulle si er at doping av spranghester går mere i retning av metoder/salver som gjør at hesten får ekstra vondt om den slår borti bommen på hinderet. Da blir "øket" mere "motivert" til å trekke opp beina! Ufyselig framgangsmåte men dessverre langt fra ukjent framgangsmåte. En norsk ekvipasje ble diskvalifisert i OL på dette grunnlaget.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
En hest er kun en hest....eller pølse med puls.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Trane skrev:
En hest er kun en hest....eller pølse med puls.
Helt feil! En pølse biter ikke om du forsøker å gi den en gulrot sånn i all venskapelighet. Det kommer ikke uanede mengder møkk ut av enden på en pølse fordi om du gir den tilgang til tørt gress!

Og ikke minst, ingen pølse iverden trigger småpikers "MÅ HA gen" så intensivt som en hest! Det gjelder også om du tenker veldig "koffert" når man snakker om pølse!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Trane skrev:
En hest er kun en hest....eller pølse med puls.
Det siste gjelder vel bare hannhestene, eller hingstene, som de gjerne kalles...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Trane skrev:
En hest er kun en hest....eller pølse med puls.
Helt feil! En pølse biter ikke om du forsøker å gi den en gulrot sånn i all venskapelighet. Det kommer ikke uanede mengder møkk ut av enden på en pølse fordi om du gir den tilgang til tørt gress!

Og ikke minst, ingen pølse iverden trigger småpikers "MÅ HA gen" så intensivt som en hest! Det gjelder også om du tenker veldig "koffert" når man snakker om pølse!
Når du overhodet nevner småpiker, hest, "koffert" og pølse i samme åndedrag...da blir jeg litt usikker på småpikene dine....kanskje ikke rart de er litt fnisete ? :eek:
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
BT skrev:
Gampen døde i det minste med hesteskoene på.
Kjedelig likevel å dø får man blir satt i avl...
Dumme Rex Rodney sprang seg i hjel det som var planlagt som hans siste løp, før avlstilværelsen med masse damer og havre skulle starte!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, Spiralis. Jeg vokste opp in en sprangridningsfamilie, med en flink søster som var norgesmester i aldersbestemte klasser flere ganger, en far som var dommer, en mor som var sekretariatet, mens jeg var tagalong. Når jeg tenker tilbake på det er jeg glad for at jeg ikke har noen døtre.  ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Barbaresco skrev:
BT skrev:
Gampen døde i det minste med hesteskoene på.
Kjedelig likevel å dø får man blir satt i avl...
Dumme Rex Rodney sprang seg i hjel det som var planlagt som hans siste løp, før avlstilværelsen med masse damer og havre skulle starte!
Jeg mener å huske at han ble satt i avl, men resultatene ble ikke all verden så han ble brukt til pølse i stedet, til mange småpikers tenners gnissel. Mulig jeg husker feil...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Google is your friend! Jeg må ha blandet Rex Rodney med en annen traver, det ser ut til at han ble slaktet, ja.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
En hingst vet at hans dager som hingst er over når han blir nr. 2 på en kåring.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Hehe, Spiralis. Jeg vokste opp in en sprangridningsfamilie, med en flink søster som var norgesmester i aldersbestemte klasser flere ganger, en far som var dommer, en mor som var sekretariatet, mens jeg var tagalong. Når jeg tenker tilbake på det er jeg glad for at jeg ikke har noen døtre. ;D
Og du vasset i søte småpiker i passende alder? :D

Er oppe er det i allefall stort sett jener som driver med hest. Lenger sør i landet er det flere gutter har jeg hørt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har kjøprt husets yngste til og fra staller i noen år nå. IMO er det flott miljø i stallene, jentene ( og noen få gutter ) jobber og står i, måker møkk, strigler, renser hover og storkoser seg med disse flotte dyrene. Jeg slutter aldri å la meg imponere når 10 - 11åringer bare "napper" opp føttene på digre varmblodstravere og reingjør hover som om det er den mest naturlige ting å gjøre!! Sjøl var jeg betenkt på å gå i nærheten av beistet....

Hest er flott, hestemiljøene er jevnt over flotte og jentene får kjørt seg skikkelig - og de gjør jobbene, til punkt og prikke!! Jeg har sagt lenge at om støvsugeren heime hadde likna på en ponny, ville husjobbinga gått unna like glatt som oppgavene i stallen. Og er det morraforing på gang ( som nå i helga ), kan dere ta f... på at tøtta er oppe før kl 0800 og gnelle rom å bli kjørt! Skulle ømske vi klarte å skape samme motivasjon i heimen.... ???
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
kingu skrev:
Sunn idrett dette, nei vent.
Jo det er nok det. Kommer bare an på om det skal være sunt for far eller for barn!?

Men det skal ikke stikkes under en stol at hestesport er det suverent dyreste ungene kan drive med, og at det er det suverent farligste. Ingen annen idrett har så mange og så alvorlige skader!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Uff da. Ikke pent å se på. Får håpe han er i heste himmelen nå.

Over til noe mer oppløftende angående hester.
Secretariat, tidenes raskeste hest?

Fra filmen med litt musikk.

Har jeg blitt fortall historien rett, så viste obduksjon av Secretariat etter dens død at han hadde et uvanlig stort hjerte. Et budskap i seg selv.
 
Topp Bunn