Mystisk hakk i coveret

T

TT.

Gjest
Av og til kommer jeg over LP-plater med ett eller fler utstansede "hakk" i ene side på coveret. Hva i all verden er det, B vare, nice price eller noe heeeeelt annet. Noen som har formening eller forklaring på dette?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Cut out. Plater som er dumpet fra selskapet, og "merket" i den hensikt at de er ureturnerbare fra butikk til distributør. Kan også forekomme som "drill hole", dvs drillet hull i label.

Edit. mteinum kom meg i forkjøpet. Tar tid å skrive på iphone. ;)

T

TT.

Gjest
Aha, da var jeg altså ikke på så ville veier. Tusen takk for oppklaring. Dette er også skrevet med Apples iPhone. ;)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.259
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Høyner med en MacBook Pro :)

T

TT.

Gjest
He he. Poenget var vel at det går kjapt med iPhone....

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har fra forrige post avansert til iPad, imorgen er det MBpro for alle penga.

Spøk til side. Har ved anledninger sett plater med cut out her hjemme i Norge, bl.a amerikanske 60s LPer som er langt vanskeligere å få tak i i hjemlandet. Dvs. de ble "dumpet" i Norge/Skandinavia.
Vet ikke om cut out forekom så mye etter 80-tallet? Noen?

I Norge var kulturen i deler av 60-tallet en annen. Plater som ikke solgte ble returnert for destruksjon/omsmelting i mangel råvarer. En av årsakene til at enkelte utgivelser er styggsjeldne idag.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
G

Gjestemedlem

Gjest
Husker jeg kjøpte soloplatene til Kiss en gang for lenge siden, med avkuttede hjørner. Var vel sikkert av samme grunn.

Topp Bunn